Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Fjerne mandler

Anbefalte innlegg

Gjest Mandler.
Skrevet

Jeg er på dag 7, inkl. operasjonsdagen. Dag 5 og 6 var et helvete. Kjørte til sykehuset på morgenen og fikk tramadol, noe som hjalp med en gang. I dag er det ikke så ille med smerter. Dere med erfaring, vil jeg bli bedre? eller vil dette bli værre?

Skrevet

Opererte for 8 dager siden, og ting begynner endelig å bli bedre. Hadde en smerte topp fra dag 4 - 7. Værste smerten jeg noen sinne har vært borti. Nesten så man ikke hadde lyst til å leve når det stod på sitt værste.

Tar 4/5 voltaren stikkpille om dagen, og den funker som bare det. Noe av skorpen har forsvunnet. Har mistet helt matlyst, og det eneste jeg får i meg er en is og litt vann om dagen. Ser skikkelig frem til å bli helt bra igjen!!

Gjest Silje
Skrevet

Jeg er på dag 7, inkl. operasjonsdagen. Dag 5 og 6 var et helvete. Kjørte til sykehuset på morgenen og fikk tramadol, noe som hjalp med en gang. I dag er det ikke så ille med smerter. Dere med erfaring, vil jeg bli bedre? eller vil dette bli værre?

I morgen er dag 3 etter operasjonsdagen. Au! Har er følelse av at det bare vil bli verre og verre. Fikk du tramadol i stedet for paralgin/pinex forte? Hva er forskjellen? Kan ta en-to pinex forte 4 ganger daglig + 3 voltaren daglig. I tillegg kan jeg ta paracet slik at jeg får i meg Max 1500 mg 4 ganger daglig med pinex'en, men synes ikke det hjelper en dritt. Har sykt vondt...

Gjest Julie
Skrevet

Heisann! Jeg fjernet mandlene mine på onsdag (den 27) så er nå på min dag 3. Har vært i overaskende fin form, spiste KNEKKEBRØD igår liksom.. Men sliter med utrolid dårlig smak i munnen. Den er helt forferdelig:( alle sier at de verste dagene begynner etter dag 5. Så nå gruer jeg meg skikkelig. Er det noen fler her som har operert nylig?

Gjest silje
Skrevet

Hei! Jeg fjernet mandlene mine den 28.. Har hatt vondt, men ikke på langt nær så vondt som jeg forestilte meg. For noen mnd siden hadde jeg så kraftig halsbetennelse at jeg lå 3 dager på sykehus. Tenkte det kom til og bli noe ala ifht smerte, men hittil er det myye bedre! Ang den dårlige smaken, ser jeg at det er mange fler som har erfart det samme.. Pusse tenner osv hjelper nok begrenset da det kommer fra belegget som skal hjelpe såret med å go. Har sluppet unna det så langt, men vi får se. Den dårlige smaken regner jeg med forsvinner om noen uker :-)

Gruer meg veldig til 5 dager + jeg og.. Har lest mye om hvor fælt det er. Men vi får se, krysse fingrene og håpe på det beste. En ting til, selvom du har vært i fin form vet jeg ikke hvor mye du bør fortsette å spise knekkebrød. Det har skarpe kanter, og halsen er veldig utsatt nå som den skal gro. Det er derfor det er viktig å spise "myk" mat, slik at det ikke blir infeksjoner osv, så det får grodd i fred.

:-) lykke tid videre

Gjest marte
Skrevet

Til dere som har operert nylig, det er ikke særlig vondt i starten. Men helvete bryter løst snart skal dere se. Har kommet til dag 10 nå, og ting har endelig snudd seg. I dag er første dagen jeg har spist mat og faktisk drukket brus. GODT!! Prøvde å spise litt taco, men er ikke så lett å få ned. Skorpen er heldigvis sluppet, den dårlige ånden er borte og stemmen er på vei tilbake. Gleder meg som en unge til dette er over!

Gjest Silje
Skrevet

Haha ok, det var jo lovende. Har forberedt meg på det værste, men kan jo umulig være verre enn sist jeg ble innlagt pga halsbetennelse.. Når kom smertetoppene for deg? Hvilken dag begynte det å bli verre? Regner med at det blir verre, så har prøvd å spise så mye jeg klarer nå, så jeg ikke blir heelt utsultet de neste dagene, hehe.

Gjest Julie
Skrevet

Er så glad for at jeg ikke er den eneste! Hvordan føler dere, dere idag? Jeg er blitt endel verre. Er ganske kvalm (fordi jeg ikke tåler paralgin forte) og bare håper jeg slipper oppkast o.l

Dagene går så forferdelig treige, og jeg vil bli ferdig NÅ!! Angrer..

Gjest Silje
Skrevet

Huff, god bedring. Har blitt verre selv jeg. Er på dag 4 med operasjonsdagen, og i dag er det betydelig verre. I dag med smertestillende er som uten smertestillende i går... trodde jeg skulle dø når jeg våknet i dag, hehe. Var ikke deilig. I tillegg føler jeg at jeg har hovnet opp en del. Flere som føler det sånn?

Huff, håper du slipper det. Oppkast er mitt verste mareritt nå, det må jo være heelt grusomt. Er heldigvis ikke kvalm, men får forferdelig vondt i magen av alle tabl. Blir ganske nedbrutt av å tenke på at jeg ikke er halvveis engang, men det blir vel verdt det i lengden :) er jo ikke så mye å få gjort med det nå uansett! Ingen vei tilbake, hehe.

Gjest Julie
Skrevet

Uff. Det samme føler jeg! Det er forferdelig å svelge de tablettene, det svir skikkelig! Jeg er på dag 5 med operasjonsdagen. Så er vel så og si halvveis. Føles ut som 1000 dager siden. Hvis ikke du har prøvd det burde du spise blomkålsuppe! Det smakte godt, og hadde god ettersmak. God bedring! Stay strong, hah

Skrevet

Fjernet mandlene som barn, og moren min fikk rare blikk av flyvertinnen da vi skulle hjem fordi jeg, et barn, ikke ville ha sjokolade, lol:P Det var jo vondt bare å svelge sitt eget spytt! Men er så lenge siden at jeg ikke husker hvor lang tid det tok før jeg kunne spise normalt igjen. Men selv som barn synes jeg aldri det var så vondt jeg måtte ha smertestillende da.

Gjest Silje
Skrevet

Zakuro: Det er kanskje ikke så rart, da de sier det er 100 ganger verre å fjerne de i voksen alder. Har man problemer med mandler osv som barn anbefales de jo å ta de mens man fortsatt er barn, da man visstnok blir spart for mye smerte ;-)

Julie: Prøvde meg på blomkålsuppe i stad, det var bare å glemme.. Svidde noe inni rakkern, hehe. Loff uten skorper med smør og barne-yoghurt er det som går ned uten å svi :-) Er jo ikke rart du sliter med å svelge tabl, skjønner ikke at du fikk det? Jeg begynte med brusetabl, men det svidde for mye det også, så noe annet enn stikkpiller er heelt uaktuelt. Blir det for ille er det ikke verre enn å ringe øre, nese, hals også sender de en resept på stikkpiller.. Ikke veldig deilig, men slipper unna så mye smerte!

..Beklager om det er mye skrivefeil her, men er helt surrete i hodet av mye smertestillende og lite mat+søvn, hehe!

Gjest Julie
Skrevet

Zakuro: Det er kanskje ikke så rart, da de sier det er 100 ganger verre å fjerne de i voksen alder. Har man problemer med mandler osv som barn anbefales de jo å ta de mens man fortsatt er barn, da man visstnok blir spart for mye smerte ;-)

Julie: Prøvde meg på blomkålsuppe i stad, det var bare å glemme.. Svidde noe inni rakkern, hehe. Loff uten skorper med smør og barne-yoghurt er det som går ned uten å svi :-) Er jo ikke rart du sliter med å svelge tabl, skjønner ikke at du fikk det? Jeg begynte med brusetabl, men det svidde for mye det også, så noe annet enn stikkpiller er heelt uaktuelt. Blir det for ille er det ikke verre enn å ringe øre, nese, hals også sender de en resept på stikkpiller.. Ikke veldig deilig, men slipper unna så mye smerte!

..Beklager om det er mye skrivefeil her, men er helt surrete i hodet av mye smertestillende og lite mat+søvn, hehe!

Å, uff da! Du spiste den vel kald? Men nå tror jeg at jeg har vært ganske heldig. Får egentlig ned det jeg vil, med selvfølgelig litt ubehag.

Eneste grunnen til at jeg tar paracet+ibux er fordi jeg blir ekstremt kvalm av Paralgin forte. Tar Voltaren i stikkpiller da. Synes det er så ekkelt for det kommer sånn olje av det.. Ehe..

Nå gjenstår det vel bare dette med skorpen. Det gruer jeg meg til! Er også ganske lei av å ligge i senga og se på One tree hill.. Haha!

La ikke merke til en eneste skrivefeil jeg. Din knarker! Hehe

Gjest Sevastra
Skrevet

Jeg fjernet mandlene for 7 dager siden. Først gikk det veldig greit. jeg spiste brødskiver og alt mulig annet fra og med dag 1. Da dag 5 kom startet helvete. Det har blitt vondere og vondere hver dag. Jeg har vondt i alle tennene, kjeven, ørene og trommehinnene, halsen og øynene. I dag har jeg lagt på baderomsgulvet og grått av smerte. Får ikke ned mat mer, vann svir som faen. Slik jeg opplever det har

man vondt hvert sekund hele døgnet. Medisinen har så og si ingen effekt på meg, den tar bare en bitteliten del av smertene.

Jeg angrer som en hund på at jeg valgte å fjerne mandlene!!!

Oppdatering: dagen etter dette dro jeg til legen, det viste seg at jeg hadde fått infeksjon i såret. Hvis noen har så vondt at du bare vil gråte hele tiden så tror jeg det er lurt å dra til legen og sjekke for infeksjon. :)

Gjest Silje
Skrevet

Takk for update Sevastra! Godt å høre, må si jeg ble ganske redd da jeg leste det før operasjonen, hehe. Note to self: Holde seg unna kvinneguiden før man skal gjennom ting som generelt gjør vondt, hehe.

Julie: Spiste selvfølgelig suppe kald, hvis ikke hadde jeg dødd, hehe. Skjønner hva du mener med ekkelt, er ikke veldig digg akkurat, men må man å må man :P Hvis det har noe å si synes jeg ikke pinex forte hjelper en dritt mer enn det paracet gjør, det er voltarenen som har kneiken på den verste smerten her.. Synes 3 ganger om dagen er alt for lite, men jeg klarer meg jo, så får bare være, hehe.

Gruer meg til skorpen selv jeg.. Hørt så mye fælt.. Men må si jeg gleder meg til å komme meg ut av huset igjen. Har sett så mange serier de siste dagene, tror jeg har blitt helt firkanta i øya, haha :-D

Ellers så lurer jeg på en ting.. Føler du at det har hovna opp eller blitt vanskeligere å puste? Spesielt på natten? Våkner flere ganger om nattan når jeg legger meg på ryggen av at jeg ikke fåt puste igjennom nesa. Aner ikke hvordan det fungerer nedi halsen der, men det kjennes ut som drøvelen tetter for luften gjennom nesa.. Aner ikke om det er tilfellet, men er -livredd- for at ikke gir seg, er så sykt avhengig av å kunne sove på ryggen :-/

Noen fler som har det sånn?

Annonse
Gjest Julie
Skrevet

Takk for update Sevastra! Godt å høre, må si jeg ble ganske redd da jeg leste det før operasjonen, hehe. Note to self: Holde seg unna kvinneguiden før man skal gjennom ting som generelt gjør vondt, hehe.

Julie: Spiste selvfølgelig suppe kald, hvis ikke hadde jeg dødd, hehe. Skjønner hva du mener med ekkelt, er ikke veldig digg akkurat, men må man å må man :P Hvis det har noe å si synes jeg ikke pinex forte hjelper en dritt mer enn det paracet gjør, det er voltarenen som har kneiken på den verste smerten her.. Synes 3 ganger om dagen er alt for lite, men jeg klarer meg jo, så får bare være, hehe.

Gruer meg til skorpen selv jeg.. Hørt så mye fælt.. Men må si jeg gleder meg til å komme meg ut av huset igjen. Har sett så mange serier de siste dagene, tror jeg har blitt helt firkanta i øya, haha :-D

Ellers så lurer jeg på en ting.. Føler du at det har hovna opp eller blitt vanskeligere å puste? Spesielt på natten? Våkner flere ganger om nattan når jeg legger meg på ryggen av at jeg ikke fåt puste igjennom nesa. Aner ikke hvordan det fungerer nedi halsen der, men det kjennes ut som drøvelen tetter for luften gjennom nesa.. Aner ikke om det er tilfellet, men er -livredd- for at ikke gir seg, er så sykt avhengig av å kunne sove på ryggen :-/

Noen fler som har det sånn?

Skjønner! Synes 3 ganger om dagen er altfor lite jeg og. Jeg tar jo 9 paracet om dagen. Må jeg nesten om jeg skal komme meg gjennom det her..

Hadde et par timer her istad som var helt utrolige! Det var som om alt var normalt, kjente ingenting når jeg svelget osv.. Men begynner å komme litt tilbake nå! I forhold til alle andre sine skrekkhistorier føler jeg meg ganske heldig. MEN så kommer morningene. De er jævlige! Da klarer jeg ikke svelge og ligger bare å griner, til jeg får svelget paracetene. Men etter klokka 12 er alt helt fint. Har du det også sånn?

Nei, jeg har ikke merket det i det hele tatt. Men drøvelen min er utrolig hoven da. De har jo fjernet noe i nesen din også. Kanskje det kan være det? Hvis det fortsetter så burde du kanskje ringe dit du opererte?

Gjest silje
Skrevet

Skjønner! Synes 3 ganger om dagen er altfor lite jeg og. Jeg tar jo 9 paracet om dagen. Må jeg nesten om jeg skal komme meg gjennom det her..

Hadde et par timer her istad som var helt utrolige! Det var som om alt var normalt, kjente ingenting når jeg svelget osv.. Men begynner å komme litt tilbake nå! I forhold til alle andre sine skrekkhistorier føler jeg meg ganske heldig. MEN så kommer morningene. De er jævlige! Da klarer jeg ikke svelge og ligger bare å griner, til jeg får svelget paracetene. Men etter klokka 12 er alt helt fint. Har du det også sånn?

Nei, jeg har ikke merket det i det hele tatt. Men drøvelen min er utrolig hoven da. De har jo fjernet noe i nesen din også. Kanskje det kan være det? Hvis det fortsetter så burde du kanskje ringe dit du opererte?

Ringte i stad, de mente det var drøvelen som var blitt rævkjørt under operasjonen, haha. Så lenge det det ikke ble verre skulle det være ok. Men hvis du tenkte på polyppene er de fjernet fra før av :-)

Skjønner det.. Morningene er de verste. Eller hvis jeg våkner etter en liten powernap på dagen. Det er heeelt uutholdelig, uavhening om jeg har tatt smertestillende eller ikke egentlig. På morgenen kan samboeren min bare drite i å snakke til meg, jeg klarer ikke å smile en gang (generelt endre ansiktsutrykk) før det har gått et par timer fra jeg stod opp. Er helt grusomt, så du er ikke alene der! Tar masse selv jeg, kunne ta 1-2 pinex forte 4 ganger om dagen. Jeg kan få i meg 1500mg x 4 paracet om dagen, så tar egentlig enten en pinex og en paracet eller to pinex. Pluss voltareren da. Tar ikke maxdose, synes det er så sykt mye, men hadde uansett ikke klart meg med noe midre. Har noen timer i løpet av dagen hvor det går okei her også, men helvete kommer fort tilbake, slipper ikke unna :( hehe.

Nei huff, synes det kan bli bedre snart. Keep up the good work, og la meg vite hvordan det går med deg i morra da :) Håper liksom på at det kan komme gode nyheter fra deg, for da blir det kanskje bedre for meg snart også, hehe :)

Gjest Julie
Skrevet

Ringte i stad, de mente det var drøvelen som var blitt rævkjørt under operasjonen, haha. Så lenge det det ikke ble verre skulle det være ok. Men hvis du tenkte på polyppene er de fjernet fra før av :-)

Skjønner det.. Morningene er de verste. Eller hvis jeg våkner etter en liten powernap på dagen. Det er heeelt uutholdelig, uavhening om jeg har tatt smertestillende eller ikke egentlig. På morgenen kan samboeren min bare drite i å snakke til meg, jeg klarer ikke å smile en gang (generelt endre ansiktsutrykk) før det har gått et par timer fra jeg stod opp. Er helt grusomt, så du er ikke alene der! Tar masse selv jeg, kunne ta 1-2 pinex forte 4 ganger om dagen. Jeg kan få i meg 1500mg x 4 paracet om dagen, så tar egentlig enten en pinex og en paracet eller to pinex. Pluss voltareren da. Tar ikke maxdose, synes det er så sykt mye, men hadde uansett ikke klart meg med noe midre. Har noen timer i løpet av dagen hvor det går okei her også, men helvete kommer fort tilbake, slipper ikke unna :( hehe.

Nei huff, synes det kan bli bedre snart. Keep up the good work, og la meg vite hvordan det går med deg i morra da :) Håper liksom på at det kan komme gode nyheter fra deg, for da blir det kanskje bedre for meg snart også, hehe :)

Uff og uff! Skal skrive om dagen min i morgen jeg. Er jo min dag 7 imorgen inkl. operasjonsdagen. Den skal visst være den verste! Wish me luck, så skriver jeg i morgen igjen :)

Gjest Julie
Skrevet

Heisann! Har egentlig ikke så mye annet å si enn at dagen min har vært topp! Hadde veldig vondt frem til klokken 12, men etter det har alt vært som nesten normalt. Fikk endelig fikset meg litt og tok meg en tur ut! Deilig etter å ha sett ut som en dass i en uke nå. Haha.. Håper at det bare går oppover så jeg klarer å jobbe på lørdag. Også krysser jeg fingrene for at du for en like fin dag som meg i morgen :)

Gjest Silje
Skrevet

Wow, så bra! Kjenner jeg blir skikkelig misunnelig, skulle gjerne orka å fiksa meg litt jeg og! Savner å føle meg nogenlunde pen, haha:P Skulle gjerne sagt det samme. Gårsdagen var helt grusom for meg, absolutt den verste. Klarte ikke å få ned vann engang.. Snakka med legen på sykehuset, og hun ville gi meg tramaol. Problemet er bare at den ikke finnes i stikkpiller, og jeg har ikke sjangs til å få ned tabletter. Så hun ville at jeg skulle inn på sykehuset et døgn, slik at jeg skulle få i meg væske og sterkere smertestillende.. Hun mente at hvis jeg fikk dempa smertene ordentlig et døgn ville det hjelpe, slik at smertene senere ville bli dempet også.. Noe med å "få bort smertetoppene" eller noe i den duren. Har jo ikke veldig lyst, men om hun mener det blir bedre på den måten sier jeg gjerne ja takk! Hehe. Så da blir det en tur på sykehus for min del. Jædda!

Fader as, må si jeg egentlig angrer litt.. Så det BØR være verdt det i lengden, hehe!

Håper formen er like bra i dag! :-) Ikke ta deg helt ut da, så du ikke blir verre igjen ;-) Siste du vil regner jeg med.

Merka noe til det skorpegreiene forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...