Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Fjerne mandler

Anbefalte innlegg

Gjest vilde sørensen
Skrevet

Åh, jeg føler meg heldig, har ikke hatt de sterkeste smertene som mange beskriver her inne, unntatt når jeg våkner etter noen timers søvn, da er det utrolig vondt.

Er på dag 6 i dag (med operasjonsdagen, opererte kl 8 på morgenen).

Har ikke spist noe som helst, ikke pga. smerter, men pga utrolig hoven drøvel. Fikk engangsdose med kortison hos legen fordi den var så stor, men den er fortsatt langt fra normal. Har heller ikke klart å snakke, ikke hviske engang, men det begynner å hjelpe nå.

Flere som sliter med dette?

God bedring, alle sammen, det er nok verdt det :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Fjernet mandlene mine på mandag, altså to dager siden! Jeg gruet meg VELDIG etter å ha lest her, men har ikke hatt noe særlig vondt enda. Det verste er egentlig de forferdelige stikkpillene! Har spist blomkålsuppe, nudler, sjokoladepudding og is, så på meg vil nok ikke denne operasjonen fungere som noen "slankekur" :-) Hehe!

Skrevet

Jeg spiste riskrem. :fnise: Det var søtt og kaldt, sklei rett ned. Ellers kan du prøve å drikke (eple)juice, da får du i det noe næringsstoffer hvertfall. Is pleier å gå greit, eller hva med gazpacho (eller hvordan det nå staves)?

Det blir litt dumt å foreslå jus når jus er en av tingene du absolutt IKKE skal ha i deg de første 10 dagene da dette inneholder mye syre som kan løsne opp sårflatene og kan forårsake blødninger.

Skrevet

Det blir litt dumt å foreslå jus når jus er en av tingene du absolutt IKKE skal ha i deg de første 10 dagene da dette inneholder mye syre som kan løsne opp sårflatene og kan forårsake blødninger.

Tja, det var derfor jeg skrev (eple) foran, men det er godt mulig at eplejuice og andre typer juice er like ille som appelsinjuice.

Skrevet

Tja, det var derfor jeg skrev (eple) foran, men det er godt mulig at eplejuice og andre typer juice er like ille som appelsinjuice.

Det er det. :)

Skrevet

Det er det. :)

Ok, da skal jeg ikke gi det rådet igjen ;)

Gjest Aprilsnarr
Skrevet

Nå er det 9 dager siden jeg tok mandlene og er enda ikke smertefri. Har levd på is, vann og suppe og masse smertestillende Begynte å blø etter to dager så ble en tur på sykehus. Trøster meg med at dette er en bra slankekur og at jeg tross alt ikke er alvorlig syk. Om noen dager kan jeg gå tilbake til mitt vanlige liv igjen. Ååååå som jeg gleder meg til å spise brødskive;-)

• 1 måned senere...
Gjest NatteGjest
Skrevet

Nå er det 7 dager siden operasjonsdagen, og det er midt på natten og jeg får ikke sove. Smertene har ikke vært så ille før! Jeg har vært heldig, har klart å spist hver eneste dag, men selvfølgelig lettspisende. Jeg har hatt de smertestillende jeg har fått beskjed om fra legen, og tørr ikke ta mer. Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Gleder meg til dette er over!

Gjest angiie
Skrevet

Nå er det 7 dager siden operasjonsdagen, og det er midt på natten og jeg får ikke sove. Smertene har ikke vært så ille før! Jeg har vært heldig, har klart å spist hver eneste dag, men selvfølgelig lettspisende. Jeg har hatt de smertestillende jeg har fått beskjed om fra legen, og tørr ikke ta mer. Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Gleder meg til dette er over!

Jeg fjernet også mandlene for fire år siden, og så vidt jeg kan huske så var smertetoppen etter 6-7 dager, så regner med det er normalt at det er litt vondere nå. :) Du får trøste deg med at fra nå av så blir smertene bare mindre og mindre, og du slipper å ha halsbetennelser mer! :laugh:

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg var å fjerna mine mandler forrige tirsdag, altså 8 dager siden, og det har gått helt fint :-) Spiste pizza samme kveld som jeg fjerna di, hehe måtte tygge denne en del, men den gikk da ned.. Ellers har jeg spist vanlig mat egentlig, og knaska smertestillende.. Har forferdelig ånde da, sier iallefall kjæresten. Jeg kjenner ingenting av det, men tviler ikke egentlig.. Våkna inatt av MASSE smerte, kjente en ekkel smak i munnen når jeg våkna imårrest.. så gikk på badet for å se da.. Spytta blod og det var MASSE blod inni der, heldigvis forsvant dette utover dagen idag.. Kjenner fortsatt ikke noe smak av maten jeg spiser..

Noen som vet hvor lenge det varer? Jeg vil ha tilbake smakssansen NÅ! :P Ellers så gleder jeg meg til alt er grodd og jeg er i topp form igjen..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var å fjerna mine mandler forrige tirsdag, altså 8 dager siden, og det har gått helt fint :-) Spiste pizza samme kveld som jeg fjerna di, hehe måtte tygge denne en del, men den gikk da ned.. Ellers har jeg spist vanlig mat egentlig, og knaska smertestillende.. Har forferdelig ånde da, sier iallefall kjæresten. Jeg kjenner ingenting av det, men tviler ikke egentlig.. Våkna inatt av MASSE smerte, kjente en ekkel smak i munnen når jeg våkna imårrest.. så gikk på badet for å se da.. Spytta blod og det var MASSE blod inni der, heldigvis forsvant dette utover dagen idag.. Kjenner fortsatt ikke noe smak av maten jeg spiser..

Noen som vet hvor lenge det varer? Jeg vil ha tilbake smakssansen NÅ! :P Ellers så gleder jeg meg til alt er grodd og jeg er i topp form igjen..

Blør du bør du ringe sykehuset. Det fikk jeg beskjed om da jeg fjernet mine mandler.

Skrevet

Blør du bør du ringe sykehuset. Det fikk jeg beskjed om da jeg fjernet mine mandler.

Jeg blør ikke nå da, gikk over ganske kjapt..

Skrevet

Noe som vet når det hvite belegget forsvinne?. Altså det som ligger på såret? Er to uker siden jeg fjernet mandlene, og spesielt på den ene siden er det en god del belegg enda.

Gjest angiie
Skrevet

Belegget vil nok være der en stund, det er jo som skorpen på et sår. :) Så det forsvinner når det skal!

Skrevet

Jeg ligger nå i senga og holder på å dø av smerte! Er dag 10 idag så skulle tro smerten begynte å gi seg? Jeg får ikke sove og det virker ikke som smertestillende hjelper noe mere. Er faktisk øret som er verst!:( noen som vet hvor lenge dette vil holde på?

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden er grusom :sjenert: Har hatt halsbetennelse 7-10 ganger i året det siste 7 årene og legen min foreslo i år å fjerne mandlene, men etter denne lesningen blir det å avbestille "vurderingen" :tristbla:

Skrevet

Jeg ligger nå i senga og holder på å dø av smerte! Er dag 10 idag så skulle tro smerten begynte å gi seg? Jeg får ikke sove og det virker ikke som smertestillende hjelper noe mere. Er faktisk øret som er verst!:( noen som vet hvor lenge dette vil holde på?

Tror det nok er veldig individuelt hvor lenge smerten varer. Jeg hadde på forhånd forberedt meg på ekstrem smerte, men det var ikke så ille som jeg trodde. Ikke at det ikke gjorde vondt, for det gjorde det! Men ikke så ekstremt som jeg hadde trodd, jeg sov greit på natta og våkna i 5-6 tida og tok en ny Paralgin Major og sov videre. Men det er kanskje avhengig av hvilke smertestilenede man har fått i tillegg. jeg brukte Voltaren og Paralgin Major den første uka, og etter ti dager brukte jeg ingenting. Det jeg kjenner igjen av det du skriver er smerten i ørene, den var skikkelig intensen! Den sitter igjen enda, men selvfølgelig mye svaker nå som det er to uker etter opersjonen.

Men bare hold ut litt til, tror de fleste har en smertetopp, og deretter blir det bare bedre og bedre. De jeg har hørt om har det hvertfall bedre etter 12-14 dager!

Gjest angiie
Skrevet

Denne tråden er grusom :sjenert: Har hatt halsbetennelse 7-10 ganger i året det siste 7 årene og legen min foreslo i år å fjerne mandlene, men etter denne lesningen blir det å avbestille "vurderingen" :tristbla:

Det er veldig vondt når man akkurat har tatt dem, men skal love deg at du blir et mye friskere og lykkeligere menneske når det er over! :)

Jeg hadde også halsbetennelser ca hver måned i 1-2 år, men etter at jeg fjerna mandlene for 3 år siden har jeg ikke hatt en eneste halsbetennelse! Deilig!! :danse:

Skrevet

Har nå inatt ikke hatt noe vondt i heletatt :-)

Men er en ting jeg stusser litt på, som noen av dere kanskje vet..

Når jeg åpner munnen og lyser ned i halsen på sårene etter mandla, ser jeg på den ene siden av drøveln at alt er som det skal, men på den andre siden ser det ut som "ganen" eller hva jeg skal kalle det er mye mere ned mot tunga liksom, typen holdt på å mene at det fortsatt var hovent enda, men den stusser jeg litt på da.. Noen som vet hva dette kan være?

Gjest Tjoms
Skrevet

Jeg fjernet mandlene da jeg var 20 år, hadde vondt i mange uker etterpå. Ikke var det verdt det heller, fikk fortsatt hyppige halsbetennelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...