Gå til innhold

hvofor er enkelte turgåere smekk tette i hodet ?


minienthe

Anbefalte innlegg

kommer kjørende fra jobb i en bratt isete bakke hvor det er kjørt opp ett spor med noenlunde grep.

turgåer foran meg nekter å flytte seg ett skritt til siden så jeg kommer forbi (selv om det var fullt mulig uten å bli verken skitten eller våt) fordi jeg visstnok "ikke eide veien".

jeg prøver å si at det er vel kanskje verre om jeg sklir ut med ett tonn bil og drar med meg både henne og bikkja i slengen men neida... sur kjerring står på sitt så jeg må ut på isen og holder faktisk på å dra med meg henne og bikkja på vei ned, var såvidt jeg fikk stoppet i bunnen av bakken.

det er vel mulig å tenke litt ? hadde jeg truffet henne så hadde det blitt min feil det og :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idioter møter du over alt.

Noen står på sin "rett" uten å vise smidighet eller bruke sunn fornuft.

Godt det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Idioter møter du overalt, ja. Tror jeg hadde blitt så sint at jeg hadde låst dørene og lagt meg på hornet til hun fløtta seg. Dumme kjerring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at fotgjengeren har omtrent tilsvarende historie, dog med motsatt vinkling.

Hvem som har rett vet ingen. Bortsett fra at man altså møter idioter over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at fotgjengeren har omtrent tilsvarende historie, dog med motsatt vinkling.

Hvem som har rett vet ingen. Bortsett fra at man altså møter idioter over alt.

her er det snakk om å bruke sunn logikk... det er bedre å flytte en kropp en halvmeter til side en å flytte en gjenstand på ett tonn ut på blank is med risiko for skade på både gjenstand og levende vesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det snakk om å bruke sunn logikk... det er bedre å flytte en kropp en halvmeter til side en å flytte en gjenstand på ett tonn ut på blank is med risiko for skade på både gjenstand og levende vesen.

Det har ikke slått deg at bratte, glatte, isete (ifølge deg selv "blank is") bakker kanskje ikke er det letteste stedet å flytte en kropp til side? Eller at det ifølge veitrafikkloven er du som sjåfør som er ansvarlig for eventuelle skader forvoldt av at du ikke har vært tilstrekkelig hensynsfull og/eller tilpasset deg føreforholdene? Er det bare bilen som sliter når det er blank is?

Sånn apropos sunn logikk..?

Endret av Champagnepikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ikke slått deg at bratte, glatte, isete (ifølge deg selv "blank is") bakker kanskje ikke er det letteste stedet å flytte en kropp til side? Eller at det ifølge veitrafikkloven er du som sjåfør som er ansvarlig for eventuelle skader forvoldt av at du ikke har vært tilstrekkelig hensynsfull og/eller tilpasset deg føreforholdene? Er det bare bilen som sliter når det er blank is?

Sånn apropos sunn logikk..?

som jeg skrev i første innlegg - hun hadde full mulighet til å ta et skritt til siden på en opptråkket fin plass hvor hun verken ville blitt våt eller skitten eller sklidd for den saks skyld.

ja jeg er fullstendig klar over at det er jeg som er ansvarlig hvis noe skjer, det er derfor jeg blir så forbannet over at hun ikke klarte å se faktumet selv... bil ut på isen = større skaderisiko en om hun tar et skritt til siden uten noen risiko.

jeg som sjåfør gjorde ikke annet en å tilpasse meg kjøreforholdene og de tilsa at jeg ikke skulle ut på den isen, enkelt og greit.

Endret av minienthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blank is for deg er blank is for andre også, og jeg skjønner godt at noen ikke har lyst til å flytte seg og risikere å falle og skade seg.

Forøvrig, hva slags bil er det du har som du ikke greier å kjøre på is med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blank is for deg er blank is for andre også, og jeg skjønner godt at noen ikke har lyst til å flytte seg og risikere å falle og skade seg.

Forøvrig, hva slags bil er det du har som du ikke greier å kjøre på is med?

En bratt isbelagt bakke er ikke lett å kjøre på om du har en terrengbil en gang. Støtter trådstarter fullt ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blank is for deg er blank is for andre også, og jeg skjønner godt at noen ikke har lyst til å flytte seg og risikere å falle og skade seg.

Forøvrig, hva slags bil er det du har som du ikke greier å kjøre på is med?

tydelig at enkelte har problemer med å lese førsteinnlegget ser jeg... det var fullt mulig for dette kreket å flytte seg men hun gjorde det ikke av prinsipp.

hvis du har full kontroll over din bil i bratt nedoverbakke på våt blankis så er jeg imponert og lurer fælt på hvordan dekk du har... det gjør sikkert også de som kjører proffesjonellt så ta gjerne kontakt med de og selg patenten ;)

det er faktisk forskjell på is og våt blankis/stålis i nedoverbakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er faktisk forskjell på is og våt blankis/stålis i nedoverbakke

Også for de som går. Og som du ifølge veitrafikkloven skal være aktpågivende overfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tydelig at enkelte har problemer med å lese førsteinnlegget ser jeg... det var fullt mulig for dette kreket å flytte seg men hun gjorde det ikke av prinsipp.

hvis du har full kontroll over din bil i bratt nedoverbakke på våt blankis så er jeg imponert og lurer fælt på hvordan dekk du har... det gjør sikkert også de som kjører proffesjonellt så ta gjerne kontakt med de og selg patenten ;)

det er faktisk forskjell på is og våt blankis/stålis i nedoverbakke

Jeg hadde ingen problemer med å lese innlegget ditt. Det står tydelig at du forventet at fotgjengeren burde flytte seg ut på isen så du skulle få kjøre i sporet. Og siden du spør, ja jeg har kjørt ned bratte bakker med våt klinkis uten å skli av veien eller be fotgjengere flytte seg.

Jeg har også vært fotgjenger i bratte bakker med klinkis, og det å faktisk flytte seg er ikke alltid så enkelt. Hvorfor tror du at fotgjengere skal kunne flytte seg så lett rundt på blankisen når du som bilist helst ikke vil gjøre det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ingen problemer med å lese innlegget ditt. Det står tydelig at du forventet at fotgjengeren burde flytte seg ut på isen så du skulle få kjøre i sporet. Og siden du spør, ja jeg har kjørt ned bratte bakker med våt klinkis uten å skli av veien eller be fotgjengere flytte seg.

Jeg har også vært fotgjenger i bratte bakker med klinkis, og det å faktisk flytte seg er ikke alltid så enkelt. Hvorfor tror du at fotgjengere skal kunne flytte seg så lett rundt på blankisen når du som bilist helst ikke vil gjøre det selv?

jeg skrev at det var våt blankis i innlegg 7. men uansett hvordan man vrir det så er det faktisk bedre at en fotgjenger går på trynet en at en bil sklir ut og risikerer å dra med seg både kjerring og bikkje. har du tenkt til å argumentere på det ?

jeg skrev heller ikke at jeg forventet at dama skulle ut på isen, jeg forventet at hun tok et skritt til siden... hvor i all verden skrev jeg is ?

Endret av minienthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også stusser litt på det der med at du på dine fire hjul hadde dårlige veigrep enn ei dame på to små føtter, føtter er jo heller ikke avstivet i forhold til hverandre med aksling...

Om det var så helt umulig for deg på stor tung bil å komme utenom henne uten å skli i grøfta så klarer jeg ikke helt å se for meg denne flekken som hun kunne flyttet seg til uten problemer.

Har vondt for å tro at folk nekter å flytte seg av prinsipp, det ligger gjerne noe annet bak, og kanskje var dama redd for å skli selv om du fra der du satt, inne i bilen fint kunne se at det ikke ville vært noe problem for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev at det var våt blankis i innlegg 7. men uansett hvordan man vrir det så er det faktisk bedre at en fotgjenger går på trynet en at en bil sklir ut og risikerer å dra med seg både kjerring og bikkje. har du tenkt til å argumentere på det ?

jeg skrev heller ikke at jeg forventet at dama skulle ut på isen, jeg forventet at hun tok et skritt til siden... hvor i all verden skrev jeg is ?

Hva hvis du hadde møtt en annen bil akkurat der da? Selvfølgelig er det best å få det ene sporet som er bart/har feste, men siden det er mer enn ett menneske i trafikken kan man ikke alltid få det som man selv vil. Og hvis du ikke klarer å håndtere bilen din på vanlig, norsk vinterføre er det kanskje best du setter den igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fotgjengere har førsterett, men det er tvilsomt at denne dama hevdet retten sin. Jeg tror hun heller var redd. Hvis hun har førerkort selv, vet hun at på en smal isete vei, må en sjåfør gi litt gass forsiktig, men ikke uten risiko for å likevel få sleng på bilen.

En hvilken som helst sjåfør kunne feiet henne i grøfta og hun kunne havnet under bilen din. Du burde heller rygget, og ventet til hun kom seg opp bakken slik at du kunne brukt hele veien. Hun ville ikke vært trygg en halv meter unna en bil på en glatt vei. Jeg har selv gått på speilis, og det er ikke lett å holde seg på bena. Som sjåfør ville jeg rygget og ventet slik at jeg kunne brukt hele veien og ikke utsatt andre for fare, for den beste sjåfør kan få en sleng og havne i grøfta når det er gratt føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen da folkens, vi får jo bare regne med at historien er sånn som trådstarter skrev og ikke spekulere i ditt og datt! Hun sier jo at dama lett kunne flyttet seg sånn som situasjonen var. Selvfølgelig er det lettere for en fotgjenger å flytte seg til siden enn for en bil. Hvor skal man forresten flytte seg når man har begynt å kjøre ned en bakke? Vi mennesker er jo født med motorikk som gjør at vi lett kan korrigere balansepunktet hvis vi begynner å falle eller skli, vi har fininnstilling der mens det har ikke biler. Og dama var jo ikke en gammel dame med stokk, men en turgåer som var ute med hunden.

Det virker som om enkelte elsker å misforstå, sånn at de kan kverulere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om enkelte elsker å misforstå, sånn at de kan kverulere litt.

Ja, det er morsomt å kverulere, men de fleste av oss vet også at en sak alltid har to sider. Minst.

Og hvis dama med hunden var usikker og redd på det glatte føret og følte seg usikker med hensyn til hvor hun kunne flytte seg uten å havne på rompa i isvannet, så hjalp det ikke henne mye at bilføreren fra sin plass inne i bilen mente å se en tørr flekk hun kunne flytte seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også stusser litt på det der med at du på dine fire hjul hadde dårlige veigrep enn ei dame på to små føtter, føtter er jo heller ikke avstivet i forhold til hverandre med aksling...

Om det var så helt umulig for deg på stor tung bil å komme utenom henne uten å skli i grøfta så klarer jeg ikke helt å se for meg denne flekken som hun kunne flyttet seg til uten problemer.

Har vondt for å tro at folk nekter å flytte seg av prinsipp, det ligger gjerne noe annet bak, og kanskje var dama redd for å skli selv om du fra der du satt, inne i bilen fint kunne se at det ikke ville vært noe problem for henne.

noen ganger i vinternorge må man bare innse at man har dårlig veigrep og kjøre ut i fra det, du har tydeligvis aldri kjørt i en bratt nedoverbakke på stålis hvis du ikke klarer å se at 4 hjul ofte sliter mer en to ben da.

og jo, det finnes faktisk folk som er så "prinsippfaste".

Hva hvis du hadde møtt en annen bil akkurat der da? Selvfølgelig er det best å få det ene sporet som er bart/har feste, men siden det er mer enn ett menneske i trafikken kan man ikke alltid få det som man selv vil. Og hvis du ikke klarer å håndtere bilen din på vanlig, norsk vinterføre er det kanskje best du setter den igjen hjemme.

hadde jeg møtt en annen bil så hadde vi mildt sagt hatt et problem, bilen på vei opp måtte garantert ha rygget.

bilen kunne ikke stå igjen hjemme da jeg tross alt ikke var hjemme og føret hadde forandret seg i løpet av dagen.

Fotgjengere har førsterett, men det er tvilsomt at denne dama hevdet retten sin. Jeg tror hun heller var redd. Hvis hun har førerkort selv, vet hun at på en smal isete vei, må en sjåfør gi litt gass forsiktig, men ikke uten risiko for å likevel få sleng på bilen.

En hvilken som helst sjåfør kunne feiet henne i grøfta og hun kunne havnet under bilen din. Du burde heller rygget, og ventet til hun kom seg opp bakken slik at du kunne brukt hele veien. Hun ville ikke vært trygg en halv meter unna en bil på en glatt vei. Jeg har selv gått på speilis, og det er ikke lett å holde seg på bena. Som sjåfør ville jeg rygget og ventet slik at jeg kunne brukt hele veien og ikke utsatt andre for fare, for den beste sjåfør kan få en sleng og havne i grøfta når det er gratt føre.

altså... jeg må ikke gi gass forsiktig i en nedoverbakke for ned kommer jeg uansett, rygging var ikke et alternativ i en bratt iset nedoverbakke og vi var på vei ned begge to.

hun ville vært fullstendig trygg på den etterhvert så omtalte "flekken" jeg henviste henne til for i de sporene vi befant oss i så var det isfritt - det var også grunnen til at jeg holdt meg der med bilen.

jeg er fullstendig klar over sikker kjørestil på is og har faktisk en del erfaring med det med ulike kjøretøy og hadde det ikke vært en mulighet for henne å gå til siden så ville jeg ventet med å kjøre ned til hun var borte men i dette tilfellet hadde hun faktisk en mulighet til å vise hensyn selv, hadde ikke regnet med at hun skulle oppføre seg så totalt snerpete og oppblåst som hun gjorde.

Og hvis dama med hunden var usikker og redd på det glatte føret og følte seg usikker med hensyn til hvor hun kunne flytte seg uten å havne på rompa i isvannet, så hjalp det ikke henne mye at bilføreren fra sin plass inne i bilen mente å se en tørr flekk hun kunne flytte seg til.

jeg pekte på den omtalte flekken og hun var fullt i stand til å se den, hele greia gikk på holdningen "du eier ikke veien".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...