Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Superma; faktisk ikke. Men om jeg hadde det, så ville jo det nettopp illustrert mitt poeng;;;;som var at det iallefall ikke er noe krakk pr dd slik noen her inne antyder. Les innleggene, og ikke vær bare kverulant, da vel.... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sjefstrateg Peter Hermanrud er en av dem som har aller størst ekspertise, og her er hans profetier: Prisene vil falle.

Måtte bare kommentere denne. First securities er IKKE spesialister på boligmarkedet, og har ikke "aller størst ekspertise". De som jobber daglig med markedet spådde bare 7% i fjor, det endte på 16%. Sentralbanksjefen har satt opp renta 2 prosentpoeng allerede, bl.a. for å bremse boligprisveksten, det har ikke hjulpet i det hele tatt. Dette er ønskedrømmer, og det kommer ikke noe krakk.

men prisSTIGNINGEN vil nok avta de nærmeste 2-3 årene. Dvs. komme ned mot 5% p.a. som er et greit nivå for de fleste. Prisfall? Neppe de fleste steder, men sikkert noen steder. Hyttemarkedet har jeg verken peiling på eller interesse av, men det virker jo som litt galskap det som skjer, og meglerbransjen har hypet fritid en stund nå syns jeg.

Skrevet
Måtte bare kommentere denne. First securities er IKKE spesialister på boligmarkedet,

Du må lese hva jeg skriver: Peter Hermanrud er, som jeg skrev, en av dem som har aller størst ekspertise. Han har drevet med eiendomsanalyser til og fra siden 1989, i Elcon og Vital - før han kom til First Securities.

Skrevet

Leser det du skriver jeg :)

Først at sentralbanksjefen har høy kompetanse, og så at Hermansrud har det.

Hermansrud har laget prognoser for eiendomsmarkedet i 20 år, javel. Har du sjekket om de har gått i oppfyllelse da? ;) Mange strateger har spådd helt feil siden krakket var over forrige gang......

Skrevet
Leser det du skriver jeg :)

Først at sentralbanksjefen har høy kompetanse, og så at Hermansrud har det.

Hermansrud har laget prognoser for eiendomsmarkedet i 20 år, javel. Har du sjekket om de har gått i oppfyllelse da? ;) Mange strateger har spådd helt feil siden krakket var over forrige gang......

Jeg oppfatter det slik at de besitter en høy kompetanse, og at man ut i fra det må forvente at de kommer med prognoser som vil stemme med virkeligheten :)

Nei, jeg har ikke sjekket Hermansruds merittliste på pluss- og minussiden, men er naiv nok til å tro at når han presenteres som ekspert, så er han det :ler:

Jeg tror videre at dersom han jevnt hadde bommet på sine prognoser, så hadde ikke media ringt ham for å få ham til å kommentere renteoppgang og sentralbanksjefens uttalelser om ventet prisfall i boligmarkedet.

Skrevet
Jeg oppfatter det slik at de besitter en høy kompetanse, og at man ut i fra det må forvente at de kommer med prognoser som vil stemme med virkeligheten  :)

Nei, jeg har ikke sjekket Hermansruds merittliste på pluss- og  minussiden, men er naiv nok til å tro at når han presenteres som ekspert, så er han det  :ler:

Jeg tror videre at dersom han jevnt hadde bommet på sine prognoser, så hadde ikke media ringt ham for å få ham til å kommentere renteoppgang og sentralbanksjefens uttalelser om ventet prisfall i boligmarkedet.

Da skal jeg fortelle deg en hemmelighet. De siste 10 årene har sentralbanksjefer bommet på boligprisutviklingen og inflasjonen. De siste 5 har inflasjonsmålene ikke blitt nådd til tross for at teoretiske tiltak er iverksatt og det burde medført en situasjon under gitte forutsetninger.

Sjeføkonomen i en diger bank bommet på renteutvikling og bandt renten på sitt eget lån på høy fastrente. Han er en hyppig brukt ekspert på renteutvikling den dag i dag fordi han er teoretisk dyktig og besitter mye kunnskap.

Ingen såkalte eksperter har truffet i sine forutsigelser av boligprisutvikling. Selv meglerne som er kjent for å presse prisene opp, har ikke tippet høy nok prisvekst.

Ja, du er naiv om du tror at det at et menneske kalles ekspert betyr at han sitter på fasiten for hva som vil skje med boligprisene. At du velger en å lytte på er greit. Så lenge du vet at det er andre eksperter med like høy kompetanse som spår det motsatte ;) . Og de bør ikke benyttes for å stoppe en diskusjon som den i denne tråden, for her ER det faktisk ingen som sitter med fasit. Det har vel de siste 10 årene med jevn og aksellerende boligprisvekst vist oss - historie er den eneste sanne vitenskap vet du ;)

Skrevet

Ja, du er naiv om du tror at det at et menneske kalles ekspert betyr at han sitter på fasiten for hva som vil skje med boligprisene. At du velger en å lytte på er greit. Så lenge du vet at det er andre eksperter med like høy kompetanse som spår det motsatte ;) . Og de bør ikke benyttes for å stoppe en diskusjon som den i denne tråden, for her ER det faktisk ingen som sitter med fasit.

Alle velger hvem de vil lytte til. Og for at ikke diskusjonen skal stoppe ved at jeg banker den ene faktasiden i bordet, så oppfordrer jeg andre til å banke andre fakta-sider i bordet. Legg ut linker til eksperter som spår det motsatte av det jeg sier, da får vi en sunnere diskusjon.

;)

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Det jeg er spent på er hvordan det har gått med TS og huskjøp!

Er du her og kan gi oss en oppdatering?

Skrevet
Alle velger hvem de vil lytte til. Og for at ikke diskusjonen skal stoppe ved at jeg banker den ene faktasiden i bordet, så oppfordrer jeg andre til å banke andre fakta-sider i bordet. Legg ut linker til eksperter som spår det motsatte av det jeg sier, da får vi en sunnere diskusjon.

;)

Jeg foretrekker egne argumentasjonsrekker jeg, fremfor å henvise til kilde for det jeg mener. Uten at jeg syns mine innlegg bidrar til en usunn diskusjon av den grunn.

Lønningene vil i år øke med 5% i snitt. Forventet renteøkning 2%.

Konsumprisveksten er under 2%, dvs. lavere enn lønnsvekst, som gjør at vi sitter igjen med netto mer i lønningsposen hver måned.

Arbeidsledigheten er på rundt 2%. Folk har trygge jobber og god økonomi.

Det er for få boliger i de fleste storbyer i forhold til antall mennesker som ønsker å flytte dit. Byene brer seg utover nye områder, tomter blir dyrere, bygging blir vanskeligere pga materialmangel og mangel på arbeidskraft.

Det er mine argumenter for at prisene vil fortsette å stige. Gjedrem hevder at prisene er 8% høyere enn "riktig nivå". For meg er riktig nivå lik det folk er villig til å betale. Boligmarkedet er regulert av tilbud og etterspørsel. Bankene har strammet inn lånepolitikken sin allerede, og alle som tar opp lån tåler 2-3% renteøkning. Hvordan argumenteres det da for at prisene er "for høye"? Ja, de er akkurat så høye som kjøperne er villige til å betale.

Men jeg tror ikke prisveksten fortsetter særlig lenger. Vi begynner å nærme oss det folk har råd til å betale på lån. Gjedrem sier sparingen er avtatt, det tyder på at all sparing nå skjer i boligen, ved nedbetaling på lån. Da er det ikke særlig mer å hente i prisvekst, utover det som kommer fra lønnsvekst, og relativt sett blir det lite.

Derfor tror jeg Gjedrem tar feil, at vi får prisvekst i år, en liten en i 2008, og deretter en utflating.

Usunt?

Skrevet

Megleren kan ha satt prisantydning uten at selger var enig. Selger har kanskje en kontrakt med megler om "selges ikke huset innen seks mnd, vil likevel ikke dette påføre ekstra utgifter for selger".

Det er dessverre mange huseiere som ikke sier fra til megler når de er uenige om prisantydning.

Som selger synes jeg man skal si tydelig i fra til megler hvis man mener megler setter prisantydningen for lavt, så interesserte kjøpere kan vite hva selger faktisk mener å få for huset sitt for å være villig til å selge.

Selger kan også være i kontakt med andre meglere, f.eks. i utlandet, som jobber med å selge eiendommer på bygda som feriesteder. Da er gjerne det avtalt at den utenlandske megleren får en viss prosent av den totale kjøpesummen og klarer han ikke å få salg før den norske megleren selger til mer enn avtalt pris med den utenlandske, så taper selger ingenting, dvs. det koster han ikke noe mht. utgifter til den utenlandske megleren.

Skrevet

;)

Hvilken faktaside? Jeg finner ingen faktaside, kun en uttalelse fra en som hevdes å være ekspert.

Jeg oppfatter det slik at de besitter en høy kompetanse, og at man ut i fra det må forvente at de kommer med prognoser som vil stemme med virkeligheten  :)

Nei, jeg har ikke sjekket Hermansruds merittliste på pluss- og  minussiden, men er naiv nok til å tro at når han presenteres som ekspert, så er han det  :ler:

Da vil jeg påstå at du er mer naiv enn det strengt tatt er lov til å være... De media ringer, er som regel de som har vært flinkest til å markedsføre seg selv som "eksperter" og uttalter seg i hytt og pine, ikke nødvendigvis de som vet mest. Du husker kanskje for noen år siden da media var fulle av "ekspertuttalelser" som tilsa at det var smart å binde renten. Det de imidlertid glemte å opplyse om, var at det historisk sett så og si aldri har lønt seg å binde renten og dersom du ikke er temmelig sikker på at du sitter på informasjon som bankenes og finansieringsinstitusjonenes virkelige eksperter ikke har, så vil det ikke lønne seg. Banker og finansinstitusjoner inngår nemlig ikke avtaler som de med overveiende sannsynlighet vet de vil tape på...

For øvrig er jeg enig med Sissan. Jeg tror heller ikke vi får noe prisfall i boligmarkedet så lenge arbeidsledigheten holder seg lav og det tror jeg den vil gjøre.

Skrevet

...forøvrig er det relativt sjelden media ringer til ekspertene på slike saker. Det er overveiende sannsynlig at Hermansrud her har ringt avisen for å få en sak, og for å få egenreklame for seg selv som "ekspert".

Man skal dessuten ikke tro på alt man leser i avisene - det lærte iallefall jeg som barn. Etter nærkontakt med pressen ved noen anledninger er jeg overbevist om at det er riktig.

Skrevet (endret)
For øvrig er jeg enig med Sissan. Jeg tror heller ikke vi får noe prisfall i boligmarkedet så lenge arbeidsledigheten holder seg lav og det tror jeg den vil gjøre.

Så ser jeg frem til å ta opp igjen denne tråden når prisfallet er et faktum. :)

Endret av Superma
Skrevet
...forøvrig er det relativt sjelden media ringer til ekspertene på slike saker. Det er overveiende sannsynlig at Hermansrud her har ringt avisen for å få en sak, og for å få egenreklame for seg selv som "ekspert".

Dette har du absolutt ikke noe grunnlag for å si. Det er ingenting i NRK-saken som skulle tilsi at dette var noe Hermansrud selv hadde bedt om å få lov til å si...

Skrevet

Utrolig interessant det der med boligprisene, jeg tenker mye på det.

På den ene siden tyder alt på at vi er på toppen av en konjunktur nå. Arbeidsledigheten er så lav og tilgangen til ny arbeidskraft er så liten at jeg har vanskelig for å se at økonomien kan vokse stort mer. Klart, det går jo an å hente inn folk fra utlandet, men også dette virker det som en del bedrifter har forsøkt i det siste, uten at det hjelper. Og når/hvis (jeg tenker når) ting stopper opp og arbeidsledigheten stiger, kan det godt være at boligprisene går ned. Jeg lurer på om det var Peter Warren som hadde noen betraktninger om at forrige gang en ”boble” sprakk, IT- bobla i 2000, var ringvirkningene begrenset. Boligprisene ble som vi vet ikke særlig berørt. Neste gang mener derimot Warren at flere deler av økonomien også kan bli rammet, blant annet boligmarkedet. Konklusjon: ned

På den annen side tenker jeg at vi har langt igjen til tilstandene i London. Der er det så godt som umulig å komme seg inn på boligmarkedet, og mange ser ut til å måtte leie bolig hele livet. De som allerede er inne på boligmarkedet i Norge/Oslo i dag har tjent utrolig mye penger, og jeg tror de fortsatt har mye å gå på før de er på maks lånekapasitet i forhold til banken. Konklusjon: opp

:ler:

Hovedkonklusjon (mulig): Ned på kort sikt, om ett års tid og deretter et par år framover. Deretter videre oppover i rykk og napp, mot London- tilstander.

Skrevet
Så ser jeg frem til å ta opp igjen denne tråden når prisfallet er et faktum. :)

:ler: Snakkes da ;)

Dette har du absolutt ikke noe grunnlag for å si. Det er ingenting i NRK-saken som skulle tilsi at dette var noe Hermansrud selv hadde bedt om å få lov til å si...

Jo, det har jeg. First Securities og andre finansaktører er aktive pleiere av journalister, det er en kjent sak. First er ellers ikke så store at de "naturlig" blir spurt om alle sakene som de uttaler seg om. Jeg kan naturligvis ikke si noe sikkert om akkurat denne saken, men at det er sannsynlig at kontakten har gått FRA Hermansrud TIL NRK står jeg ved.

Skrevet (endret)
:ler: Snakkes da ;)

Jo, det har jeg. First Securities og andre finansaktører er aktive pleiere av journalister, det er en kjent sak. First er ellers ikke så store at de "naturlig" blir spurt om alle sakene som de uttaler seg om. Jeg kan naturligvis ikke si noe sikkert om akkurat denne saken, men at det er sannsynlig at kontakten har gått FRA Hermansrud TIL NRK står jeg ved.

Jeg tror ikke det henger sammen slik du beskriver i dette tilfellet. Men det jeg tror du og jeg er enige om, er at det bedrives en del bevisstløs journalistikk, hvor dårlig tid, mangelfull kompetanse eller rett og slett gammel vane gjør at journalistene ringer dem som før aktivt har uttalt seg, og som alle andre ringer til...

Endret av Superma
Skrevet

Virkeligheten i byen vår: Det eksisterer ikke tomter, det finnes ikke nybygging, det finnes ikke arbeidsløshet, det er 20 ledige boliger på finn.no og ganske mange hundre folk som trenger et sted å bo, det er en relativt stor tilflytting, leiemarkedet er overpriset og sprengt. Folk ringer på døra til gamle damer og spør om de ikke snart skal selge og flytte på gamlehjem. Det går rykter i hele byen hver gang en bolig blir klar for salg.

Fall i boligprisene de neste par åra? Neppe.

Skrevet
Virkeligheten i byen vår: Det eksisterer ikke tomter, det finnes ikke nybygging, det finnes ikke arbeidsløshet, det er 20 ledige boliger på finn.no og ganske mange hundre folk som trenger et sted å bo, det er en relativt stor tilflytting, leiemarkedet er overpriset og sprengt. Folk ringer på døra til gamle damer og spør om de ikke snart skal selge og flytte på gamlehjem. Det går rykter i hele byen hver gang en bolig blir klar for salg.

Fall i boligprisene de neste par åra? Neppe.

Men situasjonen i din lille by er kanskje ikke representativ for landet? ;)

Skrevet

gaja sin lille by deler nok skjebne med bla. Alta, Hammerfest, Tromsø, Bodø, Trondheim, Ålesund, Kristiansund, Bergen, Haugesund, Stavanger, Kristiansand, Arendal, Skien, Porsgrunn, Larvik, Sandefjord, Tønsberg, Drammen, Moss, Fredrikstad, Hamar, Lillehammer, Gjøvik, Hønefoss etc. etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...