Gjest jaja09 Skrevet 30. september 2009 #101 Skrevet 30. september 2009 Jeg fjernet mandlene og falsk mandel for 15 dager siden! Det var sykt vondt de 9/10 første dagene, men etterhvert gikk det mye bedre. Sluttet med smertestillende den 11. dagen, og var ute på farta med drikking og trening igjen 12. dagen. Jeg har sluttet å snorke, noe som er veeldig bra. Men det er et problem. Når jeg drikker kommer drikken noen ganger ut igjen av nesa. Det skjer bare når jeg tar store slurker, eller om jeg drikker med mat i munnen. Er det flere som har fått samme problem etter å ha fjernet falsk mandel? Lurer på om det er no feil med meg.
Gjest Gjest_Sarah_* Skrevet 1. oktober 2009 #102 Skrevet 1. oktober 2009 hei folkens! hvordan går det med dere? dere har vært så stille i det siste, er dere blitt frisk? Jeg har hatt to intense dager, spesielt i går da jeg ikke klarte å få ned vann engang. Har også blitt nødt til å gå over til voltaren i stikkpilleform siden jeg fikk en så intens smerte de to siste gangene jeg tok de at jeg fikk tårer i øynene. Har tatt voltaren og paracet for snart en time siden så nå går det greiere å få ned litt vann, må drikke mens jeg enda er bedøvd. Skal prøve å få ned en pannkake og, selv om jeg er ekstremt skeptisk til om jeg i det hele tatt kommer til å få ned en liten bit. dag 8 nå, eller 9 om man teller med operasjonsdagen Må da vel værepå tide å bli færdig med det værste snart! L-E-I hei:) Hadde ganske vondt på lørdag. og så avtok smertene . PÅ mandag var siste gange eg tok smertestillende:) Tror du kan spise normalt når du er klar for det selv, spiste normal mat siden dag 1 eg. Junk food here I come:) Haha.. var på mc donald i dag og hadde en stor meny:D nam nam:) hehe. Håper du har det bedre:)
Gjest Gjest_vegard_* Skrevet 4. oktober 2009 #103 Skrevet 4. oktober 2009 Nå er det 4 dager siden jeg fjernet mandlene. på en måte så er jeg glad jeg ikke googla f ø r jeg fjerna dem:p Er på dag nr 4 nå dersom jeg regner med operasjonsdagen! Var på dagkirurgi, og det tok ikke mer enn 1.5 time før jeg var opp på føttene igjen! De første dagene gikk overraskende bra, men visse hva jeg hadde i vente og det gjør jeg forsåvidt enda, da jeg ikke tror jeg har nådd toppen enda. Spiser voltaren 3 ganger om dagen, men synes det tar så lang tid før den begynner å virke (opp til 2 timer), så da rekker jeg å få virkelig vondt før medisinen begynner å virke! Enda så er formen bra! noe vondt i ørene tidligere i dag før voltaren'en begynte å virke! Sitter bare og håper det ikke blir så myyye værre enn det er på nåværende tidspunkt=)
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 4. oktober 2009 #104 Skrevet 4. oktober 2009 Nå er det 4 dager siden jeg fjernet mandlene. på en måte så er jeg glad jeg ikke googla f ø r jeg fjerna dem:p Er på dag nr 4 nå dersom jeg regner med operasjonsdagen! Var på dagkirurgi, og det tok ikke mer enn 1.5 time før jeg var opp på føttene igjen! De første dagene gikk overraskende bra, men visse hva jeg hadde i vente og det gjør jeg forsåvidt enda, da jeg ikke tror jeg har nådd toppen enda. Spiser voltaren 3 ganger om dagen, men synes det tar så lang tid før den begynner å virke (opp til 2 timer), så da rekker jeg å få virkelig vondt før medisinen begynner å virke! Enda så er formen bra! noe vondt i ørene tidligere i dag før voltaren'en begynte å virke! Sitter bare og håper det ikke blir så myyye værre enn det er på nåværende tidspunkt=) Hei:) Det blir bedre, men det tar desverre tid. Hadde også problemer med ørene, spes rundt dag 6 og utover mot groprosessen. Jeg gikk på voltaren i pilleform, men måtte bytte de til stikkpiller omsider da jeg ikke lenger klarte å svelge de. Var skikkelig vondt. Gir deg et tips om å spise og drikke masse mens du kan. Det var en dag, dag 8 om jeg ikke tar helt feil som var værst hos meg. Ikke for å skremme deg, men den dagen fikk jeg ikke i meg noe som helst næring, det var altfor vondt selv om jeg hadde tatt voltaren. Jeg er nå på dag 12, og kan oppsummere litt hvordan mine dager fram til nå har vært. DAG 1: operasjonsdagen. Grudde meg til narkosen, og var sikker på at det kom til og bli det værste. Ironisk nok gikk det kjempebra. Merket ingenting og våknet opp fint og hadde ikke noe ubehag annet enn at jeg var litt snørrete. DAG 2: Kjenner fortsatt ingen smerter i halsen, men har problemer med mye slim og er litt kvalm. Spiser litt lunken suppe som jeg senere kaster opp. Får problemer utover kvelden med mye slim, før jeg legger meg kaster jeg opp på nytt. Masse vann, div matrester og SLIM. husker at jeg ble veldig redd, men var ikke noe blod så var ikke noe galt. Dag 3 - 5: SLIM - lurer på om jeg kanskje har vært forkjøla i tillegg? Mens andre sutrer pga halssmerter så føler jeg at jeg blir kvalt og ikke får opp slimet. Veldig ubehagelig på nattestid. Har begynt å spytte i en kopp, klarer ikke lengre å svelge slimet da jeg i tillegg har en helt forferdelig(!) og konstant smak i munnen som jeg bare må kvitte meg med. Bruker mye tid på å skylle munnen med vann. 6-9 : De værste dagene. Smerten i halsen begynner kraftig å ta innpass. Er svært nøye med og ta pillene til rett tid. Vanskelig å få i seg mat på disse dagene. Klarer kun å spise etter medisinering. Får vondt i ørene (faslsk smertestråling) og syns til tider situasjonen er uutholdelig. Ringte faktisk en gang til sykehuset, men de sa at alt var som det brukte å være. () 10- 12 : Har fått litt mere energi siden jeg har klart å spise mer. Men er fortsatt ubehagelig. Har fortsatt vondt når jeg svelger, men kan ikke sammenlignes med hvordan det var på det værste. Er ekkelt til tider når jeg spiser da jeg svelger og kommer borti skorpe som fortsatt er der. Det gjør vondt. Sluttet med all medisin i dag. Og har i de siste dagene fått ned både pizza og wienerbrød. (Viktig å tygge veldig godt før man svelger) Har enda ikke sett noe tegn til blod, som jeg har hørt er ganske vanlig for enkelte når man er kommet så langt. Men det er vel individuelt som alt annet. Du får ha god bedring:) mange som har vært gjennom dette før deg. Du blir bra til slutt;) mat-tips: puddinger, fiskeboller, most lapskaus i boks, gele med vaniljesaus.
Gjest Gjest_anja_* Skrevet 6. oktober 2009 #105 Skrevet 6. oktober 2009 Fjernet mandlene for 7 dager siden , kan godt ta en liten oppsummering. Dag 1-4: Da gikk alt veldig bra, bare litt ekkelt i halsen. men som alle andre skriver etter dette, da spesielt dag 6 har det vært helt jævlig. Idag er det den 7 dagen virker som om det er på vei nedover. Jeg har brukt litt for mye voltaren. Må nødt til å ta ca hver 6 time hvis ikke gjør det altfor vondt. Men er tom for paralgin forte så bruker kun voltaren. Var ganske bekymret når det gjald snus, leste her at man ikke kunne snuse på en stund etterpå. Men de nevnte det ikke på sykehuset , så det kan vel ikke være så farlig? Har tatt en snus engang i blandt, det frister ikke akkurat så mye heller så
Gjest Fugl Fønix Skrevet 6. oktober 2009 #106 Skrevet 6. oktober 2009 Mannen min tok mandlene når han var 18-19 år. Han ble så dårlig at moren tok seg fri fra jobb i godt over en uke for å se etter ham. Og det er ikke fordi at hun er overbeskyttende.. Så man kan bli veldig dårlig av det.
Gjest Gjest_Vegard_* Skrevet 6. oktober 2009 #107 Skrevet 6. oktober 2009 Hohoi! Nå er det 6 dager siden, inkl. operasjonsdagen! Det går forsåvidt greit når jeg har tatt smertestillende, men rett før jeg skal ta pillene mine er det ufattelig vondt! klarer ikke å tenkte klart pga smertene! Hadde et bittelite håp om å slippe litt billigere unna enn normalt, for i går hadde jeg nesten ikke vondt i det hele tatt! spiste pølse og poteter til middag! Da jeg våknet i natt hadde jeg plutselig fått en helt annen smerte. Ikke så vondt i ørene som flere andre her har nevnt, men det kjennes ut som noen har stukket et... tja... sverd gjennom halsen min Men men, jeg kan tåle litt mer smerte, men da håper jeg virkelig det begynner å snu! God bedring til dere andre også =)
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #108 Skrevet 7. oktober 2009 Endelig er smertene nesten over, dette er den 8 dagen. Dag 5,6,7 var et helvete, men når jeg våknet idag tidlig var det nesten som normalt:)
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 7. oktober 2009 #109 Skrevet 7. oktober 2009 jeg er nå på dag 15! kjenner fortsatt ubehag når jeg svelger og spiser mat enkelte ganger. Smaksløkene er ikke kommet helt tilbake, så føler enda ikke at et mcdonalds besøk er verdt det. Lurer på om det har grodd fint og når jeg kommer til å føle meg helt fin.
Gjest Gjest_Vegard_* Skrevet 7. oktober 2009 #110 Skrevet 7. oktober 2009 Er nå på dag 7 inkl operasjonsdagen! Nå er det virkelig ille! klarer ikke å spise noe som helst. prøvde meg på lunken tomatsuppe, men det kjentes ut som halsen revnet, så måtte bare gi meg over! Vil likevel ikke si at jeg angrer på dette, for jeg tror og håper det blir mye bedre etterpå, med tanke på at jeg slipper alle de hersens halsbetennelsene
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #111 Skrevet 7. oktober 2009 jeg er nå på dag 15! kjenner fortsatt ubehag når jeg svelger og spiser mat enkelte ganger. Smaksløkene er ikke kommet helt tilbake, så føler enda ikke at et mcdonalds besøk er verdt det. Lurer på om det har grodd fint og når jeg kommer til å føle meg helt fin. whaat? kjenner du fortsatt ubehag etter så lang tid? Var sikker på at innen helga kunne jeg spise som normalt
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 7. oktober 2009 #112 Skrevet 7. oktober 2009 whaat? kjenner du fortsatt ubehag etter så lang tid? Var sikker på at innen helga kunne jeg spise som normalt Ja, jeg føler meg ikke helt ferdig enda. Altså det er ikke så stort ubehag at jeg fortsatt går på medisin, de sluttet jeg med dag 11. Men kjenner at det er ubehagelig å svelge mat og at jeg får litt vondt når jeg feks flirer. Jeg kan ogå være litt snørrete spesielt om morgenen, da er halsen også litt ekkel. Maten jeg spiser smaker heller ikke som før,selv om det ikke hindrer meg i å spise MASSE mat. Men husk at dette er veldig individuelt.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #113 Skrevet 8. oktober 2009 Er på dag 9 inkl operasjonsdagen nå, fra jeg våkner og til 6-7 tida er ting veldig bra. Kan nesten spise som normalt , men på kvelden blir det mye verre:S
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #114 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg er på dag 9 inkl operasjonsdagen. Men har fortsatt ikke kjent noen skorper som løsna?:S Ganske sikker på at jeg nådde smertetoppen på dag 6 og 7 siden det er langt ifra så vondt nå. Men alle skriver jo at de har kjent skorpa løsne, det har ikke jeg:S
Gjest Gjest_mari_* Skrevet 8. oktober 2009 #115 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg er på dag 9 inkl operasjonsdagen. Men har fortsatt ikke kjent noen skorper som løsna?:S Ganske sikker på at jeg nådde smertetoppen på dag 6 og 7 siden det er langt ifra så vondt nå. Men alle skriver jo at de har kjent skorpa løsne, det har ikke jeg:S Jeg har ikke hatt noen som helst blødninger gjennom hele perioden. Har heller ikke sett noe til skorpa gjennom spyttet. Men merket deriomot på de værste dagene 6-9 at det var vondt i svelget når jeg spiste, som om noe hadde satt seg fast. Det var nok skorpa jeg kjente, som var i ferd med å løsne. Når jeg spiste svelgte jeg nok skorpa med maten ettersom jeg ikke har sett noe. Tror ikke du skal bekymre deg over det, heller være glad
Gjest Gjest_Vegard_* Skrevet 10. oktober 2009 #116 Skrevet 10. oktober 2009 Er på dag 10 jeg nå, og har fortsatt grusomt vondt, spesielt om morgenen! klarer likevel å få i meg litt mat på kveldene, og det er jammen godt etter jeg kun har spist èn banan på 3 dager! Nå må jeg på apoteket for å handle mer smertestillende, da smertene har vart mye lengre enn hva jeg trodde! Begynner å bli mektig lei! spesielt av å våkne i 5 tida, 2 timer før pillene skal taes, og har ekstremt vondt! klarer ikke å sove eller noe! må bare ligge der og prøve å unngå å svelge! baah, og jeg som hadde planlagt å dra på byen i kveld! HAH
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #117 Skrevet 10. oktober 2009 Jeg er på dag 10 , ellr 11 med operasjonsdagen. Føler meg klar for fyll ikveld:p
Gjest mandelfri jente:D Skrevet 23. oktober 2009 #118 Skrevet 23. oktober 2009 Hei alle som skal eller vurderer å fjerne mandlene! Jeg gjorde det i begynnelsen av sommeren, og det gikk kjempefint! Det var vondt, men jeg trodde faktisk at det skulle være enda vondere. gikk på smertestilliende, stikkpiller, i en uke etterpå. Jeg spiste wienerpølser dagen etter operasjonen jeg! og skorpene så jeg aldri noe til. Før jeg skulle fjerne de, leste jeg endel på nettet om hvordan folk opplevde det. Ble jo livredd av alt det folk skrev, om skorper som falt ut, om livsfarlige blødninger og store vekttap. Jeg var kanskje veldig heldig. jeg hadde vondt, men husker det ikke som jævlig. men poenget mitt er å si til dere som vurderer eller skal ta mandlene, at det er ikke noe å grue seg til! Det finnes mye værre ting å gjøre. bare bestem deg for å ta deg helt fri fra alt i de to ukene etterpå, sånn at du får slappet av. det er mitt beste råd:) og lykke til! ps. narkose var en overraskende deilig opplevelse:)
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 24. oktober 2009 #119 Skrevet 24. oktober 2009 Hei, jeg fjernet mandlene mine rett før sommeren 2009. Jeg hadde ingen smerter de to første dagene etter operasjonen. Jeg spiste kylling og ris andre dagen etter operasjonen og trodde alt var bare bra, men så kom smertene. Tredje dagen merket jeg at det ble litt sårt og at det gjorde vondere å svelge. Fjerde dagen var værst, alt var forferdelig da, jeg greide kun sutte i meg litt is når jeg var neddopet på smertestillende. Jeg våknet hver morgen kl 4-5 fordi jeg trengte nytt påfyll med smertestillende piller, så jeg hadde alltid et glass vann og en pakke med piller ved siden av senga. En morgen jeg våknet (husker ikke helt hvliken dag det var, var vel 5-7 dager etter operasjonen) skulle jeg ta paralgin forte (smertestillende) som vanlig. Jeg puttet den i munnen og svelget, men det satt seg fast i såret (det var nesten som to tunellen der mandlene hadde vært). Jeg visste ikke hvordan jeg skulle få den ut siden jeg kunne ikke hoste og harke fordi det gjorde vanvittig vondt og det var farlig. Etter en lang stund greide jeg å riste hodet slik at den datt ut, etter den opplevelsen tok jeg alltid og knuste pillene til pulver og blandet det med litt vann eller saft (det smakte vondt, men det gjorde ihvertfall ikke vondt). Tolvte dagen etter operasjonen kunne jeg spise helt normal mat og drikke brus, men jeg spiste selvølfelig veldig forsiktig og sakte. Det jeg synes var skumlest ved hele opplevelsen var at smakte nesten ingenting siden tungen min hadde blitt klemt så hardt på under operasjonen, men dette gikk også heldigvis over etter en stund. Forresten, jeg leser om at alle synes det var så ille og at det blødde så mye da skorpene datt av, men dette merket jeg ingenting til. Jeg merket ikke at noe datt av eller at det kom noe blod ut av munnen.
Gjest Ganske så nylig operert Skrevet 10. november 2009 #120 Skrevet 10. november 2009 Heisann! Godt å høre at så mange av dere har hatt "fine" opplevelser mht. å fjerne mandlene. I likhet med mange av dere sjekket jeg óg nettet med tanke på mulige komplikasjoner og tips for matinntak, før operasjonen. Dette medførte i hovedsak i at jeg hadde et kjøleskap fyllt opp med yoghurt, en fryseboks full av is og en nybakt loff på benken. Samt masse suppeposer i skuffen Men med meg gikk det galt. To døgn etter operasjonen, midt på natten, merket jeg en svak blødning i halsen. Jeg hadde fått god informasjon av legene mine og var klar over at dette er en ganske vanlig ettervirkning. Jeg gikk på badet for å skylle munnen, og der begynte blodet å renne. Forsøk på å kjøle ned halsen og således lukke såret med isbiter skjønte jeg snart var fånyttes, så jeg måtte ringe 113 og gurgle frem mitt ærend og min adresse. På dette tidspunket hadde blodet sluttet å dryppe ut munnen og rant istedet i en stri strøm. Jeg var alene i huset og ikke spesielt høy i hatten. Vel fremme på sykehuset fikk legen raskt konstantert at hovedpulsåren min hadde revnet. Jeg hadde mistet (og drukket) mye blod og ble i all hast sendt til operasjonsstua. Hadde jeg ikke vært så nært et sykehus kunne jeg ifølge ØNH-legen mistet livet. Nå, fem uker etter, har jeg fremdeles vondt i halsen. Smakssansen er litt bedre, men det meste smaker fremdeles bittert. Spesielt varm mat er vond på smak. Jeg mistet over ti kilo i ukene etter, men dette håper jeg vil rette på seg, med jul og advent i sikte Jeg skriver ikke dette for å skremme noen fra å ta operasjonen. Fakta er at jeg nok fremdeles ville tatt den på nytt igjen, med tanke på de problemene mandlene har voldt med de siste par årene. Men det er viktig å være klar over at en hver operasjon har et visst element av risiko, så også en enkel mandeloperasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå