Gå til innhold

Blir du såret når noen kaller deg heldig?


Funshine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Det kommer an på. Jeg er uføretrygdet, og det kan være lite koselig når folk snakker om at jeg er heldig som slipper å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan bli litt såret/forbanna hvis jeg føler at jeg virkelig har jobbet for det som jeg angivelig er så 'heldig' å ha. 'Heldig' er så tilfeldig, liksom. Hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg blir kjempesåret og fastslår med én gang at de er misunnelige på heldige meg. :ironi:

Har jo noen venner selv som ikke bare reiser veldig mye og handler bare dyre ting, men som i tillegg skal skryte om det hele tiden. Og når noen er på type 10 utenlandsturer i året gidder jeg ikke reiseskildring fra hver tur, altså. Akkurat som jeg ikke forventer at folk med tindrende øyne spør hvordan det var på Oppdal eller Hemsedal eller Åre i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest den aktuelle tråden, men jeg kan ikke finne så mange situasjoner hvor det å bli kalt "heldig" er sårende. Som oftest, når noen har noe fint (enten det er en ting eller en egenskap, god økonomi, et godt forhold osv), så er det vel fortjent, fordi de har jobbet for det eller prioritert slik at de oppnådde det de ønsket. Da er de ikke heldige i mine øyne. Hvis jeg kaller noen heldig, så er det fordi de har noe positivt som de har gjort minimalt for å oppnå og jeg kan ikke helt se at det skulle være sårende.

Da jeg gikk på skolen slapp jeg gym fordi jeg var syk og jeg fikk ofte høre at jeg var heldig. De skjønte jo selvsagt ikke at jeg mye heller ville vært frisk og hatt gym hver dag (nåja...), men jeg følte det ikke som sårende for jeg skjønte jo hva de egentlig mente. De refererte jo bare til det helt spesifikke, at jeg slapp gym, de mente jo ikke at jeg var heldig som var syk. Men hva vi tar oss nær av er forskjellig, så man bør nok veie sine ord litt i slike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Nei, jeg blir ikke såret hvis noen mener jeg er heldig. Jeg antar ikke at folk mener det er flaks, og hvis de mener det, så får de bare gjøre det. Jeg vet selv at på de områdene jeg anser meg selv som heldig, så ligger arbeid bak (selv om jeg forstår at ikke alle har muligheten, selv om de har et ønske om å gjøre det samme).

Men jeg kan faktisk få litt dårlig samvittighet om noen påpeker det. Har en venninne som bor hjemme hos moren sin, jobber med noe som er helt irrelevant for utdannelsen sin, savner en kjæreste, har familieproblemer. Hun sier rett ut at hun er misunnelig på meg. Jeg syns det er trist, og vegrer meg nesten noen ganger for å fortelle om bra ting som skjer i livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg blir ikke det.

har opplevd at folk kalte meg heldig i sommern som var, fordi jeg kunne ligge i sola hver dag å kose meg, sove lenge når det var så varmt at det var vanskelig å sove på natta etc, det at jeg kunne dette pga at jeg var sykemeldt, var liksom ikke noe man tenkte på.. jeg ble likevel ikke såret, jeg syntes det var litt korttenkt, men ikke sårende nei.

men jeg har tenkt på ordet heldig som noe annet en flaks, og selv om jeg nå har blitt lært at det ikke er forskjell på å være heldig og å ha flaks, så tar det nok litt tid før jeg avvenner meg med å tenke på heldig som en positiv ting selv om det er noe jeg har jobbet hardt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, blir ikke såret. Burde kanskje blitt det, når jeg ser at andre mener heldig=flaks. Synes ofte andre er heldige jeg- helt uten at jeg mener de ikke har jobbet for det/ikke har fortjent det, at det er noe negativt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden. Dessuten synes jeg selv jeg er heldig på flere områder. Men jeg kan bli litt lei meg når noen virker som de ikke skjønner at det er endel ting det ligger ganske mye arbeid bak. Og enda mer lei meg om venner faktisk blir misunnelige eller ikke takler at jeg har det bedre enn enkelte av dem; ikke økonomisk, men med meg selv, med jobben og valg jeg har gjort. Har opplevd det siste hos en enkelt person, og ettersom misunnelse gjerne uttrykkes i usikkerhet og sure stikk- og i dette tilfellet kombinert med mye fokus på hvor forferdelig ille vedkommende liksom hadde det, er det ikke spesielt hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter hva slags sammenheng det sies i. Jeg liker jo at folk gir meg skrøyt, men de må mene det. Alt etter konteksten altså.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør kanskje legge til at jeg synes det kommer veldig an på hvordan ordet heldig blir brukt. Om noen sier jeg er heldig som har fin leilighet, studerer det jeg alltid har drømt om, har fint hår, flott samboer eller lignende, tar jeg det som et komliment (med mindre det blir sakt på en kjip og ironisk måte da). Jeg synes jeg er veldig heldig med mange ting i livet mitt selv om jeg selvfølgelig har jobbet hardt for mye av det.

Kommentarer av typen "så heldig du er som er syk for da slipper du ditt og datt"/"du er så heldig som har diabetes for da kan du ikke spise sukker (underforstått at de gjerne skulle holdt seg unna for å slanke seg) er derimot ikke spesielt hyggelige. Blir ikke akkurat såret, men rimelig oppgitt. Vil de bytte tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Blir ikke såret, men blir irritert når folk avfeier ting jeg har jobbet hardt for som flaks. Spesielt har dette vært aktuelt ang karakterer og skoleresultater. "Du er så heldig som får så gode karakterer" "du er så heldig fordi du er så flink" Jeg har da for hel**** jobbet for det! Det var ikke sånn at jeg bare våknet og kunne alt, liksom :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided
nei, jeg blir ikke det.

men jeg har tenkt på ordet heldig som noe annet en flaks, og selv om jeg nå har blitt lært at det ikke er forskjell på å være heldig og å ha flaks, så tar det nok litt tid før jeg avvenner meg med å tenke på heldig som en positiv ting selv om det er noe jeg har jobbet hardt for.

Jeg må også jobbe med meg selv der, for meg har det vært naturlig å si "skal du til syden, så heldig du er, det blir sikkert deilig", og det må jeg passe meg for nå for noen kan tro at jeg er misunnelig og det er jeg jo ikke. Jeg har prøvd å tenke litt tilbake fra der jeg kommer fra, og har funnet ut at der er det naturlig å si heldig og det er vel derfra det henger igjen.

Har aldri tenkt over at jeg har såret noen med dette egentlig for det har alltid vært positivt ment fra min side, ikke en handling for å nedvurdere deres innsats for å få virkeliggjort drømmer. Men så har jeg også vært så naiv at jeg tror at virkelige venner sier fra hvis jeg sier noe som sårer dem, eller at de spør hva jeg egentlig mener med det jeg sier.

Jeg har nå lært at ingenting er som det virker å være og skal derfor jobbe hardt og seriøst med hvordan jeg uttrykker meg fremover. Jeg lover.

Endret av Miss Guided
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjem an på situasjonen. Eg er heldig fordi eg bur i Noreg, heldig at ingen i familien min er sjuke, at eg sjølv er frisk, og har lett for ting, ikkje har tungsinn eller liknande.

Eg vil ikkje bli kalt heldig når eg oppnår noko eg har jobba og slitt for. Då vil eg kallast "flink" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem an på situasjonen. Eg er heldig fordi eg bur i Noreg, heldig at ingen i familien min er sjuke, at eg sjølv er frisk, og har lett for ting, ikkje har tungsinn eller liknande.

Eg vil ikkje bli kalt heldig når eg oppnår noko eg har jobba og slitt for. Då vil eg kallast "flink"  :)

Helt enig! Er f.eks. Kjetil André Aamodt "heldig" som har vunnet mange alpintrenn? Er U2 "heldige" som har solgt mange plater? Er Kjell Inge Røkke "heldig" som har bygd seg opp til å bli en av Norges rikeste menn?

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke såra av at noen sier jeg er heldig. Men sefølgelig kommer det litt an på.

Heldig som reiser til syden, heldig som bor fint, heldig som har en fantstisk mann, heldig som har snilt barn. Det bryr jeg meg ikke noe om.

Jeg synes jo å de som reiser til syden er heldige. Samme om man har jobbet hardt for det eller ikke.

Men når jeg får kommentarer som at jeg er heldig pgav. ting som har med sykdommene mine å gjøre blir jeg litt irritert, men det sårer ikke og jeg bryr meg ikke så mye om det. Regner jo med at det er ting som blir sagt uten at det er så vel gjennomtenkt. Og takk og pris kommer ikke sånne kommentarer ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke såret om noen kaller meg heldig.

Om de har rett i at jeg faktisk er heldig eller om de bare ikke helt vet hva de uttaler seg om tar jeg ikke så høytidelig, ordet heldig er et misforstått ord i mange sammenhenger og jeg tror ikke det er vondt ment.

Endret av Frøken¤Fryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...