Gå til innhold

Kildesorterer du?


Colargol

Anbefalte innlegg

Vi sorterer matavfall, papp, rent papir, konvolutter med vindu/kataloger med limt rygg etc, bleier og glass og metall og drikkekartonger.

Restavfall hentes hver tredje uke

Matavfall og bleier (som har egen pose) hentes hver uke

Papir hentes hver tredje uke

Konvolutter med vindu/kataloger med limt rygg hentes hver tredje uke

Glass og metall kaster vi i egne kontainere

Papp leveres til mottak

Drikkekartonger leveres inn eller brennes

Plast er det dessverre ikke noen ordning for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Oslo sorterer jeg det det er lagt opp til - papir og drikkekartonger, glass og metall (i spesialcontainer, som vi heldigvis har rett oppi gata) og spesialavfall (lyspærer etc). Gir også avlagte klær til Fretex eller UFF. Hjemme hos foreldrene mine er det derimot full kildesortering, med matavfall, restavfall, papir, plast, glass, metall osv. Synes egentlig det er på høy tid at Oslo innfører det samme, i god klimaendringsrapport-ånd. Men jeg kan også skjønne at det er vanskelig å få det skikkelig til når folk bor i relativt små leiligheter med lite plass til ekstra søppeldunker etc. Mamma og pappa tar jo uteboden i bruk for å få plass til alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorterer papir/papp i egen dunk hjemme, el. artikler, maling, batterier, lyspærer etc går i spesialavfallsboksen som kommunen tømmer når den er full. Glass og metallembalasje og drikkekartonger leveres i kontainerer ved butikken. Alt som kan pantes i norge pantes her, alt som kan pantes i sverige panter vi der. Og det aller aller meste av matavfallet spiser grisen opp :)

Savner system for å sortere ut plast også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Sorterer papir og restavfall. Vi har returpunkt hvor vi kan levere metall ol. her, men jeg har rett og slett ikke plass til å oppbevare så mye forkjellig søppel her hjemme. Så jeg skal ikke påstå jeg er veldig flink.

På jobben er jeg flinkere - jobber i dagligvarebutikk - der sorterer vi matavfall, papp/papir og plast - i tre ulike dunker: vanlig plast, farget plast og hardplast. Og det er jeg nøye på - men det er desverre ikke alle, og da blir det mye rot ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke muligehten for hildesortering av matavfall, men jeg samler papir i "blådunken" og melkekartonger også. Glass og metall til sånne innleveringsplasser (dog, i praksis står disse pr i dag i tore megder i kjelleren, har visst ikke levert på en stund. Men KASTER dem i alle fall ikke.

Resten går i restavfallet.

Det sliter litt i meg, det å kaste matavrfall i søpla. Hjemmefra er jeg vant til kompost (pappa har privat varmkompost i hagen, så alt av matrester går dit) Har ikke tiltaket og energien til å gjøre det selv (og ikke er jeg helt sikker på om vi har "lov" heller, vi bor i borettslag vi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Bor i Hedmark- som sammen med Oppland er de to beste på kildesortering.

Her sorteres:

Matavfall

Restavfall

Plast

(disse tre blir hentet av renholdsverket ved boligen)

I Småsamlere går:

Papir & kartong

Glass

Metall

Klær

(småsamlerene er plassert på strategiske steder i lokalområdet (er 2km til min nærmeste)

På gjennvinningsstasjonen leveres:

Hvite/brunevarer

Små-elektrisk

Møbler

Tre-verk

Hageavfall (juletreet bla)

Papp

Restavfall stort format

++++

(gjennvinningsstasjonen er 5-6 km herfra)

Endret av prestekrage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=

Jeg har flyttet en del rundt, og sorterer etter hva det er opplegg for å kunne gjøre på en enkel måte der jeg bor. De siste årene betyr det kun å skille papir og papp fra resten. Jeg kjører ikke, og gjenvinningsstasjoner er såpass gjemt at jeg ikke visste hvor nærmeste var der jeg bodde sist (relativt sentralt i en større by...) Der jeg bor nå er det visst ikke papircontainer engang, utleier slipper unna med to normalstore bossdunker på en bygård som rommer 15-20 studenter :roll:

Edit: leif

Endret av =tentacle=
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

ja, det gjør jeg. matavfall, restavfall, papp/papir, melkekartonger, plast, glass, metall, batterier, elektriske artikler.

og så reiser vi og leverer når vi har mye avfall (etter bygging, maling, hageavfall, osv).

restavfall og matavfall blir tømt annenhver uke, papir og plast en gang i mnd.

blir faktisk litt irritert på folk som ikke gidder å sortere. (d atenker jeg på de som bor i kommuner hvor dette skal gjøres, ikke de som bor inne i byen og ikke har bil eller mulighet til å komme seg til gjenvinningsstajoner på en grei måte)

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...