Gå til innhold

Hvem skal bestemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvorfor er det ikke et alternativ å se den sammens med dem?

fordi de vil/skal ha jentefest i fred oppe på rommet ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg mener at den som er strengest normalt sett bør få ha vetorett. Hvis man ikke kan bli enig. Fordi det er vel sjeldent man får gjort noe særlig galt ved å være litt for streng? Og det er verre å måtte kompromissere på noe man er redd for, enn noe man syns at barna godt kunne få lov til, hvis du skjønner hva jeg mener.

Du har helt rett!!

Skrevet

Uansett koker det egentlig ned til om hun ser filmen med eller uten ditt vitende, i kveld eller neste uke. Og med den konstateringen trenger jeg ikke ta stilling til om du eller mannen bør ha det siste ordet, det er det uansett datteren din som får.

Skrevet
Uansett koker det egentlig ned til om hun ser filmen med eller uten ditt vitende, i kveld eller neste uke. Og med den konstateringen trenger jeg ikke ta stilling til om du eller mannen bør ha det siste ordet, det er det uansett datteren din som får.

Hehe. Tror Alfhild K har et poeng ;)

Skrevet

jo sannsynligvis, men for meg er vel det vesentlige hva slags signaler man gir barna. sannsynligvis kommer hun til å drikke øl på fest før hun er atten, men det betyr ikke at hun får øl med seg hjemmefra.

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet
Jeg mener at den som er strengest normalt sett bør få ha vetorett.

Det er eg også einig i. Biologi er i grunnen uvesentleg her syns eg.

Mine skilte foreldre lot oss aldri få lov til noko dersom ikkje både mor og far tillot det. Kva dei var strengast med varierte sjølvsagt frå tema til tema.

Når det den aktuelle problemstillinga om dotter di skal få sjå filmen eller ikkje, er eg meir usikker. Sjølv er eg oppvokst med å sjå filmar med høg aldersgrense fordi dei hadde spesiell filmteknisk eller filmhistorisk verdi, men desse filmane vart alltid sett saman med vaksne.

Eg har ikkje sett den aktuelle filmen, men dersom du meiner den er ueigna for dotter di, ville eg ikkje latt henne sjå den, uavhengig av aldersgrense. Ein skal ikkje stole blindt på aldersgrense-settarar. Nokon gongar er filmar med 18-årsgrense framifrå for 13-åringar, medan ein andre gonger har filmar med 11-årsgrense som kun er passande for eit fåtal 15-åringar.

At ein tenåring truleg ser dei filmane ho vil uavhengig av kva foreldra seier, er kanskje ei annan sak... :sjenert:

Skrevet

Hva sier foreldrene til de andre jentene da? Er ikke sikkert dem lar ungene sine se filmen..

Skrevet

Jeg synes det kommer helt ann på hva hun tåler å se enn hva som er satt som aldersgrense for 25 år siden.

Jeg synes feks Harry Potter er mer skummelt enn Poltergeist, den er det 11 års grense på mens barn ned i 5-6 år ser den (ikke skjønner jeg hvordan foreldrene tilater det....)

Mye har forandret seg på 25 år, ungene (de fleste) tåler mer enn vi gjorde da.

Min 14 år gamle datter har ingen problemer med å se filmer som skremmer vannet av meg ;)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Er det vesentlig for saken at hun er bare mitt barn rent biologisk?

Hvem skal ha vetorett her?

Hva hvis vi ikke blir enige overhodet?

Hun er din datter, du har satt henne til verden, ansvaret for henne hviler på deg, og med det kommer avgjørelsesmyndigheten også. En partner må ha innflytelse for å delta i oppdragelsen, men grensene for den er opp til deg.

Hvis hun spurte ham først, og han sa ja, ville jeg aldri trukket den tillatelsen tilbake med mindre det var en svært viktig sak. Det ville undergrave hans autoritet. Hvis hun ikke har fått et offisielt svar, er det bare å diskutere videre.

Jeg ville ikke blandet inn biologien i en sak av denne størrelsen. Det får holde at jeg er en sta jente, enten det er biofar eller stefar som tar feil :ler:

Dere har jo dvden, så dere kan jo kanskje se den sammen dere to, og diskutere innholdet? Kanskje blir dere enige når dere får oppfrisket scenene helt konkret? Dagens barn er jo litt mer herdet på effekter og skummel musikk enn man var før, så kanskje er den ikke like skremmende i dag? Dere kan også snakke om hvordan dere vil møte evt reaksjoner som hun kan få.

Skrevet

Som kvinne i et mitt, ditt og vårt barn forhold tenker jeg at biologi bør holdes utenfor avgjørelsen - det kan skape avstand mellom dere og mellom han og barnet. Kanskje er en avtale om at den strengeste får siste ordet ved slike konflikter en løsning?

Personlig er jeg ikke streng i forhold til aldersgrenser på filmer, har en datter på straks 14 som får se det meste fordi hun ikke er lettskremt. Hadde hun fått mareritt eller andre vonde reaksjoner så hadde jeg ikke tillatt det. Stesønnen min på 13 er ikke glad i skrekkfilmer, men han lukker øyne og holder for ørene når det er skummelt :ler:

Jeg synes du fikk et bra forslag fra noen om å se filmen å vurdere saken på nytt, og kanskje er det ny aldersgrense på filmen nå siden noen sa at det sto 15 år på nett? Jeg synes at det blir feil å sammenlikne film og øl når det gjelder aldersgrense, film er en vurderingssak - her tror jeg det er satt mange rare aldersgrenser fordi det er individuellt hva en mener er skummelt og mindre skumelt :)

Lykke til

Gjest Fruktfat
Skrevet
Min 14 år gamle datter har ingen problemer med å se filmer som skremmer vannet av meg  ;)

;) jeg så poltergeist da jeg var 12-13 år, og jeg synes nesten den er skumlere idag...

jeg hadde nok gitt henne lov, jeg har sett masse grøssere før jeg ble gammel nok.

jeg så for eksempel Twin Peaks da jeg var rundt 10, har sett noe av det igjen nå, og det er jo bare utrolig teit! så jeg er litt enig med din mann mtp aldersgrensa, den hadd enok ikke fårr 18 idag ;)

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om hvem som har rett før jeg hadde hørt med den andre jentas foreldre!

Jeg hadde blitt skikkelig forbanna dersom mora til mitt barns venninne lot barnet mitt se en slik film uten å få det godkjent av meg. For jeg kjenner jo mitt barn best og vet om hun tåler en slik film.

Skrevet
Jeg hadde ikke brydd meg om hvem som har rett før jeg hadde hørt med den andre jentas foreldre!

Jeg hadde blitt skikkelig forbanna dersom mora til mitt barns venninne lot barnet mitt se en slik film uten å få det godkjent av meg. For jeg kjenner jo mitt barn best og vet om hun tåler en slik film.

Evelina hadde aldri satt på denne filmen uten å sjekke med moren først, det kan jeg banne i kirken på uten problem! Men om hun og mannen finner ut at filmen ikke skal bli sett uansett, er det vel ikke nødvendig å blande inn enda ett sett foreldre?

Om dette hadde skjedd litt lenger ned i gata, hadde jeg som foreslått gått etter den strengeste. Hun er 13 år, myk og søt, men ikke større enn at hun koser mamma med hele hjertet sitt. Om mannen har sagt ja, til henne, og du ikke vil "undergrave hans autoritet" si at du vil se filmen med henne.

Ett annet tilfelle, men vi har en jente i nabolaget som er 7 år og fikser ikke å hente klær alene fordi hun ble skremt av påskeheksa i barnehagen da hun var 4 år. Seriøst, barnesinn skal ikke tulles for mye med (ikke dulles i hjel heller).

Men OM hun ser filmen, overlat trøst til mannen når hun våkner om natta.

Skrevet
...men når det argumenteres med at filmen sannsynligvis hadde fått ellevårsgrense hvis den kom i dag hva skal man si da?

Filmen har fått ny aldersgrense, og den er 16 år. Den ville ikke fått 11-årsgrense i dag. Da ville i såfall Exorsisten vært barnefilm... ;)

Skrevet

Nå er det (heldigvis) sånn her i huset at det til syvende og sist er jeg som har det avgjørende ordet ( :sjarmor: )

First things first, som Qlio sier, det er ikke sjans i havet om at jeg lar andres barn se film de ikke er gamle nok til å se uten å sjekke med foreldrene først, vær alldeles trygge på det. Men jeg ser ikke poenget med å blande inn andres foreldre hvis ikke mitt barn får lov i utgangspunktet, hva de andre foreldrene sier får ingen innvirkning på mitt svar uansett.

I akkurat denne saken er det slik at jentene allerede har sett tjue minutter av filmen da den gikk på tv -UTEN AT JEG VISSTE DET- for noen uker siden, de ble vettaskremte og turte ikke gå alene ned i kjelleren på en hel uke. Det hører også med til historien at de spurte meg om å få se den igjen for fjorten dager siden og jeg sa at det var helt uaktuellt og minnet dem om at de for det første ble redde og for det andre at voksenfilmer er for voksne.

Når de da går bak min rygg og spør far og far sier ja, syns jeg faktisk at jeg er i min fulle rett til å inndra den tillatelsen igjen, minne jentene på hva jeg har sagt og fortelle far hva som skjedde sist (da var han ute og reiste så han gikk glipp av hele greia)

Det hører også med at den andre jentas mor var her sist de så den, hun ler av alt sammen og sier at hvis jentene nyter å være vettaskremte kan de for hennes skyld godt se filmen.

For meg blir det -i diskusjonen om hvem som skal ha det siste ordet- avgjørende hvem som ser det store bildet, som er en klisje jeg ofte benytter meg av og som min mann hater. Men for meg er det viktig å se sammenhenger, som fex kan ungene godt overskride leggetiden en tirsdags kveld hvis jeg begynner seint på jobb dagen etterpå og de begge begynner seint på skolen, mens det ikke er greit hvis vi alle skal opp klokka halv seks neste dag. Og det er greit å få ligge og lese litt lengre på kvelden hvis de fex har et lesetema som arbeidsprosjekt på skolen. De kan godt på en pastilleske eller en tier til godis på klubben hvis de har spist mye til middag eller vært flinke med et eller annet, men ikke ofte. Sånne ting ser jeg godt fordi jeg er sammen med de hele tiden, mens min mann aldri står opp med de om morgenen, ytterst sjelden er her i leksetiden osv.

Er jeg da urimelig?

Skrevet
Filmen har fått ny aldersgrense, og den er 16 år. Den ville ikke fått 11-årsgrense i dag. Da ville i såfall Exorsisten vært barnefilm... ;)

takk skal du ha :)

Jeg har sagt ja til alt med 15 årsgrense, MOT min vilje, men som et tidligere kompromiss, men 16 er uaktuell uansett ;)

Skrevet

Jeg vet jo ikke hvordan din datter reager til sånne filmer eller om hun er en skrekkfilm-fan, men på hennes alder var jeg det og hadde sett denne filmen. Den er ikke noe veldig skummel, og 18-års aldersgrense er litt drøyt.

Men siden dette er jentekveld, burde man jo tenke på de andre ungene å, og hva slags grenser deres foreldre har til sånne filmer.

Skrevet

Poltergeist er da fortsatt ganske skummel. Så den på TV i høst og måtte ha pute... (Ja, jeg er pysete).

Alikevel er datteren din i alderen da skrekkfilmer er superspennende. Har en noen venner og kolleger med barn på din alder som ELSKER skumle filmer og ikke kan få nok av dem. Husker også at jeg ble veldig fasinert av alt som var skummelt i den alderen, med påfølgende mareritt.... Mamma viste ikke om alt vi så av filmer, heldigvis..

Skrevet
Nå er det (heldigvis) sånn her i huset at det til syvende og sist er jeg som har det avgjørende ordet (  )

Jeg kan ikke se hva spørsmålet ditt angående biologi har med saken å gjøre??

Javell, du har alltid det siste ordet - da er det jo ikke noe problem, du får viljen din uansett ;)

Du sier du ser det store bildet fordi du er den som er tilstede, da er det jo din oppgave å formidle bildet til din mann på en grei måte - uten å virke belærende.

Jeg synes du setter din mann i et negativt lys, og deg selv i et lys som den som alltid vet best.

Javell, jenten var redde, kanskje de overspillte litt, ganske vanlig i den alderen, hadde de virkelig vært plaget så hadde de ikke villet se filmen igjen.

Jeg holder med mannen din i at filmens aldersgrense er for høy. På svarene du har fått så kan du se at det er spredte meninger, så la mannen din få kreditt for det da, han er ikke treg ei heller er det ikke snakk om å se det store bildet, han ser på det som mange (de fleste?) du har fått svar fra :)

Skrevet

jammen har du tatt en setning ut av kontekst her syns jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...