Gå til innhold

Østlandsdialekt


Gjest Grått slips

Anbefalte innlegg

For å ta det første først, så mener jeg at det handler om uttale, og ikke dialekt.

Dersom Norsk Språkråd sier at man ikke kan si at man snakker bokmål, så har jeg ingen problemer med å godta det. Men jeg vil gjerne ha slike argumenter, ikke bare at du sier jeg tar feil. Kom gjerne med en link. Det er ikke det at jeg på død og liv må ha rett i at jeg snakker bokmål, men jeg legger likevel en forskjell i det å snakke en dialekt og det å snakke dialekt. Diskuterte dette med noen venninner i dag, og det var faktisk enige (og de er ikke en gjeng overlegne bleier, slik som meg, da de ikke er østlendinger).

Jeg har ikke link, men jeg har sendt mail til norsk språkråd før. Og har lest om opprinnelsen til oslodialekten. Det med at oslomålet er bokmål er en vanlig misoppfattelse, akkurat som med forkortelsen av måned, mange skriver mnd, mens det korrekte er md. Hvis såfall oslodialekten er bokmål, så er vel bergensk, trøndersk og stavangersk osv bokmål, så lenge de snakker bokmålsnært? Eller er det bare oslodialekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tror folk fra Østlandet at de ikke snakker dialekt? Spesielt folk fra Oslo... Dette har irritert meg i lang tid. Tror dere at dere liksom setter standarden for resten av dialektene i Norge? Det er så dumt at jeg vil spy... :overrasket:

Nei. Hvor har du fått det fra? Er fra Oslo selv, men ville aldri sagt at jeg ikke har dialekt.(..) I tillegg finnes det mange sosiolekter innad i Oslo. Selv er jeg fra østkanten i Oslo og er preget av det i dagligtalen. I tillegg, som andre har nevnt, er det mange forskjellige østlands-dialekter også. Pappas dialekt fra Vest-Oppland er ganske så annerledes enn min for å si det sånn.(..)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg forstår ikke at det at man hevder at man ikke snakker dialekt betyr at man mener man setter standarden for resten av landet. Grunnen til at jeg mener at jeg ikke snakker dialekt, er at jeg snakker så og si som jeg skriver (bokmål). Syns egentlig det er en uinteressant debatt om hvorvidt det går an å snakke bokmål eller ei. Men jeg mener absolutt ikke å heve meg over noen. Det handler egentlig ikke om at alle som snakker annerledes enn meg, snakker dialekt i seg selv, men taleformer som avviker betydelig fra skriftspråket.

En dialekt er en talemåte som er karakteristisk eller typisk for et bestemt geografisk område. Alle snakker derfor en eller annen dialekt. Hvis din dialekt er identisk med bokmål, er den fremdeles en dialekt (med mindre du snakker et oppstyltet skriftlig språk som er ulikt det andre som kommer fra samme sted som deg snakker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
En dialekt er en talemåte som er karakteristisk eller typisk for et bestemt geografisk område. Alle snakker derfor en eller annen dialekt. Hvis din dialekt er identisk med bokmål, er den fremdeles en dialekt (med mindre du snakker et oppstyltet skriftlig språk som er ulikt det andre som kommer fra samme sted som deg snakker).

Er egentlig enig i det. Men jeg begynte å blande inn forskjellen mellom uttrykket "å snakke dialekt" og det å snakke mer "normert" (eller hva jeg skal kalle det). Det er ikke noe stort poeng for meg å hevde at jeg ikke snakker dialekt. Mener bare at jeg hører forskjell på folk som bruker mye typiske dialektord, i motsetning til de som snakker mer som de skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grått slips
Er egentlig enig i det. Men jeg begynte å blande inn forskjellen mellom uttrykket "å snakke dialekt" og det å snakke mer "normert" (eller hva jeg skal kalle det). Det er ikke noe stort poeng for meg å hevde at jeg ikke snakker dialekt. Mener bare at jeg hører forskjell på folk som bruker mye typiske dialektord, i motsetning til de som snakker mer som de skriver.

Hvordan snakker man når man snakker sånn som man skriver? Det skjønner jeg ikke helt. Det finnes regler for uttale ja, men tonefallet osv. er annerledes i alle dialekter!! Jeg fatter ikke hvordan du tror at oslodialekt er mer "normert" enn andre dialekter.

Forresten så kan man ikke i alle slags diskusjoner bare mene det man vil, noen ganger finnes det faktisk ting som er galt eller riktig, som f eks at man ikke snakker bokmål. Det blir litt som å mene at kroppen ikke trenger næring for å overleve! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Hvordan snakker man når man snakker sånn som man skriver? Det skjønner jeg ikke helt. Det finnes regler for uttale ja, men tonefallet osv. er annerledes i alle dialekter!! Jeg fatter ikke hvordan du tror at oslodialekt er mer "normert" enn andre dialekter.

Ta f.eks. ordet selv. På bokmål vil man stort skrive selv. Min oppfatning er at en som snakker "normert", sier nettopp selv når h*n snakker. En som snakker dialekt, vil kanskje si sjøl eller sjæl. Jeg mener at dette er betydelig avvik fra hvordan man stort sett skriver, ergo jeg er vant til at dette kalles "å snakke dialekt".

Forresten så kan man ikke i alle slags diskusjoner bare mene det man vil, noen ganger finnes det faktisk ting som er galt eller riktig, som f eks at man ikke snakker bokmål. Det blir litt som å mene at kroppen ikke trenger næring for å overleve!  :overrasket:

I så fall kan vi vel legge ned hele forumet, da det hevdes mange ting man ikke har belegg for. Moroa er vel å kunne hovere med noe man vet er sannheten. Eller, som i mange tilfeller, så fins det ikke noe fasitsvar. Det er godt mulig det ikke er korrekt å si at man snakker bokmål (kall det gjerne riksmål); det var egentlig ikke det som var poenget mitt, men mer å diskutere hva dialekter er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_Maren_*
Hvorfor tror folk fra Østlandet at de ikke snakker dialekt? Spesielt folk fra Oslo... Dette har irritert meg i lang tid. Tror dere at dere liksom setter standarden for resten av dialektene i Norge? Det er så dumt at jeg vil spy... :overrasket:

*start kverulant*

Nå er det faktisk noe som heter normalisert talespråk, -og det er en del i Oslo-området, særlig Oslo-vest, som bruker dette talespråket som er UTEN DIALEKT.. ;P *Slutt kverulant*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er fra østlandet og snakker en dialekt som på ingen måte ligner på bokmål.

Derfor jeg er veldig lei av at "østlandsk" brukes om "bokmåls-tilnærmede-dialekter". Virker som mange tror det er bare slike dialekter som snakkes på østlandet.

Jeg har blitt spurt om jeg er alt fra trønder til nordlending (frisørdamen jeg var hos for en uke siden tok kaka med å spørre om jeg var fra sørlandet!!)

Til opplysning så er jeg gudbrandsdøl. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*start kverulant*

Nå er det faktisk noe som heter normalisert talespråk, -og det er en del i Oslo-området, særlig Oslo-vest, som bruker dette talespråket som er UTEN DIALEKT.. ;P *Slutt kverulant*

Bare synd at folket i norsk språkråd ikke er enig med deg da smukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare synd at folket i norsk språkråd ikke er enig med deg da smukken.

Det er vel heller ikke helt riktig, kjekken. De er enige i at det finnes folk som snakker "normert norsk", men de vil ikke si hvor grensen går (innen uttale - det Maren sikkert mener med dialekt i denne sammenhengen). Søk på tidligere diskusjoner her så finner du brevet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha ja, men da er det sånn innenfor alle dialekter, er ikke bare forbeholdt en dialekt. jeg kjekk? oki, takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For Oslo-området er det vel mer riktig å bruke begrepet sosiolekter framfor dialekter?

Hvorfor det?

Det er da mange dialekter i oslo-området som ikke har noe med sosiale lag å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...
På 13.2.2007 den 20.41, Gjest Grått slips skrev:
 

Hvorfor tror folk fra Østlandet at de ikke snakker dialekt? Spesielt folk fra Oslo... Dette har irritert meg i lang tid. Tror dere at dere liksom setter standarden for resten av dialektene i Norge? Det er så dumt at jeg vil spy... :overrasket:

Jeg tror nok ikke jeg kan holde med deg når det gjelder dialekter på Østlandet. Som de aller fleste vet, er Østlandet stort med mange ulike dialekter, så jo det finnes dialekter også i Oslo.

Anonymkode: be053...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2007 den 13.55, LilleBille skrev:
 

Det tror vi da ikke.

 

Selv om det ikke er mange som snakker skikkelig Oslo-dialekt - så er det stor forskjell på Østlands-dialektene.

Snart er det «hælj» 

Der jeg er oppvokst har vi «æljer» i Hagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2018 den 11.06, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tror nok ikke jeg kan holde med deg når det gjelder dialekter på Østlandet. Som de aller fleste vet, er Østlandet stort med mange ulike dialekter, så jo det finnes dialekter også i Oslo.

Anonymkode: be053...30b

HVORDAN og HVORFOR gidder du å dra opp tråder som er over 10 år gamle????? 

Anonymkode: f83d4...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...