Gjest Maxagaze Skrevet 24. januar 2007 #1 Del Skrevet 24. januar 2007 Hva iallverden er det ? Fant det i en tråd her på KG.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c",) Skrevet 24. januar 2007 #2 Del Skrevet 24. januar 2007 Det er hva nordlenningene kaller det vi andre kaller for oppvaskklut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. januar 2007 #3 Del Skrevet 24. januar 2007 Det er en kjøkkenklut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mee mee Skrevet 24. januar 2007 #4 Del Skrevet 24. januar 2007 ei kopptue- dein kopptua.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxagaze Skrevet 25. januar 2007 #5 Del Skrevet 25. januar 2007 ei kopptue- dein kopptua.. ← Dein kopptua, deinn kopptua, deinn ligg no hærå stinke, æ harisje haddn åppi kloriin enda.. Ok, da fikk jeg svar på det, takker ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mee mee Skrevet 25. januar 2007 #6 Del Skrevet 25. januar 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badlands Skrevet 25. januar 2007 #7 Del Skrevet 25. januar 2007 Det er hva nordlenningene kaller det vi andre kaller for oppvaskklut. ← I Trøndelag heiter det òg kopptue!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 25. januar 2007 #8 Del Skrevet 25. januar 2007 Det er en kjøkkenklut. ← Ja. Et litt ulogisk navn. Tue betyr jo klut, og da skulle man jo tro det var en klut til å vaske koppene med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 25. januar 2007 #9 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Ja, det heter det på sunnmøre også. Det er rett og slett dne kluten vi tørker av kjøkkenvasken, kjøkkenbenken, kjøkkenbordet etc med, ja, kjøkkenkluten er jeg vant til at andre oversetter det med, ikke oppvaskklut (for all del, kan vaske opp med "kopptua" også, gjør det når vi vasker sølvtøy f.eks... men skulle jeg skrive dette ville jeg kalt det en kjøkkenklut (for kopptue er dialekt, og jeg skriver ikke alltid det jeg sier, naturlig nok ) Endret 25. januar 2007 av Malama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 25. januar 2007 #10 Del Skrevet 25. januar 2007 I Trøndelag heiter det òg kopptue!!! ← Og utover på Mørekysten. Eventuelt "kopptôg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 25. januar 2007 #11 Del Skrevet 25. januar 2007 I Trøndelag heiter det òg kopptue!!! ← Nedover vestlandet også. Og kjøkkenhånkle, som man tørker kopper med, heter "kopphandduk". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 28. januar 2007 #12 Del Skrevet 28. januar 2007 Dein kopptua, deinn kopptua, deinn ligg no hærå stinke, æ harisje haddn åppi kloriin enda.. Ok, da fikk jeg svar på det, takker ! ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leya Skrevet 28. januar 2007 #13 Del Skrevet 28. januar 2007 på helgeland heter det Tvoga Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 28. januar 2007 #14 Del Skrevet 28. januar 2007 Nedover vestlandet også. Og kjøkkenhånkle, som man tørker kopper med, heter "kopphandduk". ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 28. januar 2007 #15 Del Skrevet 28. januar 2007 på helgeland heter det Tvoga ← Hadde noen spurt meg hvor tvoga var hadde jeg ikke hatt fjerneste anelse om hva de hadde spurt meg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leya Skrevet 28. januar 2007 #16 Del Skrevet 28. januar 2007 Hadde noen spurt meg hvor tvoga var hadde jeg ikke hatt fjerneste anelse om hva de hadde spurt meg om. ← Og for å gjøre dialekten enda bedre så heter det tjølltvoga. Med tynne l'er. En tjøll er en bolle/komme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 28. januar 2007 #17 Del Skrevet 28. januar 2007 Og for å gjøre dialekten enda bedre så heter det tjølltvoga. Med tynne l'er. En tjøll er en bolle/komme. ← Er det rart man blir gal? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 28. januar 2007 #18 Del Skrevet 28. januar 2007 Ei jeg kjenner fra Selbu spurte en gang etter noe hun kalte "yvermelærv" eller noe sånt. De skulle vise deg å være en benkeklut... Jeg sier også tue. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maxagaze Skrevet 28. januar 2007 #19 Del Skrevet 28. januar 2007 Hadde noen spurt meg hvor tvoga var hadde jeg ikke hatt fjerneste anelse om hva de hadde spurt meg om. ← Russisk for tog.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest graceland Skrevet 28. januar 2007 #20 Del Skrevet 28. januar 2007 Kopptua e en oppvaskklut. Også "tar vi koppan" når vi skal gjøre unna oppvasken. "Tar du koppan?" "Ja, hves du tørke over benken med kopptua." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå