Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Madam Felle - det er ikke alle ungene som får stipend - da må faktisk foreldrene stille opp - og jeg for min del har ingen problemer med å gjøre det...

Din 19-åring får vel stipendet sitt rett i hendene uten å gjøre noe for dem?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Herre Jemeni, jeg blir helt sjokkert over hvor mye enkelte får og hvilke holdninger de har!

Da jeg var tenåring fikk jeg ikke ukelønn i det hele tatt - enda jeg hjalp til hjemme, det var da en selvfølge!

Barn og unge i dag lærer at det meste kommer flytende på ei fjøl. Mannen min forteller at på jobben hos han blar de kjapt forbi søknader fra folk som er født etter 1980 når de skal ansette noen, for de vet at de stort sett må regne med at denne aldersgruppa ikke eier arbeidsmoral.

Ne, gitt, de hadde hatt godt av å vokse opp i "min tid" - da vi spikka våre egne leker, hvis vi var så heldige å ha en kniv!

Gjest Madam Felle
Skrevet
Madam Felle - det er ikke alle ungene som får stipend - da må faktisk foreldrene stille opp - og jeg for min del har ingen problemer med å gjøre det...

Foreldrene må ikke noe som helst, for det er ingen som sier at ungdommene må ha så og så mye for å klare seg.

Nå får min sønn stipend på grunn av at vi har lav inntekt, men han må gå på skole da for å få det. Og min 19 åring blir ansett som en voksen, og da kan ikke vi foreldre styre pengene hans lengre. Det stipendet han får er helt og holdent hans penger, på lik linje som vi får lønnen vår. Så egentlig har ikke jeg noe med hans stipend å gjøre, for det er noe han selv har søkt om og fått på grunn av våre inntekter.

Og har man ikke problemer med å stille opp, så er det jo bare til å gjøre det. Men jeg stiller ikke opp med 1000 kr i måneden, for jeg anser ikke det som min jobb når de har blitt så gammel. Jeg betaler ferier ( når de ferierer sammen emd oss), klær, mat og husleie så får de litt utenom og det får holde.

Min personlige mening er at ungdommen har for mye penger mellom hendene i dag, og læres ikke opp til å ta ansvar. Det er liksom synd på de, for stakkars de som ikke kan gjøre både ditt og datt.

Skrevet

Jøsses gir dere virkelig så voksne barn lommepenger!!! :overrasket:

Jeg fikk ikke lommepenger etter at jeg begynte å jobbe som 15 åring, men jeg fikk penger til klær, og hvis det var noe spesielt jeg trengte penger til. men som 17 åring betalte jeg da store deler av klærne mine selv, i tillegg til at jeg betalte min egen mobilregning for mine egne penger!

Nei når man nesten er myndig får de søren meg sørge for sine egne utskeielser.

Skrevet

Egentlig får jeg veldig "syputeunderarmene" følelse av å gi lommepenger til voksne barn :forvirret:

Mange barn har flyttet hjemmefra og klarer seg fint uten foreldrenes hjelp!

Skrevet
Ne, gitt, de hadde hatt godt av å vokse opp i "min tid" - da vi spikka våre egne leker, hvis vi var så heldige å ha en kniv!

:ler: Gamla! :ler:

Skrevet

De som får stipend går da på skolen, det er vel å gjøre noe, er det ikke?

Jøsses gir dere virkelig så voksne barn lommepenger!!! :overrasket:

Hvilket av de omtalte barna er "voksne"? Jeg kaller ikke en 16- eller 17-åring for voksen, gjør du?

Skrevet (endret)

Mine barn (13 og 15) går med avisen - det tar ca. en time hver dag.

Det har ikke påvirket leksene eller karakterer. De har tid til venner.

De tjener de 2.500,- i måneden og minsten har nettopp brukt pengene han har spart til å kjøpe seg ny pc. Eldstemann synes det er herlig å kunne gå og kjøpe seg akkurat den buksa han har lyst på! Slipper å be mamma om hårvoks (som jeg selvfølgelig synes at er altfor dyr - og at jeg heller vil kjøpe en billig en på Rema....).

Jeg gir dem allikevel ukelønn - 100,- kr. uka, men det er kun når de bidrar hjemme. Oppvask, støvsuge, gå ut med søppel, vaske trappa. De får ikke ukelønn for å rydde eget rom. De tjener egne penger og har ansvar for eget rot på eget rom. Men når de bidrar til det vi felles må gjøre som familie får de ukelønn.

Ellers regner jeg med at sommerjobb vil bli aktuelt senere. Det går fint an å iløpet av en sommer tjene penger som går til lommepenger for resten av året. Vet om flere som går på videregående som tjener inntil maksgrensen på frikortet i løpet av en sommer (nesten 40.000,-) og som ikke trenger å jobbe resten av året. De kan fokusere på skolearbeidet og har også nok penger - både til å bruke og spare.

Selv merker jeg at ungene er mye mer forsiktige med penger de selv har tjent enn penger de bare har fått. Kanskje de lærer seg verdien av penger og at det ikke bare er å sløse? Jeg tror ikke det i lengden er bra å bare få og få av foreldre.

Endret av Lizzee
Skrevet
Nei, grunnen er at de har en far som gikk med aviser i alle år i oppveksten. Og han sa til seg selv den gangen at hans unger skulle aldri måtte gå med aviser ved siden av skolen.

Han syntes det var helt pyton å måtte gå fra de andre midt i fotballkampene fordi han måtte sykle rundt med aviser .. og når han var ferdige med avisrunden, så var alle de andre gått hjem for å spise middag og gjøre lekser ... Sånn ville ikke han at hans unger skulle ha det i sin oppvekst.

akkurat.

Skrevet
Foreldrene må ikke noe som helst, for det er ingen som sier at ungdommene må ha så og så mye for å klare seg.

Nå får min sønn stipend på grunn av at vi har lav inntekt, men han må gå på skole da for å få det. Og min 19 åring blir ansett som en voksen, og da kan ikke vi foreldre styre pengene hans lengre. Det stipendet han får er helt og holdent hans penger, på lik linje som vi får lønnen vår. Så egentlig har ikke jeg noe med hans stipend å gjøre, for det er noe han selv har søkt om og fått på grunn av våre inntekter.

Og har man ikke problemer med å stille opp, så er det jo bare til å gjøre det. Men jeg stiller ikke opp med 1000 kr i måneden, for jeg anser ikke det som min jobb når de har blitt så gammel. Jeg betaler ferier ( når de ferierer sammen emd oss), klær, mat og husleie så får de litt utenom og det får holde.

Min personlige mening er at ungdommen har for mye penger mellom hendene i dag, og læres ikke opp til å ta ansvar. Det er liksom synd på de, for stakkars de som ikke kan gjøre både ditt og datt.

De som får stipend går da på skolen, det er vel å gjøre noe, er det ikke?

Hvilket av de omtalte barna er "voksne"? Jeg kaller ikke en 16- eller 17-åring for voksen, gjør du?

Og da er det vel ikke så veldig vanskelig å forstå at vi som har barn som ikke får stipend må støtte våre barn med tilsvarende som sønnen din får fra staten.

Forstår ikke helt det å kritisere andre som må bidra med penger til egne barn selv .. .og din sønn som får det av den norske stat? Går utifra at sønnen din har fått stipend i endel år ... sikkert helt fra starten på videregående som 16-åring?

Skrevet

Jeg fikk aldri lommepenger jeg. Mamma og pappa tjente for bra til at jeg kunne få noe stipend, og trengte jeg penger til noe måtte jeg gjøre noe for dem. Skulle jeg på kino måtte jeg vaske badet for eksempel. Kommer heller ikke til å gi barna mine penger, uten at de må jobbe for dem. Penger vokser ikke på trær, og det kan de lære seg først som sist.

Skrevet
Jeg fikk aldri lommepenger jeg. Mamma og pappa tjente for bra til at jeg kunne få noe stipend, og trengte jeg penger til noe måtte jeg gjøre noe for dem. Skulle jeg på kino måtte jeg vaske badet for eksempel. Kommer heller ikke til å gi barna mine penger, uten at de må jobbe for dem. Penger vokser ikke på trær, og det kan de lære seg først som sist.

Veldig enig med deg! Barn/ungdom har godt av å lære verdien av penger og at foreldrene ikke er melkekuer!

Min yngste sønn som går med avisen hver ukedag har blitt bedre på skolen etter at han ble avisbud. Årsaken er at han tar skolen mer seriøst fordi han nå har fått visshet om at avisbud ønsker han ikke å bli resten av livet. Han ønsker seg en utdannelse! Han har lært at om man skal ha penger så må man jobbe! Det samme er det hjemme - ukepengene kommer ikke uten en innsats.

Vi voksne sa klart i fra at om avisbud-jobben gikk ut over skolearbeide så var det slutt på den jobben. Men det har aldri vært noe problem.

Til Tara som sier "Han syntes det var helt pyton å måtte gå fra de andre midt i fotballkampene fordi han måtte sykle rundt med aviser .. og når han var ferdige med avisrunden, så var alle de andre gått hjem for å spise middag og gjøre lekser ... Sånn ville ikke han at hans unger skulle ha det i sin oppvekst"

Min 13-åring slutter skolen enten kl. 14 eller 14.45. Deretter går han med avisen i en time. Det betyr at senest kl. 16 er han ferdig. I det halve året han har gått med avisen har han aldri gått glipp av samvær og moro med venner! Men det viktig er jo at ungdom finner en jobb de har tid til og som ikke kræsjer med andre fritidsaktiviteter eller fører til at lekser ikke blir gjort. Det trenger ikke være så ille som det var for Taras mann.

Jeg tror at ungdom som selv velger å ha en deltidsjobb ikke synes det er noe leit at de bruker en time hver dag på dette og evnt. går glipp av en time med chatting på netten. Så mye stillesittende ungdom som det finnes i dag så er det kanskje bare sunt at noen velger å ta en avisrunde?

Skrevet
Og da er det vel ikke så veldig vanskelig å forstå at vi som har barn som ikke får stipend må støtte våre barn med tilsvarende som sønnen din får fra staten.

Forstår ikke helt det å kritisere andre som må bidra med penger til egne barn selv .. .og din sønn som får det av den norske stat? Går utifra at sønnen din har fått stipend i endel år ... sikkert helt fra starten på videregående som 16-åring?

Jeg har da virkelig ikke kritisert noen, jeg? Greit at du engasjerer deg, men skyt den som skytes bør!

Skrevet

Trodde det var helt vanlig at folk på vidregående hadde en deltidsjobb jeg. Jobbe en dag eller to i uken skader da ingen.

I dag syr virkelig foreldre puter under armene på barna sine. Skremmende syns jeg.

Skrevet

Helt enig med deg, Baby-E, men jeg er overbeivst om at det er mer til skade enn til gagn å gå med avisen hver eneste ettermiddag seks dager i uken.

Skrevet
Dersom en 17-åring får 500 kr. i måneden, og ikke noe utover det (bortsett fra at du betaler telefonregninger), får han jo ikke nok til å dra ut! I så fall må han velge mellom å kjøpe ting og å dra ut. Jeg hadde blitt fly forbannet, og løpt ut og skaffet meg jobb.

Buhu, stakkars 17-åring. Om man ikke er fornøyd, får man skaffe seg en jobb. Selv vasket jeg 2 t i uken. Prioritering av utgifter er uansett ikke dumt å lære seg. Mulig man kan gi han mobilpengene i cash, så får han velge selv hvor mye han vil ringe for.

Skrevet

sikter til Donperdos sitat over her og spør hva Chans mener 17 åringen skal bruke penger på når hun skriver at han ikke har penger til å gå ut?

Gjest Madam Felle
Skrevet

du må jo gjøre som du vil, men de to andre vil ikke få stipend men vil heller ikke få mer penger av meg. Jeg er ikke en bank for mine barn, der de bare kan heve en sjekk når det måtte passe de. Så nei, jeg forstår ikke at foreldre må sponse barna sine, selv om jeg forstår at det er urettferdig at noen får stipend og andre får det ikke.

Men nå må du også tenke på at min sønn som får stipend, må betale sine egne bøker for stipendet. For det er jo faktisk derfor han får stipend, go etter bøkene er betalt har han ikke så mye igjen å "sulle bort".

Og nei, min sønn fikk sitt første stipend etter han fylte 18, og før det måtte han klare seg fint med 200 kr måneden. For det var det han fikk i måneden av oss foreldre.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Har nå snakket med min sønn, og spurt han hva stipendet går til.

750 kr i reisekostnader til og fra skolen

345 kr i internettkostander, for faren nekter å betale for noe han selv ikke bruker

resten går til bøker, så han har faktisk ikke penger til overs i det hele tatt. Dette visste jeg ikke, siden han bor hos faren.

Han jobber i sommerferien, og sparer alle pengene for å kunne bruke de ut over året. Har også hatt jobber i helger, for å spe på litt ekstra. Så jeg syns han er flink, som klarer seg så bra som han gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...