Gå til innhold

Å vise forståelse....


Gjest Gjest_olahv_*

Anbefalte innlegg

Man skal være forsiktig i å lese mer inn i et innlegg enn hva som står. Men det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest denne tråden, er at det for det første kanskje var en uheldig kommunikasjon mellom deg og kjæresten din. At dere kanskje ikke hadde en helt åpen dialog mellom dere. Kan det stemme? Hvis det er slik, så vil det tære på forholdet. Det er veldig viktig å være ærlige med hverandre.

Du sier at du ville ha forståelse. Det er klart. Det ønsker man jo. Men hvordan ba du om forståelse? Det er ofte sånn, at man sier i fra på en litt skarp måte, noe som fører til at den andre parten blir defensiv, og går til forsvar. Da vanker det lite forståelse. Dette igjen, fører tilbake til dette med åpen og ærlig kommunikasjon.

Ellers tenker jeg som så, at det er ganske usunt å legge seg opp i hverandres fortid. Man kan ikke endre fortiden sin, og ekser er jo av et slag man har delt mye med. Mange ønsker å opprettholde denne kontakten. Vi har desverre ikke den makten over andre mennesker at vi kan bestemme hvem man kan få ha kontakt med og hvem man ikke skal ha kontakt med. Ikke uten at det fører til opprør.

Det er ikke sikkert du er en veldig kontrollerende person i det hele tatt. Men sånn jeg ser det ut av det du har skrevet i denne tråden, har du muligens vært for kontrollerende for henne. Selv om det ikke har vært mye. Terskelen for hvor mye man tåler er ulik hos alle.

Det er alltid et irriterende svar man ikke ønsker, når man får høre at man må gå inn i seg selv. Men jeg tror likevel man kommer rikere ut på den andre siden, dersom man står gjennom løpet og erkjenner sine feil og svakheter. Vi er alle fulle av dem.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dama vet at samboeren synes det er vanskelig at hun har kontakt med eksen. Derfor lar hun eksens mailer bli liggende igjen på deres felles mailkonto. Samboeren ser mailene og spør hvorfor hun har latt dem ligge. Forklaringen er at hun skal teste ham!

Dama er 40 og driver og tester typen! :overrasket:

Vel, det var jo trist at han ikke besto testen. Hadde hun i det hele tatt tenkt på hva som skulle skje hvis han feilet testen? Hadde hun bestemt seg for at da var det slutt? Eller bare testet hun for å se hva som skjedde? Kult å prøve lizm...

En dame som hadde testet meg slik ville raskt fått se utsiden av døren.

Så nei, olahv, du skulle ikke ha føyet deg. Man skal på ingen måte finne seg i å bli behandlet som en hund som bare får sjokolade hvis man klarer å passere matmors gi-labb-test.

Dessuten gjorde du det riktige ved å ta det opp før det gikk for langt. Hun tålte ikke engang at du påpekte denne testingen hennes, selv ikke da du sa at forklaringen hennes var grei for din del. Følgelig var det riktig å avslutte forholdet nå.

Good riddance.

Og damer, tenk litt over konsekvensene før dere begynner testingen deres neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og damer, tenk litt over konsekvensene før dere begynner testingen deres neste gang ;)

Her testes det ikke, da det ikke er nødvendig.

Men om min partner skulle bestemme hvem jeg fikk lov til å ha kontakt med, hadde han sett utsida av døra rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det nødvendig å teste da? :klø:

Nei, fåglarna vet... Aldri, mener jeg. Men hadde sambo kommet SENT hjem hver eneste kveld, luktet parfyme etc, så kanskje... Men nei. Jeg tror på åpenhet og at man stoler på hverandre begge veier. Og jeg tror jeg ikke hadde tatt det særlig pent om jeg fant ut om utroskap via å rote i hans saker. Men det blir vel en litt annen sak, uansett, utroskap er noe annet enn å ikke fortelle partner alt om alle hele tiden.

Endret av niomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maksprell
Her testes det ikke, da det ikke er nødvendig.

Men om min partner skulle bestemme hvem jeg fikk lov til å ha kontakt med, hadde han sett utsida av døra rimelig kjapt.

Men nå har vel ikke ts bestemt hvem hu dama skulle få treffe eller ikke heller da..han ga vel kun utrykk for at han ikke var så begeistret over kontakten hun hadde med eksen sin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anne_*

Dersom dama til trådstarter visste at han ikke likte hun hadde kontakt med eksen, forstår jeg ikke hvorfor hun på død og liv måtte det. Det er en grunn til at det er en eks, men det er har også vært følelser der, derfor mener jeg at det er best å kutte kontakt med ekser når man får ny kjæreste, for å unngå problemer. Det er det enkleste, forhåpentligvis har man nok av andre venner. La fortid være fortid. Jeg skjønner deg godt trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortida mi er en del av meg. Og selv om jeg ikke har behov for vennskap med mine ekser, så har vi da sporadisk kontakt. Han som bor her i byen kan jeg ta en øl med, andre hender det jeg e-poster med. Vi har en felles fortid, med felles venner. Og kjekt å få litt oppdatering på folk man sjelden treffer! Min sambo har siste eks i omgangskretsen. De treffes sjelden, men de har faktisk delt 5 år av voksenlivet sammen. Og dersom vi treffer henne på byen finner jeg det helt naturlig at han kan bli sittende å prate en del med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange,mange ganger prøvd å ta opp dette med kommunikasjon. Men har ikke møtt noen forståelse overhode... Har bedt henne om å prøve å forstå mine inntrykk og oppfattelser av situasjoner som jeg har reagert på.Har fortalt at jeg kunne bli sjalu,og at jeg da ville prate om det,men nei.... Av og til begynte jeg å lure på om hun gjorde ting for å få meg sjalu,noe hun under krangelen faktisk delvis bekreftet.... At hun faktisk fremprovoserte situasjoner. Når det var snakk om følelser var hun nesten fullstendig taus,men kunne skrive mye fint til meg på sms. Det virket som hun var redd for å blottlegge seg for mye ovenfor meg. Ville alltid at vi skulle holde hverandre i hendene når vi gikk i butikker ol. Vi hadde et svært tett og fint forhold de to første åra. I det siste har det gått i bølgedaler. Og jeg er fortsatt svært glad i henne. Har egentlig aldri forstått det slik at hun ønsket å opprettholde kontakten med eksen. Mener jeg har gått inn i meg selv,og trenger bare LITT velvilje fra henne,så skulle vi blitt enige.Når jeg leser Cephalus svar,går det opp for meg at jeg kanskje har svaret på hvorfor det gikk som det gikk. Han er så og si den eneste som har støttet meg fullt ut her. Og han er mann... Hun har to venner som hun "rådfører" seg med,og de er kvinner.... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortida mi er en del av meg. Og selv om jeg ikke har behov for vennskap med mine ekser, så har vi da sporadisk kontakt. Han som bor her i byen kan jeg ta en øl med, andre hender det jeg e-poster med. Vi har en felles fortid, med felles venner. Og kjekt å få litt oppdatering på folk man sjelden treffer! Min sambo har siste eks i omgangskretsen. De treffes sjelden, men de har faktisk delt 5 år av voksenlivet sammen. Og dersom vi treffer henne på byen finner jeg det helt naturlig at han kan bli sittende å prate en del med henne.

Det høres ut som et sunt og godt forhold. olahvs tilfelle var noe helt annet. Der brukte dama eksen mot ham som en brikke i et spill. Det synes jeg er fullstendig uakseptabelt. Man hinter ikke om at man er interessert i andre eller at man kan tenke seg å være utro dersom partneren ikke oppfører seg som man vil.

Endret av Cephalus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Det høres ut som et sunt og godt forhold.  olahvs tilfelle var noe helt annet.  Der brukte dama eksen mot ham som en brikke i et spill.  Det synes jeg er fullstendig uakseptabelt.  Man hinter ikke om at man er interessert i andre eller at man kan tenke seg å være utro dersom partneren ikke oppfører seg som man vil.

Noen vitsemailer er da ikke hint om at man vil være utro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama vet at samboeren synes det er vanskelig at hun har kontakt med eksen.  Derfor lar hun eksens mailer bli liggende igjen på deres felles mailkonto.  Samboeren ser mailene og spør hvorfor hun har latt dem ligge.  Forklaringen er at hun skal teste ham!

Dama er 40 og driver og tester typen! :overrasket:

Vel, det var jo trist at han ikke besto testen.  Hadde  hun i det hele tatt tenkt på hva som skulle skje hvis han feilet testen?  Hadde hun bestemt seg for at da var det slutt?  Eller bare testet hun for å se hva som skjedde?  Kult å prøve lizm...

En dame som hadde testet meg slik ville raskt fått se utsiden av døren.

Så nei, olahv, du skulle ikke ha føyet deg.  Man skal på ingen måte finne seg i å bli behandlet som en hund som bare får sjokolade hvis man klarer å passere matmors gi-labb-test.

Dessuten gjorde du det riktige ved å ta det opp før det gikk for langt.  Hun tålte ikke engang at du påpekte denne testingen hennes, selv ikke da du sa at forklaringen hennes var grei for din del.  Følgelig var det riktig å avslutte forholdet nå.

Good riddance.

Og damer, tenk litt over konsekvensene før dere begynner testingen deres neste gang ;)

Jeg er helt enig med det Cephalus skriver... og jeg er kvinne... :sjenert:

Reagerte veldig på at det altid var trådstarter som skulle ringe fordi han hadde gratis telefon... hun kunne vel ringe ham også kunne han ringe henne opp igjen?

Jeg synes det høres mere ut som om det er henne som var den kontrollerende parten... psykisk...

Endret av micia78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vitsemailer er da ikke hint om at man vil være utro?

Hvis man bevisst "glemmer" å slette mailer fra en eks, vil jeg tro det er partnerens sjalusi man ønsker å provosere frem. I olahvs tilfelle var det vel først og fremst sjalusi i forhold til en potensiell ny kjæreste. Men sjalusi kan like gjerne være knyttet til potensielt utroskap.

Som sagt, hva dama ville oppnå med denne testingen er meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
Hvis man bevisst "glemmer" å slette mailer fra en eks, vil jeg tro det er partnerens sjalusi man ønsker å provosere frem.  I olahvs tilfelle var det vel først og fremst sjalusi i forhold til en potensiell ny kjæreste.  Men sjalusi kan like gjerne være knyttet til potensielt utroskap.

Som sagt, hva dama ville oppnå med denne testingen er meg en gåte.

Mulig. Men det høres sært ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en følelse av at det kanskje er hun som vil kontrollere meg.... Hvis jeg ikke ringte ,ringte ikke hun heller,og ble fornærmet fordi jeg ikke hadde ringt. Antar at jeg siste året har ringt henne så godt som hver dag,hun meg kanskje 10 ganger totalt.... Jeg foreslo jo at vi skulle slutte med tlf/sms når jeg var borte. Men da ble hun også fornærmet.... Jeg har siste året blitt mye mere uavhengig av henne,de to første åra var vi så og si ikke fra hverandre.Da var jeg borte på jobb bare over natta. Med kvinner og menn mente jeg at det faktisk er teorier som går på at vi tenker forskjellig?! Men det tror jeg nok er individuelt... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på menn og kvinner når det kommer til å bedømme en sak. Men vi legger frem saken på vidt forskjellige måter. Kvinner snakker mye sammen om slike ting og har derfor et mer utviklet ordforråd på disse tingene.

Når situasjonen først tilspisser seg, har dama ofte hele sin versjon av situasjonen klar i hodet, og hun er forberedt på et brudd. Mannen på sin side blir derimot stående igjen uten å skjønne hva som egentlig skjedde.

Og ja, jeg generaliserer, ikke alle kvinner og menn er slik...

Noen måneder på KG gjør imidlertid en mann resistent mot disse kvinnetaktikkene :sjarmor:

Endret av Cephalus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bellatrix

Vitsemailen i seg selv synes jeg ikke det var noe galt med, men jeg er enig med Cephalus i at hun selvsagt ikke skulle tatt vare på den for å teste ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner du sikkert også at jeg føler meg som "en tidligere tøffelhelt" som har gjort opprør? :forvirret:

Jeg tror du kan være glad du "gjorde opprør" i stedet for bare å bli forlatt.

Ikke for å virke overlegen, men jeg har lest endel tråder på nettet om forhold som er gått i oppløsning. Og jeg synes det er en påfallende stor andel av mennene som blir langvarig bitre etter et brudd. De føler seg fullstendig overrumplet av det som skjedde. Du har i hvert fall har hatt en finger med i avgjørelsen om at dere skulle bryte opp.

Edit: Tenk deg om hvor ofte du snakker med kompiser om deres forhold før det ble et brudd, ikke etterpå ;)

Endret av Cephalus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så stor forskjell på menn og kvinner når det kommer til å bedømme en sak.  Men vi legger frem saken på vidt forskjellige måter.  Kvinner snakker mye sammen om slike ting og har derfor et mer utviklet ordforråd på disse tingene.

Når situasjonen først tilspisser seg, har dama ofte hele sin versjon av situasjonen klar i hodet, og hun er forberedt på et brudd.  Mannen på sin side blir derimot stående igjen uten å skjønne hva som egentlig skjedde.

Helt enig! Blir noen ganger rett og slett sjokkert, både over meg selv (jeg prøver å bli bedre... )og venninder, hvor mye som allerede er klarlagt fra damas side, før selve "samtalen" mellom de to partene er tatt.

Noen ganger hadde det bare vært så utrolig mye kulere hvis vi både selv klarte å være ærlige med hverandre, men også klarte å akseptere at den ærligheten ville resultere i at vi noen ganger ville høre ting som ikke var som forventet / "forhåpet"... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...