Cupcake Skrevet 27. januar 2007 #161 Skrevet 27. januar 2007 Det er fullt mulig. Anthurium kan blomstre hele året, men er da avhengig av veldig godt stell. Dvs masse lys, men ikke full sol om sommeren, gjødsel hver 14. dag, regelmessig ompotting og jevnt med vann. Den må aldri tørke helt ut, men skal ikke være våt heller. Kjempeviktig med god drenering, ellers har den lett for å få rotråte. Temperaturmessig trives den best mellom 18-23 grader (omtrent som meg), fryser hvis det blir 10 grader eller kaldere. Liker ikke trekk. ← OK. Takk for svar. Vi får se om jeg har tålmodighet til å vente på det. Begynner å bli litt lei av den...
Drua Skrevet 28. januar 2007 #162 Skrevet 28. januar 2007 Hei Bjørnsdatter! Jeg har fått en stor bukett med roser ( ) Er det noe jeg kan gjøre for å få de til å vare litt mer enn et par dager? Er det lurt å bytte vann for eksempel? :klø:
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. januar 2007 #163 Skrevet 28. januar 2007 Hei Bjørnsdatter! Jeg har fått en stor bukett med roser ( ) Er det noe jeg kan gjøre for å få de til å vare litt mer enn et par dager? Er det lurt å bytte vann for eksempel? :klø: ← Er den bundet opp eller er det en bunt? Hvis den er bundet opp regner jeg med at den er snittet også, men uansett er det lurt å snitte på nytt (skarp, ren kniv, det skal IKKE bli klumper i kuttet, da er kniven for sløv), og sette dem i varmt vann. Er det holdbarhetsmiddel med, bruker du det, og da skal du ikke bytte vann, bare fylle på. Hvis ikke, har du i et par ss sukker og noen dråper klorin i vannet. Det er mat og bakterieskremsel. Er det en bunt, er det masse blader og torner på dem. Det må du fjerne. Under vannet skal det KUN være helt rene stilker. Blader og torner råtner når de kommer under vann, og det skaper masse masse bakterier som dreper rosene. Når alt av blader og torner som kan komme under vann er fjernet, har du varmt vann og tilsetninger som beskrevet over oppi en vase, og så begynner du å snitte. En og en om gangen, og IKKE legg dem ned på fjøla og mos kniven over. Hold den i venstre hånd, kniven på skrå mot stilken med høyre hånd, og støtt, men IKKE SKYV med høyre tommel. Skyver du, så skjærer du deg. Øv så lenge du gidder. Når rosene dør, kan du øve deg masse mer, bare kutt opp alle stilkene i hundre skrå skiver. Da sitter det til neste gang
Cygnus Skrevet 29. januar 2007 #164 Skrevet 29. januar 2007 Heisann! Jeg har en flott dracaena marginata som jeg gjerne vil ha avleggere fra, vet du hvordan man gjør dette? Mener jeg har lest at man kan kutte av litt av kronen, men hva gjør man så? Det er tre greiner fra en stamme, den er litt over meteren høy.
Fat Sally Lee Skrevet 29. januar 2007 #165 Skrevet 29. januar 2007 For en genial tråd! Vet ikke om noen har spurt om dette før, siden tråden begynner å bli temmelig lang, men jeg prøver: Hvordan skel jeg fjerne lusene fra eføyen min en gang for alle? Jeg har dyppet hele blomsten i grønnsåpevann flere ganger, da ser jeg ikke noe til krypene på noen dager, men så kommer de igjen. Det er sånne småkryp som bygger et slags nett, hvis det har noe å si... Vet at det finnes noe slags lus-kverk å få tak i, men noen sa det var mer effektivt med grønnsåpe.
Gjest Reven Skrevet 29. januar 2007 #166 Skrevet 29. januar 2007 Du har ikke lus, men midd. Eføyen er gaske utsatt for midd på denne tida av året pga fyring, temperatur osv. Det kan hende at lusemiddel fra blomsterbutikken tar knekken på dem, men med mindre du har en svært stor eføy er det billigere å bytte ut planta. Midd flytter lett over til de andre plantene, så her i huset fyker planter med midd ut fortere enn svint.
Fat Sally Lee Skrevet 29. januar 2007 #167 Skrevet 29. januar 2007 Dette er den eneste planten jeg har her om dagen, så det er ikke smittefare her. Og jeg har virkelig ikke lyst til å kaste den! Har hatt den en god stund, har liksom blitt litt glad i den. Men jeg får prøve med det middelet først, så får jeg innse nederlag hvis det ikke hjelper. Takk for svar!
Gjest Reven Skrevet 29. januar 2007 #168 Skrevet 29. januar 2007 Vask grundig der planta har stått (Vinduskarm, vegg, hylle, bord el) med sterkt grønnsåpevann med salmiakk i. Både lus og midd (spesielt midd) kan komme tilbake hvis du ikke vasker rundt planta også.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. januar 2007 #169 Skrevet 30. januar 2007 Heisann! Jeg har en flott dracaena marginata som jeg gjerne vil ha avleggere fra, vet du hvordan man gjør dette? Mener jeg har lest at man kan kutte av litt av kronen, men hva gjør man så? Det er tre greiner fra en stamme, den er litt over meteren høy. ← Reven, jeg tror denne er til deg...
Gjest Reven Skrevet 30. januar 2007 #170 Skrevet 30. januar 2007 Hehe... Så ikke den jeg, men den er nok mer i gata mi, ja. Formering av Dracaena og Yucca foregår på samme måte: Stammen deles i passe lange biter. Toppen vokses for å hindre fordamping og mugg, og rotenden settes rett i fuktig jord. Til hjemmevoksing går det fint å dryppe stearin på toppen, evt dyppe tynne stammetopper i et smelta telys. Når stammen er delt må du passe på å få rotenden i jorda og toppen opp. Det går an den andre veien også, men det går så mye bedre om de står rett veg. Bladfestene skal smile til deg. Så var det planta til Lubelille: Du har i utgangspunktet to muligheter, og hvilken du skal velge er avhengig av hvordan planta ser ut. 1. Du kan knekke av hele greina og sette den i jorda. Dette er mest aktuelt dersom rosetten har blader helt ned. Det er en dårlig ide å skjære den av mellom bladene, for å si det sånn. 2. Du kan skjære greina av et stykke under bladrosetten og sette den i jorda. Velger du alternativ 1 er det greit, men velger du alternativ 2 har du flere muligheter: a. Hvis du vil ha ei lang stamme med topp på kan du sette hele stasen i jorda og si det er greit med det. b. Du kan dele greina i flere biter, og få mange nye planter. Jeg har best erfaring med biter fra 10 cm og oppover, men strengt tatt trenger hver stikling bare ett eneste bladfeste for at det skal gå. Vurder om du skal sette flere i samme potte, eller om du skal sette dem en og en. Toppskudd bør i jorda ganske fort, mens stammedeler godt kan ligge på kjøkkenbenken noen dager. (Når Dracaena og Yucca blir frakta rundt om i verden er det ofte som stammedeler.) Det er ikke noe poeng i å sette dem i vann før planting. Det gjør mer skade enn nytte. Sett dem så langt ned i jorda at de står søtt, men ikke helt til bunnen. Da har de nemlig lett for å bli vannsjuke og råtne. Jeg har litt lyst til å si noe om morplanta også: Hvis den "mister" ei heil grein bryr den seg ikke så veldig, for den har jo to igjen. Hvis du skjærer av toppen ei grein vil denne greina etter hvert få nye skydd, men fordi planta allerede har to sterke greinerhar disse skudda lett for å bli svake. Hvis du derimot tar alt som heter bladverk, vil planta skyte nye, sterke sideskudd. Hvis morplanta di begynner å bli glissen, eller sideskudda er lange ville jeg ha skåret av alle bladrosettene ca fem centimeter under nederste blad, og planta dem hver for seg. Deretter ville jeg ha skåret den delen av greinene som skal sitte igjen på morplanta i litt ulik høyde slik at de nye rosettene får god plass. Stammebitene (av greinene) som blir til overs går i jorda.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. januar 2007 #171 Skrevet 30. januar 2007 Må kunngjøre for dere alle at etter siste tids begivenheter (+ ikke fullt så siste tids begivenheter, men som nylig har kommet meg for øre), har jeg besluttet å bruke en god del mindre tid på KG. Det betyr at det er ikke brått sikkert at jeg kan svare så utfyllende og raskt på spørsmål, rett og slett fordi jeg ikke er her. Hadde tenkt å be Reven om å overta, men det samme gjelder mer eller mindre for henne, har jeg skjønt. Derfor vil jeg anbefale Google og Hagegal til dem som lurer på noe om blomster. Forsøk gjerne å overtale meg til å IKKE slette orkideartikkelen min.
Cygnus Skrevet 30. januar 2007 #172 Skrevet 30. januar 2007 Tusen takk for svar Reven! Nå skal det "formeres" her! Veldig gøy å høre at jeg kan få flere planter av det ene treet mitt!
treningsjenta Skrevet 2. februar 2007 #173 Skrevet 2. februar 2007 jeg spør igjen jeg... i min store fortvilelse er min fredslilje begynt å spre seg. det vil si dette er i utgangspunktet en stor høy fredslilje, altså ikke av det lille slaget. satt den i et hjørne, og trodde egentlig katta hadde hoppa opp i midten på den, for en dag hr var den skikkelig spredt. det vil si alle blandene henger se utover slik at den blir enorm og ikke har noe i midten.... skal jeg binde den opp eller hva skjer?
Gjest Reven Skrevet 2. februar 2007 #174 Skrevet 2. februar 2007 (endret) Gi den vann! Fresliljer er egentlig greie sånn. De henger med bladene år de der tørste, og fa faler de gjerne uover fra midten. Når den får vann vil bladene reise seg igjen. Fredsliljer har store blader, og dermed fordamper vannet fra en stor overflate. Dt betyr at den trenger mye vann. Vann den grundig, set den gjerne i ei bøtte noen minutter, og la den renne godt av igjen før du setter den tilbake. Så kan du vente med å vanne til neste gang den begyner å henge. Endret 2. februar 2007 av Reven
treningsjenta Skrevet 2. februar 2007 #175 Skrevet 2. februar 2007 dte har jeg gjort nå, og i forrige uke når jegoppdaget dette,men har ikke blitt noe særlig bedre i grunn
Gjest Reven Skrevet 2. februar 2007 #176 Skrevet 2. februar 2007 Har den fått nok vann? Se edring i innlegget over.
elonex Skrevet 27. desember 2011 #177 Skrevet 27. desember 2011 Hei, Jeg prøver å få tak i Amaryllis løk, i rosa. Jeg fant noen svære løker hos drivhuset i haugesund. Har spurt flere blomsterbutikker men ingen klarer å skaffe disse svære løkene, drivhuset får ikke flere før neste år i Oktober, jeg vil prøve a skafe en til begynnelsen av mai. De har bilde av løken både på facebooksiden deres og her på nettsiden deres blomster haugesund http://www.blomsterhaugesund.no Den var 50cm i størelse, og kom med optill 7 stilker, de jeg så i butikken hadde 3 stilker men de hadde kun rød og hvite. Noen som har sett disse andre steder, veldig glad for alle tips takk på forhånd :-)
Gjest Aria. Skrevet 30. desember 2011 #178 Skrevet 30. desember 2011 Hehe, denne tråden er litt gammel da...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå