Gå til innhold

føler meg som ei vaskekjerring


Gjest utlogget

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hedda Gabler

Må bare minne om at ikke alle menn er like. Her er det mannen som er mest opptatt av at det skal være ryddig og rent (selv om det hender at han mener det er jeg som skal gjøre det...:frustrert: ).

Prøv å bli enige om noen enkle regler.

Husk at alle hater å bli mast på - det får i alle fall ikke meg til å gjøre noe mer eller bli noe særlig hyggeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg føles det som om det er bare meg som gjør husarbeid, også. Pluss at jeg nå jobber 6 dager i uka, har alt ansvaret både økonomisk og praktisk. Noen ganger gjør han ting hjemme, som å vaske kopper. Måten min for å få litt mer hjelp i huset, er når jeg kommer hjem fra jobb og han vil at jeg skal slappe av med han i stua, så sier jeg at jeg ikke kan fordi jeg må vaske gulv, vaske badet, vaske kopper osv. Da står han opp med en gang og hjelper til, fordi han vet at da får vi mer tid sammen, når vi er to som gjør ting. Men han gjør aldri noe hvis han ikke blir bedt om det. Klesvasken bare vokser og vokser, melkekartongene på rekke og rad på kjøkkenet, sokker og boxere ligger på badegulvet, askebegeret er alltid stappfullt, og han setter aldri på plass glass eller tekopper, bare henter en n y, så det hender det er 5-6 glass på bordet etter bare han iløpet av en dag. Nå når jeg er borte noen dager, gruer jeg meg litt til hvilken stand leiligheten er i når jeg kommer hjem. Uansett, det har blitt mye bedre enn det var før, og han er fullstendig klar over at før han flytta inn var det rent og pent/ryddig hele tida (for det så han da han kom på besøk) og nå er det ikke så veldig ryddig og pent. Men han blir bedre og bedre, og for meg hjalp det å minske på alenetiden vi har sammen fordi jeg må gjøre husarbeid, og han kunne se at jeg var sliten etter jobb. Det, pluss å gi han masse ros når han først hjelper til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann gjør heller aldri noe hvis ikke han blir bedt om det, noe som irriterte meg grenseløst før, og ja det ble litt kranglings. Så endte vi opp med et kompromiss, og nå er husarbeid et ikke-tema :)

Det går ut på at siden han ikke ser hva som må gjøres (for det innrømmer han) så må jeg spørre han om han kan gjøre det. Så skal han prøve så godt han kan å ikke svare på en negativ måte- stønne og bære seg (for det har skjedd og da blir jeg sur), og heller si ifra hvis det passer dårlig/at han gjør det senere. Så skal jeg ikke mase og prøve å ikke irritere meg hvis han ikke gjør det han blir bedt om med en eneste gang. Hvis det derimot går timesvis må jeg si ifra, for da kan det hende han har glemt det :ler: Han skal prøve å være nøye med det han gjør, mot at jeg roer ned litt på alt jeg mener at burde vært gjort. I tillegg ønsker han oppgaver han skjønner poenget med (støvsuge ok, støvtørking ikke ok :ler: ). Det tror jeg var alt. Jo, også skal vi være flinke til å rose hverandre (og han er veldig flink til å rose meg for ting også, han pleier ofte å se at ting har blitt gjort selvom han i utgangspunktet ikke så at det burde gjøres ;) ).

Fungerer utmerket, fordi jeg har vært hjemme mer enn han og gjort mesteparten på grunn av det ;)

Endret av Drua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er problemet litt annleis...Han er kroniske plager og jobber 60%...og det er max. kapasitet. Når han kjem heim er han sliten og trøyt. Fortsetter han å køyre på da så ender han opp med smerter som paralgin forte hjelper litt på (han har andre smertestillende som virker betre på smerten men dei vert han veldig trøyt av og litt svimmel av).

Prøver å få han til å hjelpe, men det er ikkje så lett. Eg gjer det meste heime og eg studerer fullt og pendler vekk ca. 1.5-2 timer om dagen. Han er ikkje særlig ryddig av seg, og det er heller ikkje eg. Men det er for det meste eg som gjer alt. Har prøvd å la han få ansvaret for eit spesifikt område (bretting av tøy og få det i skap, eller å halde kjøkenet reint), men det hjelper lite. Fungerer ca. i ei veke. Har prøvd å mase, men det hjelper ikkje. Har prøvd å prate...fungerer ei lita stund. Er takknemlig for alt han faktisk gjer og uttrykker det, men det hjelper ikkje stort. Å la det flyte er nyttelaust.

Er vanskeleg for skjønner at det meste kjem til å bli mitt ansvar sidan han har redusert helse, men berre litegranne hjelp hjelper så mykje. Har ikkje funnet den gyldne løysing enda men jobber hardt for å prøve å finne ein måte som fungerer.

Han er ellers ein fantastisk mann med det beste hjarta som finnes, og eit fandenivoldsk glimt i auget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en måte å få slutt på dette, det er å la være å gjøre alle tingene. Senk kravene til deg selv og la rotet ligge.

100 % enig. Du må kanskje innse at du er like mye problemet som han, kanskje det ikke er nødvendig å ha det så veldig, veldig reint? Her i huset er vi to voksne mennesker som støvsuger maks 2 ganger i måneden, og vasker maks 4 ganger i året, og det fungerer helt greit. Aldri hørt noe om at vi har det skittent hjemme hos oss. Men det skal sies, vi er ekstremt ryddige mennesker begge to og dét hjelper.

Rådet mitt er likevel og fortsatt: Senk kravene hvis du skal overleve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som min mann, men her er vist det slik det skal være siden jeg bare går her "hjemme". Dvs jeg er hjemme med to barn hele dagen 9-18 og gjør alt husarbeid og praktisk rundt om i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan du har det!

Men det er forskjell på din og min samboer. Mens min gjør alt det du sier, så kan jeg i alle fall be ham om å gjøre ting, og i 70% av tilfellene blir det gjort. Men å drive å svare deg med at det er det eneste som står i hodet på deg, er urettferdig og respektløst, og det syns jeg du burde snakke med ham om.

Ellers tror jeg ikke løsningen er å la være å gjøre noe som helst. Driter han i hvordan det ser ut, så ser han det ikke uansett.

Det jeg har gjort, er å lage en liste. En liste hvor de daglige gjøremålene står øverst (tømme søppel, rydde og vaske kjøkkenbenk, re senga, rydde stuebord, tømme oppvaskmaskin, vaske klær, henge opp klær, lage mat, handle), så kommer de ukentlige (støvsuge, vaske badet, ++), og de månedlige, det er stort sett en skikkelig vask av leiligheten. Så lager man kolonner bortover, med datoer og et ark for hver måned, og krysser av når man har gjort det som skal gjøres, med sin bokstav/intialer.

Nå syns dere vel jeg er skikkelig skikkelig streng av meg her. Men det er jeg ikke...det ser ikke alltid (faktisk ganske ofte..) hundre prosent ut her, og støvsugingen og vaskingen blir sløyfet mer enn en gang. Men vi ser hvem som gjør hva, og hvor rettferdig ting er fordelt.

Hvis ikke samboeren din kan innse dette etter dette, så aner jeg ikke...be moren hans flytte inn kanskje? ;)

Og dere som er hjemme med barn eller er husmødre, det er IKKE sånn at dere skal gjøre ALT selv om dere er bare hjemme, men det sier seg jo selv at dere får tid til mer. Men mannen kan jo feks ta med seg søpla når han går på jobb, og handle på veien hjem? Det er jo små ting som hjelper mye.

Her har rutinene etter hvert blitt slik (med lister og hurramegrundt) at jeg tar meg av all klesvask, siden jeg faktisk liker å vaske klær, henge dem opp og stryke dem, han tar seg av tømming av kattesand, rydde kjøkkenet, tømme oppvaskmaskin og lage middag. Det er fordi han er sykmeldt, men så frisk at han kan gjøre ting hjemme. Men det er ikke hver dag ting blir gjort uansett da..det er sånne dager som det ikke blir laget middag, da gidder ikke jeg å bry meg med det, og koker bare noe pasta. Da må han jo lage til seg selv uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde total streiket!

Laget MIN mat, vasket MINE klær, skiftet sengetøy på MIN side....og NULL sex :enig_anim:

:ler:

Må bare spørre: Er sex noe mannen får som belønning når han har vært flink og hjulpet til i huset? Er ikke sex noe som kvinnen har glede av og, eller er det kun belønning til flinke menn?

Fortell ham at du kun vasker klær fra skittentøyskurven, eller bedre; si at nå er det hans tur til å vaske tøy (også vasker du evt ditt eget). Si at du syns dere skal sette opp en felles tid hver uke hvor dere vasker og rydder, la han få velge tidspunkt. Si at du regner med han syns det er greit at dere gjør helgevasken sammen siden dere begge bor der og du regner med at han ikke vil bo i en skitten bolig. Får du til dette vil du kanskje føle at dere i større grad er to om det? Også kan det hende du bør belage deg på at du er en mer ryddig person enn ham og at din standard er høyere enn hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex er noen en har sammen ja...ikke som belønning, men fordi en har lyst...hadde min mann vært sånn, hadde det faktisk gått utover min sexlyst!

Hadde ikke orket å ligge med en slabbedask som ikke verdsetter meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Istedenfor sexnekt, hva med blowjob nekt? En venninne av meg gjorde det med stort hell. Sexnekt er jo å straffe seg selv ...

Ellers er jeg enig i at dersom man er alene om å gjøre husarbeidet så forsvinner sexlysten gradvis. Jeg er ikke en som kan ha god sex i en haug med skittentøy eller først vaske huset alene for deretter være opplagt til sex. Skal man dele livet sammen så må man respektere hverandre såpass at man skjønner at man også må dele det kjedelige husarbeidet.

Når man går hjemme med barn er jobben at man går hjemme med barn. Så når far kommer hjem bør han faktisk kunne respektere at fra nå av deles det meste. Klart at han er sliten, men det er også hun som har gått hjemme. Da må det være en selvfølge at han kan ta sin del. Hvordan skal han ellers forstå i fremtiden at husarbeidet ikke gjør seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ham en hel dag hjemme med barna ALENE, så får han se at du ikke bare sitter og koser deg med kaffi og såpeoperaer....Tror det er det de fleste menn tror at en mamma hjemme gjør...

Går på cafeer og skravler med venninner mens barna sitter pent ved siden av og spiser en bolle....

Hrmf...de skulle fått oppleve hva det vil si...sånn at de skjønner at det faktisk er en jobb å være hjemme også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
Må bare spørre: Er sex noe mannen får som belønning når han har vært flink og hjulpet til i huset? Er ikke sex noe som kvinnen har glede av og, eller er det kun belønning til flinke menn?

Jeg kan uten problemer slukke lyset eller ha sex i en rotehaug innimellom, men jeg er ikke glad i å vaske og rydde, og hvis han ikke tar sin del, og i tillegg lager mye ekstraarbeid for meg ved å rote og grise, så synes jeg det er respektløst. Og jeg ville ikke hatt like lyst til å ha sex med en som nedsylter meg i skittentøy, oppvask, generelt møkk og et inneklima preget av innestengthet, søppellukt og støv.

Sexnekt er ikke en legitim måte å styre partneren på, men det er jammen ikke noe sjakktrekk å innbille seg at partnerens lyst skal være uavhengig av hvordan en behandler henne heller.

Endret av =tentacle=
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Når man går hjemme med barn er jobben at man går hjemme med barn. Så når far kommer hjem bør han faktisk kunne respektere at fra nå av deles det meste. Klart at han er sliten, men det er også hun som har gått hjemme. Da må det være en selvfølge at han kan ta sin del. Hvordan skal han ellers forstå i fremtiden at husarbeidet ikke gjør seg selv?

Hvis man forsørges av partneren for å gå hjemme ut over permisjonstiden, bør man ikke legge opp til at den som er i (full) jobb skal komme hjem og bruke for mye av den tiden han/hun har igjen på husarbeid fremfor å være sammen med barna.

Hvis man har permisjon er jobben å ta seg av barnet, men fortsatt gjelder det at en gjør en skikkelig innsats for familien. I noen tilfeller vil det være kun å ta seg av barnet, f.eks hvis det er mye nattevåk og spesielt krevende barn, men mange permisjonstagere kan gjøre en del for å frigjøre tid for den andre parten slik at han/hun også kan ha en del kvalitetstid med barnet. Oftest er det far som jobber mest i barnets første år, og det er viktigere at far og barn blir godt kjent enn at husarbeidet deles likt i akkurat den perioden, så lenge mor ikke er for sliten. Voksne menn kan fint forstå at husarbeidet ikke gjør seg selv likevel, de er sjelden spesielt dumme (i hvertfall bør en ikke velge ut en dum en som partner), og har evnen til å gjøre nye oppdagelser hele livet.

Endret av =tentacle=
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor sexnekt, hva med blowjob nekt? En venninne av meg gjorde det med stort hell. Sexnekt er jo å straffe seg selv ...

Ellers er jeg enig i at dersom man er alene om å gjøre husarbeidet så forsvinner sexlysten gradvis. Jeg er ikke en som kan ha god sex i en haug med skittentøy eller først vaske huset alene for deretter være opplagt til sex. Skal man dele livet sammen så må man respektere hverandre såpass at man skjønner at man også må dele det kjedelige husarbeidet.

Når man går hjemme med barn er jobben at man går hjemme med barn. Så når far kommer hjem bør han faktisk kunne respektere at fra nå av deles det meste. Klart at han er sliten, men det er også hun som har gått hjemme. Da må det være en selvfølge at han kan ta sin del. Hvordan skal han ellers forstå i fremtiden at husarbeidet ikke gjør seg selv?

Med mindre man bor sammen med en idiot skjønner vel de fleste menn at husarbeid ikke gjøres av seg selv. Det at noen menn er veldig bortskjemt er vel like mye hennes skyld som hans skyld? Jeg syns ofte jeg hører kvinner klage over at de må gjøre aaaalt i huset, men så viser det seg at de forventer at aaalt gjøres på DERES spesifike måte, når DE ønsker det, og at de ikke tar fem øre for å kritisere/henge ut/latterliggjøre (gjerne ovenfor familie og venner) hvor dumt han gjør tingene.

Jeg har begynt å lukke ørene når venninner klager over at de f.eks må pakke barnas feriekoffert; jeg tror ofte det er snakk om kontrolleringsbehov, at kvinnene ikke stoler på at det blir "bra nok" hvis mennene gjør det, "han gjør det ikke slik jeg vil ha det, så det er like greit å gjøre det selv så vet jeg at det blir "ordentlig" gjort..."... Med slike holdninger er det jo ikke så rart at mannen backer ut og lar henne gjøre jobben. Skal mannen ta sin del av ansvaret må man slippe ham til på ordentlig og ikke forvente en marionette som utfører ting på kommando. (nå er det ikke sikkert at dette er tilfellet for ts).

Hvis jeg hadde vært hjemmeværende hadde jeg sett husarbeidet som en selvfølgelig del av min jobb og ikke forlangt at vi skulle dele likt på dette. (men jeg hadde forventet at vi delte likt på barnestell om ettermiddag og kveld. For barnas skyld, og jeg hadde også forventet at vi delte på å rydde opp etter middag, lage kveldsmat og andre husarbeidsting som måtte gjøres på kveldstid.).

og hva sexnekt angår, så skjønner jeg at sexlysten forsvinner hvis man er sur og irritert på partneren og man ikke føler seg verdsatt, men å bruke sex som bevisst pressmiddel/belønning/straff høres horribelt ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest =tentacle=
og hva sexnekt angår, så skjønner jeg at sexlysten forsvinner hvis man er sur og irritert på partneren og man ikke føler seg verdsatt, men å bruke sex som bevisst pressmiddel/belønning/straff høres horribelt ut i mine ører.

Hvis han vender det døve øret til hennes frustrasjon i måneder og år, og bare glefser at hun gnåler hver gang han er lei av maset, så synes ikke jeg det er urimelig å stenge butikken som ren demonstrasjon for å si at hun mener alvor heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og er ike glad i husarbeid, men unntak av en del mat. Ingen liker vel å gjøre ting de ikke liker, så hva med å leie profesjonell husarbeidshjelp til å ta f.eks klesvask og rengjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og er ike glad i husarbeid, men unntak av en del mat. Ingen liker vel å gjøre ting de ikke liker, så hva med å leie profesjonell husarbeidshjelp til å ta f.eks klesvask og rengjøring?

Tror ikke så mange syns det er rasende festlig med husarbeid egentlig, uansett kjønn. Men er enig i at mannen kan betale for vaskehjelp hvis han på død og liv ikke vil være med på husvasken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man bor sammen med en idiot skjønner vel de fleste menn at husarbeid ikke gjøres av seg selv. Det at noen menn er veldig bortskjemt er vel like mye hennes skyld som hans skyld? Jeg syns ofte jeg hører kvinner klage over at de må gjøre aaaalt i huset, men så viser det seg at de forventer at aaalt gjøres på DERES spesifike måte, når DE ønsker det, og at de ikke tar fem øre for å kritisere/henge ut/latterliggjøre (gjerne ovenfor familie og venner) hvor dumt han gjør tingene.

Jeg tror ikke det er så enkelt alltid. Jeg har jo bodd med en som ikke gjorde husarbeid og han tørket ikke støv, vasket ikke gulv/bad/klær, ryddet ikke og mente at hans innsats med snømåking og plenklipping tilsvarte min innsats mht husarbeid og middag. Når jeg prøvde å snakke med han om dette sa han at hvis han måtte gjøre mer husarbeid, nektet han å fortsette å skifte dekk, klippe plen, måke snø (jeg måtte da ta en del av dette for at det skulle bli rettferdig....) og han ville dessuten redusere sin arbeidsstilling/-inntekt i tillegg.

Men jeg skjønner poenget ditt og synes jeg i stor grad har sett det mht. hvordan noen mødre oppfører seg overfor den nybakte faren, men ikke i samme grad når det gjelder daglig arbeid i hjemmet.

Noen har det sikkert som du beskriver i innlegget ditt, men jeg tror i hovedsak det er et fåtall kvinner/menn som oppfører seg slik mer enn i enkeltepisoder. Jeg tror i de fleste forhold der arbeidsfordelingen er helt skjev (og begge er i full jobb) har den ene parten sviktet sin del av ansvaret (med mindre den ene har total "støv på hjernen" - men jeg snakker om vanlig standard med litt støv i krokene).

Jeg vil gjøre ting på min måte i enkelte tilfeller. F. eks. rydding i boder - for jeg sorterer, det gjør ikke han og da er vi jo like langt neste gang vi skal lete etter noe i boden og ikke finner det/finner det etter masse roting. Så kan man kanskje si at det er å "ikke slippe han til" eller "at det skal gjøres på min spesifikke måte", men det er jeg ikke enig i.

Det finnes sikkert ikke en rydde/vaske-fasit, men noen standarder må en vel kunne følge? Rydder man, hjelper det ikke å samle alt i en haug og legge det på toppen av et skap. Støvsuger man, kan man ikke hver gang bare ta midt på gulvet. Vasker man opp to kjeler etter middagen kan man ikke si at "nå er kjøkkenet strøkent" når benken er skitten, matvarer står fremme, koketoppen er fettete og posten fra hele siste uke ligger midt opp i dette. På generell basis kan han rydde og gjøre rent som han vil - men poenget med prosessen må jo kunne sees?? Hvis jeg skal skifte dekk på bilen, så kan jeg sikkert gjøre det på noen merksnodige måter, men til syvende og sist så må man vel følge en viss plan fra A til Å for at det skal være noen poeng i det (nye dekk skal forsvarlig på, gamle dekk ryddes bort, event. vaskes)? Og måker jeg snø, er vel poenget at snøen blir måkt bort fra ønsket område? Det er jo det samme med husarbeid? Om man bruker mikrofiber, mopp eller gulvklut skal jeg ikke blande meg i. Men jeg vil gjerne se at prosessen har et poeng utover at jeg i stillhet må gjøre jobben om igjen fordi jeg vil "ha det på min måte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...