Gå til innhold

Dere som har født - hvor mange cm åpning


Lime

Anbefalte innlegg

Da jeg begynte å skrive opp avstanden mellom riene så var det allerede 7-8 minutter mellom dem. Dro på sykehuset etter en time med skikkelige rier hjemme og 4-5 minutter mellom dem. Da jeg kom frem hadde jeg 4 cm åpning og ble lagt rett på fødestue etter undersøkelse på mottaket. Pressriene startet tre timer senere og barnet var ute etter ca en halv time med pressing.

Jeg tenkte også at man måtte vente hjemme en stund før man reiste, men skjønte fort at her var det bare å komme seg på sykehuset siden riene kom veldig tett etterhver. Kjøreturen bort til Ullevål var kiiip med rier hele veien bort... Ugh!

Jeg ringte føden tre ganger totalt og siste gang ba de meg komme med en gang.

Vannet gikk ikke før pressriene startet.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde 4cm første gang jeg ble lagt inn, ble sendt hjem morgenen etter...

Neste gang hadde jeg 6cm...

Så 3 gang hadde jeg 6-7

4gang hadde jeg 8, ble da lagt inn for 4 gang og våkna med 9-10cm :)

(da tok de endelig vannet)

Føden var mitt 2 hjem måneden før fødsel :forvirret:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet mitt gikk helt uten veer, så et døgn senere når jeg syntes det virkelig begynte å være vondt og jeg var inne til kontroll, trodde jeg at jeg skulle bli lagt inn. Da hadde jeg overhodet ingen åpning. Ble sendt hjem (selvsagt litt skuffet) og ble hjemme i fire-fem timer. Da følte jeg at jeg ikke kunne være hjemme lenger, men da jeg ble undersøkt hadde jeg bare fått 2 cm åpning. Det tok ytterligere fire-fem timer før jeg fikk 3-4 cm åpning (aktiv fødsel) og ble overført til fødestue. Hadde det ikke vært for at de hadde god kapasitet og det var midt på natten ville jeg ha blitt sendt hjem igjen denne perioden. Men jeg hadde så vondt, så jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle greid det. Så tok det enda 4-5 timer med epidural før gutten var ute.

Generelt vil jeg si at det er deilig å være hjemme så lenge man bare orker. Sykehus er triste og med vond mat. Jeg greide aldri å finne en god stilling der. Det var mye bedre å sitte hjemme i sofaen og se på tv. Men samtidig så vet man jo ikke hvor langt man er kommet, så det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 6 timer med regelmessige vonde rier (som varte ca. 30-40 sek.) med 5 min. mellomrom dro vi på sykehuset for sjekk. Fikk konstantert 1 cm åpning.

Fikk dra så hjem med beskjed om å komme tilbake når riene varte i over et minutt. (Bor under 10 min. fra sykehuset.) Ventet i 11 timer før det skjedde, fortsatt med 5 min. mellomrom. Dro på sykehuset igjen, fortsatt 1 cm åpning! Men da ble jeg lagt inn. Fikk riestimulerende drypp, noe som gjorde at jeg hadde rier i ett sett. Etter nye 6 timer hadde jeg 2 cm. Deretter tok det 16 timer før jeg hadde full åpning...

Pressrier i 2 1/2 time...

Takk og lov for epidural!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk hjemme med rier i 12-14 timer før vi dro til sykehuset. Da var det bare de siste to timene jeg syntes riene begynte å bli veldig vonde, og jeg kastet opp. Frem til da var det godt å slappe av hjemme! Lå stort sett på sofaen, småsov, pustet meg gjennom riene, tok en dusj etc.

Hadde 3 cm åpning da vi kom på sykehuset. 8 timer senere var han ute, dvs ca en cm åpning i timen (som er ganske vanlig for førstegangsfødende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer fra riene startet til vi dro på sykehuset. Ca 3 timer etter at slimproppen gikk.. Vannet gikk i korridoren på sykehuset og siden det var misfarget ble vi værende der. Det til tross for at jeg bare hadde 2 cm åpning. Totalt brukte jeg 18 timer på jr. 11 timer fra jeg kom på sykehuset.

Takk til varm dusj, lystgass og epidural.

Lykke til!

Endret av Tvilling76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde hatt rier i 15 timer da jeg dro på sykehuset, og mens jeg var hjemme, sov jeg mellom slagene, hvilte meg mest mulig. Pustet meg gjennom riene, og det gikk veldig fint. Rieaktiviteten økte gradvis på, og jeg hadde tre timer med rier med varighet og hypppigheten som jordmor ville jeg skulle ha før vi dro. Da gikk enda noen timer til med samme rieaktivitet før jordmor sjekket åpning, for jeg ville vente. Og da hadde jeg bare 2 cm åpning...

Fra vi kom på føden varte det 15 timer til før Gullet kom. Min fødsel hadde veldig treg fremgang, og en del uregelmessige rier. Og helt på slutten, et par timer før han kom, fikk jeg drypp for å øke riene.

De første to-tre timene på føden satt jeg i dusjen og badekar, det lindret ganske godt. Og jeg fikk massasje og varmeflaske i korsryggen, og etter hvert brukte lystgass, den var utrolig god å ha.

Masse lykke til, fødselen er en fantastisk opplevelse! Gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Just-Me*

Jeg hadde VONDE kynnere/rier i 30 timer.De varte i 30-45 sek og kom med 5-10min mellomrom. da klarte jeg ikke holde ut smertene og vi for til sykehuset. Da var det 2cm åpning. fikk tilbud om å bli, men valgte å dra hjem igjenn. Holdt ut hjemme i 2 timer til. da for vi tilbake til sykehuset og da vard et 3 cm åpning og jeg var i fødsel!!

Tiden hjemme taklet jeg smertene ved å puste dyp og rolig mens riene pågikk. satt endel i dusjen, men varmtvannet forsvannt jo bare.... :sjenert: Ellers gikk jeg mye og lå på alle fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har delt historiene sine! Jeg beundrer hver og en av dere, det kan jammen meg ikke være lett å vite når en skal reise...

Noen har rier i maaaaange timer og når de kommer til sykehuset er det 2 cm åpning, mens hos andre som kommer inn etter rier i noen få timer har langt større åpning... ble iallefall ikke klokere av å ha lest alle historiene deres :)

En må vel bare kjenne på kroppen selv, hvor lang tid sier de det skal være mellom riene, og hvor lenge skal de vare, når fødselen virkelig er " i gang"? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede å lese erfaringene deres, jeg grugleder meg til det er min tur.. :sjenert: Gleder meg til å endelig få hilse på det lille nurket, men det blir nok noen tøffe tak før det ja.. Håper kroppen gir meg tydelige signaler når alt er i gang, vil gjerne være lengst mulig hjemme og helst ikke blir sendt hjem igjen. Men man vet jo aldri, kan ikke akkurat planlegges dette! ;)

*Følger med videre*

Endret av Iben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må vel bare kjenne på kroppen selv, hvor lang tid sier de det skal være mellom riene, og hvor lenge skal de vare, når fødselen virkelig er " i gang"? Noen som vet?

Edit:

Nei nå tuller jeg fælt..

Det skal vel være under 5 min. mellom riene - da vil de som regel ha deg inn tror jeg. Og så varer vel riene ca. 1 minutt. Men nå husker jeg plutselig veldig lite, godt jeg har skrevet det ned (men har det ikke foran meg nå ;) ).

Mine var som beskrevet etter bare en halvtime :sjenert:

Endret av Windy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ankom sykehuset hadde jeg 3-4 cm åpning.

Da hadde jeg hatt jevne, regelmessige rier i to timer. De første kom med ti minutters mellomrom, etter en halv time var det fem minutters mellomrom, og da jeg ankom sykehuset kom de annehvert minutt.

Da jeg ringte sykehuset var riene på fem minutters mellomrom og de ville jeg skulle reise med en gang.

...og det er jeg glad for. :Nikke: Var bare en og en halv time på fødestua før guttungen ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 gikk vannet i uke 32, hadde da 3 cm åpning når jeg kom på sykehuset, fødselen ble da stoppet i noen døgn.

Med nr 2 kom jeg på fødestuen med 6 cm åpning etter nesten en time med rier, jenta var ute en time senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våknet med rier klokken 5 om morgenen, og de kom en gang i kvarteret utover dagen, men ikke verre enn at jeg gikk til (avtalt) kontroll, i butikken osv. Utover dagen tiltok det, og på kvelden skjønte vi at det var i gang. Hadde ujevne rier 6-12 minutter i mellom.

Jeg satt i badekaret og hadde varmeflaske hjemme, og synes det gikk greit. Skulle få med meg kveldsnytt først, hadde jeg bestemt meg for. Kvart over elleve ringte vi føden, for da orket ikke mannen å se på meg mer! Da var riene skikkelig vonde :ler: Kom inn på sykehuset klokka 24, og hadde 5 cm åpning (og sa umiddelbart ja til epidural, for da var det skikkelig vondt). Tuppa ble født 04:30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene mine startet ved midnatt. Dro på sykehuset kl 5.30, ble undersøkt kl 6.00. Hadde da 4 cm åpning. I løpet av 3 timer hadde jeg full åpning og kl 10.13 ble snuppa født!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så veldig lenge hjemme, men en times tid etter at riene hadde blitt vonde ringte vi sykehuset og var der litt over to timer etter at det hadde startet å gjøre vondt.

4 cm åpning og fikk være. Fem timer senere var det over. Puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg våknet lørdag klokken 07.00 med rier. Det fortsatte ut over dagen, men det var langt mellom hver. Dagen etter kom de mer regelmessig, og jeg lå i sengen stort sett hele dagen (jeg burde ha gått litt rundt, da hadde det kanskje gått litt fortere). Som smertelindring brukte jeg en varm klut på ryggen og en kald på magen. Det var av en eller annen grunn veldig deilig. Dessuten var jeg flink til å puste meg rolig gjennom riene. På ettermiddagen tok vi en tur til sykehuset, men ble sendt hjem. Tror jeg hadde 2 cm åpning da. Så da var det tilbake til senga, og der ble jeg til klokken 21. Da ringte vi sykehuset, og de sa vi skulle komme. I det vi skulle gå ut døra, gikk vannet. 21.30 var vi på sykehuset, og 4,5 timer senere var babyen født. Også på sykehuset brukte jeg vann som smertelindring, og fikk ligge i et badekar. Det var faktisk tilstrekkelig for meg, og jeg anbefaler det virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet med rier sent på natten (04.00?), og de var da allerede tette, lange og regelmessige. Det gjorde ikke veldig vondt, men vi ringte alikevel føden og fikk klarhet i at vi skulle vente hjemme en stund til. Utpå dagen var de fortsatt lange og regelmessige, og vi ringte og ble bedt om å komme inn for sjekk.

(Dvs, Ullevål mente vi ikke burde vente, og sendte oss til Ahus.)

Riene stoppet litt opp på veien, fordi jeg var nærmest hysterisk. Da vi kom inn og jeg hadde roet meg så de startet igjen, ca 15.00, ble jeg sjekket, og hadde ingen åpning. Reiste derfor hjem igjen, og sov en stund.

Reiste på føden igjen når jeg begynte å kaste opp og bare gråt, 21.00 på kvelden. Hadde da kun 1 cm åpning, men fikk bli.

Nesten et døgn senere 18.00 neste kveld, kom lillegutten til verden.

(En venninne av meg som fødte et par uker tidligere, hadde omtrent den samme historien i forhold til åpning og fødselslengde. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har jeg forstått det riktig med at det skal være en 5 minutter mellom riene, og de skal vare i ca. et minutt før en virkelig MÅ reise til sykehuset? :)

Kjempespennende å lese alle historier, det må jeg virkelig si!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har jeg forstått det riktig med at det skal være en 5 minutter mellom riene, og de skal vare i ca. et minutt før en virkelig MÅ reise til sykehuset? :)

Kjempespennende å lese alle historier, det må jeg virkelig si!!

Rier som varer ca ett minutt, er regelmessige med 5-6 minutters mellomrom, og som har vart en stund, fikk vi beskjed om at var kriteriet for å ringe sykehuset og spørre om lov til å få komme.

(Mine rier startet med ett minutts varighet og 3-4 minutters mellomrom, og var regelmessige med en gang. Men på føden ba de oss vente hjemme til det hadde vært sånn i et par timer. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...