Gå til innhold

ut å ha meninger som er "politisk korrekte"?


aline

Anbefalte innlegg

Jeg er da altså en av dem som flere ganger blir "tatt" for mine "politisk korrekte" innlegg, og lurer fælt:

Dersom man faktisk MENER:

- at man ikke kaller noen stygge pga utseende

- at man ikke kan dømme "alle" pga hudfarge

- at ikke alle kristne er sånn

- at ikke alle muslimer er slik

- at ikke feite folk er dumme

- at ikke blonde kvinne har lav iq

- at ikke alle tynne er anorektiske

etc etc etc bør man da la være å diskutere på KG?

ER det slik her at man kun kan svare om man har meninger som ikke er "korrekte"?

Hvorfor er det slik at dersom man faktisk mener noe som kan oppfattes som "politisk korrekt", "korrekt" eller på annet vis "riktig", så bør man skamme seg litt eller la være å svare?

Dette er noe jeg har vært nysgjerrig på lenge, da jeg opptil flere ganger har fått kastet "politisk korrekt" i fjeset her inne når jeg kommer med meninger jeg faktisk MENER og står for 100%.

er det kun ålreit å si noe dersom man er "kul" nok til å synes tykke mennesker er stygge eller tynne folk er dumme?

og ER man egentlig spesiellt kul dersom man faktisk MENER at det er ok å kalle noen noe kun pga utseende eller gruppering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, jeg undres alltid litt når man liksom "gjøres narr av" for å ha politisk korrekte meninger..

er stolt av meningene mine jeg, men blir jo litt nysgjerrig på denne ante-korrekte greia. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg undres alltid litt når man liksom "gjøres narr av" for å ha politisk korrekte meninger..

er stolt av meningene mine jeg, men blir jo litt nysgjerrig på denne ante-korrekte greia.  :ler:

Å kalle noen politisk korrekt er vel muligens en misforstått herskerteknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være at de som reagerer ikke mener at den som har skrevet innleggene er troverdig nok?

(til orientering: jeg sier ingenting om min egen oppfatning)

Endret av Vampyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, då eg ga deg prisen for å vere PK i "stygg-tråden", var det kun basert på akkurat den tråden.

Dersom desse politiske meiningane dine i eitt og alt er noko du står fullt og heilt for, så kjør på!

Eg ser på PK som "idealet", men at ting (dessverre) er meir samansett i røynda, særleg når det kjem til folk sine meiningar og preferansar. Då er det faktisk anti-PK å motargumentere når folk viser til kva dei tykkjer er vakkert/stygt!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Deception

Jeg tenker at når noen anklager en person for å være "politisk korrekt", er det gjerne fordi de er uenige i argumentene dine, men ute av stand til å forklare hvorfor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også på PK, som idealet, slik som noen over her. Men å få noen år på baken har vist meg at PK er kjedelig :) og sort-hvitt, noe mennesker ikke er! Heller ikke meningene deres!

Derfor synes jeg det blir lite troverdig dersom noen gang på gang er PK uten å kunne komme med argumenter som underbygger påstanden.

Smascha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg er da altså en av dem som flere ganger blir "tatt" for mine "politisk korrekte" innlegg, og lurer fælt:

Dersom man faktisk MENER:

- at man ikke kaller noen stygge pga utseende

- at man ikke kan dømme "alle" pga hudfarge

- at ikke alle kristne er sånn

- at ikke alle muslimer er slik

- at ikke feite folk er dumme

- at ikke blonde kvinne har lav iq

- at ikke alle tynne er anorektiske

etc etc etc bør man da la være å diskutere på KG?

ER det slik her at man kun kan svare om man har meninger som ikke er "korrekte"?

Hvorfor er det slik at dersom man faktisk mener noe som kan oppfattes som "politisk korrekt", "korrekt" eller på annet vis "riktig", så bør man skamme seg litt eller la være å svare?

Dette er noe jeg har vært nysgjerrig på lenge, da jeg opptil flere ganger har fått kastet "politisk korrekt" i fjeset her inne når jeg kommer med meninger jeg faktisk MENER og står for 100%.

er det kun ålreit å si noe dersom man er "kul" nok til å synes tykke mennesker er stygge eller tynne folk er dumme?

og ER man egentlig spesiellt kul dersom man faktisk MENER at det er ok å kalle noen noe kun pga utseende eller gruppering?

Fantastisk! Jeg har irritert meg over det samme mange ganger selv.

Nei, her på kg skal man passe seg. Man skal ikke ha for sære meninger, men heller ikke være sympatisk med gode verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiske korrekte meninger er for meg meninger jeg føler det ligger lite refleksjon og argumentasjon bak: man har bare valgt å mene hva som er ansett som konsensus. Så selv om to personer har identiske meninger, er det ikke umulig jeg vil anse den ene som politisk korrekt, men ikke den andre. Det hele vil avhenge av hvordan de argumenterer seg fram til sitt synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Jeg tenker at når noen anklager en person for å være "politisk korrekt", er det gjerne fordi de er uenige i argumentene dine, men ute av stand til å forklare hvorfor. ;)

:Nikke: Det er typisk hersketeknikk, å begynne å snakke om person i stedet for sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så om man f.eks ikke synes det er rett å kalle noen stygg kun pga utseendet, og faktisk MENER at man ikke synes noen er stygge kun pga utseenet, så er man både kjedelig, sort/hvitt, lite troverdig, må underbygge hvorfor man ikke synes noen er stygge kun pga utseende, er lite reflektert og mangler argumentasjon... :ler:

kjekt å vite, jeg trodde jeg var relativt reflektert, har definitivt noen år på baken, men jaggu tok jeg feil gitt.

så da skal jeg se om jeg kan lære meg å synes at feite folk er stygge, for da er jeg så mye mer reflektert, fargerik og interessant! aldri for sent å lære. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det går like mye den andre veien jeg, Aline.

Jeg tillater meg stadig å være politisk ukorrekt ved å stille kritiske spørsmål til dent tidvis ukritiske innvandringspolitikken her i landet, og får endel pepper får det.

Jeg er nemlig rasist hvis jeg å tillater meg å stille disse spørsmålene.

Hvilket er det rene bullshit, men nå skal jeg ikke kjøre ut denne tråden med den diskusjonen. Dette er bare ment som et eksempel på at man ikke anses som særdeles kul ved å ukorrekte meninger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det tror jeg så gjerne mysan, jeg synes det er helt på sin plass å stille kritiske spørsmål til både tvilsom innvandringspolitikk og div andre ting jeg, men DET er ikke politisk ukorrekt heller slik jeg ser det.

det å være politisk korrekt betyr ikke at man aldri er skeptisk til systemet og at man aldri kan se feil ved politikken som blir ført i landet, jeg kan helt fint være kritisk til innvandringspolitikken selv om jeg er politisk korrekt nok til å si at ikke alle innvandrere er onde og at ikke alle muslimer er ute for å ta over verden.

og om man sier "jeg synes feite mennesker er stygge", er det da ofte man får slengt etter seg "jævla politisk ukorrekte kommentarer assa"?

jeg kan fint være politisk ukorrekt og si at jeg tror mye av fedmeproblemet som har dukket opp kommer av latskap og dårlige vaner, men samtidig være politisk korrekt nok til å si at jeg ikke synes man er stygg bare fordi man er feit/overvektig, men det er den politisk korrekte kommentaren som jeg kun vil få "PK" slengt etter meg uten noe mer en det.

reagerer noen engang på det første, så vil det komme med begrunnelser for hvorfor det jeg sier er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så om man f.eks ikke synes det er rett å kalle noen stygg kun pga utseendet, og faktisk MENER at man ikke synes noen er stygge kun pga utseenet, så er man både kjedelig, sort/hvitt, lite troverdig, må underbygge hvorfor man ikke synes noen er stygge kun pga utseende, er lite reflektert og mangler argumentasjon...  :ler:

Å kalle "feite folk er ikke stygge" for en politisk korrekt mening er vel i samme liga som å ha ureflekterte politiske korrekte meninger. Og hvorvidt noe er stygt eller ikke er som regel en smakssak, og ikke noe man logisk kan komme fram til med premisser og argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan vel lett bli kalt for PK dersom motparten antar at man ikke tør å mene noe annet enn det som er regnet for politisk korrekt antar jeg. Jeg tar meg i å tenke det selv innimellom, når jeg får inntrykk av at enkelte tviholder på disse politisk korrekte meningene sine, uansett hva slags argumenter motparten kommer med. Når de ikke tar innover seg argumentene som går i mot overhodet (det hører man jo på svarene de gir), men bare tyter og tyter på sine egne. DEM kan jeg nok kalle PK'ere uten blygsel. De virker som om de har lært seg en regle, og de gjentar den til det kjedsommelige, uten nyanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Jo, men den motsatte siden tviholder også på meningene sine, men det er så klart de riktige meningene. Det er bare Pk-ere som er unyanserte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår meg.

Man kan godt tviholde på meningene sine, dersom man også kan vise at man har belegg for å mene det man gjør.

Hvis man har en mening kun fordi den er politisk korrekt, og ikke fordi man selv har satt seg ned, sett på fakta fra mer enn én side av en sak for så å gjøre seg opp en mening, så blir meningen uten substans. Hvis man i tilegg til ikke å ha gjort seg opp sin mening på et fundament som holder vann, og også nekter å høre på argumenter fra motparten som rokker ved det en har bestemt seg for å mene, så ligger man i mine øyne dårlig an.

Og de som mener noe KUN fordi det er alment godkjent å mene det, og fordi man vil anse både seg selv og andre som mener noe annet som slemme eller dårligere mennesker eller hva som helst, så er man en PK'er - i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår meg.

Det er ikke umulig at det er du som misforstår, for det å inneha politisk ukorrekte meninger er ikke akkurat en garanti for at det ligger noen refleksjon bak disse meningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...