Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2007 #41 Skrevet 12. februar 2007 Prisene gikk opp 16% i 2006. I januar alene fikk vi prisoppgang på nesten 5%, og gjennomsnittboligen er nesten 20% dyrere i januar i år enn i januar 2006. ← Og det tolker du til at prisene fortsetter å stige?
Gjest Turi Skrevet 12. februar 2007 #42 Skrevet 12. februar 2007 Jeg klarer ikke få aksellerende prisvekst tross høyere renteoppgang enn forventet til å bety at vi får et fall nei. Men bildet inneholder selvsagt mye mer info enn historisk prisvekst. Bare morsomt at folk har spådd krakk nå i 15 år, til tross for at boligprisene har steget (i makroperspektiv) alltid. Folk husker bare krakket i 89, og de som skal inn på markedet håper det kommer igjen. Vel - jeg kan ikke si at noe tilsier at det er tilfellet. Jeg tror prisstigningen vil bli lavere, men ikke at prisene vil gå ned i de fleste tettbygde strøk der det er attraktivt å bo. Prisene vil nok kanskje gå ned noen steder, men det er veeeeeldig grisgrendt, og definitivt IKKE i nedre deler av Buskerud i alle fall...
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2007 #43 Skrevet 12. februar 2007 (endret) Prisene vil nok kanskje gå ned noen steder, men det er veeeeeldig grisgrendt, og definitivt IKKE i nedre deler av Buskerud i alle fall... ← Så var det akkurat der at en bolig gikk noen hundre tusen under takst nå nettopp :-) Men det kan være som du sier i et tidligere innlegg: At noen har uforholdsmessig høye prisforventninger, og må derfor bite i det sure eplet. Likevel, ikke engang meglerne benekter at det er lunknere nå i februar enn det var i januar. Jeg tolker markedet dit hen at det er delvis avventende, for det er ikke lenger mange som tror at boligfesten fortsetter. Og da gidder ikke folk by mye over takst for å sikre seg boligen de ønsker, men prøver seg kanskje heller med et lavere bud. Og hvorfor ikke? Absolutt ikke noe poeng i å by prisantydning lenger. edit skrivefeil Endret 12. februar 2007 av Kaligula
Gjest Turi Skrevet 12. februar 2007 #44 Skrevet 12. februar 2007 Se der var vi enige . Jeg tror og håper på en prisstagnasjon i nær fremtid, til tross for at meglere melder både 10 og 15% i år og 5% neste år. Håper det stopper opp litt, men har altså ingen tro på nedgang, og tror det kan være dumt å sette seg på gjerdet og vente på krakket. Klart at det går boliger under takst. I Stavanger gikk en bolig neste 5 millioner OVER prisantydning også, men dette er enkelttilfeller. Og jeg er helt enig i at man ikke må by over takst. Mna kan by det man vil betale, og det er ikke som på markedet i Tyrkia at man trenger være redd for en sinna selger om man kommer med lavt bud. Jeg hadde ikke giddet i Oslo på en toroms, for der får alltid selger det de vil, men klart at for et hus som har ligget lenge ute, bør man forsøke seg. Alt er lov, hva som er smart er noe annet. Kommer du med lav førstetilbud, kan du rive mange flere med i budrunden og ned fra gjerdet enn om du smeller til med en gang. Er du sikker på å være alene er det et spørsmål om hvem som har best tid - du eller selger.
Lillemor Gull Skrevet 12. februar 2007 #45 Skrevet 12. februar 2007 Klart at det går boliger under takst. I Stavanger gikk en bolig neste 5 millioner OVER prisantydning også, men dette er enkelttilfeller. ← Nemlig! Det blir helt feil å fokusere på noen enkeltsalg. Jeg tror også prisveksten kommer til å dempe seg, men jeg synes det er lite som tyder på noe særlig prisfall med det første.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 12. februar 2007 #46 Skrevet 12. februar 2007 Helt enig. Jeg la inn et bud som var noe så skammelig som 200 000 under takst da jeg kjøpte for en stund siden. Måtte litt opp før jeg til slutt fikk boligen for 120 000 under takst. Det er lov å prøve seg og noen ganger kan man spare flere titusener på det. Jeg er i dag veldig glad for mitt skambud, selv om jeg kanskje fornærmet selger. ← Vi gjorde nesten det samme, kjøpte 130 000 under takst. Selger var ikke sur, han var derimot veldig glad for å bli kvitt leiligheten De 130 000 vi sparte pusset vi heller opp for.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2007 #47 Skrevet 15. februar 2007 (endret) Jeg klarer ikke få aksellerende prisvekst tross høyere renteoppgang enn forventet til å bety at vi får et fall nei. ← Sentralbanksjefen, som vel har større kompetanse enn de fleste til å mene noe om prisvekst og renter, sier i dag at boligprisene vil falle: http://e24.no/makro-og-politikk/article1645515.ece Endret 15. februar 2007 av Kaligula
Brunhilde Skrevet 15. februar 2007 #48 Skrevet 15. februar 2007 Ja, ja. Alt i alt gå går det vel bra, tenker jeg.
Tante M Skrevet 15. februar 2007 #49 Skrevet 15. februar 2007 Vel. De er ikke krakk nå iallefall. Jeg har nettopp solgt en leilighet og tjent grisemye.
Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2007 #50 Skrevet 16. februar 2007 Vel. De er ikke krakk nå iallefall. Jeg har nettopp solgt en leilighet og tjent grisemye. ← Men du har kanskje kjøpt en samtidig, og betalt grisemye for den?
Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2007 #51 Skrevet 16. februar 2007 Ja, ja. Alt i alt gå går det vel bra, tenker jeg. ← Tror du det? Her er dagens finansnyheter, her spås det krakk i hyttesalget. Folk må selge når de ikke har råd til både å sitte med hus og hytte. http://e24.no/naeringsliv/article1646262.ece
Gjest gjesta Skrevet 16. februar 2007 #52 Skrevet 16. februar 2007 Tror du det? Her er dagens finansnyheter, her spås det krakk i hyttesalget. Folk må selge når de ikke har råd til både å sitte med hus og hytte. http://e24.no/naeringsliv/article1646262.ece ← At noen har kjøpt hytter over evne tviler jeg ikke så mye på, men samtidig ser jeg ingen grunn til å tro det kommer et krakk eller særlig prisfall når det gjelder boligmarkedet generelt. Det er viktig å huske på at selv om renta skal opp, er det meningen den bare skal "litt" høyere, det er vel snakk om styringsrente på ca 5% - samtidig som det er varslet ganske høy lønnsvekst, og de som ikke har råd til dette vil vel ikke være mange. Det er ikke sånn at masse boligene kommer på markedet fordi folk "må" selge, men dette vil kanskje (heldigvis?) få folk til å tenke seg om før de kaster seg inn i boligmarkedet med små marginer på lån/inntekt. Så ja, en stagnasjon vil det kanskje bli etter hvert. De villest prisede leilighetene ("hybler" til 1,5-2 mill o.l) vil nok også bli liggende lenge - men etter min mening er dette bare sunn fornuft. Det vil fortsatt være rift om boliger i byene, ser man stort på det.
Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2007 #53 Skrevet 16. februar 2007 men samtidig ser jeg ingen grunn til å tro det kommer et krakk eller særlig prisfall når det gjelder boligmarkedet generelt. ← Jeg hører du sier det. Jeg aner ikke hvilken kompetanse du sitter på, men den personen som faktisk har makt til å styre boligprisene gjennom rentenivået, han sier han tror på et fall i boligprisene. I ettermiddag har jeg også hørt eksperter si det samme på radio. Prisene vil ikke bare stagnere, de vil mest sannsynlig falle.
Brunhilde Skrevet 16. februar 2007 #54 Skrevet 16. februar 2007 Prisene vil ikke bare stagnere, de vil mest sannsynlig falle. ← For så å stige igjen, det vet vi jo. Jeg klarer ikke helt å henge meg på "dommedagsprofetiene" dine, men, som jeg har sagt før, det er mulig du har rett. Jeg tror allikevel ikke et eventuelt prisfall vil komme over natta, det vil i tilfelle skje gradvis. Uansett så tror jeg ikke endringen i boligprisene vil bli dramatiske, før det skjer må vi opp mot et rente på 10-11% og dit tror jeg ikke vi kommer.
Gjest Deception Skrevet 16. februar 2007 #55 Skrevet 16. februar 2007 Nå er vel ikke et fall i boligprisene på kanskje ti prosent ensbetydende med krakk i markedet?
Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2007 #56 Skrevet 16. februar 2007 Nå er vel ikke et fall i boligprisene på kanskje ti prosent ensbetydende med krakk i markedet? ← Krakket er varslet på fritidseiendommer. Fall i boligprisene er nevnt av mange eksperter de siste to dagene, og noen har også brukt ordet krakk. Jeg er glad jeg har kjøpt bolig for lenge siden og ikke skal selge til sommeren.
Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2007 #57 Skrevet 16. februar 2007 For så å stige igjen, det vet vi jo. Jeg klarer ikke helt å henge meg på "dommedagsprofetiene" dine, color] ← Det er ikke mine profetier, jeg gjengir bare hva eksperter har sagt de siste to dagene. Sjefstrateg Peter Hermanrud er en av dem som har aller størst ekspertise, og her er hans profetier: Prisene vil falle. http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.1859094
Brunhilde Skrevet 16. februar 2007 #58 Skrevet 16. februar 2007 (endret) Det er ikke mine profetier, jeg gjengir bare hva eksperter har sagt de siste to dagene. Sjefstrateg Peter Hermanrud er en av dem som har aller størst ekspertise, og her er hans profetier: Prisene vil falle. http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.1859094 ← Den er grei. Jeg forstår at du vil fortsette å komme med nye argumenter fordi du skal ha rett, derfor har jeg sagt mitt siste ord i denne diskusjonen. Ha en fin helg. Endret 16. februar 2007 av Brunhilde
Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2007 #59 Skrevet 16. februar 2007 (endret) Den er grei. Jeg forstår at du vil fortsette å komme med nye argumenter fordi du skal ha rett, derfor har jeg sagt mitt siste ord i denne diskusjonen. Ha en fin helg. ← er det mulig... Er det slike banale utsagn du må ty til når du slipper opp for argumenter? Jaja Endret 16. februar 2007 av Kaligula
Gjest gjesta Skrevet 16. februar 2007 #60 Skrevet 16. februar 2007 Jeg hører du sier det. Jeg aner ikke hvilken kompetanse du sitter på, men den personen som faktisk har makt til å styre boligprisene gjennom rentenivået, han sier han tror på et fall i boligprisene. I ettermiddag har jeg også hørt eksperter si det samme på radio. Prisene vil ikke bare stagnere, de vil mest sannsynlig falle. ← Nei, jeg har ikke noe kompetanse, hehe, og jeg er også av de som tror prisene ligger i overkant endel steder nå, i hvert fall på visse typer boliger. Det at folk kanskje får en aha-opplevelse med tanke på å låne til pipa og regne bolig som vanntett investering, ser jeg på som fornuftig (kanskje derfor jeg ikke har kommet så langt at jeg eier bolig selv?). Samtidig synes jeg det blir typisk tabloide vinklinger med krakk osv. De fleste har nok tatt hensyn til endel rentevekst når de kjøper bolig i dag, og det er ikke spesielt sannsynlig at boliglånsrenta blir særlig høyere enn 6% de nærmeste årene. Å bremse kjøpefesten og "normalisere" prisene - det er vel ikke så problematisk, egentlig? De fleste kjøper bolig for å BO i, og da spiller ikke prisene så stor rolle, renta er viktigere. Og over lengre tid vil nok boligprisene stige. Men angående hytter; tenk som det er bygd ut med luksushytter i fjellet de siste ti årene - det står (blant annet i DN) at mange hytter også er lånt med pant i huset, og at endel trolig ivl selge for å skjerme privatøkonomien og bolighuset. Og med et økt tilbud av hytter, både nybygg og de som folk vil selge, er det ikke rart prisene på fritidseiendommer vil synke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå