Gå til innhold

Tråden for alle som velger å IKKE være utro


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Tara ...

Jeg hadde stor glede og nytte av og lese denne boken, som er den første samlede fremstillingen av fenomenet utroskap fra en faglig synsvinkel. Boken inneholder også sterke fortellinger fra personer som har vært direkte berørt av utroskap - dette er personer Thuen har møtt i sin jobb som familieterapeut.

Synes det er bedre å forholde seg til fakta enn til synsinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest katjane
Jeg hadde stor glede og nytte av og lese denne boken, som er den første samlede fremstillingen av fenomenet utroskap fra en faglig synsvinkel. Boken inneholder også sterke fortellinger fra personer som har vært direkte berørt av utroskap - dette er personer Thuen har møtt i sin jobb som familieterapeut.

Synes det er bedre å forholde seg til fakta enn til synsinger

Aner du hvor mye synsing og forskjellige meninger det er blant psykologer og andre fagfolk også? Jeg selv er psykologistudent ved Universitetet i Bergen, og er det noe vi lærer så er det hvor mange teorier og meninger det finnes blant psykologer og andre vitenskaper. Man kan gjøre så mye forskning man bare vil, men det går bare på utvalg, man kan aldri kalle dette absolutte sannheter, det blir bare relativiteter om man kan kalle det det. Hos fagfolk også så går det meste på hvordan og hva man forsker på og har meninger om, akkurat som hos oss lekfolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt - men de tilfellene han skriver om er virkelige personer. Helt vanlige mennesker som deg og meg ... det jeg ville ha fram er at folk som er utro er vanlige mennesker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Selvsagt - men de tilfellene han skriver om er virkelige personer. Helt vanlige mennesker som deg og meg ... det jeg ville ha fram er at folk som er utro er vanlige mennesker ...

Det er det vel ingen som har benektet, men det faktumet at de har et valg går ikke bort for det. Det er ingen som tvinger de. Det er de som tar valget. Man kan ikke skylde på at man bare ble revet med, det er altfor enkelt. Det er likvel den som gjør handlingen som er ansvarlig. Og et er egoistisk å være utro, det kommer man heller ikke utenom. Man sårer utrolig mange, og ødelegger livet til mange. Jeg tror også det enorme fokuset i media og andre steder på dette, at det er MANGE som er er utro, og at det er blitt så "vanlig" muligens gjør det lettere for enkelte å gjøre det, og så skylde på alt mulig rart. Men likevel, så er vi tilbake til; Man er selv ansvarlig for sine egne handlinge! Det er ingen som tvinger deg, og man må ta ansvar og konsekvensen av sine handlinger. Slik er livet, det handler om valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har alle et valg, og selvfølgelig har alle ansvar for sine handlinger. Jeg er også sikker på at det finnes umodne og/eller kyniske mennesker som ikke har de sperrer de burde ha mht utroskap. Det er allikevel ikke så enkelt som enkelte her fremstiller det. Hvorvidt man er utro eller ikke kommer an på mange andre faktorer enn hvorvidt man er et "moralsk" menneske, og hvorvidt man har tatt et "valg" eller ei: livvistuasjon, forholdet til partner, sinnsstemning, tiltrekning/samhørighet med den aktuelle personen, hvorvidt man har anledning, og sikkert mange andre.

Poenget mitt er at dette er ikke et så enkelt spørsmål som det man ønsker å tro. Det er lett å være trofast dersom man er i et normalt godt forhold preget av gjensidig respekt og kjærlighet. Det er ikke like lett dersom man føler seg oversett av partneren, og hvor forholdet er preget av mangel på respekt, raushet og varme, og hvis personen man treffer "ser" en og overøser en med oppmerksomhet, samtidig som man føler en sterk tiltrekning og/eller samhørighet. I slike situasjoner vil jeg si at det er menneskelig å være utro, selv om jeg ikke synes det er anbefalelsesverdig eller moralsk riktig. Mennesker er ikke maskiner, og man bør ta høyde for at man kan trå feil. Jeg mener også at det er mer moralsk forkastelig å bedra en partner som man har et normalt godt forhold til, enn det er å bedra en partner dersom forholdet er pill råttent.

Jeg er selvfølgelig enig i at utroskap er et onde, men alle dere som er så kategoriske i dette spørsmålet synes jeg bør revidere holdningene sine litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det virker dummere å si at du aldri livet vil være istand til å være utro ... når man vet at så mange faktisk ER utro - selv mot mennesker de virkelig elsker. Livet er ikke svart/hvitt - der er mange nyanser. Et råd er å lese boken, Utro - skrevet av Frode Thuen - professor i psykologi ved universitetet i Bergen ... Det er en bok som gir en mange aha-opplevelser og en bok alle burde ha lest.

ja, dette er en veldig interessant bok. Holder på å lese den akkurat nå faktisk :)

Thuen sier i boken at de fleste på en eller annen måte vil bli berørt av utroskap i løpet av livet, enten som den som er utro, den som blir bedratt eller "den andre" kvinnen/mannen. Tror tallet var ca 70% hvis jeg ikke tar feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget mitt er at dette er ikke et så enkelt spørsmål som det man ønsker å tro. Det er lett å være trofast dersom man er i et normalt godt forhold preget av gjensidig respekt og kjærlighet. Det er ikke like lett dersom man føler seg oversett av partneren, og hvor forholdet er preget av mangel på respekt, raushet og varme, og hvis personen man treffer "ser" en og overøser en med oppmerksomhet, samtidig som man føler en sterk tiltrekning og/eller samhørighet. I slike situasjoner vil jeg si at det er menneskelig å være utro, selv om jeg ikke synes det er anbefalelsesverdig eller moralsk riktig. Mennesker er ikke maskiner, og man bør ta høyde for at man kan trå feil. Jeg mener også at det er mer moralsk forkastelig å bedra en partner som man har et normalt godt forhold til, enn det er å bedra en partner dersom forholdet er pill råttent.

Men i slike tilfeller der forholdet er så dårlig bør man jo enten jobbe med å få det bedre i forholdet - det blir neppe bedre av at man er utro - eller så får man avslutte forholdet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
ja, dette er en veldig interessant bok. Holder på å lese den akkurat nå faktisk :)

Thuen sier i boken at de fleste på en eller annen måte vil bli berørt av utroskap i løpet av livet, enten som den som er utro, den som blir bedratt eller "den andre" kvinnen/mannen. Tror tallet var ca 70% hvis jeg ikke tar feil...

Nå er jo dette tallet bare utifra hans pasienter, og om det er statistisk representativt vet vi jo ikke, men uansett, de fleste har jo flere forhold i løpet av et liv, så det er jo egentlig ikke så rart at det er så høyt prosent tall. Det betyr jo ikke at man opplever det i alle forhold:-)

Så har man allerede vært i den situasjonen er jo sjangsen ganske lite for at det skjer igjen:-)

Jeg har brukt opp min prosentandel iallefall. Og nå må folk bare kalle meg naiv, men han jeg er sammen med nå, tror jeg virkelig ikke vil være utro, med mindre forholdet er i ferd med å rakne uansett. Jeg har ikke vært sikker i enkelt andre forhold, men i dette er jeg det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Men i slike tilfeller der forholdet er så dårlig bør man jo enten jobbe med å få det bedre i forholdet - det blir neppe bedre av at man er utro - eller så får man avslutte forholdet først.

:klappe: Helt enig! stor sympati med de som lever i kalde forhold, men de har fortsatt et valg, og det er å evnt forlate personen, det er jo ikke slik at man må være i forholdet. Det er klart det finnes ekstrem situasjoner ol, men nå tenker jeg på "normale" forhold, hvor valget er å enten gå fra parten eller la være. Går man ikke fra personen men velger å fortsette, ja, da får man også spise hjemme! Man kan IKKE få i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe:  Helt enig! stor sympati med de som lever i kalde forhold, men de har fortsatt et valg, og det er å evnt forlate personen, det er jo ikke slik at man må være i forholdet. Det er klart det finnes ekstrem situasjoner ol, men nå tenker jeg på "normale" forhold, hvor valget er å enten gå fra parten eller la være. Går man ikke fra personen men velger å fortsette, ja, da får man også spise hjemme! Man kan IKKE få i pose og sekk.

My point exactly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...