Gå til innhold

ut å ha meninger som er "politisk korrekte"?


aline

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix

Og de som mener noe KUN fordi det er alment godkjent å mene det, så er man en PK'er - i min verden.

'

Hvordan kan du eller andre vite hvorfor noen mener det de mener? Jeg har forøvrig opplevd å mene ting "ingen andre" mener å likevel bli beskyldt for å være politisk korrekt. Hvis man går mot strømmen og likevel betegnes som politisk korrekt så skjønner jeg ikke definisjonen på politisk korrekt som noe man mener kun for å bli likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt sånn for å samla tankane mine rundt dette:

Utgangspunktet er at det finst politisk korrekte meiningar - det vil vel vera meiningar som dei politisk toneangjevande uttrykker. Det er gjerne det som lett får spalteplass i aviser og andre media. (Det kan nok seiast betre, men men.)

Det går an å ha PK meiningar fordi ein ved å vurdere ulike sider kjem fram til at det er dette ein meinar. Dette er OK.

Det går an å ha PK meiningar fordi det er PK meiningar - det er det som er rett å meina i følgje dei som står for det, og dermed ikkje noko å stilla spørsmål ved. Det er tåpeleg.

Det går an å ha standpunkt mot PK meiningar, fordi dei er PK meiningar - og utan å tenkja noko meir over det. Det er like tåpeleg.

Det går an å ha standpunkt mot PK meiningar vordi ein ved å vurdere ulike sider kjem fram til dette. Det er OK.

Eg trur ikkje det skal vera så vanskeleg å akseptere, ei heller at det finst folk i alle desse gruppene.

Å påstå at enkelte har PK meiningar bør vera greit nok sidan det berre er å slå fast fakta (så lenge dei faktisk meinar det, så klart ;)) Og det er jo ikkje noko gale i å meina det same som mange andre gjer.

Å påstå at enkelte har PK meiningar fordi dei er PK - det skal ein vera forsiktig med. Rett nok kan det til tider vera bra tydeleg, sjølv med oppramsing av "standardargument" for det, men likevel...

Så går det sjølvsagt an å påstå at motstandaren er PK kun fordi vedkommande meiner noko anna enn ein sjølv. Tåpeleg. Og som vanleg går det an å snu på flisa og seie det same om politisk ukorrekte meiningar.

Meinar eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig at det er du som misforstår, for det å inneha politisk ukorrekte meninger er ikke akkurat en garanti for at det ligger noen refleksjon bak disse meningene.

Det sa jeg vel ikke heller. Jeg påpekte at de som JEG mener er PK, er de som ikke har reflektert seg frem til sine meninger, ergo kan de heller ikke argumentere for dem, og de har meninger som er politisk korrekte rett og slett fordi det er dette som er korrekt å mene akkurat nå. Og jeg snakker kun utifra meg selv. Selvfølgelig finnes det manglende refleksjoner på ukorrekte meninger også.

'

Hvordan kan du eller andre vite hvorfor noen mener det de mener? Jeg har forøvrig opplevd å mene ting "ingen andre" mener å likevel bli beskyldt for å være politisk korrekt. Hvis man går mot strømmen og likevel betegnes som politisk korrekt så skjønner jeg ikke definisjonen på politisk korrekt som noe man mener kun for å bli likt.

Det jeg sa var at dersom man bare har tatt en mening uten å reflektere seg frem til denne meningen, så kan man heller ikke argumentere for den, og da lyser det jo greit igjennom at dette ikke nødvendigvis er en overveielse man har gjort.

Crazee forklarte ganske greit hva jeg prøver å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Politisk korrekt" er en beskrivelse jeg kun kan bruke om personer på Kvinneguiden. Jeg kjenner nemlig ingen som er sånn i min virkelige verden. Mer enn en gang har jeg tenkt at vedkommende umulig kan mene alt det hun/han skriver her ... det går liksom ikke an å være så "korrekt". Jeg hadde regelrett "tørnet" om mine venninner eller kollegaer hadde vært sånn ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...