Gå til innhold

Min situasjon...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det jeg reagerte på var uønska som nærmest ba deg om å forlange sykemedling og ikke prøve noen former for behandling. Nettopp dette er med på å ødelegge for deg og min søster som er stå på mennesker som vil kjempe seg gjennom dette!

Hvorfor må det absolutt være sykemelding eller behandling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dersom candida diett hjelper deg så ville jeg fortsatt med det.

Nå vet ikke jeg hva som har gitt deg ME og det er ikke sikker at du vet det selv heller. Men festing er noe jeg kanskje ville vært forsiktig med, søsteren min fikk ME etter kyssesyken og har fortsatt forhøydene leverprøver. Hun fungere bra så lenge hun ikke fester.

Du kjenner jo selv best din egen kropp men dette med festing er noe du kunne være oppmerksom på, kanskje du finner et mønster?

Ingen tvil om at du har flotte holdninger og klarer å kjempe deg gjennom også denne gangen!

Det jeg reagerte på var uønska som nærmest ba deg om å forlange sykemedling og ikke prøve noen former for behandling. Nettopp dette er med på å ødelegge for deg og min søster som er stå på mennesker som vil kjempe seg gjennom dette!

Hei :) jeg fikk ME etter kyssesyken... i begynnelsen så var drikke det verste jeg kunne gjøre, så jeg drakk ikke i det hele tatt på over 1 år jeg. Men jeg prøvde meg litt i sommer, og det gikk fint!! går ikke så fint nå lenger dessverre, sist jeg var på fest drakk jeg ganske lite, var ikke full i det hele tatt, men lå allikevel i 2 dager etterpå... Det er et tegn på at ting har blitt verre ja.

Jeg skal på candidadiett igjen. jeg gikk bare ned så mye sist og ble fryktelig tynn :(

Skrevet
Ja, det er merkelig hvor mye de konkluderer med, de som ikke har/ har hatt ME selv...  ;)

The Cochrane Library konkludere ikke ut av luften. De samler alle publikasjoner på et bestemt tema, går deretter hver enkelt publikasjon etter i sømmene for å luke ut de som ikke holder vann. Når de sitter igjen med troverdige publiksajoner så går de gjennom dem og trekker konsklusjoner ut i fra de andres resultater.

The Cochrane Library er det ypperste av det ypperste innen evidenced based medicine.

Skrevet
Hvorfor må det absolutt være sykemelding eller behandling?

Det var ikke jeg som sa sykemedling eller behandling!

Skrevet (endret)

Ok, sykemelding og ikke prøve noen former for behandling da.

Endret av Fresh
Gjest ny gjest
Skrevet

Er det to "gjest" her? Synes diskusjonen begynner bli rimelig forvirrende her.

Skrevet
Ok, sykemelding og ikke prøve noen former for behandling da.

????

Skrevet

for et engasjement! Setter veldig pris på de som kommer med forslag og prøver å hjelpe :)

Jeg er vel litt sånn at dersom ingen vet at jeg er syk, så føler jeg meg friskere selv også. Med en gang jeg sier det høyt, så blir jeg plutselig så mye mer syk og ynkelig... føler jeg...

Gjest ny gjest
Skrevet

Bare en tanke, siden du ble tynn (og da regner jeg med at du mener sykelig tynn?) på diett forrige gang, finnes det ikke et eller annet fett og/eller proteintilskudd du kan ta?

Skrevet

Jeg skrev til den gjesten som kom med dette innlegget:

Dersom candida diett hjelper deg så ville jeg fortsatt med det.

Nå vet ikke jeg hva som har gitt deg ME og det er ikke sikker at du vet det selv heller. Men festing er noe jeg kanskje ville vært forsiktig med, søsteren min fikk ME etter kyssesyken og har fortsatt forhøydene leverprøver. Hun fungere bra så lenge hun ikke fester.

Du kjenner jo selv best din egen kropp men dette med festing er noe du kunne være oppmerksom på, kanskje du finner et mønster?

Ingen tvil om at du har flotte holdninger og klarer å kjempe deg gjennom også denne gangen!

uønska sa vel ingenting om ikke å prøve noen former for behandling?

Skrevet
Jeg skrev til den gjesten som kom med dette innlegget:

uønska sa vel ingenting om ikke å prøve noen former for behandling?

Uønska avviste alle mine referanser til behandling som er anbefalt og ba TS ta kontakt med legen for å få sykemelding i stedet. Det oppfattet jeg som om uønska mente at det var det eneste som hjalp, h*n har heller ikke korrigert mine innspill på dette i ettertid selvom h*n har vært inne og lest tråden.

Gjest gjest nr. 3?
Skrevet

Til gjest nr. 1:

Mener du at det beste for de som har ME er å jobbe fullt og være aktive?

Skrevet
Til gjest nr. 1:

Mener du at det beste for de som har ME er å jobbe fullt og være aktive?

Les hele tråden du!

Skrevet

Jeg ble diagnosert med ME på ullevål for noen år siden. Jeg fikk det etter kyssesyken.. plutselig ble energiske meg sengeliggende. Virkelig frustrerende å ikke orke noe som helst.. feber hver dag osv. Jeg lå sånn i flere år og fikk ikke lov å tenke på å begynne på jobb engang. Da jeg etter noen år følte meg litt bedre fikk jeg lov å jobbe 50% - men etter 1 år så datt jeg sammen igjen.. det ble for mye. Jeg ble veldig mye bedre da jeg ble gravid - og har siden jobbet i halv stilling. Orker ikke noe mere nå. Det som er skremmende med ME er at man aldri blir seg selv igjen.. og sliter en seg for mye ut så får en tilbakefall.

Til trådstarter vil jeg bare si at du jobber for mye... du må nok redusere arbeidstiden litt - høres ut som du driver rovdrift på deg selv. Du må nødt å tenke på deg selv og ikke alle andre - det er kjedelig å få et skikkelig tilbakefall. Og vente til juni med å ta fri høres aldeles uforsvarlig ut.

Skrevet

Jeg syns du skal involvere sjefen din, jeg. Det har vært veldig mye om ME i det siste, og det er blitt en allmenn godtatt diagnose.

Du må få hjelp til å redusere arbeidsmengden din. Jeg kjenner selv folk som ble tilsynelatende frisk av ME, for så å drive rovdrift på seg selv, spesielt i forbindelse med jobb, og som har måttet betale dyrt for det i etterkant, med midlertidig uføretrygd og greier...

Skrevet
Jeg syns du skal involvere sjefen din, jeg. Det har vært veldig mye om ME i det siste, og det er blitt en allmenn godtatt diagnose.

Jeg studerer medisin og ME er ikke en allmenn godtatt diagnose i medisinske miljøer. Når det er sagt så er det klart at situasjonen ikke er holdbar for TS og at hun har behov for tilrettelegging eller sykemelding slik situasjoen hennes er nå.

Skrevet
Jeg studerer medisin og ME er ikke en allmenn godtatt diagnose i medisinske miljøer. Når det er sagt så er det klart at situasjonen ikke er holdbar for TS og at hun har behov for tilrettelegging eller sykemelding slik situasjoen hennes er nå.

Jeg snakker ikke om i medisinske miljøer, men blant mannen i gata, og derav også sjefene våre.

Skrevet

Det er godt at sykepleierene hvetfall har øynene oppe for den diagnosen. Og en dele av de legene jeg møtte i praksis på rikshospitalet. Det er det bl.annet en spesialist. Han er utrolig dyktig.

Heldigvis begynner flere og flere leger å ta til fornuften.

Skrevet
Det er godt at sykepleierene hvetfall har øynene oppe for den diagnosen. Og en dele av de legene jeg møtte i praksis på rikshospitalet. Det er det bl.annet en spesialist. Han er utrolig dyktig.

Heldigvis begynner flere og flere leger å ta til fornuften.

Det er jo ingen tvil rundt det faktum at noen opplever kronisk trøtthet, tvilen som råder er rundt årsaken til disse symptomene.

Grunnen til at sykepleiere sluker dette "syndromet" er at de mangler bakgrunns kunnskapen rundt symptomene som legene fokusere sin utdanning på.

Skrevet

Jeg har og ME, fått etter kyssesyken.

For en periode, for og hente seg inn igjen vil jeg si sykemelding er det beste.

Har man ME skal man ikke bruke energi man ikke har, det gjør det jo bare verre.

Ville og tatt dette opp med sjefen din, sånn så¨det blir tilrettelagt for deg på jobb og du kanskje i perioder ikke klarer og jobbe mer enn 50%.

Jeg selv var og en veldig aktiv person før jeg fikk sykdommen, og i mine bra perioder er det utrolig vanskelig og prøve og ikke kaste seg ut i alt mulig på en gang og slite seg fort ut.

Jeg er fortsatt under utredning hos leger og går på yrkesretta hos aetat for og finne ut hvilke jobber jeg kan ta og hvor stor prosentstilling jeg kan ha.

Antageligvis kan ikke jeg jobbe 100% og må bli delvis ufør. Men jeg vil gjerne jobbe det jeg kan.

Men kjenner til det du skriver med at det er en kamp og få hjelp og bli trodd.

Men takk og pris så blir det en mer og mer akseptert sykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...