Gå til innhold

Kopptua..?


Gjest Maxagaze

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det heter det på sunnmøre også.

Hvis du er fra byen, så. Vi rett over fjorden sier tvøge. Tue og tvøge er ord som forøvrig har samme røtter som det svenske "att tvätta", tvette er den litt arkaiske norske utgaven. Altså å vaske. Tvøga/tua er altså noe som man vasker med, altås en klut. Koppetvøge = oppvaskklut, golvtvøge = gulvklut. Ikke vanskeligere enn det.

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også "tar vi koppan" når vi skal gjøre unna oppvasken.

Det har jeg aldri hørt. :ler: Men Nord-Norge er stort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra sånn cirka Trøndelag og sånn cirka Hedmark. Og der heter det faktisk fille. Koppfille, gølvfille. Men der tar vi ikke oppvasken, men koppvasken. Det heter heller ikke brød, men kake, og kakskive. Og jeg fant ut etter å ha bodd sammen med bergensere at i Bergen har de ikke kjeler, bare panner. Dialekt er artig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hihi du slo meg på målstreken der hera :ler:

To sjeler, en tanke. Men det er litt mer bone å si "køpp" enn "kopp", da!

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
Jeg kommer fra sånn cirka Trøndelag og sånn cirka Hedmark. Og der heter det faktisk fille. Koppfille, gølvfille. Men der tar vi ikke oppvasken, men koppvasken. [....]

Er det derfor det har blitt hetende oppvask engang i tiden kanskje.. ? K'en i koppvask har blitt "stum" ..? Enig i att dialekt er morsomt, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra sånn cirka Trøndelag og sånn cirka Hedmark. Og der heter det faktisk fille. Koppfille, gølvfille.

Det heter kopptue i nærheten av der du kommer fra også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra sånn cirka Trøndelag og sånn cirka Hedmark. Og der heter det faktisk fille. Koppfille, gølvfille. Men der tar vi ikke oppvasken, men koppvasken. Det heter heller ikke brød, men kake, og kakskive. Og jeg fant ut etter å ha bodd sammen med bergensere at i Bergen har de ikke kjeler, bare panner. Dialekt er artig! :ler:

Jepp, jeg kommer fra øverst i Hedmark og der har vi koppfille, gølvfille og kopphåndkle.

Men jeg tar ikke koppvasken, heller ikke oppvasken, jeg vasker koppan :ler:

Også spiser jeg kakskiver ja. Men jeg kjøper hele brød, ikke kaker.

Dialekt er utrolig artig faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter kopptue i nærheten av der du kommer fra også...

Jepp, det sier de der pappa er fra (4 mil fra der jeg er fra).

Der sier de også "jale" med tjukk l i stedetfor jorde, jeg trodde det betydde gjerde da jeg var liten. Også sier de "læsa døra" i i stedetfor "låse døra". Jeg skjønte liksom ikke helt hvorfor man skulle lese døra, jeg, da... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatafille/fataklut = oppvaskklut på riktig side av Mjøsa ;)

Tror det kommer av ordet "å fata" - som betyr "å ta/gripe etter", altså en klut eller ei fille vi griper etter................ for å tørke av ett-eller-annet.

Synes dialekter er veldig gøy jeg.

På Nordmøre er man "klar" - når man er sliten................ :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Nordmøre er man "klar" - når man er sliten................  :klø:

Trøndelag, også.

Hjemme er vi "kje" når vi er slitne - lenger sørover er man da lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Inni fjordane på Sunnmøre heiter det tvåge og kopphandduk.

I Kristiansand sei dei "fua" i staden for "rompa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier også kopptue i Bodø. Den tørker man benker og slikt med. Kopphåndduken tørker man koppene med etter man har "tatt dem". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...