Gå til innhold

Snyte på skatten eller være trygdesnylter


kvinne_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gidder ikke å stemme, begge deler er like lavmåls.

En gruppe jeg savner, er likevel "de som snylter på skatten og skryter av det". De er om mulig enda mer lavmåls enn de to første.

enig, like forkastelig begge deler, og den tredje gruppen du nevner, bør være: "de som snylter på skatten/er trygdesnylter og skryter av det" for de som snylter på miljøet og trygda og skryter av det, er jammen meg like ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Jeg syns begge deler er forkastelig, men stemte trygdesnylting bla. fordi trygdesnyltere gjør det vanskeligere for de som faktisk TRENGER tjenestene å få dem. Og når de i tillegg skryter av det, blir jeg kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdesnylting er verst, tafatte tapere... man må i hvert fall HA inntekt for å kunne snyte på skatten, så da blir det litt mindre patetisk. Ganske slemt likevel, men la meg være ærlig; jeg betaler IKKE min skatt med glede. Særlig med tanke på at store deler av den går til trygdesnyltere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Nå har vi så sinnsykt høy skatt i Norge at jeg ikke ser ned på de som snyter i det hele tatt. Først skal man betale 30-40% skatt av inntekten sin, og skal man i butikken og kjøpe noe må man jammen ut med 30% i skatt til staten enda en gang. Er det rart folk heller sitter på ræva og mottar trygd? For det er vi bare best på her i Norge da - å ta hånd om dem som ikke gidder å jobbe.

Men blir man tatt vare på når man blir gammel, etter å ha punga ut til staten hele livet sitt?

:flekke:

For ordens skyld; stemte på trygdesnylterne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gidder ikke å stemme, begge deler er like lavmåls.

En gruppe jeg savner, er likevel "de som snylter på skatten og skryter av det". De er om mulig enda mer lavmåls enn de to første.

Helt enig.

Og la flaca: Dersom vi ikke hadde hatt såpass høye skatter som vi har, hadde vi ikke hatt verken et godt offentlig skoletilbud, helsevesen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler skatt med glede, etter å ha funnet alle smutthullene jeg kan bruke for å klore til meg de siste kronene. Alt er nok ikke like stuerent, men intet er ulovlig så jeg vil ikke karakterisere meg selv som en skattesnyter.

Ellers synes jeg begge deler er like forkastelig. Skatt betaler velferdssamfunnet, som de fleste er svært stolte av i dette landet, og trygdeordningene er en del av dette og bør gå til mennesker som trenger dette, og ikke til de "late".

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Og la flaca: Dersom vi ikke hadde hatt såpass høye skatter som vi har, hadde vi ikke hatt verken et godt offentlig skoletilbud, helsevesen etc.

Og jeg mener at skole-og helsetilbudet i Morge overhodet ikke står i samsvar med de enorme summene staten mottar i skatt hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes begge deler er forkastelig, trygdesnylting er kanskje verst, angående skattesnyting kommer det kanskje litt an på hvor mye man snyter for, og hvordan. Arbeidsgivere som betaler ansatte svart og dermed fratar dem rettigheter man har som arbeidstaker, folk som svinlder for MYE penger osv - jeg ser på dem som kjeltringer på linje med f eks trygdesnyltere. En annen ting er å kjenne og utnytte lovverket innen lovlighetens grenser; tross alt er det mange smutthull. Og bare en så vanlig ting som arv eller salg av hus vil jo gi helt forskjellige utslag ettersom folk kjenner til lovverket eller ei.

Men å svindle -nei. Jeg synes selv jeg betaler mye skatt i forhold til hva jeg tjener, men jeg ville ikke funnet på bevisst å svindle ei krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Og la flaca: Dersom vi ikke hadde hatt såpass høye skatter som vi har, hadde vi ikke hatt verken et godt offentlig skoletilbud, helsevesen etc.

Har vi et godt helsevesen da? Min erfaring er at alt tar en evighet og det jeg leser i avisene er heller ikke bra.

Nei, jeg skulle gjerne hatt lavere skatter og betalt sykeforsikringa selv, uten å bli tvunget til å bruke det statlige alle-skal-ha-det-like-dårlig-systemet.

Trygdesnylting er moralskt forkastelig.

Endret av Top Gun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Dersom vi kunne fått mindre (urettmessige) utbetalinger av trygd ville det være mer penger å bruke på sykehusene, helt klart. Derfor burde vi hatt et system som ikke straffet trygdede når de prøvde å komme seg ut i arbeidslivet, og et sykelønnssystem som gjør at det ikke lønner seg for bedrifter å ha syke hjemme på heltid i stedet for å ha dem der i en redusert stilling. Det jobbes jo hele tiden med hvordan man kan forbedre eksisterende ordninger.

Det skjer en gradvis opptrapping av bruk av oljeinntekter også i helsesektoren for å forberede oss på eldrebølgen, men det kan ikke gjøres på en dag, økonomien trenger tid til å venne seg til det. Jeg vil også tørre å påstå at det er en god ting at vi har skatter som gjør at høyere utdanning ikke avhenger av hvor mye penger familien din har til å betale skolepenger, men hvor gode karakterer du har.

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snylting av skatt og trygdesnylting er lavmål og frekt.

Kjenner slikt irriterer meg skikkelig.

Har ikke stemt da jeg egentlig synes begge deler er omtrent like dumt og konsekvensene av det for samfunnet, slår jo omtrent like dårlig ut.

Trygdesnylting er kanskje hakket verre når jeg tenker meg om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva menes egenltig med snylting av skatt? Hvordan får vanlige folk til å snylte? Ser for meg at rike gjemmer formuen i utlandet, osv. Men vanlige, dødelige? Selv leser jeg skattevedleget med lupe, og fører opp absolutt alle fradrag som jeg har krav på. Har tjent på det, fordi det er flere fradrag jeg ikke visste om. Noen av fradragene har ligningskontoret ikke godtatt, andre har blitt godtatt. Men snylting er det ikke.

Endret av Succubus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At skattenivået i Norge er høyt er en myte. Skattenivået er høyere i de fleste EU-land.

Selv om dette var sant betyr ikke det at skattenivået i Norge er høyt. Skattene i Norge kan jo være høye selv om de er høye i andre land også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om dette var sant betyr ikke det at skattenivået i Norge er høyt. Skattene i Norge kan jo være høye selv om de er høye i andre land også.

Skatter og avgifter. Ingen over, ingen ved siden summa summarum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatter og avgifter. Ingen over, ingen ved siden summa summarum.

Ja, det var totalt skattenivå jeg tenkte på. ;) Endret av Top Gun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vet ikke helt hva som legges i å snyte på skatten, jeg...

Men uansett er det få ting her i verden som er mer irriterende en folk som juger på seg en skade eller kronisk sykdom og blir uføretrygda, rett og slett fordi de er for late til å jobbe!!

Og vi som betaler skatt, uansett om vi betaler så mye som vi muligens skulle eller ei, betaler deres lønn for å sitte på ræva hele dagen og bli feitere og feitere.

Kvalmt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...