Gå til innhold

Hvem skal bestemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

dere må og huske at filmer er helt anderledes å se på en TV skjerm i forhold til kino, men så er ikke jeg den som er streng på aldersgrener på filmer på dvd eller TV

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jammen har du tatt en setning ut av kontekst her syns jeg 

Nei jeg synes ikke det, jeg synes den setningen sa alt om din problemstilling enkelt og greit. Du spurte om hvem som hadde vetorett angående biologisk opphav, dette har du fått synspunkter på hos mange, blant annet meg - du svarer ikke på dette engang ;) Videre sier du at den som "ser det store bildet" skal bestemme, i dette tilfellet har du utnevnt DEG selv til den personen;)

Du vil høre at du har rett til å bestemme - først fordi du er biologisk opphav, deretter fordi du ser det store bildet og mener du vet best ;) Derfor skjønner jeg ikke hele innlegget - DU har jo bestemt deg for hva som er rett, og mannen har ingenting han skulle sagt uansett :ler:

Skrevet

Sorry men du har virkelig oppfattet alt helt feil. Jeg sier at den som har det store overblikket, den som bruker mest tid sammen med barna, den som er der og ser den store sammenhengen, den personen bør ha det siste ordet. Helt uavhengig av biologi, faktisk.

Ja det blir vel min jobb å informere mannen min om hva som foregår her hjemme når han er borte store deler av tiden. Men samtidig er det grenser for hvor detajlestyrt denne informasjonen skal være. Når han er borte i ukesvis er det håpløst å fortelle om alt jeg har sagt ja og nei til. Og dessuten er det også mannens jobb å søke informasjon selv i tillegg.

Nå er det mulig at jeg har lest tråden helt feil men jeg syns vel folk flest oppsummerer at den som er biologsk opphav har vetorett foran en som ikke er biologisk opphav.

Så da blir det jo meg som har siste ord i saken uansett sånn jeg ser det.

Det betyr IKKE at ikke vi kan samarbeide. Mitt poeng med denne tråden var rett og slett å diskutere en generell problemstilling, en jeg vet mange her inne opplever stadig i sine hverdager, rett og slett fordi de snart de fleste familiekonstellasjoner ikke lenger er av den tradisjonelle typen.

Gjest Madam Felle
Skrevet (endret)

To ja for at det skal bli ja, men en nei holder for at det blir nei. Sånn fungerer det her hos oss, så nei vinner uansett om det er den biologiske eller ikke biologiske som snakker

Endret av Madam Felle
Skrevet
To ja for at det skal bli ja, men en nei holder for at det blir nei. Sånn fungerer det her hos oss, så nei vinner uansett om det er den biologiske eller ikke biologiske som snakker

ja det er vel stort sett sånn det fungerer her også, når mannen er hjemme ;)

Skrevet
Sorry men du har virkelig oppfattet alt helt feil. Jeg sier at den som har det store overblikket, den som bruker mest tid sammen med barna, den som er der og ser den store sammenhengen, den personen bør ha det siste ordet. Helt uavhengig av biologi, faktisk.

Jeg er i samme situasjon, mann som jobber borte fra hjemmet, særkullsbarn på begge sider og fellesbarn. Jeg er ikke enig med deg - det kommer helt an på spørsmålet hvem som har det siste ordet - ingen kan få det siste ordet i ett og alt i det lange løp uten at det går på bekostning av selvrespekten til den parten som alltid må gi seg. jeg tror også at man kan "se seg blind" på ting når en står med begge bena plantet en plass hele tiden, tror at den som kommer hjem ser situasjonen med andre og kanskje mer åpne øyne :)

Men for all del, vi har hver vår virkelighet jeg og du ;)

Skrevet

Her i huset er det hverken fellesbarn eller mannens særkullsbarn, de er begge "bare" mine ;)

Og så klart man trenger å se ting fra andre sider også. Men jeg syns kanskje du er litt sort/hvit i din oppfatning av hvordan ting fungerer her hjemme hos oss...

Men jeg står allikevel på det jeg sa, om at èn må til slutt ha et siste ordet. Ikke at det behøver å være den samme hver gang, det er det ikke her og sikkert ikke hos deg heller.

Men hvis det var en svært viktig sak det dreide seg om, der begge de foresatte stod steilt på sitt, ville du ikke da ønsket å få ha det siste ordet om det var ditt biologiske barn det gjaldt?

Skrevet
Her i huset er det hverken fellesbarn eller mannens særkullsbarn, de er begge "bare" mine

Da har jeg forvekslet deg med noen andre her inne, trodde ihvertfall dere hadde hver sine barn :)

Men da forstår jeg deg bedre også, fordi jeg tror at en må oppleve å bli satt til side fordi man ikke er biologisk opphav for å skjønne at dette kan ødelegge for et godt forhold til stebarna.

Men hvis det var en svært viktig sak det dreide seg om, der begge de foresatte stod steilt på sitt, ville du ikke da ønsket å få ha det siste ordet om det var ditt biologiske barn det gjaldt?

Nei, jeg vil ikke ha det siste ordet fordi jeg er biomor - jeg har tidligere fått meg noen aha-opplevelser der jeg har oppdaget at jeg har vært altfor subjektiv og bare sett min egen side av saken, drevet av et enormt kontrollbehov ;) Kanskje jeg burde ringt barnets far å bedt han ta avgjørelsen, kan være en løsning ;)

Men når sant skal sies, så har vi aldri vært skikkelig uenige i noe når det gjelder barnas oppdragelse, og jeg håper det vil fortsette slik :)

Nå er det mulig at jeg har lest tråden helt feil men jeg syns vel folk flest oppsummerer at den som er biologsk opphav har vetorett foran en som ikke er biologisk opphav.

Men jeg står allikevel på det jeg sa, om at èn må til slutt ha et siste ordet. Ikke at det behøver å være den samme hver gang, det er det ikke her og sikkert ikke hos deg heller.

Synes bare disse setningene er litt motsigende, du sier jo at du at du bør du ha det siste ordet??

Ja, noen må få det siste ordet, men jeg tror at så lenge en har en god dialog og gir og tar så kommer en fram til en løsning uten at noen føler at de har tapt. Tror det er dette jeg reagerer på i dine innlegg i tråden, at du virker så opptatt av hvem som skal få det siste ordet, hvem som har rett til å ta den endelige avgjørelsen osv.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg synes din mann skal ha like mye å si som du ... Du har valgt å leve med ham, da må du ta hans meninger til etterretning like mye som dine. Jeg har selv en sønn fra før - men mannen min har fungert som far til ham fra han var liten og har absolutt like mye å si som meg når det gjelder oppdragelsen... Noe annet hadde ikke fungert i det hele tatt.

Enig i dette.

Skrevet

så klart at man skal begge ha like mye og si samlet sett.

Men av og til er det umulig å komme til enighet. Og hvem skal avgjøre da?

Hver sin gang?

*ser for meg*

1: nei, du fikk din vilje sist så nå er det mi tur

2: men jeg vil ikke at mitt barn skal reise på telttur i skauen med fire gutter, hun er jo bare fjorten år

1: det er da ikke så farlig, skjer det noe kan hun bare ta en angrepille

2: men dette er så viktig for meg, jeg syns det er helt galt!

1: joda, men jeg syns ikke det er galt og du fikk din vilje sist

*grøsser*

Skrevet

Men når sant skal sies, så har vi aldri vært skikkelig uenige i noe når det gjelder barnas oppdragelse, og jeg håper det vil fortsette slik :)

hvor gamle er barna deres?

Skrevet

Men av og til er det umulig å komme til enighet. Og hvem skal avgjøre da?

Beklager, men jeg håper dette var et tulleeksempel fra din side, i mangel på argumenter?

I fare for å blande meg opp i noe jeg ikke har med å gjøre, men fordi du nevner det i min tråd om bidrag - hvorfor har ike din eks kontakt med barnet/barna dine?

Barna våre er 13, 14 og 6 år og vi har bodd sammen i 10 år :)

Skrevet

Beklager, men jeg håper dette var et tulleeksempel fra din side, i mangel på argumenter?

I fare for å blande meg opp i noe jeg ikke har med å gjøre, men fordi du nevner det i min tråd om bidrag - hvorfor har ike din eks kontakt med barnet/barna dine?

Nei det var ikke et "tulleeksempel."

Med barn på ungdomsskolenivå blir man stilt overfor de mst horrible spørsmål fra de håpefulle, som fex "kan jeg få ha hjemme alene fest" "kan jeg få dra på hyttetur" "kan jeg få med vin på fest" og så videre. For meg er det fullstendig uaktuellt å fire på mine prinsipper i disse sakene, uansett hva slags argumenter sm blir lagt på bordet. Nå er vi rimelig enige i disse tingene, min mann og jeg, men hva hvis vi ikke hadde vært det? Skulle jeg gitt meg da bare fordi vi skal ha rett annenhver gang?

Det at mine barn ikke har kontakt med sin bioligiske far har vel ingenting i denne tråden å gjøre. Men det er ingen hemmelighet at far ikke ønsker å lage en samværsavtale.

Skrevet
Nei det var ikke et "tulleeksempel."

Med barn på ungdomsskolenivå blir man stilt overfor de mst horrible spørsmål fra de håpefulle, som fex "kan jeg få ha hjemme alene fest" "kan jeg få dra på hyttetur" "kan jeg få med vin på fest" og så videre. For meg er det fullstendig uaktuellt å fire på mine prinsipper i disse sakene, uansett hva slags argumenter sm blir lagt på bordet. Nå er vi rimelig enige i disse tingene, min mann og jeg, men hva hvis vi ikke hadde vært det? Skulle jeg gitt meg da bare fordi vi skal ha rett annenhver gang?

Det at mine barn ikke har kontakt med sin bioligiske far har vel ingenting i denne tråden å gjøre. Men det er ingen hemmelighet at far ikke ønsker å lage en samværsavtale.

Ja, at det kan komme til horrible spørsmål er jeg ikke i tvil om, og hvis din mann er typen til å si ja til det eksemplet du kom med så skjønner jeg at du har et problem. Det slo meg ikke at noen kunne komme til å være uenig i slike ting - skjønner at jeg og mannen er heldig som har ganske så likt ståsted i oppdragelse.

Ønsker ikke din eks å lage samværsavtale så er det trist for barna, betyr det at han ikke vil se dem i det hele tatt?

Skrevet
Nå er vi rimelig enige i disse tingene, min mann og jeg, men hva hvis vi ikke hadde vært det? Skulle jeg gitt meg da bare fordi vi skal ha rett annenhver gang?

Hupps, så denne setningen nå, alltså var ikke ditt eksempel i tråd med virkeligheten deres allikevell ;) Jeg sier ikke at man skal ha rett annenhver gang, men at man skal bli enige ved diskusjon - høre på hverandres argumenter.

Mens du mener dette, og snakker litt i mot deg selv, du skal ha vetoret og siste ord, men det behøver ikke være den samme hver gang :sjenert: :

Skrevet
Ja, at det kan komme til horrible spørsmål er jeg ikke i tvil om, og hvis din mann er typen til å si ja til det eksemplet du kom med så skjønner jeg at du har et problem. Det slo meg ikke at noen kunne komme til å være uenig i slike ting - skjønner at jeg og mannen er heldig som har ganske så likt ståsted i oppdragelse.

Nei mannen min ville ikke kommet til å si ja til disse tingene, men jeg vet om flere andre fedre her i samme gate som vi bor som syns fint fjortenåringer kan dra på fest, sove i telt med gutter, ha hjemme alenefest osv. Og jeg spør for diskusjonens skyld, ikke fordi vi har et problem med det her hjemme, men heeelt på generellt grunnlag. Og siden jeg vet om både steforeldre og bioforeldre som har helt andre grenser enn det vi har her, syns jeg det er interessant for diskusjonens skyld å ta opp temaet.

Skrevet
Hupps, så denne setningen nå, alltså var ikke ditt eksempel i tråd med virkeligheten deres allikevell ;) Jeg sier ikke at man skal ha rett annenhver gang, men at man skal bli enige ved diskusjon - høre på hverandres argumenter.

Mens du mener dette, og snakker litt i mot deg selv, du skal ha vetoret og siste ord, men det behøver ikke være den samme hver gang :sjenert: :

Jeg vet ikke hvor du mener at jeg snakker mot meg selv, men jeg prøver å få deg til å forstå at jeg snakker på generellt grunnlag her, ikke privat, se svaret over.

Skrevet
Jeg vet ikke hvor du mener at jeg snakker mot meg selv, men jeg prøver å få deg til å forstå at jeg snakker på generellt grunnlag her, ikke privat, se svaret over.

Tja, jeg diskuterer saken om deg, din mann og filmen datteren din ikke får se på, og jeg diskuterer ditt syn på at bioforelder skal ha vetorett, saken om at den som er mest hjemme skal ha siste og avgjørende ord i en diskusjon(i dette tilfellet er du mest hjemme og skal ha retten til siste ord), synes tingene går inn i hverandre her ;)

Sier disse setningene dine det samme?? Synes ikke den siste setningen harmonerer med de to første..

Skrevet

Setning nummer to er for meg en oppsummering av hva jeg oppfatter at folk her har sagt, ikke nødvendigvis hva jeg mener er rett.

Og for meg er det innlysende at en til slutt får tatt en avgjørelse når en avgjørelse må tas, sånn er det jo overalt uansett.

Jeg skjønner ikke helt hva det er du mener her.

Skrevet

Jeg tror ikke du vil forstå, jeg tror at du bare vil ha rett, og det siste avgjørende ordet ;) Det skal du få nå, for du svarer på innleggene mine som en politiker - helt i det blå med andre ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...