Gå til innhold

Østlandsdialekt


Gjest Grått slips

Anbefalte innlegg

Gjest Grått slips

Hvorfor tror folk fra Østlandet at de ikke snakker dialekt? Spesielt folk fra Oslo... Dette har irritert meg i lang tid. Tror dere at dere liksom setter standarden for resten av dialektene i Norge? Det er så dumt at jeg vil spy... :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jæ væjt at jæ snakker dialekt, sel om jæ ær fra østlane, viss ikke hadde jeg skrivi sånn hær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg syns jeg snakker så kjedelig at det ikke kvalifiserer til dialekt. Dvs. jeg snakker en dialekt, men snakker ikke dialekt. Det er fordi jeg snakker tilnærmet bokmål. Skjønner ikke helt at det noe å spy av. For meg er det å snakke dialekt noe positivt, betyr ikke at jeg ser ned på folk som snakker annerledes enn meg selv, vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror folk fra Østlandet at de ikke snakker dialekt? Spesielt folk fra Oslo... Dette har irritert meg i lang tid. Tror dere at dere liksom setter standarden for resten av dialektene i Norge? Det er så dumt at jeg vil spy... :overrasket:

Det tror vi da ikke.

Selv om det ikke er mange som snakker skikkelig Oslo-dialekt - så er det stor forskjell på Østlands-dialektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste heller ikke at vi trodde det ...  :klø:

Da er vi hvertfall to østlendinger som tør å stå for dialekten sin. ;)

Riktignok ble min dialekt litt "ødelagt" etter å ha jobbet to år i Drammen - sammen med folk fra bl.a. Sigdal og Hokksund - for det er lett å ta til seg av andres - men dialekt snakker jeg like fullt - selv om jeg godt hører forskjell på den min mormor snakket og min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å referere til talemåtene på østlandet som det skulle vært en eneste dialekt er helt bak mål.

Jeg taler vitterlig ikke den samme dialekten som folk fra Askim, eller andre steder i for eksempel Østfold.

Det vil jeg ha meg frabedt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Ja, det er stor forskjell på østlandsdialektene, så det blir feil å behandle dem under et.

Men er det ikke noe som heter riksmål, eller snakker man ikke om det lenger? Jeg trodde at folk som snakket tilnærmet bokmål snakker riksmål. Og at taleformer som avviker fra dette, er dialekt? Er det feil?

Kan egentlig ikke skjønne at det er så viktig heller. De som ser ned på de som snakker dialekten sin, er dumme. Alle vet da det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er stor forskjell på østlandsdialektene, så det blir feil å behandle dem under et.

Men er det ikke noe som heter riksmål, eller snakker man ikke om det lenger? Jeg trodde at folk som snakket tilnærmet bokmål snakker riksmål. Og at taleformer som avviker fra dette, er dialekt? Er det feil?

Kan egentlig ikke skjønne at det er så viktig heller. De som ser ned på de som snakker dialekten sin, er dumme. Alle vet da det? :lol:

Sjekk denne tråden før du tråkker i vepsebolet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Sjekk denne tråden før du tråkker i vepsebolet. ;)

Hjelpe meg :ler: Ble helt matt jeg - kom meg kun gjennom de tre første sidene. Skjønner ikke at det er noe å lage en så stor sak ut av. Man har åpenbart ulike oppfatninger av dette (ja, som alt annet på KG, jeg vet det, og det er derfor man diskuterer osv, men likevel.)

Men det virker som en del utenfor Oslo/østlandet tror at man der ser ned på de som f.eks. snakker dialekt/en annen dialekt/breiere. Jeg har aldri vært borti dette, snarere tvert imot. Jeg skulle ønske at jeg hadde en kul dialekt som jeg kunne briefe med, men den gang ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er stor forskjell på østlandsdialektene, så det blir feil å behandle dem under et.

Men er det ikke noe som heter riksmål, eller snakker man ikke om det lenger? Jeg trodde at folk som snakket tilnærmet bokmål snakker riksmål. Og at taleformer som avviker fra dette, er dialekt? Er det feil?

Kan egentlig ikke skjønne at det er så viktig heller. De som ser ned på de som snakker dialekten sin, er dumme. Alle vet da det? :lol:

Man kan si at det er en del som skriver riksmål. Efter liberaliseringen av bokmålet i 1981 er det veldig lite forskjell mellom riksmål og moderat bokmål, slik at det til stor grad er samme sak.

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg snakker så kjedelig at det ikke kvalifiserer til dialekt. Dvs. jeg snakker en dialekt, men snakker ikke dialekt. Det er fordi jeg snakker tilnærmet bokmål. Skjønner ikke helt at det noe å spy av. For meg er det å snakke dialekt noe positivt, betyr ikke at jeg ser ned på folk som snakker annerledes enn meg selv, vel.

Vel, jeg bor i Bergen (bergenserinne) og jeg synes Bergensk er utrolig kjedelig. Er bergensk bokmål, da ...? hmm... Hender når jeg og en annen snakker om en fra utenfor Bergen, så sier vi at den personen snakker dialekt. For meg er østlandsk litt mer eksotisk enn bergensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Hvorfor tror folk fra Østlandet at de ikke snakker dialekt? Spesielt folk fra Oslo... Dette har irritert meg i lang tid. Tror dere at dere liksom setter standarden for resten av dialektene i Norge? Det er så dumt at jeg vil spy... :overrasket:

Burde stått:

Hvorfor tror enkelte folk fra Østlandet at de ikke snakker dialekt? Spesielt enkelte folk fra Oslo... Dette har irritert meg i lang tid. Tror enkelte av dere at dere liksom setter standarden for resten av dialektene i Norge? Det er så dumt at jeg vil spy... :overrasket:

:hjelpsom:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle
Vel, jeg bor i Bergen (bergenserinne) og jeg synes Bergensk er utrolig kjedelig. Er bergensk bokmål, da ...? hmm... Hender når jeg og en annen snakker om en fra utenfor Bergen, så sier vi at den personen snakker dialekt. For meg er østlandsk litt mer eksotisk enn bergensk.

Spør du virkelig om Bergensk er bokmål? :legrine: Beklager, men akkurat nå passer du godt sammen med enkelte amerikanere som er vist frem i en annen tråd :legrine:

Bokmål: jeg, ikke, hva osv

bergensk: eg, ikkje, ka osv Er det likt syns du? :legrine:

Beklager, men :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmål er et skriftspråk, på samme måte som nynorsk er det. Det er ingen som snakker nynorsk eller bokmål, men noen dialekter har likhetstrekk med enten det ene eller andre skriftspråket.

Man kan godt snakke bergensdialekt og skrive bokmål, på samme måte som man kan snakke finnmarksdialekt og skrive nynorsk.

Når det er sagt, så er vel kanskje finnmarksdialekten den som kommer nærmest skriftformen bokmål i tale....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Deception
Vel, jeg bor i Bergen (bergenserinne) og jeg synes Bergensk er utrolig kjedelig.

Bergensdialekten er vel ikke kjedelig! Den er jo den eneste dialekten i Norge som konsekvent bare har en todeling innen kjønn på substantiv; der de fleste andre dialekter deler substantiv inn i hankjønn, hunkjønn og intetkjønn, er hankjønn og hunkjønnssubstantivene helt sammenfalt i bergensk. Selv om enkelte østlendinger nok sier "boken" i stedet for boka, sier de allikevel ikke "jenten" eller "kuen", men i bergensk er altså dette eneste mulighet. Dette er likt mønsteret i svensk.

Ellers er det vel, som allerede nevnt, enkelte finnmarksdialekter som er mest bokmålsnære her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor tror trådstarter at "folk fra Østlandet" snakker samme dialekt ?? Hallo? Er ikke det generalisering, så vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensk er ikke direkte kjedelig, bare litt i lengden. Men er glad i mangfold. Mange forskjellige dialekter er gøy. :) Hurra for dialekter.

Det med at vi bergensere ikke bruker hunnkjønnsform vet jeg, oxo er vi ganske flinke i å gjøre svake verb om til sterke verb. heia oss. var ganske nøye på det før. FYSj! kan ikke si kua da, blir helt rart. Men for meg, som bergenser, blir det rart å si jentA og kuA, høres bare merkelig ut. Men på østlandsk er det en helt annen sak, hadde nok sagt jenta på østlandsk jeg og. :)

Har nettopp lest en bok av Helene Uri, og hun er jo riksmålstilhenger (?) , men i boken "de beste blant oss" skrev hun "hytta". Stusset litt over det, er hun ikke riksmålstilhenger, da? :overrasket: Hytta er et av de fæleste ordene med a-endelse. :sjenert:

Endret av Gulphild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som at jeg skal si at østlandsk ikke er bokmål fordi dere sier åssen, åffer, itte osv.

Jeg har bodd på østlandet i hele mitt liv, og sier ikke åffer eller itte.. Jeg sier hvorfor og ikke, og snakker ganske likt som jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...