Gå til innhold

Er jo f..n ikke rart folk ikke skjønner alvoret!


Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen

Den globale oppvarmingen resulterer i litt av hvert, blant annet at de i Danmark om få år sannsynligvis kan dyrke fram vindruer og lage vin som fullt og helt kan måle seg med vin som i dag lages lenger syd. En vindrue-dyrkende danske ble intervjuet, og han var meget fornøyd med situasjonen.

I blant annet Frankrike og Spania må de derimot belage seg på såpass høye temperaturer fremover at de nok må si farvel til dyrking av både vindruer og mye annet.

Dette ble presentert som en "artig sak" på nrk-nyhetene i går kveld. Jammen hadde ikke nyhetsoppleserne et skøyeraktig smil på lur også!

Er det rart folk ikke skjønner alvoret i det som skjer? Jeg blir så provosert!!! :frustrert:

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble provosert av Halvorsens angivelige manglende kunnskaper, da Jensens uttalelser om at menneskeskapte utslipp bare utgjorde 3-4 % fikk stå uimotsagt.

Mange tror da fort at 97% av klimaendringer skylder naturlige årsaker, men dette er selvfølgelig ikke tilfellet. De resterende 97% er en del av et naturlig karbonkretsløp, som har regulert seg inn slik at vi har fått et klima som vi har hatt de siste tusen pluss årene. Endrer man på denne likevekten, ved å tilsette 3-4% eller mer, så må naturen finne en ny likevekt. Dette fører fort til klimaendringer.

Ofte får frps utspill om solaktiviteten også stå uimotsagt, selv om konsensusen i vitenskaplige kretser er at menneskeskapte utslipp har 4-5 ganger større effekt på endringer enn variasjoner forårsaket av endringer i solaktivitet. Så dette er altså ikke et uløst problem, som frp og andre klimadogmatikere liker å narre folk til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte på dette jeg også, Bodillen. Det er ikke første gang endringene i klimaet får en litt artig vri i nyhetene. Men realiteten er jo at det bare er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Jeg ble provosert av Halvorsens angivelige manglende kunnskaper, da Jensens uttalelser om at menneskeskapte utslipp bare utgjorde 3-4 % fikk stå uimotsagt.

Mange tror da fort at 97% av klimaendringer skylder naturlige årsaker, men dette er selvfølgelig ikke tilfellet. De resterende 97% er en del av et naturlig karbonkretsløp, som har regulert seg inn slik at vi har fått et klima som vi har hatt de siste tusen pluss årene. Endrer man på denne likevekten, ved å tilsette 3-4% eller mer, så må naturen finne en ny likevekt. Dette fører fort til klimaendringer.

Ofte får frps utspill om solaktiviteten også stå uimotsagt, selv om konsensusen i vitenskaplige kretser er at menneskeskapte utslipp har 4-5 ganger større effekt på endringer enn variasjoner forårsaket av endringer i solaktivitet. Så dette er altså ikke et uløst problem, som frp og andre klimadogmatikere liker å narre folk til å tro.

Det er nok mest "behagelig" å tro på Frp. Kanskje er det mest behagelig for politikerne at folk gjør det også...? Hadde folk flest virkelig satt seg inn i saken og forstått konsekvensene fullt ut, ville det nok ikke vært enkelt å være politiker i posisjon.

Og mens gresset gror og kua dauer, trøster folk seg med at "det snødde jo vanvittig mye i fjor" - uten å fatte at vinteren i fjor faktisk var unaturlig på alle måter, og at det er gjennomsnittstemperaturene som betyr noe...

Skylapper er en bahagelig greie - for noen og enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenge siden en hotelleier i Rogaland var strålende fornøyd med nyheten om at det kunne bli middelhavstemperaturer der etterhvert. Han synes det var så synd at de fine strendene ikke kunne brukes oftere nå... :roll:

Jeg tror rett og slett ikke at folk forstår alvoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Ikke lenge siden en hotelleier i Rogaland var strålende fornøyd med nyheten om at det kunne bli middelhavstemperaturer der etterhvert. Han synes det var så synd at de fine strendene ikke kunne brukes oftere nå... :roll:

Jeg tror rett og slett ikke at folk forstår alvoret.

Dette sier jo alt. Det er helt utrolig, og sånne mennesker burde hatt deng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok mest "behagelig" å tro på Frp.

Akkurat! For da kan vi bare fortsette som før, for forandringene som skjer er jo naturlige, og ville ha skjedd uansett. Det er godt og varmt å ha hodet stukket dypt nede i sanden vet du.

Endret av Zari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Jeg tror det er mange grunner til at folk ikke tar klimaendringene på alvor.

For det første er det poenget som Punktum peker på - at mennesket bare står bak små prosenter av det. Kombiner dette med at det beviselig alltid har vært svingninger i klima og temperatur, og folk tror at dette er helt naturlig.

Når folk også husker at "det var jo snø i fjor", tror de at forskerne skriker opp for det minste avvik fra år til år.

Man tenker ikke lenger enn sin egen livstid, og det virker som om holdningen er "så lenge jeg kan tjene på det/ha det behagelig, så bryr jeg meg ikke om hvordan planeten er etter at jeg er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Akkurat! For da kan vi bare fortsette som før, for forandringene som skjer er jo naturlige, og ville ha skjedd uansett. Det er godt og varmt å ha hodet stukket dypt nede i sanden vet du.

Ikke sant... Det verste er at det virker som om folk driter i barn og barnebarn - om de i det hele tatt har noen fremtid som de kan glede seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Man tenker ikke lenger enn sin egen livstid, og det virker som om holdningen er "så lenge jeg kan tjene på det/ha det behagelig, så bryr jeg meg ikke om hvordan planeten er etter at jeg er død.

Hvordan har vi blitt så egoistiske da? Vi forbruker og vi kaster, for vi kan bare kjøpe mer, og jo mer vi forbruker, og jo mer vi kaster, jo dårligere står det til med fremtiden vår.

Folk har det for godt, det tåler de tydeligvis ikke. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant... Det verste er at det virker som om folk driter i barn og barnebarn - om de i det hele tatt har noen fremtid som de kan glede seg til...

Jeg tror ikke at folk driter i fremtiden og de som kommer etter oss. Jeg tror de rett og slett mangler kunnskap. Når de i tillegg mangler de verktøy som trengs for å skille de riktige påstandene fra de gale, blir det rett og slett helt håpløst for vanlige folk å vite hvem de skal tro på. Det er derfor jeg blir så forbannet på alle som sprer gale påstander og misledende statisikk (ala det Punktom snakker om over). :frustrert::frustrert::frustrert:

Jeg opplever at ikke engang mine venner (som jeg nok prediker litt for mye miljø til :sjenert: ) vet forskjellen på global oppvarming og nedbrytning av ozonlaget. Noen ganger blir jeg så deppa at jeg nesten vurderer å bytte fagfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Jeg opplever at ikke engang mine venner vet forskjellen på global oppvarming og nedbrytning av ozonlaget.

Ozonlaget er på bedringens vei fordi her fantes det altenativer til disse ozonnedbrytende gassene (KFK gasser som ble mye brukt i kjøleelementer,spraybokser etc)

Hver gang det er snakk om miljø og klimaendringer så er det å stikke hodet i sanden som gjelder.Det er så altfor mange som bare avfeier alt med at menneskene nok vil tilpasse seg situasjonen etterhvert.

Den Globale oppvarmingen vil føre med seg store endringer av klima, økosystemet, og levevilkår for mennesket både økonomisk og økologisk.

Denne utviklingen lar seg vanskelig stoppe, men vi kan i det minste forsøke å hindre at den øker!

Det er ikke like "lett" med den globale oppvarming som det var/er med ozonlaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere personlig for å bidra til og minisere disse problemene da?

Hva slags biler kjører dere? Hvor mange biler har dere per husstand? Bruker dere bena eller tar dere bilen for den minste tur ut?

Det er så greit for folk å sitte og irritere seg over politikere og andre, samtidig som de ikke vil gi avkall på sin egen komfort.

Dette gjelder jo bruk og kast-mentaliteten også.

Liker dere å shoppe for shoppingen egen skyld? Kjøper dere ting som blir stående/hengende i skapet?

Engangsmopper, engangskluter, engangsditt og engangsdatt...

Nå finnes det engangsdobørster også har jeg sett... folk har blitt gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjører kollektiv, leverer inn papp og papir, prøver å bruke minst mulig strøm, prøver å tenke før vi handler - trenger vi dette/den?

Sikkert mer vi kunne gjort men hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Media tyter oss ørene fulle av katastrofemeldinger om det ene og det andre og skumle fugleinfluensaer som omtrent er som svartedauen, som ikke blir noe av. Når man får høre at en flytur til syden er like forurensende som et års bruk av privatbil per flypassasjer, og at de store miljøtiltakene som faktisk monner må skje i industri i utviklingsland, så blir man kanskje litt handlingslammet. Hva hjelper det hvis jeg forbruker mindre liksom?

Dessuten er det vanskelig å gjette hva som faktisk virker. Hvis jeg kjøper mindre klær og mindre mat som er fraktet langt, så går jo det på bekostning av de landene varene kommer fra, og i siste instans de arbeiderne som lager produktene. Og da får produsentene mindre penger til å bruke på utvikling av produksjonsmåtene og miljøtiltak. Osv. Det man gjør har jo konsekvenser, og det er jammen ikke lett å gjette seg til hva man skal satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Hva gjør dere personlig for å bidra til og minisere disse problemene da?

Hva slags biler kjører dere? Hvor mange biler har dere per husstand? Bruker dere bena eller tar dere bilen for den minste tur ut?

Det er så greit for folk å sitte og irritere seg over politikere og andre, samtidig som de ikke vil gi avkall på sin egen komfort.

Dette gjelder jo bruk og kast-mentaliteten også.

Liker dere å shoppe for shoppingen egen skyld? Kjøper dere ting som blir stående/hengende i skapet?

Engangsmopper, engangskluter, engangsditt og engangsdatt...

Nå finnes det engangsdobørster også har jeg sett... folk har blitt gale.

Jeg (og endel andre) har svart på akkurat det i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=249560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mayamor

Vi blir foret med alle slags dommedagsprofètier hver eneste dag.

Hvorfor blir vi ikke bombadert med flere løsninger?

Her skylder jeg på oss forbrukere: media mister seèrtall dersom de fokuserer på slikt "kjedelig"... Nei da er det kjekkere å dra publikum med avrevne hoder etter henging, hva Paris H gjorde sist helg, har Britney tatt på trusen igjen - for ikke å snakke om hva hvilken politiker sa/ikke sa/burde sagt... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er politikere også redd for å miste stemmer, så de også velger enkle løsninger for å holde på forbrukerne/velgerne. Det er lite rom for politikk i politikken når det går bra i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er en av de (dumme?) som ikke kan alt om hvorfor det er varmere idag og hvorfor klimaet endrer seg, ikke vet jeg om mitt levesett vil gjøre en forskjell eller om det ville skjedd likevel heller.

føler forskerne kommer med motstridende informasjon, og blir derfor forvirret.

At dere her sier en ting er jo så, men noen forskere som jobber med feltet sier at det er naturlig og at det ville skjedd uansett selv om de selvsagt ikke avfeier at vi hjelper til.

hvordan VET dere at de forskerne som sier det dere tror på, er de som har rett? der er jeg litt i beita, jeg vet ikke hvilke jeg skal velge å tro på og hvem jeg skal velge å ikke tro på.

jeg vet at det alltid HAR vært STORE klimaendringer, som har tatt livet av mye livsform og endret hele kloden vår radikalt.

jeg vet at de for noen år siden mente det kom til å komme en ny istid

jeg vet at det nå sies å bli varmere

jeg vet at det var akkurat like lite snø og varmt i 1960 (altså før min levetid)

jeg lurer på så mangt, blant annet hva som kommer til å være sannhet til neste vinter, sett at det blir en kald sommer og en vinter med masse snø og skikkelig kulde... vil det da bli istid igjen?

jeg har mistet troen på forskere, og det dere kommer med av info kommer fra de samme forskerne som jeg allerede har misstillit til.

så jeg tar det nok ikke alvorlig nok nei, jeg shopper fordi jeg liker å shoppe, jeg tenker over hva jeg kjøper og kaster likevel, jeg kjører ikke bil, jeg har en skarve oljeovn og det er eneste jeg bruker til oppvarming, jeg kjøper helst økologisk og varer som ikke er tilsatt mye skit, men ikke på alle områder.

vet ikke hva jeg kunne gjort annerledes, og vet ikke om jeg ville gjort det annerledes likevel, fordi jeg ikke egentlig vet helt hva jeg skal tro lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er en av de (dumme?) som ikke kan alt om hvorfor det er varmere idag og hvorfor klimaet endrer seg, ikke vet jeg om mitt levesett vil gjøre en forskjell eller om det ville skjedd likevel heller.

føler forskerne kommer med motstridende informasjon, og blir derfor forvirret.

At dere her sier en ting er jo så, men noen forskere som jobber med feltet sier at det er naturlig og at det ville skjedd uansett selv om de selvsagt ikke avfeier at vi hjelper til.

hvordan VET dere at de forskerne som sier det dere tror på, er de som har rett? der er jeg litt i beita, jeg vet ikke hvilke jeg skal velge å tro på og hvem jeg skal velge å ikke tro på.

Fordi det egentlig ikke er en stor debatt om mennesket kan endre klimaet eller ikke. Det har bare vært noen par aktører på markedet som ville at menigmannen skulle være usikker om hvem som prater sant, fordi de tjener på det. Og når jeg prater om noen par, så er det snakk om den lille delen som ikke en gang utgjør en prosent av de som faktisk kan noe om temaet. Så jeg velger å stole på de 99%. I tillegg har jeg en utdanningsbakgrunn som gjør det lettere for meg å skille skitten fra kanelen. Man kan så klart ikke forvente at alle skal ha det, og det er her media har en viktig rolle. Men media liker konflikter, og et forskermiljø som nærmest er entydige i en sak, skaper ingen konflikt, og dermed heller ikke mat til Holmgang og andre tilsvarende programmer. Så da må man konstruere motsetninger. Men det var slik det var før, nå har det endret seg, og selv Lomberg (som har vært en viktig premissleverandør for klimadogmatikerne = de som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer) er enig at vi endrer klimaet (selv om han er uenig i at vi skal bruke for mye penger på det).

jeg vet at det alltid HAR vært STORE klimaendringer, som har tatt livet av mye livsform og endret hele kloden vår radikalt.

jeg vet at de for noen år siden mente det kom til å komme en ny istid

jeg vet at det nå sies å bli varmere

jeg vet at det var akkurat like lite snø og varmt i 1960 (altså før min levetid)

Og mennesker har aldri levd evig, men det er ikke et argument for at det er ok å drepe mennesker.

Og ja, det har helt sikkert vært like lite snø i Norge for 30 år siden, men det var ikke like varm på hele kloden som det er nå. Vi har kanskje drevet med systematiske målinger av temperaturen de siste hundre årene. Elleve av topp 12 årene var de siste elleve årene. Temperaturtrendene følger utslippstrendene pent og pyntelig. Det ER nesten ingen som faktisk kan noe om dette som er uenig i det. Akkurat som det var få leger på 50 og 60-tallet som mente røyking ikke var farlig. Bortsett fra de som ble sponset av tobakksindustrien.

jeg lurer på så mangt, blant annet hva som kommer til å være sannhet til neste vinter, sett at det blir en kald sommer og en vinter med masse snø og skikkelig kulde... vil det da bli istid igjen?

jeg har mistet troen på forskere, og det dere kommer med av info kommer fra de samme forskerne som jeg allerede har misstillit til.

Du må ikke rette baker for smed. Jeg tror det er media du bør ta en prat med. Forskerne har ikke endret sine standpunkt noe særlig. Eller noen har. Men i retning av at de også nå er overbevist om at vi endrer klimaet.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...