onyx Skrevet 11. januar 2007 #21 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har en bekjent med ME, og han synes faktisk det hjelper med sånn lyslampe om vinteren for å forebygge tilbakefall.
uønska Skrevet 11. januar 2007 #22 Skrevet 11. januar 2007 Jeg har en bekjent med ME, og han synes faktisk det hjelper med sånn lyslampe om vinteren for å forebygge tilbakefall. ← Dette hjelper kanskje for noen, men det er også mange ME-pasienter som blir veldig dårlige av lyslamper. Så det er i hvert fall lurt å bruke det med forsiktighet.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #23 Skrevet 11. januar 2007 Kikket på noen artikkler om ME (chronic fatigue syndrome) og leste bla at antidepressiver har vært brukt som behandling. Har du diskutert det med legen din? Står at det bla forbedrer søvn mønstret: http://www.aafp.org/afp/20020315/1083.html
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #24 Skrevet 11. januar 2007 Hvorfor mener du at ME er en så forferdelig dårlig grunn til å få tilrettelagt arbeidsplassen ordentlig? ← Hvis du leser alle innleggene... Fordi ME ikke er en fult annerkjent diagnose og det hersker stor forvirring om årsaken, noen leger annerkjenner ikke diagnosen i det hele tatt, mens andre gjør det.
Gjest Taxi Skrevet 11. januar 2007 #25 Skrevet 11. januar 2007 Kikket på noen artikkler om ME (chronic fatigue syndrome) og leste bla at antidepressiver har vært brukt som behandling. Har du diskutert det med legen din? Står at det bla forbedrer søvn mønstret: http://www.aafp.org/afp/20020315/1083.html ← Uaktuelt med antidepressiva. jeg føler det bare skaper mer problemer på sikt.. Jeg er jo glad! Veldig!! jeg bekymrer meg ikke, jeg er ikke deprimert, og jeg har troa på at jeg blir bra igjen bare jeg tar litt mer hensyn til meg selv fremover. Jeg har jo klart det før!!
onyx Skrevet 11. januar 2007 #26 Skrevet 11. januar 2007 Dette hjelper kanskje for noen, men det er også mange ME-pasienter som blir veldig dårlige av lyslamper. Så det er i hvert fall lurt å bruke det med forsiktighet. ← Ja, har inntrykk av at det er veldig individuelt hva som hjelper. Min bekjent bruker i tillegg å være på "kurbad" i Tyskland. Aner ikke hva slags behandling han får der, men han er veldig fornøyd. I tillegg får han noen medisiner, men vet ikke hvilke. Han har en del depresjon i tillegg til ME, og har inntrykk av at dette henger sammen uten at jeg vet hva som kom først.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #27 Skrevet 11. januar 2007 Uaktuelt med antidepressiva. jeg føler det bare skaper mer problemer på sikt.. Jeg er jo glad! Veldig!! jeg bekymrer meg ikke, jeg er ikke deprimert, og jeg har troa på at jeg blir bra igjen bare jeg tar litt mer hensyn til meg selv fremover. Jeg har jo klart det før!! ← Antidepressiver er ikke brukt for depresjon i dette tilfellet, det er brukt for å bla få orden på søvnmønstret. Antidepressiver, kognetiv terapi, trening, optimal diet og søvnhygiene er jo det eneste som har bevist effekt på ME. Må vel være bedre å prøve disse alternativene enn å få problemer på jobb eller i verste fall ende opp som ufør.
uønska Skrevet 11. januar 2007 #28 Skrevet 11. januar 2007 Antidepressiver er ikke brukt for depresjon i dette tilfellet, det er brukt for å bla få orden på søvnmønstret. Antidepressiver, kognetiv terapi, trening, optimal diet og søvnhygiene er jo det eneste som har bevist effekt på ME. Må vel være bedre å prøve disse alternativene enn å få problemer på jobb eller i verste fall ende opp som ufør. ← Både antidepressiva, kognitiv terapi og trening er svært omdiskuterte behandlingsmetoder for ME. Mange med ME blir sykere av antidepressiva, og det samme gjelder det å presse seg lenger enn man egentlig orker. Taxi - du må begynne å passe på deg selv! Ring og få den sykmeldinga.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #29 Skrevet 11. januar 2007 Både antidepressiva, kognitiv terapi og trening er svært omdiskuterte behandlingsmetoder for ME. Mange med ME blir sykere av antidepressiva, og det samme gjelder det å presse seg lenger enn man egentlig orker. Taxi - du må begynne å passe på deg selv! Ring og få den sykmeldinga. ← Det er nettopp slike holdninger som gjør at man mener at det bunner i psykiske problemer og dermed blir det hele en omdiskutert diagnose.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #30 Skrevet 11. januar 2007 Kunne også tenke meg å sett kildene dine som viser at ME pasienter blir sykere av antidepressiver? Ikke nok å bare synse.
uønska Skrevet 11. januar 2007 #31 Skrevet 11. januar 2007 Det er nettopp slike holdninger som gjør at man mener at det bunner i psykiske problemer og dermed blir det hele en omdiskutert diagnose. ← Hvilke holdninger? Kan du forklare hva du mener?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #32 Skrevet 11. januar 2007 Hvilke holdninger? Kan du forklare hva du mener? ← At man ikke er villige til å prøve de metodene som evidence based medicne anbefaler, men kun ber om sykemelding. Fant noen linker til kilden din som sier at ME pasienter blir sykere av antidepressiver?
Gjest ny gjest Skrevet 11. januar 2007 #33 Skrevet 11. januar 2007 Jeg, som arbeidsgiver, hadde ikke nølt med å tilrettelagt for hjemmekontor på grunnlag av ME. Forutsetningene hadde da selvsagt vært at jobben ble gjort, og at det var teknisk mulig. Men skal jeg være helt ærlig, så hadde jeg antakeligvis foretrukket sykemelding, i stedet for å presse seg såpass at faren for langvarig fravær ble enda større. Ta vare på deg selv, og lær mest mulig om både deg selv og sykdommen, så blir du forhåpentligvis kvitt det raskere. Nytter ikke å ha jobbet mye, og fått mye ansvar og høy status den dagen det sier STOPP.
Gjest Fresh Skrevet 11. januar 2007 #34 Skrevet 11. januar 2007 At man ikke er villige til å prøve de metodene som evidence based medicne anbefaler, men kun ber om sykemelding. Fant noen linker til kilden din som sier at ME pasienter blir sykere av antidepressiver? ← Etter å ha lett litt lurer jeg på hva slags dokumentasjon det finnes på at antidepressiva har en bevist effekt på ME-pasienter. Jeg sier ikke at det ikke finnes altså, men det eneste jeg fant var en undersøkelse som konkluderte med at det var usikkert om det hadde noen virkning. Og iallefall anbefales aktivitetsregulering som en del av behandlingen, uansett om man bruker antidepressiva eller ikke, og dermed kan hel eller delvis sykemelding være et godt alternativ.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #35 Skrevet 11. januar 2007 Denne artikkelen konkludere med at antidepressiver bør være en del av behandlings tilnærmingen av ME: http://www.aafp.org/afp/20020315/1083.html Her står det at det ikke finnes sterke nok bevis for at antidepressiver er effektive, men at man likevel mener de har en positiv effekt. De problemene som har oppstått her er vanlige bivirkinger av antidepressiver og ikke releatert til kombinasjonen av antidepressiver + ME: http://www.bmj.com/cgi/content/full/320/72...ourcetype=HWCIT
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #36 Skrevet 11. januar 2007 The Cochrane Library (betal side for evidence based medicine), konkludere med at trening er en effektiv behandling av ME og at det ikke er noen farer ved å trene når man har ME.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #37 Skrevet 11. januar 2007 Hvorfor mener du at ME er en så forferdelig dårlig grunn til å få tilrettelagt arbeidsplassen ordentlig? ← http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=331171
Gjest Taxi Skrevet 11. januar 2007 #38 Skrevet 11. januar 2007 hm, nå begynner den diskusjonen her å ta en retning jeg helst ville vært spart for... men, det eneste som har hjulpet meg masse det er candidadiett. Men jeg vet at candida om mulig er enda mer omdiskutert enn ME, så det pleier jeg i hvert fall ikke nevne. Jeg har prøvd alt jeg, utenom antidepressiva. og jeg har ikke tenkt til å prøve akkurat det heller. Herregud, jeg ble jo så og si frisk jo, for 1,5 år siden... jobbet fullt, trente, tok meg en fest i helgene. Og det at jeg kom meg dit tyder vel på at jeg har gode holdninger og har jobbet hardt med meg selv. Jeg godtok aldri å bli liggende i senga. Jeg innfant meg aldri med at jeg var kronisk syk, jeg mente at dette måtte kunne fikses og tok det skritt for skritt. jeg gikk på diett, og presset meg gradvis mer og mer. gikk turer, lengre og lengre for hver uke. Jeg tror at man ikke kan løse det vet å bare hvile seg, men at man er nødt til å presse seg litt, små babyskritt... men så må man også hvile innimellom når man blir mer sliten igjen og får tilbakeskritt i steden for fremskritt.
Gjest Taxi Skrevet 11. januar 2007 #39 Skrevet 11. januar 2007 The Cochrane Library (betal side for evidence based medicine), konkludere med at trening er en effektiv behandling av ME og at det ikke er noen farer ved å trene når man har ME. ← Ja, det er merkelig hvor mye de konkluderer med, de som ikke har/ har hatt ME selv... Jeg fikk beskjed av legen min om å trene, og jeg besvimte på treningssenteret og ble liggende i senga i flere mnd etterpå ute av stand til noe som helst annet enn én tur til badet ila en dag.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2007 #40 Skrevet 11. januar 2007 hm, nå begynner den diskusjonen her å ta en retning jeg helst ville vært spart for... men, det eneste som har hjulpet meg masse det er candidadiett. jobbet fullt, trente, tok meg en fest i helgene. Og det at jeg kom meg dit tyder vel på at jeg har gode holdninger og har jobbet hardt med meg selv. ← Dersom candida diett hjelper deg så ville jeg fortsatt med det. Nå vet ikke jeg hva som har gitt deg ME og det er ikke sikker at du vet det selv heller. Men festing er noe jeg kanskje ville vært forsiktig med, søsteren min fikk ME etter kyssesyken og har fortsatt forhøydene leverprøver. Hun fungere bra så lenge hun ikke fester. Du kjenner jo selv best din egen kropp men dette med festing er noe du kunne være oppmerksom på, kanskje du finner et mønster? Ingen tvil om at du har flotte holdninger og klarer å kjempe deg gjennom også denne gangen! Det jeg reagerte på var uønska som nærmest ba deg om å forlange sykemedling og ikke prøve noen former for behandling. Nettopp dette er med på å ødelegge for deg og min søster som er stå på mennesker som vil kjempe seg gjennom dette!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå