Gå til innhold

Østlandsdialekt


Gjest Grått slips

Anbefalte innlegg

Og jeg har bodd i Bergen hele mitt liv og sier verken ka eller kor. eller kordan. Så da må jeg nesten snakke bokmål jeg da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør du virkelig om Bergensk er bokmål?  :legrine:  Beklager, men akkurat nå passer du godt sammen med enkelte amerikanere som er vist frem i en annen tråd  :legrine:

Bokmål: jeg, ikke, hva osv

bergensk: eg, ikkje, ka osv Er det likt syns du?  :legrine:

Beklager, men  :legrine:

Ja, jeg vet, det er hysterisk morsomt. Selvfølgelig snakker ikke bergensere noe så simpelt som bokmål, den kan dere få beholde selv. Bergensere snakker noe som kalles for riksmål. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har bodd i Bergen hele mitt liv og sier verken ka eller kor. eller kordan. Så da må jeg nesten snakke bokmål jeg da??

Det er ingen som snakker bokmål. Bokmål er et skrifspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grått slips
Burde stått:

Hvorfor tror enkelte folk fra Østlandet at de ikke snakker dialekt? Spesielt enkelte folk fra Oslo... Dette har irritert meg i lang tid. Tror enkelte av dere at dere liksom setter standarden for resten av dialektene i Norge? Det er så dumt at jeg vil spy... :overrasket:

:hjelpsom:

Helt enig! Beklager, beklager... Tenkte meg ikke om, jeg var bare litt opprørt.. :ironi::smilyblomst::smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grått slips
Og hvorfor tror trådstarter at "folk fra Østlandet" snakker samme dialekt ?? Hallo? Er ikke det generalisering, så vet ikke jeg...

Uansett så var det ikke ment sånn... Jeg, i motsetning til mange skjønner at det finnes flere forskjellige dialekter på Østlandet. Jeg er enig med den andre som rettet meg, at jeg burde ha skrevet enkelte folk fra Østlandet osv. Mitt poeng er at jeg aldri har hørt noen andre, enn de som kommer fra Østlandet, hevde at de ikke snakker dialekt. Det som gjør meg sint er at det virker som om de (enkelte folk fra Østlandet) tror at de som ikke snakker likt som dem snakker dialekt. Det virker altså som om de tror de har satt standarden for det norske språket, og at andre som ikke snakker likt avviker fra denne standarden. Jeg er fullt klar over at det er mange som ikke mener dette, selv om de er Østlendinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som snakker bokmål. Bokmål er et skrifspråk.

Jeg irriterer meg over at noen tror det går an å snakke et skriftspråk. Så, ja, jeg er helt enig med deg i det. :)

Endret av Gulphild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Uansett så var det ikke ment sånn... Jeg, i motsetning til mange skjønner at det finnes flere forskjellige dialekter på Østlandet. Jeg er enig med den andre som rettet meg, at jeg burde ha skrevet enkelte folk fra Østlandet osv. Mitt poeng er at jeg aldri har hørt noen andre, enn de som kommer fra Østlandet, hevde at de ikke snakker dialekt. Det som gjør meg sint er at det virker som om de (enkelte folk fra Østlandet) tror at de som ikke snakker likt som dem snakker dialekt. Det virker altså som om de tror de har satt standarden for det norske språket, og at andre som ikke snakker likt avviker fra denne standarden. Jeg er fullt klar over at det er mange som ikke mener dette, selv om de er Østlendinger!

Og jeg forstår ikke at det at man hevder at man ikke snakker dialekt betyr at man mener man setter standarden for resten av landet. Grunnen til at jeg mener at jeg ikke snakker dialekt, er at jeg snakker så og si som jeg skriver (bokmål). Syns egentlig det er en uinteressant debatt om hvorvidt det går an å snakke bokmål eller ei. Men jeg mener absolutt ikke å heve meg over noen. Det handler egentlig ikke om at alle som snakker annerledes enn meg, snakker dialekt i seg selv, men taleformer som avviker betydelig fra skriftspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg forstår ikke at det at man hevder at man ikke snakker dialekt betyr at man mener man setter standarden for resten av landet. Grunnen til at jeg mener at jeg ikke snakker dialekt, er at jeg snakker så og si som jeg skriver (bokmål). Syns egentlig det er en uinteressant debatt om hvorvidt det går an å snakke bokmål eller ei. Men jeg mener absolutt ikke å heve meg over noen. Det handler egentlig ikke om at alle som snakker annerledes enn meg, snakker dialekt i seg selv, men taleformer som avviker betydelig fra skriftspråket.

Du kan gjerne oppfatte det sånn, greit for min del, men det er feil. Oslodialekten er en dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Du kan gjerne oppfatte det sånn, greit for min del, men det er feil. Oslodialekten er en dialekt.

Festlig diskusjonskotyme - å slå fast at "du har feil" ;) La oss legge opp framtidens diskusjoner på samme måte, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at oslodialekten er bokmål? Hvordan kan "jei" være bokmål? Da hadde du måttet si "jeg".

Festlig diskusjonskotyme - å slå fast at "du har feil" ;) La oss legge opp framtidens diskusjoner på samme måte, takk.

Skal jeg stole på deg eller norsk språkråd? Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden; men bare innen Oslo har vi jo stor forskjell på talemåten.

Det er jo stor forskjell fra vestkantdialekten (!) til østkantdialekten (iallefall slik den var for noen år siden) med mårru' og skarru' osv. Nå har vel det kanskje forandret seg en god del, men den var jo ganske "brei" akkurat den Oslo-dialekten. Jæi ær fra lenger sør på østlannet, og jæi ær sjikkli stolt av dialekta mi. Men jæi har derimot en nabo som har bodd i Oslo noen år og som har fløtta tilbake hit, og han hakkær på talemåten min. Trur han syns jæi snakkær ureint og slurvete. Men detta er mi dialekt nemlig!!!! (Og hans også, men jeg tror bare at han vil være litt finere). Skrivefeil derimot, det hater jeg! Grrrr! (Selv om jeg begår dem selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Tror du virkelig at oslodialekten er bokmål? Hvordan kan "jei" være bokmål? Da hadde du måttet si "jeg".

Skal jeg stole på deg eller norsk språkråd? Hmm

For å ta det første først, så mener jeg at det handler om uttale, og ikke dialekt.

Dersom Norsk Språkråd sier at man ikke kan si at man snakker bokmål, så har jeg ingen problemer med å godta det. Men jeg vil gjerne ha slike argumenter, ikke bare at du sier jeg tar feil. Kom gjerne med en link. Det er ikke det at jeg på død og liv må ha rett i at jeg snakker bokmål, men jeg legger likevel en forskjell i det å snakke en dialekt og det å snakke dialekt. Diskuterte dette med noen venninner i dag, og det var faktisk enige (og de er ikke en gjeng overlegne bleier, slik som meg, da de ikke er østlendinger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Tror du virkelig at oslodialekten er bokmål?

Sier forøvrig ikke at Oslo-dialekten er bokmål, da det fins mange måter å snakke Oslo-dialekt på. Jeg snakker ikke vestkant, men ikke østkant heller. En mer mellomting, som ligner taleform av bokmål om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tråden jeg la inn lenger oppe ligger det i hvert fall ett svar fra språkrådet på spørsmålet om hvorvidt bokmål kan tales. Men den er lang å lete igjennom da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je tala på dialekt men skriv på bokmål.

Hadde je skrevi på den dialekta je tala hadde dæ vørti frykteli rart. Trur je hadde fått litt pepper je som er fra Prøysenlænd ;)

Je seie åssen, åffer, itte, sten, ben osv. Dæ hadde vørti klin umulig å skrive akkurat sånn je tala :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om enkelte østlendinger nok sier "boken" i stedet for boka, sier de allikevel ikke "jenten" eller "kuen", men i bergensk er altså dette eneste mulighet. Dette er likt mønsteret i svensk.

Joda, en del sier jenten og kuen. Det er ikke så veldig uvanlig på Oslo vest, i Asker og Bærum.

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har nettopp lest en bok av Helene Uri, og hun er jo riksmålstilhenger (?) , men i boken "de beste blant oss" skrev hun "hytta". Stusset litt over det, er hun ikke riksmålstilhenger, da?  :overrasket: Hytta er et av de fæleste ordene med a-endelse.  :sjenert:

Jeg tror de nyere utgavene av riksmålsordboken åpner for enkelte a-endelser, som i "hytta".

Akkurat som man kan skrive riksmål, uten å skrive efter, nu og sprog istedetfor etter, nå og språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Ja, jeg vet, det er hysterisk morsomt. Selvfølgelig snakker ikke bergensere noe så simpelt som bokmål, den kan dere få beholde selv. Bergensere snakker noe som kalles for riksmål.  ;)

Er bokmål simpelt? Vel, i mine øyne er bokmål det ene skriftspråket i Norge, og er ikke simpelt i det hele tatt. Men det er nå bare min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Har nettopp lest en bok av Helene Uri, og hun er jo riksmålstilhenger (?) , men i boken "de beste blant oss" skrev hun "hytta". Stusset litt over det, er hun ikke riksmålstilhenger, da?  :overrasket: Hytta er et av de fæleste ordene med a-endelse.  :sjenert:

Nå har jeg sjekket dette ut litt. I følge Wikipedia kan man ha a-endinger på riksmål.

Wikipedia kan man lese om riksmål. Her sier de at riksmål og bokmål ofte er sammenfallende (men at man har flere valgmuligheter på bokmål?). Det står at riksmål kan skrives og snakkes, og jeg oppfatter at det beskrives som en form for normert østlandsdialekt. Det vel nettopp det som var mitt poeng også. Hva man kaller det er meg revnende likegyldig. Jeg snakker ganske standardisert, om jeg kan si det sånn, uten typiske dialektord (dessverre, men det er det jeg har vokst opp med), men med en ganske jevn fordeling av -a og -en-endinger. Igjen, så skiller jeg mellom det å snakke en dialekt og å snakke dialekt. Jeg sier ikke dette fordi jeg har noe ønske om å distansere meg fra det å snakke dialekt, men fordi jeg føler at det er sånn det er.

Jeg syns også det er en forskjell mellom å si jæi og skrive jeg, og det å si sjøl og skrive selv. Det første mener jeg handler om uttale av et skrevet ord, men at det siste er dialektord vs. bokmålsord. Om noen skjønte hvor jeg ville hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bokmål simpelt? Vel, i mine øyne er bokmål det ene skriftspråket i Norge, og er ikke simpelt i det hele tatt. Men det er nå bare min mening

Det var ironi. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...