Gjest Gjest1991 Skrevet 28. oktober 2011 #201 Skrevet 28. oktober 2011 Uff.. Ja ser at smertene her varierer veeldig fra person til person! Men jeg tror nok jeg har vært ganske heldig når det har kommet til denne operasjonen og prosessen i seg selv *bank i bordet* for er jo tross alt 10 dager isden jeg fjernet mandlene men det skal sies at jeg har hatt utrolig vondt både i hals og ører, men nå kjennes det bare ut som en mild halsbettenelse ikke har jeg tatt noen smertestillende for i dag (enda) så er absolutt på bedringens veg håper jeg! For går veldig opp og ned... Iløpet av disse ti dagene så har jeg funnet ut at den beste tiden for å snakke og spise (fast føde også) er fra 6 på kvelden til 11 hehe.. Og ett tips, hvos du har veldig vondt så er det like greit og bare suge på en isbit enn å bla opp en hel is ! Funka veldig bra for meg jaffal men som sagt som jeg nevnte på innlegget over så er jeg veldig spent på når denne skorpen detter av.. Håper bare ikke at jeg blør for haater sykehus og vil ikke tlbake med d første! Er virkelig så myr jeg kan si om dette men blir et forferdelig langt innlegg men min opplevelse har ikke vært en skrekkhistorie jaffal! Gruet meg ikke til operasjonen heller fordi jeg var forberedt på smertene, så kanskje det hjalp litt på smertene? Jg hadde veeeldig store mandler også, så store at det tok 1 time og 3o min før operasjonen var ferdig, og de måtte sende den ene mandelen inn for å få den skjekka heh..har ikke hørt noe enda så var vel ikke noe håper jeg men uansett.. Med de positive tingene som har kommet ut av at jeg hqr fjernet mandlene, så hadde jeg gjort det igjen for å si det sånn... Har det såå mye bedre nå! Og forskjellen er som dag og natt!
Gjest Gjesten Skrevet 29. oktober 2011 #202 Skrevet 29. oktober 2011 Uff.. Ja ser at smertene her varierer veeldig fra person til person! Men jeg tror nok jeg har vært ganske heldig når det har kommet til denne operasjonen og prosessen i seg selv *bank i bordet* for er jo tross alt 10 dager isden jeg fjernet mandlene men det skal sies at jeg har hatt utrolig vondt både i hals og ører, men nå kjennes det bare ut som en mild halsbettenelse ikke har jeg tatt noen smertestillende for i dag (enda) så er absolutt på bedringens veg håper jeg! For går veldig opp og ned... Iløpet av disse ti dagene så har jeg funnet ut at den beste tiden for å snakke og spise (fast føde også) er fra 6 på kvelden til 11 hehe.. Og ett tips, hvos du har veldig vondt så er det like greit og bare suge på en isbit enn å bla opp en hel is ! Funka veldig bra for meg jaffal men som sagt som jeg nevnte på innlegget over så er jeg veldig spent på når denne skorpen detter av.. Håper bare ikke at jeg blør for haater sykehus og vil ikke tlbake med d første! Er virkelig så myr jeg kan si om dette men blir et forferdelig langt innlegg men min opplevelse har ikke vært en skrekkhistorie jaffal! Gruet meg ikke til operasjonen heller fordi jeg var forberedt på smertene, så kanskje det hjalp litt på smertene? Jg hadde veeeldig store mandler også, så store at det tok 1 time og 3o min før operasjonen var ferdig, og de måtte sende den ene mandelen inn for å få den skjekka heh..har ikke hørt noe enda så var vel ikke noe håper jeg men uansett.. Med de positive tingene som har kommet ut av at jeg hqr fjernet mandlene, så hadde jeg gjort det igjen for å si det sånn... Har det såå mye bedre nå! Og forskjellen er som dag og natt!
Gjest Gjesten Skrevet 29. oktober 2011 #203 Skrevet 29. oktober 2011 Hei Huff jeg skal fjerne mandlene om to dager og etter å ha lest meg gjennom innleggene her - må jeg si at jeg gruer meg til tiden etter operasjon.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #204 Skrevet 2. november 2011 Jeg bare lurer på en ting.. Skorper? Jeg ser for meg to svære biter med ordentlig SKORPE liksom, men det er jo bare to bittesmå hull der mandlene lå? Så kan ikke helt se for meg at det er skorpe der, og om det er det, at de ikke er så forferdelig store? Har lest igjennom innleggene her, mange sier at de begynte å blø noe voldsomt når skorpen falt av. Hvilken dag? Hvor? Det er nøyaktig ei uke siden jeg fjernet mine, jeg bare venter på at den såkalte "skorpen" skal "falle av".
Gjest Mandelstang Skrevet 7. november 2011 #205 Skrevet 7. november 2011 Er på 8 dagen etter snorkeoperasjon og er veldig glad for at jeg fikk ett ekstra medikament i tillegg til Paralgin Major og Voltaren. Selv bruker jeg en ekstra Paralgin en ekstra Voltaren per dag, men det får dere vurdere sammen med legen deres. Det dere må be om er Andolex 1,5 mg/ml gurglevann. Er både desinfiserende og svakt bedøvende og funker umiddelbart etter gurgling når jeg har smertetopper. Doseringer jeg får er 10 ml 6-8 ganger daglig. NB! Skal ikke svelges.
Pentu Skrevet 14. november 2011 #206 Skrevet 14. november 2011 Jeg skal ta mine om 3,5 uke og klarer ikke helt å bli enig med meg selv om hva jeg syns. Tror jeg har en relativ høy smerteterskel, men det jeg er mest redd for er å få i meg noe og at jeg kommer til å rase ned i vekt. Hvor mye gikk dere ned? Leser at en del av dere mistet smakssansen, hvor lenge varte det?
Gjest Lillimi Skrevet 17. november 2011 #207 Skrevet 17. november 2011 Jeg bare lurer på en ting.. Skorper? Jeg ser for meg to svære biter med ordentlig SKORPE liksom, men det er jo bare to bittesmå hull der mandlene lå? Så kan ikke helt se for meg at det er skorpe der, og om det er det, at de ikke er så forferdelig store? Har lest igjennom innleggene her, mange sier at de begynte å blø noe voldsomt når skorpen falt av. Hvilken dag? Hvor? Det er nøyaktig ei uke siden jeg fjernet mine, jeg bare venter på at den såkalte "skorpen" skal "falle av". Det er bare en myk skorpe.. det verste er når skorpen begynner å forsvinne og du får en rød ring rundt der.. det svir no så inn i H****ette blir ganske store.. skulle lagt ut bilde av meg etter en uke, men skjønte ikke helt hvordan det fungerte med det bildeopplastningen her.. det spørs jo også hvor store mandlene dine er.. mine falt ikke av.. og ikke blødde jeg heller. Det er nokså sjeldent så tror du kan slappe av.
Moscato Skrevet 18. november 2011 #208 Skrevet 18. november 2011 (endret) Uff, har noen lyst til å trøste meg litt? Jeg tok mandlene sist fredag, og det gikk i og for seg helt greit, bortsett fra at det ble oppdaget på oppvåkningen at jeg ikke tåler morfin (og at det ikke fungerer smertestillende på meg). De første dagene gikk greit, og som ventet ble det verre etter hvert. Jeg har hele veien vært nødt til å ta smertestillende før måltider for å greie å svelge, og så begynte jeg å våkne om natten pga smerter. På tredje dagen startet kvalmen for alvor, og siden det har jeg måttet velge mellom sterke smerter, og å være fryktelig kvalm pga smertene. Har også vist seg at Pinex major ikke er det minste effektivt, og en tafatt lege skrev i går ut ketogan til meg. De fungerer forsåvidt, men jeg er fortsatt avhengig av å ta voltaren, og selv om natta gikk greit har jeg hele dagen vært grusomt kvalm og spydd flere ganger. Så nå er jeg på femte dag praktisk talt uten næring, og konstant kvalm, delvis forstoppet, kjempeslapp, skjelven og svimmel Vil bare at dette skal være over NÅ! Endret 18. november 2011 av Moscato
Gjest gjest camilla Skrevet 31. januar 2012 #209 Skrevet 31. januar 2012 Jeg fjerna mine mandler for 6 dg siden. Har ikke så mye smerter, med unntak av en time eller to før jeg skal ta voltaren. Sliter mest med verksmaken. Lurer på hvor lenge den varer? Sliter også med å spise pga kvalme. Har ikke spist mye de siste 6 dagene nei. 1 yoghurt, litt suppe og litt is. Føler meg helt utslått da. Nå er i tillegg mannen blitt syk, og minstedatra på 1 1/2 år. Slitsomt.
Gjest Spinell Skrevet 31. januar 2012 #210 Skrevet 31. januar 2012 Det er mange år siden jeg tok mandlene, men så vidt jeg husker var det ordentlig vondt i en-to ukers tid, og så gikk det gradvis over. Rar smak i munnhulen/halsen varte omtrent like lenge. Det var annen praksis for medisinering da jeg tok mandlene, så jeg fikk kun Paracet i stikkpilleform som smertestillende. Kvalmen kan likegjerne være bivirkning av Voltaren, og den blir ofte verre av at Voltaren får virke på nesten tom mage.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #211 Skrevet 31. januar 2012 Moscato: Kok te på fersk ingefær og kjøl den ned før du drikker den. Hjelper veldig godt mot kvalme:)
Gjest Victoria Skrevet 21. februar 2012 #212 Skrevet 21. februar 2012 Jente på 17 år her. Fjernet mandlene for 8 dager siden (inkludert operasjonsdagen) og er positivt overrasket over smertene etter å ha lest alle disse historiene her. Ja, det har vært smertehelvete, men hvis folk begynner å sammenlikne dette med fødsel så tror jeg jammen meg ikke det å føde kan være så ille som jeg har sett for meg at det skal være...Først må jeg si at narkose var en ganske så deilig opplevelse om jeg kan få si det, da jeg våknet føltes det bare ut som jeg hadde fått den beste søvnen på lenge. Var litt groggy da jeg våknet og hadde en ekkel følelse av at jeg hadde noe baki halsen som ville ut, og som jeg ville harke opp, men fikk streng beskjed på overvåkningsværelset om at det var strengt forbudt og kunne føre til blødning. Så det har jeg ikke gjort siden. Resten av operasjonsdagen gikk med til å sove for det meste, og dag 2 og 3 fikk jeg i meg kald tomatsuppe og lollipopp for det meste. Dag 4-6 ble smertene litt verre, men passet på å ta smertestillende når jeg følte det ble ille. I dette tidsrommet hadde jeg brukt kun Paralgin Forte i stikkpilleform, og dag 6 var det tomt. Så derfor gikk jeg over til vanlig piller som jeg delte i to. Ja, det er helvete å svelge, men personlig syns jeg det har vært en mye mer behagelig opplevelse når alt kommer til alt å slippe å stappe vokspiller opp i rompa. Så det er verdt en smerte på et halvt minutt for å få svelget unna 4 tabletter (delte hver pille i to). Så tok det ca. en halvtime og smerten var bortee! I hvert fall en stund...Er på dag 8 nå og merker absolutt til smertene hele tiden, men prøver å unngå å ta smertestillende med mindre det er absolutt nødvendig. I dag har jeg bare kjørt to omganger med Paralgin Forte og Voltaren som normalt. Flere skriver at de opplever Voltaren som smertedempende men jeg vil heller si det er Paralgin Forte som har gjort den hjelpen for meg (Spesielt etter jeg begynte å ta vanlig tabletter i stedet for stikkpiller). Er alt i alt ganske fornøyd, har fått slappet av mye, og regner med at denne smerten er verdt det. Prøver å se det positive i det, får sett sinnsykt mye på favorittserien min i hvert fall, og har to "tjenere" som løper rundt og fikser for meg! Kanke klage Så er det mulig jeg kanskje har ganske høy smerteterskel da, men til dere som sier dette er verre enn å føde, det gidder jeg ikke å tro noe på!
Lilletrollet Skrevet 27. april 2012 #213 Skrevet 27. april 2012 Jeg fjernet mandlene for 9 dager siden,og håper jeg snart er over det værste. Det som plager meg aller mest er smaksløkene som er helt på tur.... Jeg synes alt smaker dritt..... Eneste som smaker nogenlunde vanlig er vann. Jeg har gått ned nesten 5 kg,og har litt lite energi. Har slitt med ekstrem kvalme pga smertestillende,så går bare på voltaren sup og paracet. Har litt "eksta"vondt i noen timer mellom hver dose,mn så lenge jeg kan ligge så går det greit.
Gjest Sevastra Skrevet 30. april 2012 #214 Skrevet 30. april 2012 Jeg fjernet mandlene for 7 dager siden. Først gikk det veldig greit. jeg spiste brødskiver og alt mulig annet fra og med dag 1. Da dag 5 kom startet helvete. Det har blitt vondere og vondere hver dag. Jeg har vondt i alle tennene, kjeven, ørene og trommehinnene, halsen og øynene. I dag har jeg lagt på baderomsgulvet og grått av smerte. Får ikke ned mat mer, vann svir som faen. Slik jeg opplever det har man vondt hvert sekund hele døgnet. Medisinen har så og si ingen effekt på meg, den tar bare en bitteliten del av smertene. Jeg angrer som en hund på at jeg valgte å fjerne mandlene!!!
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2012 #215 Skrevet 8. juni 2012 Jeg har lest litt i denne tråden og har lagt merke til en ting; alle dere som bruker voltaren tar det 3 ganger om dagen? Jeg går også på voltaren (50 mg), men skal bare ta det 2 ganger om dagen. Tar Paralgin Forte i tillegg, men føler at det er Voltaren som virkelig gjør susen. Føler meg litt snurt her, og teller timene til neste Voltaren-dose. Er på dag 5 (medregnet operasjonsdagen), og har vært så sår og hoven at jeg nesten ikke har spist noe. En ting er smertene, en annen ting er å være konstant kvalm og utsulta om hverandre. Åh, jeg vil hoppe en uke fram i tid.
Gjest gjestepat Skrevet 26. juni 2012 #216 Skrevet 26. juni 2012 Hei alle sammen, ser at dette er en ganske gammel tråd, men finner ikke så mye nytt om emnet. Hvordan følte dere det den 9 dagen etter operasjonen ca? Føler meg nemlig bedre enn dag 7, men fremdeles ganske dårlig
Grønt blad Skrevet 26. juni 2012 #217 Skrevet 26. juni 2012 Jeg husker ikke nøyaktig hvordan jeg var dag for dag, men dag 9 var jeg sikkert dårlig. Gi det et par uker før du forventer å være som før.
Pentu Skrevet 26. juni 2012 #218 Skrevet 26. juni 2012 Tror jeg var på dag 10 før jeg begynte å klare meg uten alt for mye piller. Men for meg tok det 3 uker før det sluttet å gjøre skikkelig vondt.
Gjest gjestepat Skrevet 27. juni 2012 #219 Skrevet 27. juni 2012 var du tilbake i jobb etter to uker da eller fikk du forlenget sykemelding?
Pentu Skrevet 27. juni 2012 #220 Skrevet 27. juni 2012 Jeg ble sykemeldt i 4 uker, men det er fordi jeg går på medisiner som ødelegger immunforsvaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå