Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet
Mefisto! :legrine:

Nå fikk jeg flashback, nå! :ler:

For ikke å snakke om Isba med røde syltestrikker... :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det der er bare tull. Da jeg var ungdom på 80-tallet var det faktisk mye, mye verre! Hadde man ikke Millet eller Monclear-jakke (kostet over 1000 kroner, det var enormt mye penger den gangen!), Isba- eller Mefisto på beina (opp mot 1000 kr det også), Levis-bukser og Busnell eller LaCoste-genser, så var man rett og slett ingen ting! Jeg overlevde ungdomsskolen takket være søsteren min som jobbet etter skoletid og kjøpte merkeklær som jeg arvet...

I dag kjøper ungdom like gjerne klær på H&M eller Vero Moda. Selvfølgelig finnes det merkepress i dag også, men ikke på langt nær så ille som da jeg var tenåring - friheten til å velge rimelige løsninger er større i dag.

Du glemte Sebagoskoene! Og her er jeg veldig enig med Bodillen! Før MonClair- og Milletjakkene var det "sossjeakker" som telte, hvis man da ikke, som jeg og en del av mine venner, tok den helt ut den andre veien og ble det man kalte for "frik". Vi brukte lilla, helst Sigrun Berg, skjerf, fotformsko og lusekofte, aller helst fars gamle, sammen med de gamle,grå tur-ryggsekkene. Den andre gjengen var "sosser" og vi syns de var helt håpløse som bare hadde fokus på klær og pris.

Min 16-åringen gidder ikke bruke penger på merketøy. H*n ser ingen grunn til det, nettopp fordi det ikke er noe krav for å bli godtatt i det miljøet h*n vanker.

At kravene er større nå tror jeg faktisk ikke, jeg tror skolen er mer tilrettelagt og at skoledagen er bedre, men hvem skal de som er unge i dag sammenligne med? Vi foreldre er jo oldinger som ikke vet noe om noe. Slik er det og slik tror jeg alltid det vil være.

Skrevet

At kravene er større nå tror jeg faktisk ikke, jeg tror skolen er mer tilrettelagt og at skoledagen er bedre, men hvem skal de som er unge i dag sammenligne med? Vi foreldre er jo oldinger som ikke vet noe om noe. Slik er det og slik tror jeg alltid det vil være.

At kravene naa er mindre tror jeg heller ikke, men at de er annerledes kan godt stemme. Paa skolen blir ting vegtlagt forskjellig naa enn foer, bandt annet staar det i den nye laereplanen for vgs at man skal kunne bruke spraak,matte, multimedia, muntligg utrykkingsevne og lesing i alle fag. Altsaa maa man vaere parat til aa koble sammen paa tvers av fag, noe det ble gjort lite av foer ettersom jeg har forstaatt..

Ellers var det slik da jeg gikk paa videregaaende at man maatte kunne laereplanen opp, ned og i mente og i hvert prosjektarbeid ta for seg de forskjellige maalene og konkretisere hvilke maal man skulle oppnaa na.

Ellers er det vel ogsaa mer slik naa at skal man ha prosjektarbeid om noe spesielt kan man ikke komme med bare fakta. Man maa problematisere, see paa hva skjedde til at dette har oppstaatt, og hvilke videre konsekvenser det eventuelt vil kunne komme til aa faa eller allerede har faatt.

Naa er alt jeg har aa sammenligne med min mors og fars utdannelse, men jeg ser at jeg som er blitt laert til aa tenke problem"orientert" og problematiserende har en stor fordel paa universitetet. Mens deres "fakta"utdanning hjelper dem til aa huske mye bedre enn det jeg kan.. :)

Saa ja, at kravene er forskjellig kan jeg gaa med paa, men at de ikke stilles krav til mener jeg blir feil aa si.

Skrevet
Saa ja, at kravene er forskjellig kan jeg gaa med paa, men at de ikke stilles krav til  mener jeg blir feil aa si.

*hviske*:Jeg sier ikke at ungdommen ikke stilles krav til. ;)

Skrevet
tåpelig utsagn.

Jeg sier IKKE at det er skadelig for unger, eller søttenåringer å jobbe. jeg sier bare at jeg mener på tro og ære at å jobbe hver eneste dag rett etter skoletid, pluss hver lørdag ettermiddag, vil gjøre lekser og sosialt liv skadelidende.

Nå har ingen sagt at en deltidsjobb trenger å være HVER ENESTE DAG da evelina. Jobber du to dager i uken har du fort tjent opp mer enn nok lommepenger til å klare seg uten å få mamma og pappas penger til å ta bussen, gå på kino, fest osv osv... Og man lærer seg å disponere tiden slik at man får tid til lekser og venner ved siden av. (jeg jobbet fredags kveld fra 16-20 + lørdagene og det gikk da sannelig ikke utover skolen)

Og de som mener at ungdom blir satt til sene vakter, ja da burde de kanskje vurdere å finne jobb et sted som ikke har åpent så lenge. Det finnes tusenvis av butikker som tar inn ungdom til deltidsjobber, eller sykehus som trenger vaskehjelper (ja det gjorde jeg et års tid). går man med avisen har man bare noen timer noen ettermiddager i uka/ evt 5 dager i uka, så det er langt i fra så ille som mange av dere skal ha det til. Ungdom under en viss alder har heller ikke lov til å jobbe sene kvelder.

Og til de som kommer med utsagn om at det er så mye værre å være ung i dag må bare innse at det nytter det ikke å si. Vi ble mobbet fordi vi kom i Henry Choice og ikke Levis på ungdomsskolen. Det første man ble spurt om da man kom med nye klær var hvilket merke det var, og så hvilken størrelse. Og slik har det vært i mange mange mange år, og slik kommer det til å være i fremtiden også. Og jeg synes det blir for dumt å si at utdanningen nå er mye vanskeligere enn tidligere. Den er lagt opp på en måte kanskje, men det er da ikke ensbetydende med at den er vanskeligere! Hadde den vært det vil strykprosenten iallefall gått drastisk opp i årene som kommer.

Og jeg er en av de som lengter tilbake til ungdomstiden og vgs, for da var alt faktisk mye lettere til tross for at presset var større fra omverdenen ;)

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Min tenåringsslamp fikk faktisk tilbud om å jobbe i bedriften til faren sin et par ettermiddager i i uka og annenhver lørdag. Han spurte hva lønna var (helt vanlig tariff for 16-åringer), og da takket han nei... Så da får han faktisk greie seg med de hundre kronene han får i uka (hvis han har ryddet rommet sitt vel å merke). Det er ikke det at han ikke har tid eller overskudd, han bruker fritiden sin til veldig mye annet enn skolearbeid.

Kjæresten hans, derimot, hun takket ja - og er strålende fornøyd med ekstra lommepenger. Og hun får faktisk mer penger enn han hjemme.

Endret av Bodillen
Skrevet
Nå har ingen sagt at en deltidsjobb trenger å være HVER ENESTE DAG da evelina. Jobber du to dager i uken har du fort tjent opp mer enn nok lommepenger til å klare seg uten å få mamma og pappas penger til å ta bussen, gå på kino, fest osv osv... Og man lærer seg å disponere tiden slik at man får tid til lekser og venner ved siden av. (jeg jobbet fredags kveld fra 16-20 + lørdagene og det gikk da sannelig ikke utover skolen)

Og hadde du lest hva jeg har skrevet ville du sett at jeg er tilhenger av at ungdom kan jobbe deltid, men ikke som avisbud, nettopp fordi det er hver eneste dag og dermed går utover både skole, lekser og det sosiale liv. At en ungdom har jobb sju åtte timer pluss minus i uka er bare positivt, men ikke når dette er fordelt på èn time seks dager pr uke. For DET mener jeg er svært uheldig.

Skrevet

Da er vi uenige uansett, for mange av mine venner gikk med avisa som unge, og ingen av dem tok skade av det på noen måte. De hadde gode karakterer og var sosiale ved siden av.

Husk at 2 timer 5 dager i uka, stort sett blir mindre enn to kvelder i uka + en og annen helg da.

Gjest Bodillen
Skrevet
Og hadde du lest hva jeg har skrevet ville du sett at jeg er tilhenger av at ungdom kan jobbe deltid, men ikke som avisbud, nettopp fordi det er hver eneste dag og dermed går utover både skole, lekser og det sosiale liv. At en ungdom har jobb sju åtte timer pluss minus i uka er bare positivt, men ikke når dette er fordelt på èn time seks dager pr uke. For DET mener jeg er svært uheldig.

Neda, man kan dele ruta med en annen, så det er ikke noe problem. Mange jeg vet om her gjør det på den måten.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg fikk meg jobb i butikk da jeg var 16. Begynte som julehjelp og fikk fortsette etter jul. Denne jobben ble avløst av en jobb på samme senter. Jobbet der til etter russetiden. Har aldri fått ukelønn, men har fått etter behov og har også måttet tåle et "nei". Nå bor jeg gratis hjemme, tjener lite på liten stilling. Men jeg kjøper også inn mat til fellesskapet, jeg rydder, vasker osv. samt hjelper mamma på hennes jobb når det trengs. Jeg skriver kun timer for jobbing der i julen, resten av året hjelper jeg til gratis.

Søsteren min på 14 får dekket mobilen (fast 200/mnd.). Hun får ikke lommepenger, men får penger når hun spør. Hun spør svært sjelden.

Den yngste på 8 ber aldri om penger med mindre det er snakk om en tur på Tusenfryd (sesongbasert) eller å få leie en fim med en venninne kanskje hver 3. måned.

Alle klær osv. har alltid blitt dekket her hjemme. Førerkortet sponses og jeg fikk bil da jeg var ferdig.

Vi er kanskje bortskjemte og heldige...

Jeg tror jeg skal være strengere med mine egne barn, for i en alder av 26 sløser jeg veldig ennå, og har i bakhodet at mamma og pappa hjelper meg om det trengs... :sjenert:

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg må bare blande meg inn her igjen, og er veldig enig med alle dere som mener at ungdom bør få seg en jobb fra 16 års alderen.

Mem man må og ta i betraktning at samfunnet har endret seg som Messy sier og at utdannelse omtrent er alfa og omega i disse dager, og at skole må prioriteres. Det er kanskje ikke alle som er "så smarte" at de klarer å jobbe hver eneste dag, eller i helger at skolearbeidet blir en "fulltids syssel" på fritiden, tenker på lærevansker etc etc.

Men, samfunnet og er jo blitt veldig feil, som noen nevner så er det "så viktig" at de har de rette merkene på klærne og at de er fryktelig dyre, om vennegjengen ikke kan akseptere deg for den du er men veier opp klærne dine er de ikke "riktige" venner mener nå jeg. Venner er venner uansett merke på buksa.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, selv har jeg jobbet fra jeg var 14-15 i alle ferier, jobbet på ett konditori utsalg hver lørdag fra jeg var 16 og når jeg ble 17 fikk jeg meg jobb på bensinstasjon i tilleg. Dette innebar at hver lørdag da jobbet jeg 0700- 1500 på konditoriet og 1600-2300 på bensinstajonen, samt søndgs jobbing på bensinstasjonen og etterhvert på vidregåene var det skole 1800-1530 og bensinstasjonen fra 1600 til 22-2300... Jeg jobbet med lekser i fritimene mine, prøver forberedte jeg når jeg måtte det, samtidig gikk jeg ut av vidregående med mer enn gode nok karakterer.

Men om jeg da hadde hatt lærevansker så hadde jeg ikke kunnet jobbet som jeg gjorde. Har alltid vært flink til å spare, fyllt opp BSU (15 000 i året)siden jeg åpnet kontoen. Klart meg selv med penger siden jeg var 16.

Jeg mener at mange av ungdommen i dag er late, mange på 18 nå (søstern min er på denne alderen) som ALDRI har hatt en jobb i hele sitt liv, da begynner det å bli håpløst.

Men det er og vanskelig og få seg en jobb i dag om man er under 18, det må man og ta i betraktning, men mye kommer og ann på hvor hardt man virkelig prøver å få seg en jobb.

Jeg har lært veldig mye av å ha vært så heldig å være selvstendig så lenge som jeg har vært, og har nå kjøpt meg leilighet og gleder meg til å etablere meg selv og kunne bli voksen "på ordentlig".

Curlingforeldre har jeg lite til overs for, har en stk venninde som har dette og hele opplegget er latterlig.

Litt frustrasjon her og litt selvskryt ;) Men synes dette er en diskusjon hvor man kan se hvordan andre har vokst opp og verdi forskjeller i andres liv! Mulig det er litt selvmotsigelse i dette inlegget, men har begynt å prøve å bli mer empatisk (er ikke det det ordet, hehe) i det siste og se en situasjon fra flere enn en side!

Kikoro

(Edit: samfunnet har og lagt opp til at ungdom skal ha det så veldig gøy hele tiden så for å rekke alle disse aktivitetene har de jo ikke tid til å ha en jobb, reise, oppleve, henge på cafe, osv osv)

Endret av Kikoro
Skrevet
Litt frustrasjon her og litt selvskryt ;)

Kikoro

Myyyyye selvskryt, men du er kanskje ikke så gammel enda heller? ;)

Skrevet

Det med motrpress ovs. kommer helt an på hvilket miljø du bor i, hvilken gjeng du er med i osv. ikke alle har behov for å være "av de kule", mens andre er det. Der jeg er fra har jeg venninner som får opp til 5000 kr i månedslønn, uten å gjøre noe for det fordi de har vaskehjelp og praktikant. Foreldrene betaler mobil regningen og transport penger, så ville ikke si at "Frysepulver" har vært veldig bortskjemt gjennom oppveksten.

Personelig kan jeg ikke skjønne hvordan trådstarters sønn kan klare seg på 500 kr mnd. hvor disse 500 kr skal dekke alle utgifter (hvis du ser bort ifra mobilen). jeg selv bruker 360 kr mnd på månedskort til transport, og får penger inn på kortet når jeg trenger. i hvertfall 1500 kr mnd.(nå kjøper jeg det meste av klær selv da). Jeg kunne tenke meg mer, så tørr ikke tenke på hvordan gutten din har det!

uff uff

Gjest Bodillen
Skrevet
Personelig kan jeg ikke skjønne hvordan trådstarters sønn kan klare seg på 500 kr mnd.  hvor disse 500 kr  skal dekke alle utgifter (hvis du ser bort ifra mobilen). jeg selv bruker 360 kr mnd på månedskort til transport, og får penger inn på kortet når jeg trenger. i hvertfall 1500 kr mnd.(nå kjøper jeg det meste av klær selv da).  Jeg kunne tenke meg mer, så tørr ikke tenke på hvordan gutten din har det!

uff uff

Hva i alle dager er det som koster så mye penger, da?Hun skriver jo at sønnen hennes får dekket alle utgifter i forbindelse med skolen, samt klær og mobilregning. Det samme får min tenåring. Hva skal han med så innmari mye mer enn det? Kjøpe øl og røyk? Har han sånne behov får han jaggu sponse det selv - ved f.eks å få seg en jobb!

Skrevet
Hva i alle dager er det som koster så mye penger, da?Hun skriver jo at sønnen hennes får dekket alle utgifter i forbindelse med skolen, samt klær og mobilregning. Det samme får min tenåring. Hva skal han med så innmari mye mer enn det? Kjøpe øl og røyk? Har han sånne behov får han jaggu sponse det selv - ved f.eks å få seg en jobb!

500,- i måneden for en 17-åring er ikke mye penger å rutte med. Men å si at 500,- er lite er ikke det samme som å si at tenåringen skal få mer penger av foreldrene. Føler en tenåring at lommepengene ikke strekker til så må han ut og tjene penger selv.

Og hva er det som koster så mye penger?

Kino + transport + brus: ca. 150,- (kino koster ca 80 i Oslo området)

2 kebab eller hamburger: ca. 120,-

1 cd: 160,-

Og da er vi nesten oppe i 500,-. Det er altså ikke så veldig mye man får ut av dette beløpet. Tenåringer gjør annet enn å gå på skole og ringe med mobilen. De er sosiale og liker å finne på ting med venner. Og da går det penger... Men det betyr som sagt ikke at foreldrene skal sponse alt.

Skrevet

Min 16-åring får barnetrygden hver mnd. + 10000,- i stipend i halvåret. Da betaler hun "alt" selv.

Skrevet

Synes han får mer enn nok ukepenger jeg...

Da jeg var 17 måtte jeg tjene mine egne penger.

Jeg fikk bo gratis og spise gratis hjemme hos mor og far, og jeg fikk kanskje litt klær en gang i blant, men hvis det var noe jeg ville ha utover dette, måtte jeg tjene mine egne penger.

Hadde vaskejobb fra jeg var 13 år, og tjente ca. 1000 kr i måneden.

Synes ungdommene i dag krever alt for mye av mor og far, og mange er for sløve til å gidde å få seg en jobb.

Skrevet
Synes han får mer enn nok ukepenger jeg...

Da jeg var 17 måtte jeg tjene mine egne penger.

Jeg fikk bo gratis og spise gratis hjemme hos mor og far, og jeg fikk kanskje litt klær en gang i blant, men hvis det var noe jeg ville ha utover dette, måtte jeg tjene mine egne penger.

Hadde vaskejobb fra jeg var 13 år, og tjente ca. 1000 kr i måneden.

Synes ungdommene i dag krever alt for mye av mor og far, og mange er for sløve til å gidde å få seg en jobb.

Jeg ser det som en selvfølge at barn skal få bo og spise gratis hjemme, og også få det de trenger av klær og annet som er nødvendig! Etter norsk lov har man plikt til å forsørge sine barna til de fyller 18 år, eller lenger om de fortsetter i videregående skole. Det er ikke meningen at ungdommer (under 18) skal tjene penger for å forsørge seg selv. Men at de må jobbe og tjene egne penger om de ønsker noe utover det som det er forventet at foreldrene skal gi dem.

Og hva er det forventet at foreldrene skal stå for? Jo, mat, klær, sko, drikke, transport, skolemateriell, ferier, helsestell, utgifter i f.m. sosiale behov/fritidsaktiviteter... Dette er m.a.o. ikke ting barnet må tjene egne penger for å betale for.

Med lommepenger tenker jeg penger som skal gå til kino, godteri og lignende.

Og så har man da de tingene som det ikke kan forventes at foreldrene skal kjøpe (fordi det er ting som strengt tatt ikke er nødvendig) og som vanlige lommepenger heller ikke holder til. F.eks. dyre moteklær. Ønsker barn/ungdom dette må de tjene penger og spare selv. Gidder de ikke jobbe må de klare seg uten!

Gjest Tangerine
Skrevet (endret)

Synspunkt fra en snart 17-årig jente:

Jeg får 800 kr i måneden + treningsstudio-kort(400 i måneden) og mobilregninga betalt(3-400 kr) (og får også busskort). Synes dette er en grei ordning. Jeg får i blant klær og, men kjøper det meste av det selv.

Jeg skulle gjerne fått mer penger, og det er sikkert ikke noe problem for foreldrene mine å gi meg et par hundrelapper ekstra, men jeg vil ikke bli så bortskjemt. :P

Men jeg kommer ikke til å få meg jobb for det. Har nok med å tenke på skolen og karakterer nå for tiden, aldri i livet om jeg hadde fått tid til å jobbe ved siden av skolen nå for tida.

:)

Forresten så jobber jeg for pengene jeg får, vasker en etasje i huset en gang i uka og vasker klærne mine selv ++

;)

Endret av Cardigan
Skrevet

Jeg fikk barnetrygd og barnebidrag på min konto mens jeg gikk på videregående (dvs, pappa sponset meg de pengene det siste året).

Av dette måtte jeg betale alt selv (fikk bo gratis), så det ble en del på busskort, mobil, internett (dette var før ADSL, så den regningen var ikke liten!), etc.

Jeg hadde slettes ikke vondt av det, pappa mente jeg ikke skulle jobbe ved siden av skolen, og pengene jeg tjente i feriene ble brukt til å kjøpe 'store' ting, som PC og ferieturer. Samtidig mente han jeg måtte lære meg å håndtere økonomien, derfor måtte jeg betale regninger selv (og stemoren min var flink til å dele opp internettregningen så jeg betalte hele min andel, som selvsagt var den største siden ingen andre brukte nettet noe særlig).

Og jeg har alltid hatt styr på økonomien min, det skjer ytterst sjelden at jeg ber om pengehjelp, for jeg er oppdratt til å klare meg selv og å være selvstendig. Måtte ofte lage middagen min selv og :)

Jeg tror det varierer veldig hvordan det går med ungdommen. Jeg fikk mye penger (hadde faste plikter, fikk det ikke helt gratis, måtte støvsuge noen ganger hver uke og ta oppvasken annenhver dag).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...