Gå til innhold

Fjerne mandler


miss idaho

Anbefalte innlegg

Gjest angiie

Har nå inatt ikke hatt noe vondt i heletatt :-)

Men er en ting jeg stusser litt på, som noen av dere kanskje vet..

Når jeg åpner munnen og lyser ned i halsen på sårene etter mandla, ser jeg på den ene siden av drøveln at alt er som det skal, men på den andre siden ser det ut som "ganen" eller hva jeg skal kalle det er mye mere ned mot tunga liksom, typen holdt på å mene at det fortsatt var hovent enda, men den stusser jeg litt på da.. Noen som vet hva dette kan være?

Er nok bare hovent ja. Du kan jo tenke deg en vanlig halsbetennelse, hvor hoven og "tjukk" du føler deg i halsen leenge! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Nå skal jeg snart til pers. Skal fjerne mine mandler på tirsdag, og kjenner at jeg begynner å grue meg litt. Spesielt etter å ha lest her. Men det som er litt rart er at alle jeg snakker med, mener at det ikke kommer til å gjøre noe særlig vondt, noe jeg synes er litt merkelig i og med at nesten samtlige her inne synes det var veldig vondt.

Men, men. Jeg er innstilt på at det blir vondt så får jeg heller blir positivt overrasket enn negativt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var no særlig vondt den første uka, men så kom da virkelig smertene å ja;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var no særlig vondt den første uka, men så kom da virkelig smertene å ja;p

Var det sånn vondt at du ikke orket å gjøre noe og bare lå og sov og gjorde ingenting, eller fungerte du på samme måte som vanlig? Hvor lang tid tok det før smertene gikk over? Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest :)

Var det sånn vondt at du ikke orket å gjøre noe og bare lå og sov og gjorde ingenting, eller fungerte du på samme måte som vanlig? Hvor lang tid tok det før smertene gikk over? Takker for svar :)

Jeg er på dag 5 etter operasjonen, og jeg synes smertene ikke er helt forferdelige. Sterk halsbetennelse, kanskje? I dag kjenner jeg at smertene øker, men ikke verre enn at jeg klarer å tvinge i meg både drikke og mat, selv når smertestillende begynner å avta. Jeg fungerer helt greit, steller med min 1-åring, sover av og til på sofaen, ser litt TV. Gjør alt i rolig tempo og etter hva jeg føler for. Voltaren og Major tar smertene ned, så det er ikke noe å frykte! Det er vondt, men det er ikke verre enn at du kan leve med det for en periode! Jeg synes det er en del overdrivelse her inne... Holder med dem som er mer avdempede, det er vondt, men det er ikke uoverkommelig! Halsbetennelse har vi jo hatt mange ganger, dette er den siste på lenge!!!! Til dere som lurer på om dere skal gjøre det eller ikke, gjør det! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Gjest :)' timestamp='1307880336' post='9343553]

Jeg er på dag 5 etter operasjonen, og jeg synes smertene ikke er helt forferdelige. Sterk halsbetennelse, kanskje? I dag kjenner jeg at smertene øker, men ikke verre enn at jeg klarer å tvinge i meg både drikke og mat, selv når smertestillende begynner å avta. Jeg fungerer helt greit, steller med min 1-åring, sover av og til på sofaen, ser litt TV. Gjør alt i rolig tempo og etter hva jeg føler for. Voltaren og Major tar smertene ned, så det er ikke noe å frykte! Det er vondt, men det er ikke verre enn at du kan leve med det for en periode! Jeg synes det er en del overdrivelse her inne... Holder med dem som er mer avdempede, det er vondt, men det er ikke uoverkommelig! Halsbetennelse har vi jo hatt mange ganger, dette er den siste på lenge!!!! Til dere som lurer på om dere skal gjøre det eller ikke, gjør det! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg så var det ikke bare selve smertene fra sårene som ble problemet, jeg kan ikke ta smertestillende på tom mage, da kommer det bare opp igjen. Så det ble jo en ond sirkel da, jeg fikk ikke tatt smertestillende, og da fikk jeg heller ikke spist eller drukket noe heller.. Husker at tunga mi var heeelt intørka, og at jeg kastet opp blod! Skikkelig ekkelt. Gikk ned 8 kg på 5 dager, så ut som en anorektisk sprøytenarkoman... Også ble jeg lagt inn på A-hus og fikk intravenøst, og da begynte det å gå oppover! :)

MEN selvom det var ille der og da, så har jeg faktisk ikke hatt halsbetennelse én gang etterpå. Året før jeg fjernet mandlene så hadde jeg det annenhver uke omtrent.

Så det er ikke noe jeg angrer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 5 uker siden jeg fjerna mandla, har slim i halsen hele tiden, og må si jeg plages mere med halsen NÅ, enn før jeg fjerna mandla.. noen som har hatt det sånn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sowhow

Heisann:)

Jente på 21 år speaking om å ta mandlene uten smertestillende.

Jeg fjerna mandlene mine for fire dager siden, og ville bare komme med noen innspill her. Leste mye på denne tråden i forkant av operasjonen, og ble som flere andre skremt av at det skulle "fosse blod" og gjøre ulidelig vondt, osv. Har enda halvannen uke igjen av helingstiden, og er klar over at det kan oppstå overaskelser på veien, men likevel, her er hvertfall begynnelsen på historien.

Jeg har masse allergier, og som lita reagerte jeg på paracetamol. Dette nevnte jeg for legen som henviste meg, og fikk beskjed om at vi kunne teste det i forkant av operasjonen, slik at jeg skulle få Paralgin Forte dersom det gikk bra, og noe annet hvis ikke. Denne problemstillignen forsvant imidlertid i papirarbeidet, og da jeg møtte opp på timen i forveien hadde ikke legen hørt noe om det, men sa at da fikk jeg kun voltaren.

Kirurgen som skulle operere mente at jeg måtte ha smertestillende, og fant frem til et annet preparat (Tramadol), som jeg skulle få så snart jeg kunne svelge.

Selve operasjonen foreløp uten spesielle begivenheter. Ja, det er ekkelt å skulle i narkose. Ja, det er ganske så jævlig å våkne fra narkosen uten noen form for smertestillende. Men jeg fikk ganske raskt intravenøs morfin, og det gikk seg til.

Ble på sykehuset i et døgn, fikk fremdeles morfin først intravenøst, så intramuskulært (med sprøyte i muskel), det var ikke noe godt å drikke, men fikk ned både yogurt og vann.

Dro hjem, og tok Tramadol-pillen min. Denne reagerte jeg tydeligvis på, og kastet opp hele kvelden. Ja, det gjør vondt å kaste opp dagen etter at man har tatt mandlene.. I alle fall, jeg tok ikke denne mer, og kastet heller ikke opp mer.

Nå er jeg på dag fem, og har dermed gått tre dager uten smertestillende i det hele tatt. Skorpene mine har enda ikke løsna, så akkurat det kan jeg ikke uttale meg om, men selve "jeg har hull i halsen min og dødsvondt" er pittelitt overdrevet. Jeg sliter med å sove, pga halsen og øret gjør vondt (fikk tatt vekk en piercing-kul på øret i samme slengen, så kan kun sove på ei side, og begynner å få vondt i hofta), og har selvfølgelig vondt for å spise og drikke. Likevel greide jeg, uten smertestillende, å spise 3/4 porsjon pasta og kjøtt i dag, drikker halvannen liter vann om dagen og har til og med fått i meg lunken kaffe siste to dagene.

Så ikke freak ut over smerter og blod. Det ER vondt, det ER kjipt, og det er vanskelig å sove og spise. Men når jeg klarer det uten smertestillende, så kan jeg ikke tenke meg at noen skal ha problemer med det med normalt inntak av Paralginer. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest angiie

Nå er det 5 uker siden jeg fjerna mandla, har slim i halsen hele tiden, og må si jeg plages mere med halsen NÅ, enn før jeg fjerna mandla.. noen som har hatt det sånn før?

Altså, siden det bare hatt gått fem uker er det nok normalt at du er plaga med halsen enda.. Fjerning av mandlene er jo som en veeeldig veldig vond halsbetennelse, og det tar jo litt tid før det heles helt. Jeg var ihvertfall ikke helt frisk før et par mnd etter at jeg hadde tatt dem. Og siden da har jeg så og si ikke hatt plager med halsen i det hele tatt.. (4 år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet mandlene for 10 dager siden, og begynner å se lyset i tunnelen nå.

gikk greit de 2 første dagene, men så kom de enorme smertene! har gått ned 5 kg, og måtte tvinge i meg drikke for ikke å bli dehydrert. Etter 5-6 dager begynte det å svi som juling i munnen, under tunga og bak i munnen (problemer med å sove som følge av dette), men nå er det bedre, heldigvis. kun vondt å snakke lenge sammenhengende og høyt, og det gjør vondt å svelge på morgenen og når munnen er tørr.

Jeg fikk paracetanol, voltaren og pinex forte. Pinex var for den verste smerten, men jeg synes personlig at voltaren var mest effektiv. (et råd: få tablettene i stikkpilleform - du kommer til å være takknemlig for det) :-)

og til dere som sier at smertene de andre er overdrevet, er jo en sak. men alle reagerer forskjellig. og jeg har hatt VELDIG vondt innimellom. (begynte nesten å gråte den ene natten når jeg prøvde å sove, fordi det kjentes ut som at jeg svelget kniver) :-)

men jeg lever fortsatt ;-) og råder selvfølgelig til å ta operasjonen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ingrid

Herregud! Jeg skal ta mandlene om ti dager og nå lurer jeg på om det heller er verdt å være litt mer syk enn å gå igjennom det her.. Seriøst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Herregud! Jeg skal ta mandlene om ti dager og nå lurer jeg på om det heller er verdt å være litt mer syk enn å gå igjennom det her.. Seriøst

Hei. Har skrevet dag for dag om min erfaring i denne tråden http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=510503 . Både på side 1 og 2.

Med mindre du er sinnsykt plaget ofte anbefaler jeg deg ikke å ta mandlene. Det er.. UFATTELIG vondt. Er på dag 9, og smertene ser ikke ut til å gi seg med det første. Tror ikke det blir normalt nedi der på mange uker, og smakssansen er helt fucka og vil sikkert også være det en stund..

Men smerten. Kan ikke beskrives.. Dont do it med mindre du døør av å ikke gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh. Trodde ikke tiden hadde fløyet sånn fra meg.. (Blir litt desorientert av å sitte hjemme med kroniske smerter) Så du har sikkert fjernet mandlene dine nå Ingrid, med mindre du ombestemte deg.

Si gjerne i fra hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fjernet mandlene mine for nøyaktig en uke siden. Jeg syns det gikk veldig fint de to første dagene, men så kom smertene for fullt! Og det har bare blitt verre for hver dag, så håper inderlig at det roer seg snart :( De siste to dagene har det begynt å stråle opp til ørene (føles som ørebetennelse) og jeg våkner minst 5 ganger om nattan av smerter.. Når jeg når "smertetoppene" på kveldene er det så vondt at jeg ikke klarer å svelge mitt eget spytt engang. ALT gjør vondt da. Griner så å si hver dag ved disse "toppene" som igjen gjør ting verre fordi det presser på øre-nese-hals systemet. Står over vasken å griner, sikler, spytter og snørrer :P

Nei uff det er helt jævlig, men garantert verdt det... håper jeg... Bare gleder meg til den dagen det begynner å lette litt på smertene.. Og til den dagen jeg kan spise annet enn babymat og nudler uten krydder :O Føles som en evighet til sånn som det ligger ann nå :sukk:

nei nok klaging vel :jepp: Jeg anbefaler å gjøre det til tross smertene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tok mine for tre dager siden. Var verst da jeg våkna fra narkosen, enda jeg fikk masse sterke smertestillende som gjorde meg rimelig "høy". Byttet på å gråte å le resten av dagen liksom. Dagen etter kunne jeg dra og samme dagen tok jeg meg en røyk og klarte å spise litt også. Lettest å spise is men jeg fikk ned noe kyllingbiter og tilogmed en brødskive.

Smertene var litt verre da jeg våkna dagen etter, men etter noen paracet funka jeg nogelunde normalt igjen. Nå er det tre dager siden og jeg har fortsatt vondt/ubehag, men jeg klarer å spise og drikke og alt sånn selv om det tar litt anstrengelse. Har ikke hatt behov for noe mer smertestillende enn paracet heller. Er litt vondt å prate også og tunga er nummen/vond helt bakerst og det er selfølgelig ikke noen behagelig opplevelse, men smertene jeg har nå er ingenting mot de gangene jeg har hatt halsbetennelse og halsbyll.

Dagen etter operasjon var jeg utrolig slapp og følte meg litt som jeg hadde feber, sov også utrolig mye, men nå føles kroppen helt fin utenom ubehaget i halsen.

som jeg har skjønt det reagerer man veldig forsjellig på dette ingrepet da, kjenner noen som har vært gåen i flere uker etter og de skjønner ikke at jeg klarer å prate og være oppegående allerede, så det varierer vist veldig. er bare glad det er gjort jeg, mine var så store at jeg hadde pusteproblemer da de IKKE var hovne hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åhh, kjenner meg sååå godt igjen i dei fleste innlegga her!

Gikk heilt fint operasjonsdagen og dagen etter... Så kom eg hjem fra sykehuset og morningen etter.. wow! Helt forferdelig!

Det har gått i is, vatn og suppe... Gått ned 3 kilo, og ser på det som et pluss;-) .. siden jeg har endel å ta av ;)

Men det er vondt... pga av smertestillande, føler eg meg på en konstant rus. Fikk først pinex forte, voltaren og paracet i tablettform, men maste meg til å få det samme i stikkpilleform, og det er eg glad for!

Er no på dag 6, og smertene har ikkje forsvunne litt engang..

Men det e sikkert verdt det! :-)

...veldig gla for at eg ikkje las her inne FØR eg tok operasjonen, då hadde eg nok avbestilt ganske så fort :-p men smertestillande tek det! Så bøtta innpå av dei... :-/ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei !

Jeg tok mandelen for 10 dager siden, jeg har ikke spist noenting, hverken youghurt, is e.l :(

Hadde en uke med bare oppkast. og nå er tunga mi helt gul, der mandlene har vært er det fult av gule klumper! Smaken jeg har i munn er helt forferdelig"!! Noen som opplever lignende??

Ser at det er en stund siden du har tatt dine, så derfor lurer jeg på om hvor lang tid det tok før du ble bra, og fikk smakssansen tilbake?

Setter pris på alt av svar altså!

jeg er snart på 3 uker og har ennå ekkel smak i munnen?? hvor lenge tok det for deg at smaken/lukten forsvant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest1991

Jeg er sååå glad for at jeg ikke leste disse innleggene før jeg fjernet mandlene, ellers hadde jeg trukket meg LETT! Uff..

Det er nå 9 dager siden jeg fjernet mandlene mine og jeg kun smerter da jeg skal svelge... Operasjonen gikk helt greit syns jeg og jeg var der på dsgsbesøk bare. Klarte og spise mexikansk gryte alerede dagen etter jeg ahdde opperert selm om det gjorde litt vondt og svelge. Ellers spiser jeg masse isbiter, saftis og yoghurt. Hvis jeg vil, klarer jeg å få i meg ordentlig fast føde også! Men alt jeg gruer meg for nå, er når skorpen skal falle av :s leser at flere mistet den på natta og at blodet fossa osv, men hva skjedde så? Kontaktet dere leger pga blødning? Huff, håper jeg blir ordentlig frisk snart for er kjeempe lei av å gå hjemme heletiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i den der, at jeg er glad for å ikke ha lest innleggene her før jeg fjernet mandlene!

Jeg fikk fjernet mine igår formiddag og idag har det vært.. tja.. ganske ekkelt. Når jeg våknet etter operasjonen så var det egentlig greit, jeg hadde vondt, vanskelig å svelge, men jeg hadde litt stemme. Stemmen ble bedre utover kvelden, men smertene verre. Det var da jeg gråt mine første smertetårer :sjenert:

Søvnen i natt var opp og ned, våknet fem ganger tror jeg. Jeg var kjempe tørst, men fikk ikke til å drikke. Jeg har ikke spist på to dager nå, har såvidt fått i meg vann, men har fått i meg litt saftis. Stemmen har blitt fullstendig borte.

Jeg håper virkelig smertene varierer fra person til person, og jeg HÅPER at det bare blir bedre utover dagene. Det å ikke ha stemme er forferdelig. MEN takk GUD for smertestillende! Stikkpiller her i gården, for jeg får ikke til å svelge noe som helst. Såvidt spyttet mitt.

Det JEG er mest redd for er å gå veldig ned i vekt. Jeg er tynn og slank fra før av og behøver ikke å gå noe ned i vekt.

Noen her som har hatt GODE opplevelser? I det minste litt milde. Bare skrekkhistorier her, ser det ut som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...