Gå til innhold

Fjerne mandler


miss idaho

Anbefalte innlegg

heisan,

Nå har det gått 1 uke, uansett hvor vondt det er, er det ikke en oppsjon å ikke gjøre det, de 2 ukene med et sandt helvete glemmer man. smerten har vert stigende frem til i dag, er drit sulten, men alt jeg prøver meg på stopper, har ikke fått i meg noen ting, milkshake funker, men smaker ingenting, gleder meg til å kunne spise igjen, voltaren med pinex eller lignende tar toppene, går rundt som et dophue, men alt er bedre en smerten.. så for dere som vegrer dere ikke tenk på på det, det går over, og på den andre siden er lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_HC_*

Er nå 5 dager siden jeg tok mandlene (Torsdag)

Vondest er det når man våkner på morningen.

Tror dere det går fint om jeg tar Voltaren hver sjette time i stedenfor hver åttende?

Noe drit å vente den siste stunden når pillene ikke funker før man tar ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HC : Vet jeg ble ganske desperat selv så på dag 7-8 da det toppa seg som værst og jeg virkelig trodde at jeg skulle dø, så dreit jeg mer eller mindre i når jeg skulle ta dem..

Vi er jo sånn sett ikke riktige personer å spørre, så jeg vil jo ikke si at "ja det kan du bare gjøre". Jeg ville da tatt kontakt med stedet du opererte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*

Hei dere!

Jeg er en jente på 21 år som akkurat har fjernet mandlene. Kl. er nå 04.41, natt til dag 6 (om du regner med operasjons-dagen) og har egentlig gitt opp søvnen pga. smerter.

Oplevelsen min av det hele så langt har vært ganske grusom. Jeg våknet på operasjons bordet av at jeg ikke fikk puste, og tro meg det er ikke lett å formidle det når du faktisk ikke får snakket heller.. Heldigvis kom pusten tilbake ganske fort og en intens følelese av tørste traff meg. Det eneste jeg kunne tenke på var å få i meg noe vann. Jeg fikk en slurk, og det var det.

Resten av operasjonsdagen var egentlig ganske grei. Jeg sov stort sett hele dagen, fikk is når jeg ville og fikk i meg et par brødskiver uten skorpe i løpet av dagen.

Dag to ble jeg hentet på sykehuset i kristiansand og kjørt hjem. Jeg fikk i meg noe kald suppe den dagen og litt is. Denne dagen var for såvidt også ganske grei, frem til kvelden hvor jeg ble helt forferdelig kvalm, og smertene begynte å bli verre.

Dag tre var kvalmen og smerten så ille at jeg måtte ringe operasjonslegen for å høre om dette var normalt. Ikke la deg lure av de første dagene. Smerten kommer etter hvert, tro meg! Jeg kjente også noe bak i halsen som føltes som noe hardt og skarpt som kavring-smuler nermest. Har noen andre opplevd dette??

(Jeg hadde ikke spist noe hardt, så jeg kunne ikke fatte hva dette var) Av smertestillende fikk jeg Voltaren og Pargin Major (begge stikkpiller)

Legen sa at det mest sannsynlig var Paragin Major som førte til kvalmen og at jeg kunne prøve å bytte dem ut med paracet. Det harde skjønte heller ikke hun hva var.

Jeg prøvde en kombinasjon av 1000mg paracet og voltaren, men smerten ga aldri opp. jeg fant fort ut av at jeg heller ville være kvalm enn å ha den smerten jeg fikk uten paragin.

Siden det har jeg lugget i sengen, prøvd å sove hver gang jeg blir kvalm. jeg tar en en dose med paragin og voltaren hver 8. time, slik man skal.

om dagen funker det greit, men om natten varer det ikke slik det skal, jeg vet ikke hvorfor.

Da gjør jeg slik som i natt, våkner og drikker vann (opp til flere glass) Til smerten blir litt mindre, og prøver å sove igjen. Det er absoludt ikke lett å sovne med de smertene. Nå har jeg vært våken i to timer. smerten var tilbake kl 04. i natt når den egentlig skulle holdt seg vekk frem til kl 07. i mrg tidlig.

Jeg har drukket rikelig med vann, men har ikke spist siden dag 2. Nå bare ligger jeg og håper intenst at tiden går fort. Dette er et mareritt for meg, som jeg virkelig håper er over snart.

I morgen skal jeg til ØNH legen å finne ut av hva det harde i halsen min er. PS: Ikke bli skremt av de ille versjonene, som du ser har alle forskjellig oplevelse av operasjoner.

God natt alle sammen:) Og lykke til om du skal operere i nermeste fremtid. Hilsen en sulten jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok mandlene for få år siden... hadde streptokokker hele tiden. Ikke gøy.

Har høy smerteterskel og har tatt flere operasjoner før uten å ha smerter - men mandlene var vondt i etterkant.

MEN jeg klarer veldig godt å overleve opptil 2 ukers smerte for å få et mye bedre liv etterpå. Har aldri hatt noe problemer med halsen i etterkant og jeg hadde gjort det omigjen på dagen.

Jeg fikk ikke blødninger eller annet tull.

Eneste er at jeg ikke tåler Voltaren og fikk paralgin forte stikkpillee - noe jeg ikke likte i det hele tatt. Mye som kom utigjen ....

Jeg ringte fastlegen min og spurte om det ikke var andre alternativ - og fikk pinex forte brusetabletter og det var veldig mye bedre for meg.

Ikke grue dere jenter - livet blir så mye bedre etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok de med laser for to uker siden, var fullstendig oppegående neste dag. En kamerat av meg gjor det samme og gikk på jobb samme dagen som han hadde operert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lola_*

Legen min har sendt hendvendelse til sykehuset om operasjon, hvor lang tid måtte dere vente føre dere fikk time hos ØNH legen til å fjerne mandlene? håper på svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilla_*
Legen min har sendt hendvendelse til sykehuset om operasjon, hvor lang tid måtte dere vente føre dere fikk time hos ØNH legen til å fjerne mandlene? håper på svar =)

Jeg ble henvist ti ØNH-lege som sjekket om det var aktuelt å operere ut mandlene. Det tok ca en mnd mellom legetimen og timen hos ØNH-lege. ØNH-lege bestilte tid på sykehuset, jeg ventet 4 mnd på operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EG ska endelig ta mandlane mine..har vore utrulig redd..for alt! spesielt blod ettersom eg kan besvime av bare smaken, lukta og synet..

også leser eg alle dissa innlegga...fy faen..operasjonen e 22 januar..eg gruer meg skikkelig! får neste løst te å begynne å grine! eg e 20 og student, og bur aleine..går det bra eller må eg ha nokon te å passe på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
EG ska endelig ta mandlane mine..har vore utrulig redd..for alt! spesielt blod ettersom eg kan besvime av bare smaken, lukta og synet..

også leser eg alle dissa innlegga...fy faen..operasjonen e 22 januar..eg gruer meg skikkelig! får neste løst te å begynne å grine! eg e 20 og student, og bur aleine..går det bra eller må eg ha nokon te å passe på meg?

Du bør ha noen hos deg de første dagene. Lykke til, det er vondt men ikke verre enn at du overlever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah: dette går så bra. Folk gjør dette hver dag : ) Jeg smakte ikke noe blod, så det kan jo hende du er en av oss! Ikke ta sorgene på forskudd.

jeg fikk ikke ta operasjonen uten at noen kom sammen med meg, og noen dro med meg. Mamma ble hos meg i 2-3 dager, det var greit. Man er jo ikke så sosial da, jeg sov mye iallefall. Etterhvert var det like greit å være alene. Det var vel heller det å ha mamma der som var greit, men ikke strengt tatt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest sandra

Jeg har så vondt så vondt, er det normalt når jeg fjernet mandlene på mandag? Får jo ikke sove engang. Hvor lenge må jeg regne med å være hundre 100% avhengi av smertestillende?

smertestillende funker ikke på mæ, men såve klarer jeg jo likevell, ikke snakk, spis is og suppe. funka bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hei! jeg fjernet mandlene mine for nå 4 dager siden, og jeg har ikke spesiellt vondt. Men jeg lurer på en ting, det hvite belegget man har i halsen, når går det bort?

Og det er jo sånn at man ikke får så veldig fresh lukt i munnen etter denne operasjonen,og mange sier det blir værre etterhvert.. Er det noen som vet når den lukta går bort ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jannicke

Hei !

Jeg tok mandelen for 10 dager siden, jeg har ikke spist noenting, hverken youghurt, is e.l :(

Hadde en uke med bare oppkast. og nå er tunga mi helt gul, der mandlene har vært er det fult av gule klumper! Smaken jeg har i munn er helt forferdelig"!! Noen som opplever lignende??

Ser at det er en stund siden du har tatt dine, så derfor lurer jeg på om hvor lang tid det tok før du ble bra, og fikk smakssansen tilbake?

Setter pris på alt av svar altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ro ned, det ordner seg etterhvert! Belegg, ånde, alt sammen. Slapp nå av.

Jeg var bra etter 2 uker. Da spiste jeg fløtegratinerte poteter, steik, ja så mye koltbord at jeg ikke kunne gå etterpå. Har ikke vært plaget med noe etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Sønnen min på 10 år fjernet mandlene for 6 dager siden. Han har hatt vondt, men ikke uholdbart. I natt har han plagdes litt, våknet 2 ganger og måtte ha mere tabletter.

Han spiser ikke noe annet enn youghurt, men drikker mye saft og vann. Han har gått ned 1 kg.

De sier at smertetoppen kommer etter en ukes tid, så vi forventer oss egentlig et par tøffe dager nå.

Han blødde ikke noe under eller etter operasjonen. Ånden hans er helt forferdelig og han har et belegg på tunga som er ekkelt. Er spent på hvordan det blir når skorpen i halsen forsvinner. Tror det er viktig at man følger anvisningene fra legen ang smertestillende. Ikke la det gå for lenge mellom hver runde. Bedre å hele tiden ha det i kroppen.

Skal bli skjønt med en høst og en vinter uten halsbetennelse.

Lykke til, til dere alle som skal fjerne mandler, det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tok mandlene på onsdag, altså 3 dager siden idag.. Har ikke hatt veldig vondt til nå, smertestillende har hjulpet veldig.. Er veldig svimmel og trøtt hele tiden, tar Voltaren og Paralgin Major..uten særlig mat i maven blir man litt dårlig...

Hadde idag morges ganske vondt i ørene, men dette gikk heldigvis over når jeg tok Voltaren! :)

Mitt største problem nå er den forferdelige smaken i munnen... Fytti, blir helt kvalm.. Alt smaker dritt, vann spesielt!!

Prøver å få skylt med vann, men hjelper ikke noe særlig føler jeg... Kom gjerne med tips hvis noen har!! :Nikke:

Har helt noia for denne sårskorpa som alle prater om... Håper den bare forsvinner uten noe problem, vil helst ikke kjenne noe til den!! :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bli kvitt halsbettenelser og vondt i halsen for godt........Men hvor ofte må man ha det for å få fjernet mandlene? hva er grunnlaget for å få fjernet de? Men hvis jeg fjerner de håper jeg på og få en god dose smertestillende igjennom veneflonen.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde streptokokker alt for ofte *i mine øyner*, men fastlegen min var ikke enig i dette, å sa at mandlene var der til en funksjon. Så jeg trappet opp til øre/hals spesialist, å han var enig med meg: Klipp dem bort.

På torsdag er det 3 uker siden jeg fjernet dem. De første dagen gikk bra, untatt en uutholdelig kvalme *legen sa grunnen til dette kunne være pga blødning* så etter ca 4-5 dager som smertene som jeg aldri har opplevd. Levde på pinex,paracet og voltaren og saft is som kjøler halsen.

Etterhvert føltes det også ut som jeg hadde øreverk.

Men nå, går alt bra. Kunn litt smerter ved gjesping. Det eneste som plager meg er når jeg spiser mat nå, så smaker jeg nesten ikkenoe.

Er det noen andre som har den erfaringen og evt hvor lang tid det tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...