Gå til innhold

Betties dagbok 2007

Bettie

Anbefalte innlegg

Så kjedelig at det ikke ble noen tur nordover for dere. Har ganske sterke familiebånd på ene siden i mamma sin slekt, så jeg skjønner godt hvorfor du er skuffet når du ikke får møtt dem. Men en ferietur når formen har blitt bedre virker kanskje litt mer forlokkende når du har kommet over den værste skuffelsen?

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest baby-E

Så kjedelig at det ikke ble noe av turen da!

Håper formen blir bedre og at det blir en liten ferietur på deg neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 27.juni

Takk, Fakse og Baby-E.

Gårsdagen var ikke god, og et teegn på at formen var hellr laber. Jeg er i bedre form i dag, heldigvis, og har forsonet med med at det blir ikke noe familietreff på meg i år.

Jeg får bare ta det med ro og la kroppen få tid til å hente seg inn, så får jeg se hvilke planer vi kan legge da. Halvdelen har bare ferie ut neste uke, så vi får se om vi finner på noe, eller om vi skal vente til høsten og ta en litt lenger tur.

Så jeg har stort sett tatt det med ro i dag. Ble med Halvdelen en tur over grensa, for jeg skulle ha litt på apoteket, og så måtte jeg ha vaskepulver. Vi plukket med oss Frøkna på veien, for hun var ikke i form i dag. Sliter med et magevirus.

Halvdelen dro på fotballkamp, og så var FFK's cupeventyr over. Halvdelen er neppe i godt humør når han kommer hjem.

Hvis været er ok i morgen, skal jeg se om jeg skal pusle litt ute i hagen. Bedene trenger en opprydding, og jeg har noen planter som skulle vært i jorda. Men jeg skal ta det pent og rolig. Mulig jeg skal møte mine nærmeste medarbeidere i morgen til en matbit før de tar ferie. Får se an hva jeg har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt det ikke ble tur på dere, da. Men sånn blir det jo noen ganger. Kanskje dere kan finne på noe annet isteden? Går jo alltids an å ta et døgn i Oslo, Trondheim eller noe. Eller København, handle og spise god mat.

Håper formen bedrer seg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 28,juni

Veldig dumt, navnløs, men slik er det bare.

I dag var jeg i god form da jeg våknet - deilig. Så jeg tok en lang morgen med aviser og kaffe før jeg vekket Halvdelen.

Jeg snuste en sving innom finn.no, for vi har tenkt at vi må ha en barneseng her - type sprinkelseng, til Nurket. Han kan ikke ligge i vogna og sove om natta lenger nå. Og der fant jeg det jeg lette etter og litt til. Vi ringte og fikk kjøpt sprinkelseng, to barnestoler (en her og en hos Poden), to babygym med tepper og sengstøy til sprinkelsenga - og alt for under 1000-lappen. Var fornøyd med det.

Jeg bestemte meg for å ta lunsjen sammen med mine medarbeidere, så jeg møtte dem i byen. Vi bestemte oss for å sjekke ut det nye hotellet. Lunsjmenyen var en smule begrenset - mest salater, så jeg tok en kyllingsalat. Den smakte ikke spesielt godt. Var dynket med for mye balcamico. Besilte sorbet til dessert, og den var god - dessuten gikk det fint an å spise det og holde meg innenfor kaloriramma.

Det var jo hyggelig å snakke med dem, og så fikk jeg ønsket dem en riktig god ferie før jeg for videre.

Poden har bursdag snart, så jeg handlet bursdagsgave til ham i dag. Fant tre-fire ok skjorter og en bukse, så da får han litt nye skift, for det trenger han.

Etterpå dro Halvdelen og jeg hjem, og så satt vi i gang operasjon rydding. Vi har hatt en kvistaug ved boden, og i ettermiddag samlet jeg sammen all kvisten på varehengeren. Det ble et veldig stort lass. Halvdelen klippet resten av gresset - det som jeg måtte gi med på her om dagen, og så trimmet han hekken. Jeg plukket opp etter ham.

Men det er slitsomt å være i så dårlig form. Da jeg var halvferdig med kvisthaugen var jeg egentlig helferdig selv. Måtte ta meg stadige drikkepauser for jeg ble kvalm og svimmel. Kleggen beit meg også. Men jeg ble ferdig - og hadde selvsagt feber igjen.

Halvdelen hadde kjøpt en sånn tennisball i strikk på stang - til Lillefrøkna, så han fikk satt opp den, og så gjør vi et nytt forsøk på å sette opp tørkestativet vårt. Må bare ha en kortere skrue, så skulle det være klart.

I morgen skal jeg ta det sakte, men jeg må ta huset litt. Poden med familie kommer i morgen ettermiddag og skal være sammen med oss i helgen, så jeg må ordne sengene og få vekk litt støv og bøss. Jeg får bare ta det pent og sakte, siden kroppen fortsatt er uvenner med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag 29.juni

I dag har jeg rufset opp i huset. Jeg begynte oppe, for Poden med familie skal være hos oss i helgen.

Jeg har hatt en god seng - og en litt knirkete/Bettie mix seng. SÅ jeg demonterte mixesenga og gikk ned i kjelleren og fant fram gavler, sengebunner og vanger til en seng vi har hatt stående der. Så monterte jeg den.

Lillefrøkna har til nå ligget på en ekstra gjesteseng på kontoret mitt, men det er nesten klart til køyesenger der. Mangler lister på veggen og passende sengebunn. SÅ her mixet jeg ganske ettertrykkelig, og fikk til underkøya, så Lillefrøkne får eget rom med egen seng og mange madrasser(et sted må jeg jo gjøre av dem) Fant fram et nattbord til henne, en stol og ei lampe.

Så var det senga til Nurket. Den sto jo i sine enkelte deler nede i gangen. Det var ikke akkurat ingeniørkunst å skru sammen senga, men jeg sleit veldig med den varianten som var valgt for å sette sengebunnen i passende høyde. Det glapp ut av meg noen ord som er en tanke sterkere enn søren. Men jeg fikk det til tilslutt.

Og da var det bare å reie opp og tørke støv og sånt, og så var gjesterommene klare.

Nede har jeg bare ryddet, tørket støv og støvsugd. Tatt badet og toalettet da, og så vasket jeg kjøleskapet. Halvdelen har det med å sette rester inn i kjøleskapet og så glemmer han at de er der, så etter en stund kaster jeg dem.

Jo kjøkkenet måtte jeg ta grundig. Halvdelen er flink til å lage mat, men rydde, det kan han ikke. Mister han noe på gulvet, blir det liggende der til jeg plukker det opp, og koker noe over, tenker han ikke at det er lurt å tørke opp med en gang. En smule irriterende. Men som sagt - hen er flink til å lage mat, så da får jeg heller bære over med kaoset.

Var rimelig varm da jeg var ferdig, og har drukket halvannen liter vann, minst. Tenkte en liten dusj ville få kroppstemperaturen ned, men jeg sjekket nå, og var mellom 38,5 og 39. Kan ikke dette se til å gi seg snart?

Så nå venter jeg bare på Halvdelen, Poden med familie og Frøkna. Halvdelen dro på fisketur med Frøkna i dag, men de var på vei hjem nå. Blir hyggelig å være sammen alle sammen igjen. Det er en stund siden sist vi fikk det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjedelig at dere ikke kunne reise til Vesterålen. :tristbla: Håper dere får tatt dere en liten tur en annen plass. :) Godt å komme seg bort i alle fall en liten tur.

Kjenner forresten igjen det der med å sette inn noe i kjøleskapet å glemme at det er der. Har en sambo som har tendenser til det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesterålen, Bettie? Der har jeg morsslekt også. Kanskje VI er i slekt også?

Mamma og pappa driver litt med slektsforskning, og de fant ut at de var åttemenninger, til tross for at han er født og oppvokst i oslo av mor fra Koppang og far fra... oldemor kom fra Sulitjelma, men tror bestefar var født her nede, han snakket ikke annerledes enn andre osloborgere.

Og min kusine på morssiden flyttet for noen år siden til Skaun og oppdaget at hun havnet på nabogården hvor tippoldemor på morssiden kom fra. Norge er et lite land med få innbyggere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en snartur innom mens paracetren virker. Tror det er like greit at vi ikke fikk mer kjøtt på feriebeient denne uka, for nå går jeg inn i min tiende dag med feber. Og den ligger nå mellom 38,5 og 39,5, så jeg inntar stort sett horisontalen. Var hos legen i dag, min er på ferie, så det var en annen, men de finner ikke ut hvorfor jeg har så høy feber, eller feber i det hele tatt. Blodprøvene er ikke så gale liksom. Virus svever i lufta, men da må det snart ha brent ut, for jeg er slapp og sliten og synes i grunnen senga eller sofaen er grei. Sitter litt oppe nå for ikke å bli helt ødelagt i ryggen, men ser fram til å få lagt meg igjen.

Har andydning til urinveisinfeksjon, så den bli behandlet, men jeg tror liksom ikke at det er det som sender feberen så høyt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en liten snartur innom. I går truet Poden meg med at enten fikk legen finne ut hva som feiler meg, eller så ville han personlig sørge for at jeg kom til legevakten for innleggelse og observasjon. Han hadde kontaktet sykehuset alt, så de bare ventet på meg.

Halvdelen fant ut at det var for lenge å vente til legevakta åpnet, så han ordnet en time på legesenteret mitt. Og endelig fikk jeg en diagnose. Jeg har nyrebekkenbetennelse, og har hatt det en stund. Ikke rart at jeg har hatt vondt og har hatt høy feber. Så nå har jeg fått en hestekur som jeg håper hjelper.

Vil ha mindre feber i morgen - helst ingen. Kommer tilbake når jeg klarer å skrive uten for mange feilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!

Dvs. det er såklart ikke bra at du har nyrebekkenbetennelse, men det er bra at de har funnet ut hva som feiler deg så de kan behandle det.

*krysser fingre for snart frisk Bettie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Tirsdag 10.juli

Tusen takk for hilsner, damer. De har sikker hjulpet.

Nå tror jeg det går framover, gitt, for jeg har vært feberfri i nesten hele dag. Så nå sitter jeg oppe - riktignok litt tilbakelent, men dog oppe. Fingrene er ikke helt med meg enda, så det blir mange rettinger i skrivearbeidet, men pytt.

Dette har vært litt av en sjau. Feberen har rast, og jeg har ikke klart å finne en stilling å ligge i som har vært god. OG jeg har vært flere ganger til legen for videre sjekk. Skal til sjekk igjen i morgen tidlig.

Matlysten har det vært så om så med. Det er så mye osm har en konsistens som jeg ikke klarer nå, såm kylling, blomkål, brokoli osv. Så jeg har spist makaroni med gulrøtter til, og tomatsuppe.

Brødskiver er helt dødfødt, så jeg har fått i meg en youghurt. Litt druer og litt vannmelon har jeg også fått ned.

Først drakk jeg kullsyret vann med sitronsmak. Da det ikke smakte, ble det bris, men i de siste dagene har det heller ikke smalkt, så jeg har drukket springvann - som heller ikke smaker meg. Brus blir jeg kvalm av bare ved tanken på det.

Men - det går framover, selv om jeg er ganske så svak. Skulle skjære opp noen vannmelombiter i sta, og det var i grunner nok til å bli gjennomsvett. Når Halvdelen kommer hjem, skal jeg forsøke meg på en dusj. Er så pass svimmel at jeg ikke våger å dusje når jeg er alene hjemme.

Skal forsøke å ta en dagbokrunde før jeg inntar horisontalen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Det var da en fryktelig sjau. Du må prøve å dytte inn litt mat kan du skjønne så du ikke blir helt avkreftet (men vet jo at feber ikke akkurat fremmer matlysten da). Håper det går raskt fremover og at feber er på vikende front for alvor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en sjau ja. Få i deg væske, selv om det ikke smaker da... man blir sliten av væskemangel. Jeg lærte en gang at ca 2% væskemangel er nok til at du føler deg sjaber og sliten. 10% er nok til å ta livet av deg. Skremmende hva? Nå skal det nok litt til å komme ned på de 10%... fire-fem dager uten inntak tenker jeg, men dog... det er skremmende lave tall synes jeg.

Fortsatt god bedring, Bettie, og tillat deg å være syk helt til du er frisk nå da :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...