Gå til innhold

Fjerne mandler


miss idaho

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er en jente på 16 år som tok mandlene for 6 dager siden.

Første dagen kjente jeg ikke så mye, men det var kanskje fordi jeg neddopet på smertestillende.

Jeg har fått mer vondt nå de siste dagene, dag 4,5 å nå i skrivende dag 6 har vært verst. Dagene før har jeg for det meste sovet, fordi jeg reagerte slik på smertestillende.

Foreldrene mine synes det er rart at jeg enda har vondt, så jeg lurer på om jeg har veldig lav smerteterskel eller om det er de som mener at jeg bør tole mer enn jeg skal?

Nå tar jeg en smertestillende pluss en ibux å en paracet om dagen og om kvelden sier de at jeg skal ta en penix forte og kanskje en ibux dersom dette ikke er godt nok.

Problemet er bare det at jeg har mest vondt om morgenen og om kvelden, og om kvelden er det verst. Da klarer jeg ike å prate skikkeli, ikke svelge eller noe, men likevel mener de det er nok med en penix forte, er det bare jeg som toler for lite? :s

Har også noe bak i halsen som "smaker" rart og så har jeg nesten som luft som kommer opp nå og da og lager trykk i ørene og halsen som ikke er spesielt behagelig..

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg fjernet mandlene mine for 5 dager siden ( 6 med oprasjons dagen), Første dagen gikk helt fint, kjente ingen verdens ting, dag 2 ble det verre og hatt utrulige smerter helt til nå, våknet opp minst 3 ganger om natten for jeg hadde så vondt, fikk ikke til å spise noe, itilleg blir kvalm tanken på mat. Har greid å lurt i meg noe yoghourt. Har allerede nå merket at jeg har gått ned i vekt, men satser på at det går mot bedre dager nå. Håper virkelig ikke jeg får noen blødninger eller kjenner skorpene!

Disse dagene ville jeg absolutt aldri anbefalt noen å fjerne de, men vet det blir verdt det til slutt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg fjernet mandlene mine onsdag 3. november. å jeg hat bare hatt kjempe vondt i etter kant. Måtte tilbake til sykehuset fordi jeg fikk infeksjon. så nå går jeg bare på enda flere piller. det gjør vondt å svelge å snakke, å jeg gleder meg veldig til dette er over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fjernet mandlene ved operasjon tors 4/11. Smertene var helt greie de første dagene, men i går og i dag har det vært ille. Lurer egentlig på om det er andre opererte som har opplevd å ha vondt i tunga? Har vært sånn siden operasjonen. Kan se ut som om jeg har bitt meg. Eller kan det være intubasjonsutstyret som har gjort at den har kommet i klem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fjernet mandlene ved operasjon tors 4/11. Smertene var helt greie de første dagene, men i går og i dag har det vært ille. Lurer egentlig på om det er andre opererte som har opplevd å ha vondt i tunga? Har vært sånn siden operasjonen. Kan se ut som om jeg har bitt meg. Eller kan det være intubasjonsutstyret som har gjort at den har kommet i klem?

Jeg fjernet mine for 3 dager siden. Det første jeg merka etter operasjonen var at jeg hadde vondt i munnen og ikke halsen, faktisk. Munnen min var helt maltraktert etter operasjonen, full av kutt og småsår. Spesielt på ene siden. Antageligvis intubasjonsutstyret ja, og de har kanskje vært litt hardhendte også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står her at

De første dagene etter inngrepet har du forholdsvis mye plager, og du behøver rikelig med smertestillende medisin. Smertene går tilbake over 3-5 dager, men øker så gjerne i 1-2 dager før de forsvinner helt.
... og at blødninger er innleggelsesgrunn... Ser det er lenge siden både trådstart og nye spørsmål, men men...sikkert andre som har nytte av info'n uansett... :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest NisseMor

Jeg fjernet mandelen på torsdag. 5 dager siden (6 med operasjonsdagen...) Håper den teller....

Er forhåpentligvis på toppen av smertehelvete nå, for dette er ganske uutholdelig...

Har hatt noen perioder om dagen nesten helt uten smerter, men så kommer den snikende tilbake til jeg nesten ikke orker å holde øynene åpne..

Har prøvd å eksprimentere litt med tidspunktene for når jeg tar smertestillende (uten å ta over maks mengde) men blir ikke så mye klokere av det. Tok ny dose for 20 minutter siden og kjenner det slipper litt nå.... Da kommer det endelig noen timer hvor man kan slappe av... DIGG!!!!!! Kanskje til og med drikke litt...

He he.. legen sa jo at jeg minst måtte drikke 1 liter væske om dagen.. Og det er jammen ikke lett... Det blir bare å helle nedpå når det ikke gjør vondt for når smertene er der kan man jo ikke svelge noen ting..

Er det noen som vet om det faktisk blir bedre eller værre av å ikke svelge?? Det gjør jo vanvittig vondt å svelge, men er det bedre å gjøre det alikevel for å holde det fuktig??

Til alle dere andre som har vært/er gjennom dette... OI OI OI føler med dere!!!

Nå er det bare å se frem og håpe man er klar til ribbe på julaften... He he.. Etter sykmeldingen min er jeg friskmeldt 24/12! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var vondere å drikke vann enn å spise is eller vaniljesaus. Så jeg drakk mye vaniljesaus og saft-is.

Dag 6-7 var værst for meg! Det er visst noe med skorpene eller prosessen av at det gror igjen som gjør det. Etter dette ble det bedre, og jeg kunne spise på dag 10 igjen helt normalt. Da spiste jeg buffet, fløtegratinerte poteter, steik, fisk, kylling , ja jeg bøttet nedpå :P Gikk helt fint!

Kos deg på julaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest guri-anna

Jeg tok mandlene Fredag 17Desember og i dag er det 5 dagen. I dag er det værre enn noen gang og håper det ikke blir værre enn dette. Lurer på hva det hvite belegget er bak i halsen? for det lukter så ekkelt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Cecilie

Heihei!

Som barnehagetante har jeg hatt nesten sammenhengene streptokokker og halsbetennelser. Så da jeg nå sist onsdag våknet med førti i feber og nesten ikke fikk puste på grunn av massive mandler, klarte mor å få en hastetime hos ØNH-legen samme dag, og fikk konstantert at de ikke er til å redde. Så operasjonen skal finne sted den fjerde februar. Jeg var ikke så beskymret for dette - og er fremdeles ikke det etter å ha lest denne tråden. Men jeg har kommet til en åpenbaring. Å dra til London, som var min julegave fra kjæresten, uka etter er kanskje ikke så smart. Så operasjonen må jeg nok flytte enten en uke før eller en uke etter denne utflukten. Så all hyllest til informasjonen her!

Også må jeg bare få irritere meg over legen som ikke ga meg noe antibiotika til å bekjempe halsvonten min når jeg satt i legestolen med førti i feber og så halvdød ut! Feberen steg til nærmere førtien utover kvelden, og stakkars mor kom inn til meg hver annen time for å sjekke hvordan det gikk med meg mens jeg lå der og fablet i feberland. Endte med en hastetur til legen dagen etter, da mandlene nesten fullt blokkerte luftveiene mine og jeg virkelig strevet med pusten. I tillegg var de helt hvite! Ekstremt hissige streptokokker var diagnosen, og jeg måtte gå på dobbel dose med antibiotika i et døgn. Hele utsiden av halsen var hoven, og jeg kunne føle to store eggeformede kuler under alt det hovne om jeg tok på halsen. Sånt burde ØNH- spesialisten gidde å gi medisiner for før han sender folk av gåre! Det endte med en og en halv ukes sykemelding og tre døgn med høy feber, null mat og omtrent ikke noe vann. Virkelig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mandlene 10. januar og kjenner meg igjen i mye som blir sagt. Jeg er på 6. dagen (utenom op dagen ) og igår og idag har vært mest intens hittil. Har møte m legen i morgen, vanlig rutine. Håper han sier d har grodd fint og ik ber meg gape for høyt - for j klarer ik alltid åpne munnen helt. Jeg også har dager der jeg kjenner veldig lite, så kan d i løpet av minutter tetne til i halsen og produsere overflod av slim. Jeg har i utgangspunktet fått 10 dager sykemelding, men slik j ser det nå kan j ik se for meg være på jobb om 4 dager. Helt uaktuelt. Jeg får i meg mat, men d tar lang tid og jeg må konsentrere meg. Syns 2 uker sykemelding kan være på grensen til litt lite og jeg, slik jeg har d ihvertfall. Jeg har høy smerteterskel, så j er ik spesielt pinglete på det. Jeg angrer ikke, håper bare jeg klarer å yte på jobb. Resten er bare å holde ut og ta en dag om gangen. Lykke til alle dere andre som går gjennom d samme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gutt på 20 her.

Oppererte mine vekk 13. Januar.

Alt hos meg har gått egentlig fint. Men, fikk et glass med gul saft av sjukesøstra like etter jeg var kommet på rommet igjen. Fikk ikke ned en dråpe, fy som det svei!

Litt senere på kvelden fikk jeg en is som jeg fikk i meg halve, og om natten kom søstra inn med en youghert til meg. Fikk ikke ned denne heller!

Så, nå 7 dager etter opperasjon har jeg fått i meg 2 små porsjoner med moste fiskeboller og et par skjeier med fiskesuppe! Holder snart på og tørker ut for har kun fått i meg et par liter med vann! Svir noe så voldsomt når jeg svelger.

Måtte knuse Paralgin Forte og blande med vann for å få det i meg. Prøvd Voltaren for første gang nå for ca en time siden. Håper den hjelper!

Først så fikk jeg resept på 100 "Diclofenac ratiopharm" og 20 paralgin forte i piller. Men fikk prata med doktor og fikk så resept på Paralgin Major og Voltaren i stikkpiller. Noen andre som har fått de Diclofenac ratiopharm i vanlig pilleform? Og er det noe alla Voltaren?

Har ikke blødd en dråpe ennå, håper ikke jeg kommer til gjøre det heller!

Vondt oppeter ørene har jeg om kveldene, prøver å ikke bry meg om det men litt vanskelig. :P

Slim i munn og ekkel ånde har jeg, men dama mi er "gudskjelov" på skole 3 - 4 timer unna så slipper kanskje at hu merker no av det! :P

Men, som en ivrig røyker jeg er greidde jeg ikke holde meg unna den! Første røyken tok jeg med en gang jeg var ute av sykehuset, annbefales ikke! Nå, 7 dager etter så merker jeg ikke så mye. Men det er kun snakk om et par om dagen.

Takk for meg, og god bedring til alle dere andre som har tatt dem bort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Jeg tok operasjon på onsdag, altså 3 dag inkl. operasjonsdagen. Fjernet mandlene, deler av drøvelen og utvidet ganen pga søvnapne.

Er 36 år, og må si at det går ganske greit. Operasjonsdagen ble det en saftis, i går ble det 2 saftis, 1 youghurt og litt suppe. (Kokte suppe, kjørte den glatt med stavmikser og avkjølte den) Må prøve å få i seg litt vitaminer.. Har fått Diclofenac og paralgin forte. Fikk dobbel dose, både som stikkpiller og vanlige tabletter, men foreløbig spiser jeg de vanlige tablettene. Iskaffe og solbærsaft smaker ganske greit.

Mulig smertene kommer til å bli sterkere i dagene fremover, men virker som jeg slipper lettere unna, enn mange andre her.

P.s. Forrige debatant, du lurte på hva slags tabletter Diclofenac var? Det er det samme som Voltaren. Ihvertfall det de sa til meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie

Cecilie her igjen! Nå har jeg fjerna dem, 15 februar. Så dette er fjerde dagen, når man ikke regner med operasjonsdagen. har gått relativt greit. Husker omtrent ingenting av dagklinikken, noe som er likegreit. Husker at jeg satt på venterommet, og at jeg satt i bilen på vei hjem. Operasjonsdagen var rene helvete. Brukte seks timer på å få i meg et halvt glass vann, og sov mesteparten av dagen. Det å bruke stikkpiller var ikke gøy. Jeg har et godt tips der: engangshansker. Mye lettere med en gang. og sugerør hjalp med drikkinga

Smertene var værst de første to dagene, men ikke så ille som jeg hadde forestilt meg. Jeg kunne ikke snakke frem til i dag. Det var for vondt. Nå kan jeg snakke, men bare veldig lavt, så jeg ikke åpner munnen for høyt.

Smertene stråler ut i skjeven og i ørene med jevne mellomrom, som oftest rett før det er på tide med ny pille. Det har vært verst om morgenen, for da våkner jeg med tørr hals

Jeg har fått spist litt, for det meste saftis og sjokoladepudding i små posjoner. Kjøttboller og potetmos har også gått ann. Men det var i ørsmå mengder rett etter påfyll av smertestillende.

Nå gjenstår det bare å se om det blir noe værre fremover. De fleste har jo sagt at smertetoppen var den 6. Og 7. Dagen.

Jeg tror jeg har vært ganske heldig med smertenivået. Det som plager meg mest er slimet som samler seg i halsen, ånden og de fordømte stikkpillene. Men det er vert det! Doktoren har jo trossalt fjernet to store jævler av noen mandler og seks falske mandler jeg hadde baki der. Gleder med til et liv uten streptokokker og antibiotika!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fjernet mandlene mine på fredag, idag er den tredje dagen. I begynnelsen var det ikke så vondt som jeg innbilte meg det kom til å bli. Klarte å spise youghurt 2 dagen, men idag var det vært helt jæ.... har ikke klart å drikke vann engang. de sier at det er normalt at det blir vondere for hver dag som går, også plutselig blir en bra igjen? who knows.Håper ikke det blir verre enn dette. Jeg har mest vondt på høyre siden, for etter operasjonen så fikk jeg blødning på venstre side så de opererte meg igjen og brente. Har gått ned 2kg, og trenger ikke akkuratt gå ned flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest vilde sørensen

Fjernet mandlene mine for noen få timer siden. Var ganske vondt å våkne og måtte få ganske mye smertestillende. Fortsatt litt dizzy etter narkosen, men føler meg i grunn helt grei.

Gruer meg til smertene kommer.

16 år og jente, forresten :) Noen flere her som nylig har tatt mandlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var jammen meg heldig :)

jeg er på dag 5 nå, og har veeeldig store smerter. Jeg har ikke spist siden torsdag. Og tar 7 stikkpiller daglig, for å dempe smertene. Jeg vet heller ikke hva jeg skal spise ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var jammen meg heldig :)

jeg er på dag 5 nå, og har veeeldig store smerter. Jeg har ikke spist siden torsdag. Og tar 7 stikkpiller daglig, for å dempe smertene. Jeg vet heller ikke hva jeg skal spise ?!

Jeg spiste riskrem. :fnise: Det var søtt og kaldt, sklei rett ned. Ellers kan du prøve å drikke (eple)juice, da får du i det noe næringsstoffer hvertfall. Is pleier å gå greit, eller hva med gazpacho (eller hvordan det nå staves)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...