Krista83 Skrevet 20. januar 2007 #61 Skrevet 20. januar 2007 Jeg fikk ikke lommepenger som 17 åring, jobbet selv som de fleste av mine venner... Få han til å skaffe seg en jobb.
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2007 #62 Skrevet 20. januar 2007 Hvilket av de omtalte barna er "voksne"? Jeg kaller ikke en 16- eller 17-åring for voksen, gjør du? ← Så en 17-åring som snart skal stemme og drikke seg drita i russetiden antyder du at er et barn, men noen måneder senere er han plutselig blitt voksen? Og i tillegg slipper han å gjøre noe for å lære seg at man må jobbe for penger til øl? Jaja, dere må gjerne fylle lommene til de søte små barna deres slik at de kan drikke seg drita på foreldrenes regning Jeg fikk aldri lommepenger jeg. Mamma og pappa tjente for bra til at jeg kunne få noe stipend, og trengte jeg penger til noe måtte jeg gjøre noe for dem. Skulle jeg på kino måtte jeg vaske badet for eksempel. Kommer heller ikke til å gi barna mine penger, uten at de må jobbe for dem. Penger vokser ikke på trær, og det kan de lære seg først som sist.← Nettopp!! Trodde det var helt vanlig at folk på vidregående hadde en deltidsjobb jeg. Jobbe en dag eller to i uken skader da ingen. I dag syr virkelig foreldre puter under armene på barna sine. Skremmende syns jeg. ← Enig med deg, blir helt skremt av holdningene til enkelte foreldre. Ikke rart vi har tilfeller som dette i verden Helt enig med deg, Baby-E, men jeg er overbeivst om at det er mer til skade enn til gagn å gå med avisen hver eneste ettermiddag seks dager i uken. ← Eh, hvordan ialledager skal det skade at ungdom må jobbe litt for pengene? :klø: kanskje de kunne finne på å falle av sykkelen??
Brunhilde Skrevet 20. januar 2007 #63 Skrevet 20. januar 2007 Så en 17-åring som snart skal stemme og drikke seg drita i russetiden antyder du at er et barn, men noen måneder senere er han plutselig blitt voksen? Og i tillegg slipper han å gjøre noe for å lære seg at man må jobbe for penger til øl? Jaja, dere må gjerne fylle lommene til de søte små barna deres slik at de kan drikke seg drita på foreldrenes regning Nettopp!! Enig med deg, blir helt skremt av holdningene til enkelte foreldre. Ikke rart vi har tilfeller som dette i verden Eh, hvordan ialledager skal det skade at ungdom må jobbe litt for pengene? :klø: kanskje de kunne finne på å falle av sykkelen?? ← Når jeg leser det du skriver her og måten du skriver på så er nok min 16-åring mer voksen enn du er. H*n har ihvertfall en mer voksen måte å uttrykke seg på. Å si at h*n ER voksen blir allikevel feil i mine øyne. Dessuten lurer jeg (igjen) på hvorfor JEG får pepper for de som mener at ungdom ikke skal jobbe. Jeg kan faktisk ikke se at jeg har sagt det noe sted i denne diskusjonen. Det jeg har sagt er at de som mottar stipend gjør det fordi de går på skolen, det er ikke sidestilt med å "ikke gjøre noe" som noen antydet tidligere i tråden.
Hu i Svingen Skrevet 20. januar 2007 #64 Skrevet 20. januar 2007 Når jeg leser det du skriver her og måten du skriver på så er nok min 16-åring mer voksen enn du er. H*n har ihvertfall en mer voksen måte å uttrykke seg på. ← I alle dager? Hva var det hun skrev som du syntes var så lite voksent? :klø:
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2007 #65 Skrevet 20. januar 2007 Når jeg leser det du skriver her og måten du skriver på så er nok min 16-åring mer voksen enn du er. H*n har ihvertfall en mer voksen måte å uttrykke seg på. Å si at h*n ER voksen blir allikevel feil i mine øyne. Dessuten lurer jeg (igjen) på hvorfor JEG får pepper for de som mener at ungdom ikke skal jobbe. Jeg kan faktisk ikke se at jeg har sagt det noe sted i denne diskusjonen. Det jeg har sagt er at de som mottar stipend gjør det fordi de går på skolen, det er ikke sidestilt med å "ikke gjøre noe" som noen antydet tidligere i tråden. ← Ja det var godt observert Brunhilde, du tror ikke at det kanskje var en mening med formuleringen ?
Brunhilde Skrevet 20. januar 2007 #66 Skrevet 20. januar 2007 I alle dager? Hva var det hun skrev som du syntes var så lite voksent? :klø: ← Tja, overdreven bruk av smilier var en, tonen, slik jeg oppfattet den, en annen. Ja det var godt observert Brunhilde, du tror ikke at det kanskje var en mening med formuleringen ? ← Nei, jeg tror ikke det, men kanskje du kan forklare meg? Kanskje du også kan svare på det jeg spurte om, nemlig hvorfor jeg får pepper på vegne av de som mener at ungdom ikke skal jobbe?
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2007 #67 Skrevet 20. januar 2007 Tja, overdreven bruk av smilier var en, tonen, slik jeg oppfattet den, en annen. Nei, jeg tror ikke det, men kanskje du kan forklare meg? Kanskje du også kan svare på det jeg spurte om, nemlig hvorfor jeg får pepper på vegne av de som mener at ungdom ikke skal jobbe? ← Jøsses... ja det var pepper ja... Jeg reagerte på at du frigir en ungdom ansvar fordi du mener at han ikke er voksen som 17 åring. Er man gammel nok til å dra på fest ( som ble nevnt tidligere) er man da voksen nok til å tjene sine egne penger. Mitt innlegg var ikke direkte knyttet til deg! (slapp nå av litt) Men det var et svar på det du skrev myntet på alle de som mener at 17 åringer må passes på som et lite barn.
Gjest Bodillen Skrevet 20. januar 2007 #68 Skrevet 20. januar 2007 Jeg tror barn og ungdom i dag har ekstra godt av å måtte slite litt for pengene sine. I vårt overflodssamfunn har de fleste godt av å ha kjent litt på kroppen at ikke alt kommer rekende på ei fjøl. Disse bortskjemte drittungene skal vaske oss i røven om noen få tiår - det vil si; det kommer de jo aldri i verden til å gidde...
Brunhilde Skrevet 20. januar 2007 #69 Skrevet 20. januar 2007 Jeg fratar ikke min ungdom ansvar og jeg ser veldig godt at h*n er på vei mot voksenverdenen. Jeg liker det jeg ser. Jeg liker å se at h*n på eget initiativ sparer en stor del av det stipendet h*n er så heldig å få slik at h*n kan kjøpe de tingene h*n ønsker seg og som jeg ikke har anledning til å kjøpe. Samtidig betaler jeg mobilabbonement fordi jeg vil at h*n skal ha mobil. Selv syns h*n ikke mobilen er så veldig viktig. Jeg liker å se at h*n gjør rent hele huset, uten å bli spurt, fordi h*n ser at det bør gjøres og fordi h*n legger merke til at jeg er trøtt. Jeg liker å se at festing (enn så lenge) ikke er en del av tilværelsen og at h*n respekterer at jeg ikke syns det er ok å bruke alkohol før man er 18 år og har lov til å kjøpe den selv. (Ja, jeg er 100% sikker på at h*n ikke drikker i smug.) Jeg liker å se at h*n interesserer seg for skolen og at h*n jobber hardt for å oppnå gode karakterer. Jeg forventer mye av min 16-åring, noe h*n vet og, stort sett, lever opp til. Jeg forventer også at h*n finner seg en sommerjobb og helst en "bi-jobb" en dag eller to i uka, men stresser ikke veldig mye med det. Jeg beklager at jeg hoppet i hodet på deg, Vampyra. Jeg har lett for å gjøre det når jeg blir tillagt meninger jeg ikke har, og jeg mener faktisk ikke at 17-åringer skal passes på som små barn. Jeg mener bare at de ikke er å regne for voksne, verken når det gjelder pliker eller rettigheter.
messy Skrevet 20. januar 2007 #70 Skrevet 20. januar 2007 Synes virkelig mange av dere drar ungdommer under en kam her. Det er ikke alle som er late, det er ikke alle som mangler arbeidsmoral, og det er vitterlig ikke alle som blir bortskjemte drittunger fordi de har foreldre som kan stoette dem oekonomisk. Jeg er 19 aar, og de aller fleste av mine venninner og venner jobber hardt paa universitetet, faar gode karakterer, og klarer seg paa studielaanet. Dette er den realiteten jeg ser, selv om det selfoelgelig finnes unntak. Men merker jeg blir en smule irritert over en ufattelig generaliserende holdning fra litt eldre her paa forumet. I tillegg har samfunnet forandret seg noe veldig de siste ti-tyve aarene. Det stilles andre krav til ungdommer naa enn det ble gjoert foer, og man kommer seg nesten ingen vei uten en bachelor, eller mastergrad fra universitetet. Mange unge har reist mye, og sett mye mer enn foreldrene hadde da de var paa den alderen. I tillegg er det mange som snakker mye bedre engelsk (eller andre spraak) enn foreldregenerasjonen. Og kanskje blir det de kravene jeg kommer aa sette til mine barn, eller de verdiene jeg kommer til aa doemme dem etter, mens de vil se paa meg som totalt avleggs. Kanskje er det ikke snakk om at ungdom er late, dumme og har lav arbeidsmoral (Men saa synes jeg ogsaa aa huske noen som sa i en annen debatt: Tar ikke jeg vare paa meg, kommer sjefen min aldri til aa ta vare paa mine rettigheter). Saa er det mange igjen som ser paa sin foreldregenerasjon som kyniske. Kanskje er vi rett og slett vokst opp i forskjellige generasjoner med forskjellige verdier.
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2007 #71 Skrevet 20. januar 2007 Messy: Jeg er vel en av de som har gått sterkest ut mot bortskjemte ungdommer her, og jeg er ikke så veldig mange år eldre enn deg
Gjest Fruktfat Skrevet 20. januar 2007 #72 Skrevet 20. januar 2007 (endret) dobbelt Endret 20. januar 2007 av Fruktfat
Gjest Fruktfat Skrevet 20. januar 2007 #73 Skrevet 20. januar 2007 jeg fikk 300,- i mnd av foreldrene mine til jeg ble 16 og flytta på hybel; da fikk jeg nemlig stipend på 2800 som jeg skulle leve på. synes jeg det var gøy? nei. fikk jeg større respekt for penger? nei. jeg var bare forbannet på mine foreldre som faktisk skal forsørge ungene sine til de blir 18. som 16/17 åring betalte jeg husleie og mat selv, festing ble det ikke mye av da jeg hadde 1000,- igjen etter husleie å leve for. nasket jeg? ja, faktisk, for jeg hadde ikke mye penger. rådgiveren på skolen ba meg skrive brev til lånekassen hvor foreldrene mine bekreftet at de ikke støttet utdannelsen min med en krone så jeg kunne få lån (lån fikk jeg nemlig ikke da de tjente for mye; det hjalp jo ikke meg da jeg ikke fikk penger fra dem), men det ville de ikke. synes jeg det er riktig å gi lommepenger til en 17åring? ja, det gjør jeg. mine barn kommer til å få penger til de er mer enn 17 håper jeg, vil de ha mer enn det jeg gir, kan de jobbe. men skolebøker skal de få ut videregående, det samme med klær. jeg ser jo det i dagbøker og div. tråder at flere her får masse støtte av sine foreldre etter at de er voksne, hvorfor skal ikke da en 17 åring få det? til TS; hva med å gi barnetrygden, om du/dere har økonomi til det?
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2007 #74 Skrevet 20. januar 2007 Akkurat der er jeg enig med deg Fruktfat, en som flytter hjemmefra før de er myndig burde få barnetrygden sin i det minste. Og de har faktisk krav på både lån og stipend så lenge de har annen bostedsadresse enn sine foreldre, så det burde ikke være noe problem. Hvis de da i tillegg jobber slik som andre 15-16-17 åringer burde de har mer enn nok til å klare seg selv. (slik som alle andre studenter må) De som bor hjemme får sjelden stipend heller, såfremt ikke foreldrene tjener veldig lite.
Gjest baby-E Skrevet 20. januar 2007 #75 Skrevet 20. januar 2007 Messy: Jeg er vel en av de som har gått sterkest ut mot bortskjemte ungdommer her, og jeg er ikke så veldig mange år eldre enn deg ← Det er ikke jeg heller, og jeg kjenner meg kke igjen i det du skriver Messy. Selvfølgelig må man få gode karakterer, og utdannelse er et must i dag. Selv er jeg i juni ferdig med min bachelorgrad. Jeg har kjøpt meg leilighet, og jeg vi si jeg har sånn nogenlunde kontroll over pengene. jeg sløser ikke, og det er nok fordi jeg veit hva man må gjøre får å få penger inn på konto. Jeg har hele tiden, siden videregående jobbet ved siden av skolen/studiene. Det er slik realiteten er i dag. For å bli sett på som voksen, må man også oppføre seg deretter.
Hu i Svingen Skrevet 20. januar 2007 #76 Skrevet 20. januar 2007 Mange unge har reist mye, og sett mye mer enn foreldrene hadde da de var paa den alderen. I tillegg er det mange som snakker mye bedre engelsk (eller andre spraak) enn foreldregenerasjonen. ← Jeg fulgte deg hit, men nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hva har reising og språkkunnskaper med denne saken å gjøre? Jeg er helt enig (med Fruktfat bl.a.) i at foreldre bør gi barna sine økonomisk støtte hvis de er i stand til det (gjerne etter myndighetsalder også hvis det trengs). Men en forutsetning for at barna skal få penger må jo være at de selv yter det de kan. Jeg ser det som en selvfølge at barn skal helpe til hjemme uten å betales for det. Med det mener jeg at barn bør hjelpe til med husarbeid selv om foreldrene ikke har råd til å lønne dem for det, det kalles å bidra til fellesskapet. Ukepenger er fine greier, men det bør ikke være en direkte lønn for den selvfølgelige innsatsen hjemme. Gjør de ting hjemme som ikke hører med til det daglige, som f.eks. å male hus, grave blomsterbed, polere bil osv. så kan de godt få litt ekstra penger synes jeg. Hvis pengene barna selv tjener på jobben sin ikke strekker til er det fint hvis foreldre kan hjelpe.
messy Skrevet 21. januar 2007 #77 Skrevet 21. januar 2007 Og selv om vi er "gamle" (som sagt var jeg "ung" for ti år siden, så kravene har ikke forandret seg så veldig mye...), så kan det også hende vi svarer med en viss dose livserfaring? Når du sitter der med fulltidsjobb, huslån, ansvar for barn og tidsklemme, så kan det hende at en forståelse om at penger og tid er begrensede ressurser er en god ting, og ikke bare noe man gjør for å straffe sine barn? ← Selfoelgelig har man mye mer livserfaring som 30 enn som 17. Og jeg har aldri sagt at dette er en daarlig ting heller. Men jeg er ganske for at folk maa faa gjoere sine egne livserfaringer, og naar man har gjoert dem selv, betyr de mye mer for deg enn "andres" erfaringer. Jeg uttrykker meg litt upresist men haaper du forstaar likevel. Jeg tror ogsaa foreldregenerasjonen er skyld i at ungdom stiller krav, det er de som har laert oss opp til det. Vi stiller krav til at utdannelsen vaar skal vaere god nok, at laererne vaare skal kunne undervise, at vaare rettigheter i jobbsammenheng skal bli tatt vare paa- og det er ofte foreldrene som sier: det er dette du har krav paa. Noen ungdommer er selvfoelgelig bortskjemte drittunger, og det har je aldri sat noe imot. Men Det jeg mente var at vi er forskjellige generasjoner, som kanskje har forskjellige verdisyn. Mens en generasjon kanskje prioriterer god arbeidsmoral og noekternhet, kan en annen generasjon prioritere helt annerledes (altsaa: se verden, laere spraak godt, ha gode teknologiske ferdigheter) og at det kanskje er en naturlig grense, og ikke noedevendigvis et steg mot det verre, at vi har forskjellige prioriteringer. (litt klarere naa?) Men jeg mener ogsaa at man selvfoelgelig boer proeve aa laere vekk sine verdier til barn, derav ogsaa det aa haandtere penger. Men ogsaa akseptere at verden og verdiene forandrer seg. Og kanskje det her passer seg aa sitere sokrates, slik at man kan se at det "alltid" har vaert noe galt med ungdommen. (fant det bare paa svensk desverre): Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare
Porcelain Skrevet 21. januar 2007 #78 Skrevet 21. januar 2007 det var da voldsomt til nedrakking på ungdommen da.. for det første, det å være ungdom i dag er dessverre en helt annen ting enn det var bare for femten år siden.. ( eller 5 år siden for den saks skyld, når jeg startet på videregående) .. det er mye vanskeligere å bli godtatt om ikke man har riktige klær, eller er med på det som skjer.. jada, dere kan godt si at "vil man bli venner med de man må godtas av på sånne premisser osv", men det å stå som 16-17 åring og føle seg totalt venneløs er ikke noe noen av dere bør la barna deres oppleve! jeg mener også at det ikke bør være sånn, men det er sånn.. for det andre er det som jeg har sagt tidligere _vanskelig_ å finne seg en jobb der man får en ok arbeidstid som ungdom. de 17åringene som jeg kjenner som har jobb blir spurt om å jobbe natt og dag, og siden de er "lavest på rangstigen" klarer de sjelden å si nei.. det fører til at de er på jobb fra rett etter skolen til halv 12 om kvelden når det er skole dagen etter, det fører til at det eneste de gjør hele helgen er å jobbe.. syns _du_ det hadde vært ok? kan også nevne at kravene på skolen er høyere enn de fleste her tror. både på videregående, og ikke minst når man blir eldre og blir student. jeg lever selv "fra hånd til munn" som student, men jeg vil ha tid til å jobbe godt med studiene, og i tillegg er jeg veldig aktiv i idrett.. og det er ingen som vil ansette noen til å jobbe såpass lite.. (jeg har nevnt to dager i uka f.eks til flere arbeidsgivere, det er de ikke interessert i..) jeg syns at dere undervurderer en del ungdommer altså.. det kan godt hende at DITT barn har god tid til å ta en liten ekstrajobb og i tillegg er strukturert nok til å både få tid til lekser, venner og eventuelle fritidsysler.. og ikke minst, nok søvn. men det er ikke alle som klarer dette. fikk forresten selv penger når jeg trengte det av mine foreldre, og det var helt ok. kunne trenge 50 kroner til buss den ene uka, også 500 til nye fotballsko neste uke.. men så er det også vanlig praksis hjemme hos oss at husarbeid gjøres av ALLE i huset. vi er 4/5 mennesker, da kan alle gjøre en 4/5 del av arbeidet hver..
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2007 #79 Skrevet 21. januar 2007 Eh, hvordan ialledager skal det skade at ungdom må jobbe litt for pengene? :klø: kanskje de kunne finne på å falle av sykkelen?? ← tåpelig utsagn. Jeg sier IKKE at det er skadelig for unger, eller søttenåringer å jobbe. jeg sier bare at jeg mener på tro og ære at å jobbe hver eneste dag rett etter skoletid, pluss hver lørdag ettermiddag, vil gjøre lekser og sosialt liv skadelidende.
Gjest Bodillen Skrevet 21. januar 2007 #80 Skrevet 21. januar 2007 (endret) det var da voldsomt til nedrakking på ungdommen da.. for det første, det å være ungdom i dag er dessverre en helt annen ting enn det var bare for femten år siden.. ( eller 5 år siden for den saks skyld, når jeg startet på videregående) .. det er mye vanskeligere å bli godtatt om ikke man har riktige klær, eller er med på det som skjer.. jada, dere kan godt si at "vil man bli venner med de man må godtas av på sånne premisser osv", men det å stå som 16-17 åring og føle seg totalt venneløs er ikke noe noen av dere bør la barna deres oppleve! jeg mener også at det ikke bør være sånn, men det er sånn.. ← Det der er bare tull. Da jeg var ungdom på 80-tallet var det faktisk mye, mye verre! Hadde man ikke Millet eller Monclear-jakke (kostet over 1000 kroner, det var enormt mye penger den gangen!), Isba- eller Mefisto på beina (opp mot 1000 kr det også), Levis-bukser og Busnell eller LaCoste-genser, så var man rett og slett ingen ting! Jeg overlevde ungdomsskolen takket være søsteren min som jobbet etter skoletid og kjøpte merkeklær som jeg arvet... I dag kjøper ungdom like gjerne klær på H&M eller Vero Moda. Selvfølgelig finnes det merkepress i dag også, men ikke på langt nær så ille som da jeg var tenåring - friheten til å velge rimelige løsninger er større i dag. Endret 21. januar 2007 av Bodillen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå