Gå til innhold

Kildesorterer du?


Colargol

Anbefalte innlegg

Oi! Dette underforumet kommer iallefall jeg til å stikke innom, utrolig bra. :)

Men for å dra det litt i gang!

Kildesorterer du? Er ute etter det dere gjør daglig!

Da jeg bodde i Trondheim kildesorterte vi mer en det jeg gjør her jeg bor nå, men her kommer de iallefall på døra med egne avfallssekker fra Renholdsverket!

Her kildesorterer vi matavfall,papp/papir og restavfall. Er vant til å sortere plast også, men det gjør vi ikke her. Irriterer meg, men kan ikke gjøre så mye med det..

Så, hva gjør du?

uhm, glemte å legge et eget alternativ for det jeg selv gjør gitt! jaja.... :sjenert:

Endret av Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kan ikke sortere matavfall, men vi kildesorterer alt annet.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kildesorterer det som er mulig, og har redusert restsøppelet fra en sekk til en halv bærepose annenhver uke siden ordningen kom. :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kildesorterer papir/papp, glass og metall. Det er ikke noe opplegg for hverken plast eller matavfall her dessverre, men har hørt det skal komme i løpet av 2009-2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilesorterer

- matavfall

- papir

- plast

- glass

- metall

Det blir for en vane og vi har veldig lite restavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kildesorterer alt vi har mulighet til her vi bor, dvs matavfall, papir, plast, glass, metall og drikkekartonger. Kommunen har nettopp skåret ned på antall ganger de henter vanlig restavfall, noe jeg synes er veldig positivt, siden det tvinger folk til å blir flinkere til å kildesortere. Så nå henter de restavfall, papir og plast hver fjerde uke og matavfall annenhver uke. De andre tingene må vi levere i container, noe som føles litt upraktisk i starten, men det er mest en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kildesorterer matavfall, papir, plast, kartonger, glass og hermetikk. Vi har "Nei takk" til reklame og legger avlagte pene klær til gjenbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stemt for jeg vet ikke helt hvilket alternativ som passer best. Vi sorterer papp/papir fra restavfall på daglig basis. Matavfall sorterte vi før, men har mistet matavfallsdunken og har av ren sløvhet ikke gjort noe med det. Det må jeg ta tak i! (Vet noen hvor jeg kan få tak i en ny slik dunk? Ikke den store, brune som tømmes, men den lille som man har inne).

Ellers kaster vi glass i egen kildesorteringscontainer når vi har samlet opp litt, og leverer større elektriske ting til sorteringssteder som tar seg av slikt.

Noen som vet hvordan man skal sortere brukte lyspærer og batterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, sorterer mat, papir, plast, glass osv. Her i kommunen henter de papir/plast bare én gang i måneden, og det irriterer meg grenseløst at de ikke kan komme oftere. Jeg fyller opp papirdunken nesten med én gang, og har derfor alltid et lager inne. Sikkert ikke bare jeg som har det sånn. Jeg hadde vært enda flinkere til å sortere hvis de hadde hentet det oftere. (Har allerede stor dunk, og har lang vei til gjenvinningsanlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Vet noen hvor jeg kan få tak i en ny slik dunk? Ikke den store, brune som tømmes, men den lille som man har inne).

Kontakt avfallshåndteringen der du bor. Ring kommunen, så kan de sette deg videre til riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan man skal sortere brukte lyspærer og batterier?

Lyspærer kan leveres inn til forhandler. De skal ha en egen avfallsdunk til brukte lyspærer.

Alkaliske batterier kan du kaste i restavfallet, andre typer kan leveres hos forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa, jeg sorterer ut papir og glass. Vi har også mulighet til å sortere mellom matavfall og annet restavfall, men det bruker jeg ikke. Årsaken er at det er håpløst lagt opp her. Vi bruker papirposer til matavfall og der er det gjerne litt fuktighet, så posen blir ødelagt hvis den står inne. Og som enslig blir det litt for dumt å hive en hel diger pose bare for at jeg har kastet en halv potet og to munnfuller kokt fisk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kildesorterer så og si alt. Jeg merker at restavfallet vårt har blitt drastisk redusert siden vi begynte med dette.

Spesielt plast syns jeg det blir mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest **Evergood**

Her sorter vi etter beste evne. Har dunk til matavfall, restavfall og papirer. Plastsekk til plast. Reiser i småsamleren med melkekartonger, glass og hermetikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen alternativer som passet helt for meg da matavfallet går i restavfallet. Ellers sorterer jeg papir og glass vedsiden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vi får egen sortering til plast snart. Det savner jeg veldig.

Nå sorterer jeg papp/papir, glass- og metallembalasje, matavfall, spesialavfall, pantbare gjenstander og resten blir restavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Jeg kildesorterer papir/papp, glass og metall. Det er ikke noe opplegg for hverken plast eller matavfall her dessverre, men har hørt det skal komme i løpet av 2009-2010.

Samme her, vi skal dog bygge varmkompost til sommeren så da blir det sortering av matavfall i hvertfall. Skal også sjekke litt på priser på levering av plast (det er nemlig mulig å lever inn, men da må man levere det selv og betale ekstra), så kanskje vi kan få spart opp plastavfall her hjemme og lever det inn 1-2 ganger i året elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Vi kildesorterer matavfall, papir, plast, melkekartonger, spesialavfall, glass og metall. I tillegg sorterer vi større ting som trevirke og elektriske artikler som vi kjører til den lokale avfallsplassen. Der har de også en gjenbrukscontainer der vi leverer ting som fremdeles er brukbare. Brukte klær leverer vi i UFF-containere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...