Gjest Valiant Thor Skrevet 11. januar 2007 #61 Skrevet 11. januar 2007 Så du mener at det er rett og undertrykke mennesker basert på hudfarge noe som ble gjort under arpartheid ?: Jeg forsvarer ingenting,
Bønna Skrevet 11. januar 2007 #62 Skrevet 11. januar 2007 Så du mener at det er rett og undertrykke mennesker basert på hudfarge noe som ble gjort under arpartheid ? ← Det er ikke å undertrykke mennesker å ville ha seg frabedt folkefornekting. Derimot er det undertrykking av mennesker å gjøre sitt ytterste for å gjøre meningsmotstanderes meninger illegitime per se. Ellers har jeg hatt som nyttårsforsett ikke å la meg lede inn i avsporinger som det der med Apartheid. Tydeligvis et forsett det ikke var lett å holde. Men neste gang. Da skal du få problemer med å gjøre det samme, da. Jeg forsvarer ingenting, ← Du gjør åpenbart ditt ytterste for å forsvare folkefornekting, og argumentere for innvandringstilhengernes statsformalistiske syn på det å være norsk.
Gjest Valiant Thor Skrevet 11. januar 2007 #63 Skrevet 11. januar 2007 Ellers har jeg hatt som nyttårsforsett ikke å la meg lede inn i avsporinger som det der med Apartheid. Tydeligvis et forsett det ikke var lett å holde. Men neste gang. Da skal du få problemer med å gjøre det samme, da. ← Vi får se.....
Paradokset Skrevet 12. januar 2007 #64 Skrevet 12. januar 2007 At det ikke er statisk betyr ikke at det ikke er reelle størrelser. Og det er det som er poenget, at dette er reelle størrelser. Det er fordi rase, etnisitet og kultur er reelle størrelser, at det å være norsk innebærer mer enn et stykke papir fra staten. Ditt problem er at du vil måle "norskhet" opp mot størrelser som, hvor enn reelle, er i kosntant forandring. Jeg er mest interessert i hvordan du rent praktisk gjør dette. Nå er det faktisk dine likesinnede som representerer meningsdiktaturet i den germanske verden i dag. Et regime som tar hele folket med bak huset og begår kollektivt selvmord. De som protesterer blir undertrykt med et finurlig begrep kalt rasisme. Er det noe bedre? Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil med dette. Ikke kjenner jeg meg igjen i det du beskriver i alle fall. Min kommentar gjaldt uttrykket "folkefornekter". Hva slags nordmann er det som er bevisst en annen opprinnelse enn norsk? Det at man har en slik bevissthet er jo nettopp et bevis for at man ikke er norsk. Her er vi grunnleggende uenige. Om vi vender tilbake til USA som er en ung nasjon er svært mange bevisste sin opprinnelse - være seg Italia, Norge eller andre land. Om denne bevisstheten diskvalifiserer en fra å regnes som "amerikansk" - ja, da finnes det svært få amerikanere.
Annie Skrevet 12. januar 2007 #65 Skrevet 12. januar 2007 Nettopp du, av alle, burde vite at historien mistes når den glemmes. Men når du også hevder at en svarthud kan være norsk, forteller det meg at du er mer politisk orientert enn faglig orientert. ← Så barn som er adoptert er ikke norske? De kjenner ikke til noe annet og har norske foreldre. :klø: Hva med barn som er født av en norsk mor eller far og la oss si en afrikansk andreforelder. Barnet er oppvokst i Norge. Kan det kalle seg norskt da? Eller er det afrikansk? Er det forskjell om barnet har en f.eks spansk far og ser norsk ut? Gjør det dem mere norske?
Bønna Skrevet 18. januar 2007 #66 Skrevet 18. januar 2007 Hva med .... også videre. ← Hva er det du vil oppnå med all denne flisespikkingen? Er hensikten å fornekte at nordmenn er et folkeslag? I så fall kan jeg ikke se du har kommet med noe som underbygger dette synet. Holocaustfornekteren David Irving serverer i det minste en skikkelig argumentasjonsrekkefølge. Om enn temmelig tynt sådan. Det skulle også være temmelig åpenbart at man ikke blir en del av et folk sånn uten videre. Til det skal det mer enn et politisk vedtak, lissom. Når det så gjelder problembarna dine er det klart at et folk kan absorbere/assimilere dem gjennom generasjonenes løp. Men nå er det heller ikke problembarna dine som gjør det problematisk å definere som nordmenn alle med et rødt pass. Ellers må jeg si jeg har seriøse vanskeligheter med å forstå at det skal være så problematisk å klassifisere deler av innbyggerne i Norge som ikke-nordmenn. Det er faktisk slik det er. Det er virkeligheten. En virkelighet som ikke bare er skapt av innvandringstilhengerne, men også en virkelighet innvandringstilhengerne nå desperat prøver å fornekte. Si meg, vet ikke dere innvandringstilhengere hva dere holder på med?
Annie Skrevet 18. januar 2007 #67 Skrevet 18. januar 2007 Jeg er ingen innvandringstilhenger, men du drar det altfor langt Bønna!
Bønna Skrevet 19. januar 2007 #68 Skrevet 19. januar 2007 Ditt problem er at du vil måle "norskhet" opp mot størrelser som, hvor enn reelle, er i kosntant forandring. Jeg er mest interessert i hvordan du rent praktisk gjør dette. ← Mitt problem er at innvandringstilhengerne fornekter reelle størrelser. I så måte er din interesse åpenbart å få meg til å si noe som gjør det lettere for deg å fortsette denne fornektelsen. Selv om det helt klart kan påvises variasjoner over tid, er det nå en gang slik at det er kontinuiteten som er det mest fremtredende ved det hele. Det er denne kontinuiteten som skaper folkeslag. Og disse blir ikke borte bare fordi innvandringstilhengerne har fått det for seg at nå skal vi relativisere det å være norsk, dere. Dessuten må jeg jo si at den er rimelig nazi denne aktive endringspolitikken til innvandringstilhengerne. Det praktiske resultatet er nøyaktig det samme. Et folk utryddes som følge av en bevisst politikk. Det er bare midlene som er annerledes. Jævla livsfjerne dobbelmoralister. Det er det dere er. Her er vi grunnleggende uenige. Om vi vender tilbake til USA som er en ung nasjon er svært mange bevisste sin opprinnelse - være seg Italia, Norge eller andre land. Om denne bevisstheten diskvalifiserer en fra å regnes som "amerikansk" - ja, da finnes det svært få amerikanere. ← Det er heller slik, at så mange amerikanere er bevisste sin opprinnelse, viser hvor meningsløst det er å relativisere det å være norsk. Årsaken til at så mange amerikanere ikke har en ren amerikansk bevissthet, er jo nettopp at noe slikt som et amerikansk folkeslag ikke finnes. Så når de er bevisst sin opprinnelse, er det i realiteten bevisst sin etnisitet. Sitt folkeslag. Og hva skal indianerne si? Skal de bare trekke på skuldrene og si: ja, nå er vi alle amerikanere, dere? Jeg er ingen innvandringstilhenger, men du drar det altfor langt Bønna! ← Jeg synes absolutt ikke det er å dra den for langt, å nekte å fornekte virkeligheten. Det er tvert i mot noe et hvert fornuftig menneske bør nekte å gjøre. Å akseptere virkeligheten betyr ikke at man ønsker å sende fremmedetniske adoptivbarn i gasskammeret. Insinuasjonen din velger jeg å se som et uttrykk for effektiviteten til innvandringstilhengernes propagandamaskineri.
2.Enigma Skrevet 19. januar 2007 #69 Skrevet 19. januar 2007 For det første er verken rase, etnisitet eller kultur noe statisk. Alle er vi etterkommere etter innvandrere til det området som i dag heter Norge. Folkefornekter? Det gir meg assosiasjoner til den typen regimer som tar deg med bak huset og skyter deg om du ikke er enig i ideologien deres. Din påstand om at barn født av innvandrere i Norge generelt ikke føler seg "norske" kjøper jeg ikke. Tror de fleste føler seg norske, samtidig som der bevisste sin opprinnelse. Akkurat som nordmenn som emigrerte til USA for 100+ år siden. ← Hva mener du, ble de som innvandret dit indianere etter noen generasjoner? Tror du en gris noen gang bli en hest om den blir født i en stall?
Paradokset Skrevet 19. januar 2007 #70 Skrevet 19. januar 2007 (endret) Mitt problem er at innvandringstilhengerne fornekter reelle størrelser. I så måte er din interesse åpenbart å få meg til å si noe som gjør det lettere for deg å fortsette denne fornektelsen. Jeg har ikke fornektet noe og det er interessant at du tilskriver meg motiver jeg ikke har. Selv om det helt klart kan påvises variasjoner over tid, er det nå en gang slik at det er kontinuiteten som er det mest fremtredende ved det hele. Det er denne kontinuiteten som skaper folkeslag. Og disse blir ikke borte bare fordi innvandringstilhengerne har fått det for seg at nå skal vi relativisere det å være norsk, dere. Om du kunne konkretisere akkurat hvilke kriterier som må være oppfylt så hadde det ikke være mulig å relativisere "norsk". Jeg har etterspurt de faktiske kriteriene uten at du svarer. Den første setningen din gir forøvrig ingen mening. Dessuten må jeg jo si at den er rimelig nazi denne aktive endringspolitikken til innvandringstilhengerne. Det praktiske resultatet er nøyaktig det samme. Et folk utryddes som følge av en bevisst politikk. Det er bare midlene som er annerledes. Over tid vil folket endres - neppe utryddes. Det ligger i alle politiske vedtaks natur at de vil medføre endringer på sikt. kanskje vil et politisk vedtak om å tillate genmodifisering medføre menneskets undergang - en eller annen gang i fremtiden. Jævla livsfjerne dobbelmoralister. Det er det dere er. Av en eller annen grunn ser jeg for meg en bitter og sint mann som har skrevet dette. Det er heller slik, at så mange amerikanere er bevisste sin opprinnelse, viser hvor meningsløst det er å relativisere det å være norsk. Årsaken til at så mange amerikanere ikke har en ren amerikansk bevissthet, er jo nettopp at noe slikt som et amerikansk folkeslag ikke finnes. Så når de er bevisst sin opprinnelse, er det i realiteten bevisst sin etnisitet. Sitt folkeslag. Men på et eller annet tidspunkt vil det amerikanske folket oppstå? Eller vil det for alltid være en gjeng utlendinger? Hva slags etnisitet har irer. De som utvandret fra Irland og Italia til USA er ofte spesielt bevisste sitt opphav uten at det gjør at de føler seg mindre amerikanske av den grunn. Og hva skal indianerne si? Skal de bare trekke på skuldrene og si: ja, nå er vi alle amerikanere, dere? Merkelig nok føler de aller fleste seg norske. Akkurat som merkelig nok føler veldig mange samer seg som norske - OG samiske. Helt utrolig at man kan føle seg som begge deler samtidig. Det skulle man ikke tro. Endret 19. januar 2007 av Paradokset
Paradokset Skrevet 19. januar 2007 #71 Skrevet 19. januar 2007 Hva mener du, ble de som innvandret dit indianere etter noen generasjoner? Tror du en gris noen gang bli en hest om den blir født i en stall? ← Indianernes skjebne er egentlig litt OT. Poenget er at befolkningen i USA består av mennesker med ulikt opphav, kultur etnisitet. Til tross for dette har de - minst - like stor nasjonalfølelse som nordmenn. Det er min påstand. Landbruksspørsmålet ditt kan du sikkert stille til noen på Ås.
T.S Skrevet 19. januar 2007 #72 Skrevet 19. januar 2007 Indianernes skjebne er egentlig litt OT. Poenget er at befolkningen i USA består av mennesker med ulikt opphav, kultur etnisitet. Til tross for dette har de - minst - like stor nasjonalfølelse som nordmenn. Det er min påstand. Landbruksspørsmålet ditt kan du sikkert stille til noen på Ås. ← mm. Australia også.
T.S Skrevet 19. januar 2007 #73 Skrevet 19. januar 2007 Bønna: Hva er definisjonen på en nordmann for deg? For meg er det et pass ser du.... Ikke hudfarge. Hva med nordmenn med svenske aner? samiske? Taterbakgrunn? De med forfedre som kom hit for noen hundre år siden fordi fiskebåten gikk ned utenfor kysten...? Er de norske?
Leonamor Skrevet 19. januar 2007 #74 Skrevet 19. januar 2007 jeg har en norsk mamma og en afrikansk pappa..jeg ble født i afrika, men kom hit ganske tidlig og har ikke vært der siden..jeg var 3år.etter dette har jeg ikke hatt kontakt med min far og blitt oppdratt av min norske mor, med norske tradisjoner. kan ikke ett eneste afrikansk ord, ingenting..neon ville vel kalle meg innvandrer, noen ville vel kalle meg neger, andre ville kalle meg norsk.. men jeg er meg og jeg definerer ikke meg selv utifra verken det ene eller det andre. dette er ikke no jeg går og tenker så veldig mye på. men utifra hvilke mennesker jeg møter presenterer jeg meg for det meste. jeg er fullt klar over mitt opphav og jeg er fullt klar over min oppvekst og tradisjoner som er norske. hadde jeg møtt bønna på byen hadde jeg nok presentert meg som neger,afrikaner eller innvandrer og hadde jeg møtt på en annen med annerledes meninger hadde jeg nok presentert meg som norsk hehe. men jeg er meg selv og veldig godt fornøyd med det!
punktom Skrevet 19. januar 2007 #75 Skrevet 19. januar 2007 Tror du en gris noen gang bli en hest om den blir født i en stall? ← Blir et barn født i Norge av to svensker noensinne en norsk elg?
Gjest Blondie65 Skrevet 19. januar 2007 #76 Skrevet 19. januar 2007 Jeg er født og oppvokst i Norge, en av mine foreldre snakker gebrokkent norsk. Betyr det at jeg ikke er norsk da Bønna ...? Problemet ditt er at du er så opphengt i hudfarge at du ikke ser det som ligger helt opp i dagen: Norge og nordmenn er en smeltedigel av folk fra alle verdenshjørner. Det er massiv hysteri rundt innvandring, men man glemmer at den største innvandringen faktisk foregår fra europeiske land, ikke minst fra Sverige og Danmark. Slik har det alltid vært og slik vil det fortsette å være. Hva vil det si å være norsk? Hvis man er født og oppvokst her så er man vel norsk vel? Hva er det som er norsk? Du klarer ikke svare på dette, annet enn med raseargumenter som er helt høl i hodet fordi den såkalte norske rase ikke finnes. Hudfarge har ingenting med om man er norsk å gjøre. Så enkelt er det. Å være norsk er en kulturell sak, har man vokst opp her så er man norsk. Barn som blir født i Norge kan velge selv om de vil være norsk statsborger og dermed er de norsk. Det er ikke tvil om at det finnes uheldig innvandring, og at det norske samfunnet kanskje kunne ha en konstruktiv - fargeblind - diskusjon rundt innvandring. Pr dagens dato f.eks. er det ikke nok folk til å dekke arbeidsmarkedet - hvordan skal vi greie å løse dette siden det er et problem i HELE Europa? Mest sannsynlig blir vi nødt til å åpne for større innvandring fra land utenfor Europa. Og hvordan skal vi forhindre at barn og kvinner blir utnyttet/tvangsgiftet/etc av religiøse fanatikere? Invandringsfiendtlige er redd for at det norske forsvinner. De er så opphengt i muslimer og innvandrere med en annen hudfarge at de glemmer den største truselen mot noe veldig norsk: Det engelske språk som deiser inn over oss som aldri før. Skal du ha en hip butikk så kan den selvsagt ikke hete noe norsk. Og det samme gjelder firmaet. Man opererer jo i et internasjonalt marked, må vite. Samtidig druker vi i amerikanske hurtigmatkjeder og produkter, hvor blir det av alt det norske? Men det er jo greit, det. Det er amerika det. For de innvandringsfiendtlige er jo amerika selve drømmen ...
Bønna Skrevet 19. januar 2007 #77 Skrevet 19. januar 2007 Bønna: Hva er definisjonen på en nordmann for deg? For meg er det et pass ser du.... ← Jeg vet jo at innvandringstilhengerne har et statsformalistisk syn på det å være norsk. Men det er jo akkurat det jeg mener er problematisk. For da gjør man seg selv til en folkefornekter. Og det mener jeg er en verre forbrytelse enn det innvandringstilhengerne er så sinte på nordmenn for, da nordmennene i sin tid prøvde å gjøre samene norske. Til Paradokset, som maser om konkrete regler. Jeg synes samene gir deg et greit svar. De har et renhetskrav til det å være samisk. Du kan ikke være utblanda i mer en fire generasjoner, tror jeg det er, for at du at du skal være kvalifisert til å melde deg inn i samemanntallet. Sånt sett er samene litt romsligere enn Hitler-Tyskland, som krevde tre generasjoner. Så kan man jo selvfølgelig flisespikke omkring dette med tre eller fire generasjoner. Eller hva man nå enn skulle klare å flisespikke om. Flisespikking er iallfall Paradoksets åpenbare strategi her. Siden han gjør sitt beste for å mase meg inn på det sporet. Men til syvende og sist er det ikke til å komme fra at etnisitet og folkeslag er en reell størrelse, og at man ikke blir en del av dette bare gjennom et pass. Her er det blod og kultur som er de sentrale størrelsene. Størrelser som innvandringstilhengerne gjør sitt beste for å fortrenge og relativisere.
T.S Skrevet 19. januar 2007 #78 Skrevet 19. januar 2007 Bønna: Jeg gjentar : Hva er det som gjør at man er norsk for deg? Hva skiller norsk, svensk og Islandsk? Hva er de som har europeisk blod fra tre generasjoner tilbake?
Paradokset Skrevet 19. januar 2007 #79 Skrevet 19. januar 2007 Til Paradokset, som maser om konkrete regler. Jeg synes samene gir deg et greit svar. De har et renhetskrav til det å være samisk. Du kan ikke være utblanda i mer en fire generasjoner, tror jeg det er, for at du at du skal være kvalifisert til å melde deg inn i samemanntallet. Sånt sett er samene litt romsligere enn Hitler-Tyskland, som krevde tre generasjoner. Der kom jo det jeg lurte på. Mange av de som normalt har sett på seg selv på nordmenn har vel i løpet av de fire siste generasjonene hatt en eller annen "utlending" inne på stamtreet sitt. Så kan man jo selvfølgelig flisespikke omkring dette med tre eller fire generasjoner. Eller hva man nå enn skulle klare å flisespikke om. Flisespikking er iallfall Paradoksets åpenbare strategi her. Siden han gjør sitt beste for å mase meg inn på det sporet. Men til syvende og sist er det ikke til å komme fra at etnisitet og folkeslag er en reell størrelse, og at man ikke blir en del av dette bare gjennom et pass. Her er det blod og kultur som er de sentrale størrelsene. Størrelser som innvandringstilhengerne gjør sitt beste for å fortrenge og relativisere. Det er vel neppe flisespikkeri når det er nøyaktig dette tråden handler om - når man går fra å være innvandrer til å bli norsk. Jeg trenger ikke mase deg inn i dette sporet - det klarte du utmerket selv ved å komme med en definisjon du ikke ville spesifisere - før nå.
T.S Skrevet 19. januar 2007 #80 Skrevet 19. januar 2007 (endret) Har samene den regelen? Hvor står den? Jeg har hørt at det ikke skal mye til for å stå i mantallet jeg... Hva er norsk blod? Kan man finne ut hva som er norske gener? Finnes det noe slikt? Hva er norsk særegen kultur? (og da skille seg fra svensk etc) ?? Endret 19. januar 2007 av T.S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå