Gå til innhold

Måltid med (greske) kjøttboller og tilbehør


Tulipanpiken

Anbefalte innlegg

Skal overraske samboeren med en god middag, og vi liker begge veldig godt hjemmelagde kjøttboller med hvitløk og annet stæsj i. Vil gjerne ha noe passende tilbehør til også, for eksempel aioli, toscanabrød, salat...

Er det noen som har laget dette før? Vil gjerne ha en god oppskrift på smakfulle kjøttboller, men også forslag til gode ting vi kan spise ved siden av.

Jeg er mildt sagt ingen kløpper på kjøkkenet, så jeg håper noen vil komme med innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overskriften på disse kjøttbollene er "Greske kjøttboller", og selv om de mangler hvitløk, kan jeg virkelig anbefale dem!

3 loffskiver uten skorpe skjæres i små biter. Hell over 1 1/2 dl buljong. La det svelle i noen minutter før det røres jevnt og blandes med 400 g kjøttdeig. Deretter tilsettes 1 ts salt, 1 krm pepper, 1 ts oregano, 1 finhakket løk og 1 egg.

Form med skje og stek i olje på middels sterk varme. Serveres med ris og salat.

Nam nam... disse skal jeg lage til meg selv igjen snart også!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til disse kjøttbollene kan man jo ha Toscanabrød som du sier, med fetaost, rødløk, olivenolje, tomater, agurk, litt sitron, og matyoghurt til, gjerne som fyll med kjøttbollene i brødet.

Ellers kan man vel også ha eggnudler, ris og eller potetmos til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en gang servert greske kjøttboller med en innholdsrik gresk salat, tzatziki, brød og olivenolje til, helt fantastisk godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss heter det krydrete kjøttboller, jeg aner ikke om de er direkt greskinspirerte, men gode er de. Jeg lager sjelden mat med mål, så her kommer en omtrentlig fremgangsmåte:

Kjøttdeig røres sammen slik at den binder seg, og blir "klissen". Før tilsatte man salt slik at saltet skulle binde væsken, men det er så mye salt i vanlig kjøttdeig nå at jeg ikke synes det trengs. Tilsetter ett egg og rører godt. Tilsetter så finhakket hvitløk (så mye du liker, jeg bruker 2-3 fedd), en håndfull finhakkede friske urter (persille, timnian, oregano, basilikum er godt, tørkede kan også brukes, men da i mindre volum), litt revet muskattnøtt, pepper, finhakket løk og litt brødrasp ( 1ss kanskje?). Røres godt sammen, formes til valnøttstore kaker og stekes.

Tilbehør varierer, men ofte en grønn salat, ovsbakte potetbåter eller hvitløkspotetmos, ailoli eller tzatziki, gresk salat eller ovnsbakte grønnsaker, tomatsalat liker jeg godt også. Godt brød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller ikke noe særlig oppskrift, men lager vel mine kjøttkaker omtrent som Irie, i alle fall helt til deigen er ferdig. Lager ganske små boller med en bit fetaost inni, og steker dem i varm panne til de er brune rundt. Lager en god tomatsaus (herm tomat, løk, hvitløk, urter, salt, pepper, sukker) og lar kjøttbollene trekke i sausen til de er ferdige. Serveres gjerne med ris eller råstekte poteter, gresk salat og hjemmelaget tzatziki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager tyrkiske lammekjøttboller som smaksettes med kanel, paprikapulver, hvitløk, løk, frisk dill og persille og pinjekjerner. Kanel i kjøttbollene anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Jeg bruker chili, hvitløk, spisskummen, parmesan og kanel (tror jeg), og lager salsa som tilbehør, av tomater, løk, hvitløk, paprika og chili, og saltbakte småpoteter (patatas bravas?) med aïoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget dem med lammekjøttdeig (hvis du får tak i). Ellers går det selvsagt an å kverne lammekjøtt selv. Ulempen med kjøpt lammekjøttdeig er at den er fryktelig fet, og at man må helle av fett flere ganger mens man steker.

Krydder: oregano e.l (dvs. provencekrydder, merian, timinan) (eller frisk hakket persille), malt spisskummen, hvitløk, løk og chili.

Ellers er det ikke noe som helst i veien for å velge en annen oppskrift du liker og så tilsette masse hvitløk til den hvis den ikke har det. Hvitløk i kjøttboller blir aldri feil!

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt ekspert på greske kjøttboller med tilbehør... Har lagd det mange ganger (foreldrene mine har bodd i hellas i mange år, så det har blitt mye gresk mat her).

Søren og! Jeg har ingen av oppskriftene mine elektronisk...

Men; Jeg pleier å bake et greskt brød (olivenbrød). Serverer det til forret sammen med noe grekerne kaller hvitløkssaus (det er en blanding av innmat fra loff, valnøtter, hvitløk, olje og edikk). Denne sausen (som ikke er rennende) er helt nydelig på brødet (i steden for smør).

Så serverer jeg en gresk salat, med mye tomat og agurk (bruker alltid de såkalte smakstomatene), salat, oliven (kjøp oliven i en spesialforretning - de på glass fra Eldorado er smakløse i forhold til de ordentlige greske olivenene), masse deilig fetaost + olje og krydder. Lager gjerne en hjemmelaget tzasiki til (nå får man kjøpt gresk yoghurt i butikkene, det er youghurt som er "ferdig avrent").

Så serverer jeg Keftedes (greske kjøttboller), gjerne med friterte potetbåter. Jeg har ikke frityrkoker, men har laget hasselbakte poteter til. Det ble også godt.

Til dessert serverer jeg en hjemmelaget youghurt naturell-is med honning (det må være den rennende lynghonningen).

Som sagt har jeg desverre ingen av oppskriftene elektronisk, men om du er interessert kan jeg sikkert skrive dem inn for deg. Gi evt. beskjed.

Klem fra Nelle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget dem med lammekjøttdeig (hvis du får tak i). Ellers går det selvsagt an å kverne lammekjøtt selv. Ulempen med kjøpt lammekjøttdeig er at den er fryktelig fet, og at man må helle av fett flere ganger mens man steker.

Det er store kvalitetsforskjeller (og prisforskjeller) på lammekjøttdeig.

Jeg kjøper min hos slakter, og der lager de lammekjøttdeigen av lammestek, så den er veldig god og har lite fett.

Har en gang kjøpt frossen lammekjøttdeig fra Skjeggerød - den var så fet og full av trevler at jeg faktisk endte opp med å kaste halvparten. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrett:

Tzatzíki

4 dl. Yoghurt

1/2 slangeagurk

Salt

1 presset fedd hvitløk

1 ts vineddik, epleeddik eller 5% eddik

2 ss olivenolje

1 ½ ss finhakket frisk mynte eller 3 ss hakket persille

Salt og pepper

Ha yoghurt i et kaffefilter og la den renne av i 4-5 timer til den er tykk

(eller kjøp ferdigavrent yoghurt i butikken).

Skrell slangeagurken og riv den grovt. Legg den i en sikt lagvis med salt og la den trekke en halv time. Skyll agurken i kaldt vann og klem ut mest mulig fuktighet

(bruk gjerne et osteklede til dette).

Pisk opp yoghurten og bland med hvitløk, eddik, olje, mynte eller persille og agurk.

Smak til med salt og pepper.

Tzatzikien skal helst stå og trekke en stund før den serveres.

Skordaliá(Hvitløkssaus)

4 skiver daggammel loff uten skorpe

1-3 hakkede fedd hvitløk

½ ts salt

1 ss hvitvin- eller epleeddik

5 ss olivenolje

2 ss malte valnøtter

Drypp vann over loffeskivene og la dem stå og trekke i 10 minutter. Klem ut overflødig vann. Ha loff, hvitløk og salt i hurtighakker og kjør til en jevn mos.

Tilsett oljen litt etter litt mens maskinen går for sakte fart. Tilsett nøttene.

Sausen skal ha konsistens som majones. Tilsett mer olje eller en anelse vann hvis den er for tykk.

Gresk brød

Ingredienser til to brød:

50 g gjær

5 dl yoghurt naturell

1-2 ts honning

2 ss smør, smeltet

2 dl valnøtter

1½ dl sesamfrø

Ca. 600 g hvetemel

2-3 dl oliven, gjerne grønn og svart delt i biter

I stekeovnen ved 200 °C, ca. 30 minutter

Fremgangsmåte:

Rør gjæren ut i lunken yoghurt. Ha i salt, honning, smeltet smør, knuste valnøtt og sesamfrø. Bland godt sammen og ha i så mye hvetemel at du får en passe fast deig. La deigen heve under plast på lunt sted til ca. dobbel størrelse. Elt inn oliven, del deigen i to, og trill hvert emne til brød. Snitt i brødene for å få en fin fasong. La brødene etterheve på smurt stekeplate eller bakepapir på lunt sted under plast. Pensles med sammenvispet egg eller vann. Stek brødene nederst i ovnen. Avkjøl dem på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forrett 2:

(Jeg pleier å la begge forrettene stå på bordet under hele måltidet da det er godt å knaske brød til resten av maten også)

Horátíkí saláta (Gresk salat)

1/2 kg tomater (bruk såkalte smakstomater - de vanlige smaker bare vann)

1 rødløk

1 grønn paprika

Ca. 10 cm slangeagurk

En håndfull oliven (bruk oliven fra en spesialforretning - de sorte)

125 g. fetaost

En stor klype tørket oregano

6 ss olivenolje

Bladsalat

Salt og nykvernet pepper

Skyll og tørk grønnsakene. Skjær tomatene i store båter. Rens løken og skjær i tynne ringer. Skjær paprikaen i tynne ringer, fjern frø, hvite ribber og stilk. Skjær agurken i tynne skiver. Skyll salaten og riv den i passe biter. Bland alle grønnsakene i salatbollen.

Skjær fetaosten i middels store skiver og legg den på salaten. Dryss oregano, litt salt og pepper over salaten. Drypp olivenolje over og vend forsiktig sammen.

Tips: Den beste olivenoljen er den som er grønnest på farge. Bruk alltid kaldpresset extra virgin olje, helst på glassflaske. Kjøp olje som er på gjennomsiktig flaske slik at du kan se at fargen virkelig er grønn (mange flasker er farget grønne for at oljen skal se grønnere ut enn den er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keftédes (Greske kjøttboller)

1/2 kg. malt lammekjøtt eller kjøttdeig

2 dager gamle loffeskiver uten skorpe

1 ts salt

1 knivspiss pepper

1 ss frisk mynte

2 ss hakket persille

1 egg

Til steking:

Ca. 1 dl hvetemel

Solsikke- eller soyaolje

Drypp vann på loffeskivene og la det trekke inn noen minutter. Klem ut overflødig vann. Bland malt kjøtt, salt, pepper, mynte og persille. Tilsett loff og egg og rør sammen. Spe med 1,5 dl. vann. La helst farsen stå en halv time før du steker.

Form farsen til runde eller avlange små boller. Rull bollene i litt mel, og stek dem pent brune i rikelig med varm olje i en stekepanne med høye kanter. Stek i flere omganger ellers blir oljen for kald.

La bollene dryppe av på litt matpapir når de er ferdige.

Jeg pleier forøvrig å ha oppi litt ny olje før hver stekeomgang.

Har ikke oppskrift på poteter, men som jeg har skrevet ovenfor pleier ofte grekerne å spise frityrstekte båtpoteter. Jeg vet ikke helt hva dette heter på norsk, men svenskene kaller det for klyftpotatis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoghurtis

Oppskriften gir ca. 5 dl. isrøre

425 g. yoghurt naturell

5 ss kremfløte

25 g honning

125 g. melis

2 g gelatin (ca. 1 plate)

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann i ca. 10 min.

Visp sammen yoghurt, fløte, honning og melis

Klem vannet ut av gelatinen. Ha den i en kjele, og hell i 1/2 dl. av yoghurtblandingen. Varm opp til ca. 40 grader, og rør til gelatinen er oppløst. Bland med resten av yoghurtblandingen.

Kjør blandingen i ismaskin til fast konsistens (ca. 50 min). Hell over i en boks, og sett i fryseren. La stå natten over.

(Du kan også prøve å lage denne isen med mascarponeost i steden for yoghurt)

Grekerne pleier ofte å spise en liten skål med yoghurt naturell og honning til dessert. Jeg er ikke så glad i å spise youghurt naturell, men denne isen er helt nydelig, og blir ikke så "sur" i smaken som hvis man mauler youghurt. Jeg lar alltid hjemmelaget is stå og tempereres i kjøleskap ca. 30-40 min. før servering, da temperaturen på isen er helt avgjørende for smaken. Så bruker jeg kuleskje til å få isen over på tallerkenene, og dypper en vanlig skje i rennende honning og "drar" den over isen (uten at skjea berører isen selvsagt) slik at man får den lille "touchen" av deilig honningsmak sammen med isen, men uten at det blir for mye.

Det er også godt å servere sesongens bær til, f.eks jordbær, blåbær etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj, tusen takk for alle oppskrifter og innspill, folkens!! Dette MÅ jo bare bli godt :)

Og en ekstra klem til Nelle, som var så snill å skrive alt dette til meg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste faktisk greske kjøttboller i dag, men det var svigermor som lagde maten, så jeg har desverre ikke noe oppskrift.

Men som tilbehør spiste vi en litt anderledens hjemmelaget brun saus, ovnsbakte fløtepoteter, stekte grønnsaker, salat og tzatziki.

Det var helt nydelig :sikle:

Nelle: Den oppskriften skal jeg prøve :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nydelige oppskrifter her. Vil bare tilføye at sweet chili sauce er kjempegodt til "greske" kjøttboller. Feks. med onsstekte poteter, grønn salat med balsamico, olivenbrød og aioli. NAM.

Mine kjøttboller lager jeg slik:

Kjøtt/ karbonadedeig

1 egg

hvetemel OG griljermel for å binde deigei

knuste hvitløksfedd

finhakket oliven og løk (gjerne chalottløk)

Evt. hakket sylteagurk og - eller rødbet

salt

pepper/ chilipulver (evt. et par t- skjeer sambal oelek)

urter av et eller annet slag, det jeg har, som oftest timian, rosmarin e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh dette høres supergodt ut! Jeg elsker gresk mat og noen av disse oppskriftene skal prøves ut så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...