Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

16-åringen min får stipend som utgjør ca 1.500,- pr. måned. Av dette sparer h*n 1000,- og bruker resten. Jeg betaler mobiltelefon. Dette fungerer greit hos oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 18 og har ikke fått lommepenger siden jeg slutta på ungdomsskolen, siden jeg pga skilte foreldre med lav inntekt får stipend. Hvis dere sponser både klær og mobil er 500 kr ganske bra, synes jeg.

Skrevet

Jeg synes dere har lagt dere på et fornuftig nivå jeg. Jeg fikk meg ekstrajobb da jeg var 14-15 og fikk etter det ikke noen fast sum med lommepenger. Foreldrene mine betalte mobilregningen min, også hendte det at jeg fikk litt penger dersom jeg spurte, noe det var sjelden jeg gjorde.

Jeg var heldig som tok ting så lett da jeg gikk på ungd. skolen og vgs. og hadde derfor mulighet til å jobbe 3-4 dager i løpet av ei uke. Ikke alle har muligheten til å jobbe så mye, men en dag eller to annen hver helg burde være overkommelig. Dessuten er det utrolig kjekt å ha litt arbeidserfaring å kunne sette på CV'en når man er ferdig på skolen ;)

Skrevet

jeg har ikke fått lommepenger siden jeg var tretten og fikk min første jobb

Skrevet

Min 16-åring mottar stipend på 1000 kr pr mnd som han ikke får beholde selv.

Jeg betaler mobil med 200 kr pr mnd samt busskort som gjelder hele fylket. Jeg betaler alt i forbindelse med videregående og alt som er av klær. Er det noe spesielt som skjer så betaler jeg det også. Han får 400 kr til fri disposisjon hver måned. Jeg hadde nok gitt ham mer, men det har jeg ikke anledning til. Tror han er den i kameratflokken som har minst å rutte med.

Skrevet

Det er sjeldent ungdom får jobb før de er rundt 18 år, min eldste var heldig og fikk en bra ekstrajobb da han var 17 - men det er ikke helt vanlig.

Mine unger skal slippe å gå med aviser - jeg har alltid villet at de skulle konsentrere seg om skolen ... og først ta seg jobb når de får seg en skikkelig jobb.

Skrevet

Jeg skjoenner ikke hvorfor foreldre vil presse barna sine til aa faa seg jobber. Skolen er en heltidsjobb, og de som allerede sliter litt er vel ikke de personene man vil presse til aa faa mer fokus bort fra skolen heller. Jeg har aldri jobbet, men foreldrene mine har gitt meg det jeg trenger.

Har sett mange venninner som har prioritert jobb foran skole, og karakterene har har sunket kraftig etter de fikk seg helgejobber. I tillegg blir det mye klaging paa lesing til proever fordi "man skal jo paa jobb og faar ikke tid til aa lese, kan ikke vi utsette den?"

Det er ikke saann det skal vaere naar man gaar paa skole, vil du at barnet ditt skal gjoere det bra ville ikke jeg presset paa det en jobb.

Skrevet (endret)

Ingen av mine barn har/hadde kapasitet til å jobbe ved siden av skolen. Jeg ser at de har mer enn nok med det. Skolen er faktisk hovedjobben deres. Da må jeg faktisk bare stille opp økonomisk.

Selv jobbet jeg ved siden av videregående. En periode 4-5 dager i uka. Det ble for tøft. Hva jeg klarte betyr ikke at mine unger klarer.

Å ta seg en sommerjobb er noe helt annet. Bare så synd at det er så vanskelig før du fyller 18 år.

Endret av Persille
Skrevet
Mine unger skal slippe å gå med aviser - jeg har alltid villet at de skulle konsentrere seg om skolen ... og først ta seg jobb når de får seg en skikkelig jobb.

Så å gå med avisen er ikke en skikkelig jobb? :klø: Jeg ville si at det er en veldig fin ordning for mange skoleelever. En drøy time med jobb om dagen er vel ikke til hinder for å gjøre skolearbeid?

Hvor mye som er passende å gi en 17-åring i månedslønn skal jeg ikke uttale meg om (jeg er blitt så gammel hehe), men jeg mener det bør være en selvfølge at han for å få disse pengene gjør en innsats hjemme. Litt mer enn å gå ut med søpla to ganger pr. uke... Hvis ikke bør han tjene pengene selv.

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvordan deres barn har det, men jeg er nettopp gått ut fra videregående selv med veldig gode karakterer. Men jeg jobbet hardt på skolen. Har hatt 35 timer i uken alle tre årene, jobbet steinhardt på alle innleveringer og reflektert mye rundt min egen skolegang. Jeg sto opp hver morgen klokken seks, og var på skolen halv åtte, var ferdig kvart over tre og hjemme i fire-halv fem tiden. Da var det dags for leksene, i minst en time. Med en ekstrajobb hver lørdag hadde jeg "jobbet" mer enn det som er "vanlig" for en 9-4 jobb. Det er et heldagsforetak i seg selv å gå på skole. Det virker som om mange voksne trivialiserer det. "de går jo bare på skole..."

Jeg kunne jobbe, men mine foreldre valgte å dekke mine utgifter fordi en jobb, uansett hvor "enkel" mest sannsynlig ville komme i konflikt med skolen. Jeg har gått på en dramalinje og vi måtte konstant planlegge rundt dem som skulle jobbe fordi de aldri kunne være med å bidra med noe etter skolen. (Og her snakker vi foran forestillinger, da vi i oppkjøringsperioden var på skolen fra åtte om morningen til halv ti om kvelden) Jeg har sett hvor mye det kan komme i veien med en ekstrajobb.

I tillegg fikk disse ungdommene et helt ekstremt pengeforbruk, fordi pengene alltid var tilgjengelig, fordi de jobbet, noe jeg ser har fulgt dem videre på universitetet. Jeg tror at å la barna/ungdom få seg en ekstrajobb er å gjøre dem en bjørnetjeneste, da de blir vant til å mye penger å rutte med konstant.

Men det er også variasjoner i dette- selvfølgelig.

Endret av messy
Skrevet
I tillegg fikk disse ungdommene et helt ekstremt pengeforbruk, fordi pengene alltid var tilgjengelig, fordi de jobbet, noe jeg ser har fulgt dem videre på universitetet. Jeg tror at å la barna/ungdom få seg en ekstrajobb er å gjøre dem en bjørnetjeneste, da de blir vant til å mye penger å rutte med konstant.

Men det er også variasjoner i dette- selvfølgelig.

Skjønner hva du sier, men det er tross alt bedre å forbruke penger man har tjent selv, enn penger man har fått.

Skrevet

Mine unger skal heller ikkebehøve å ha fast jobb før de er ferdige med videregående. Jeg hadde jobb sjøl som avisbud fra jeg var tretten år. Å møtte løpe hjem fra skolen for å gå med avisen, og ALDRI noensinne kunne finne på noe rett etter skolen med de andre i klassen er rene drepen for både leksene og det sosiale livet.

Skrevet
Så å gå med avisen er ikke en skikkelig jobb? :klø: Jeg ville si at det er en veldig fin ordning for mange skoleelever. En drøy time med jobb om dagen er vel ikke til hinder for å gjøre skolearbeid?

Hvor mye som er passende å gi en 17-åring i månedslønn skal jeg ikke uttale meg om (jeg er blitt så gammel hehe), men jeg mener det bør være en selvfølge at han for å få disse pengene gjør en innsats hjemme. Litt mer enn å gå ut med søpla to ganger pr. uke... Hvis ikke bør han tjene pengene selv.

Nei, grunnen er at de har en far som gikk med aviser i alle år i oppveksten. Og han sa til seg selv den gangen at hans unger skulle aldri måtte gå med aviser ved siden av skolen.

Han syntes det var helt pyton å måtte gå fra de andre midt i fotballkampene fordi han måtte sykle rundt med aviser .. og når han var ferdige med avisrunden, så var alle de andre gått hjem for å spise middag og gjøre lekser ... Sånn ville ikke han at hans unger skulle ha det i sin oppvekst.

Skrevet
Skjønner hva du sier, men det er tross alt bedre å forbruke penger man har tjent selv, enn penger man har fått.

Jeg vet ikke om det er bedre jeg. Tror heller jeg ville gitt mine barn en 600-700 kroner i måneden, enn å la de bruke opp 2000-4000 kroner på tull. Jeg synes det er bedre å la barna lære seg å disponere de pengene de har fått av mor/far enn å skaffe seg en vane med å hive rundt seg med penger over alt.

Hadde en venninne som fikk 2000 kroner av moren i måneden. Og dette skulle hun dekke alt hun trengte med. Frisør, Klær, tamponger , kino, busskort- og den jenta vet hvordan hun skal få økonomien til å gå rundt. ;)

Skrevet
Nei, grunnen er at de har en far som gikk med aviser i alle år i oppveksten. Og han sa til seg selv den gangen at hans unger skulle aldri måtte gå med aviser ved siden av skolen.

Han syntes det var helt pyton å måtte gå fra de andre midt i fotballkampene fordi han måtte sykle rundt med aviser .. og når han var ferdige med avisrunden, så var alle de andre gått hjem for å spise middag og gjøre lekser ... Sånn ville ikke han at hans unger skulle ha det i sin oppvekst.

Greit nok det, men folk er jo forskjellige. Man kan jo finne en jobb som passer en, enten det er avisrunde, butikk eller ryddehjelp. Fordi en far hatet å gå med avisen trenger det ikke være like kjipt for barna. ;) Jeg hadde flere kompiser som gikk med avisen (og jeg tok av og til runden for dem hvis de ikke kunne selv) og de syntes det var en bra jobb. Trim + penger i ett. :)

Uansett, poenget er ikke bare at jobben skal være supermorsom. Man jobber for å tjene penger. Jeg har hatt mange rare jobber, noen morsomme, andre ikke fullt så morsomme. Men det de har hatt felles er at de har gitt meg penger, som igjen gir frihet. Og det er en positiv ting når man er 17 og vil være med på ting.

Og for å ha sagt det: Å være flink med penger er så klart ikke avhengig av hvorvidt man har jobbet for dem, men hva man har lært hjemmefra. (og noen har sikkert et eget pengegen uansett...)

Skrevet (endret)
Unnskyld at jeg spør, men hvordan får en 17-åring stipend? Og hvorfor?

Jeg får læremiddelstipend, men etter den første måneden med bok-innkjøp dekker det selvsagt mye mer enn det, og det er de pengene jeg har til disposisjon. Kanskje urettferdig på en måte, i og med at barn med "rike" foreldre som allikevel ikke får penger hjemmefra dermed får mindre å rutte med i sosial sammenheng. Men dette har vært diskutert i vennegjengen flere ganger, og jeg synes faktisk det er helt greit at jeg får disse pengene når jeg lenge har hatt bare en forelder i arbeid, og definitivt aldri levd med en familie som kan bruke penger på det de vil. Provoserer meg litt at folk som er på sydentur med familien tre ganger i året og får iPod utenom jul/bursdag synes dette er urettferdig. Disse pengene skal jeg faktisk delvis spare til jeg er ferdig på videregående. Jeg har ikke familie som kan sponse meg videre.

Endret av miow
Skrevet

Det er ingen spesielt beundringsverdig handling å klare og gjennomføre videregående med bra karakterer- etter mitt syn. Det er sånn det er-og det er kanskje det som er sjokket for mange i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående.

Hæ? det er sånn hva er? Mulig jeg bare misforstod, men den skjønte jeg ikke.

Skrevet

Dersom en 17-åring får 500 kr. i måneden, og ikke noe utover det (bortsett fra at du betaler telefonregninger), får han jo ikke nok til å dra ut! I så fall må han velge mellom å kjøpe ting og å dra ut. Jeg hadde blitt fly forbannet, og løpt ut og skaffet meg jobb.

Hvis poenget er å lære ham å ta ansvar for selv å skaffe seg penger til å ha det gøyalt, er det sikkert lurt å bare gi ham de 500 i måneden. Ellers ville jeg gitt ham rundt 1000, som jeg selv og bortimot alle jeg kjenner fikk på den alderen.

Skrevet

Voksne må også velge mellom å kjøpe ting og å dra ut. ;) Eller ingen av delene... :sjenert:

Gjest Madam Felle
Skrevet
Dersom en 17-åring får 500 kr. i måneden, og ikke noe utover det (bortsett fra at du betaler telefonregninger), får han jo ikke nok til å dra ut! I så fall må han velge mellom å kjøpe ting og å dra ut. Jeg hadde blitt fly forbannet, og løpt ut og skaffet meg jobb.

Hvis poenget er å lære ham å ta ansvar for selv å skaffe seg penger til å ha det gøyalt, er det sikkert lurt å bare gi ham de 500 i måneden. Ellers ville jeg gitt ham rundt 1000, som jeg selv og bortimot alle jeg kjenner fikk på den alderen.

buhu stakkars 17 åringen :ironi:

Jeg hadde aldri gitt mine barn 1000 kr i måneden i lommepenger, for det er faktisk mer enn jeg har selv å "kose" meg for. Og må de ha mer penger, får de faktisk skaffe seg en jobb. Jeg skla ikke jobbe "ræva" av meg, for at de skal "sulle" bort 1000 kr i måneden.

Nå har jeg 3 barn, og det ville jo da blitt 3000 kr i måneden for mitt vedkommende, og de 3000 har ikke jeg å "sulle" bort på deres sosiale liv. Så da får jeg lære de at penger ikke kommer av seg selv, og at man faktisk må jobbe for å få penger. De kan jobbe i sommerferien, for da å spare pengene sånn at de har resten av året. Ingen har tatt skade av litt sommerjobb. Min sønn på 13 jobbet i sommer, og hadde penger frem til jul.

Og en annen ting, jeg bryr meg katten om hva andre får, for mine penger er og blir mine penger som ingen andre kan bestemme over.

Nå i dag får mine ca 50 kr uken, og til nå har de ikke klaget. Han på 19 får 1200 i stipend, og da får ikke han noe utenom. De to andre som er snart 14 og 12 har ikke klaget på 50 kr uken, og da må de også betale sin egen mobil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...