Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, så nærmer julen seg da...

Og i år kom problemene som vi har klart å unngå i de tre årene siden vi ble skilt... Vi har hatt felles feiring av både jul,nyttår og 17. mai. Dette året har begge nye partnere. Mors partner er innforstått med situasjonen og ser ikke problemer med den, da ingen er uvenner eller har uoppklarte konflikter eller følelser. Fars partner har derimot meget sterke meninger og nekter.

Hva gjør man da? Far og hans partner har vært sammen et halvt års tid. Bor ikke sammen. Skal den nye partneren få legge føring på høytidene? Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke sansen for felles feiringer når man faktisk har gått fra hverandre. Jul, 17.mai og andre festdager er for meg en høytid, og kunne ikke for alt i verden drømme om å feire disse med eksen min. Barna har vi annet hvert år, og det har vi hatt siden vi ble skilt for 7 år siden. I år er det hans tur til å ha dem, og nå synes jeg ikke det er så sårt lenger. Man venner seg til alt. Men første året var ikke noe festlig.

Så jeg er enig med kjæresten til eksen din. Feir hver for dere, og bytt på å ha barna. Tror barna koser seg best om stemningen er god også, uavhengig av hvem de feirer med.

Skrevet

Jeg feiret julaften med eksen min i iallfall 10 år etter at det ble slutt. Både ungene og jeg har veldig gode minner fra den tiden. Nå er det 4. jula vi har ungene hver vår gang.

I ditt tilfelle så ligger faktisk ansvaret på eksen din og ikke hans kjæreste. Greit nok at hun har ønsker og krav, men til syvende og sist så er det faren som tar den endelige avgjørelsen.

Jeg har ingen problemer med å være sammen med eksen og hans kjæreste. Han hadde problemer da jeg fikk kjæreste og senere samboer. Det respekterer jeg. Jeg er såpass raus at jeg inviterer både den ene og den andre, men ser at andre kan ha problemer med det. Har fått signaler om at kjæresten til eksen ikke er helt komfortabel med meg. Om det faktisk er sånn eller om det er noe eksen innbiller seg aner jeg ikke. Kjæresten er iallfall et positivt innslag i ungene mine sitt liv. Jeg har ingenting i mot å inkludere henne også, men som sagt så respekterer jeg at eksen (og andre) har andre holdninger til dette.

Skrevet

Jeg synes ikke kjæresten til din eks har noe med dette å gjøre. Hun er også ganske ny i bildet, og jeg synes det er for tidlig at man da skal blande seg inn i slike forhold.

For deg og din samboer og din eks fungerer jo dette greit, så hvoror rokke ved noe som funker?

For meg har det og er uaktuelt å feire med min eks, men det er fordi vi ikke er på talefot. Men når partene faktisk samarbeider bra og har det fint sammen så er det jo bre flott :D

Skrevet

Jeg syns ikke denne kvinnen skal bestemme noe som helst. Det er du og faren til barna som skal avgjøre den saken.

Skrevet
Tror barna koser seg best om stemningen er god også, uavhengig av hvem de feirer med.

Her har vel stemningen vært bra? Så hvorfor skal et forhold som har vart i 6 måneder få ødelegge noe som sikkert er et gode for barna i denne situasjonen? Skal barna settes tilside pga en ny kjæreste når ting har fungert? Da mener jeg heller kjæresten får feire alene.

Skrevet

Jeg hadde ikke vært interessert i å være sammen med noen som lekte "lykkelig familie" ved alle store høytider, til tross for at det var år siden bruddet.

Slik er jeg.

Men det finner vel grader av å feire sammen? Det finnes julefrokoster, juleluncher o.l., man må ikke nødvendigvis tilbringe hele dagen sammen.

Mener dere at hvis denne damen til slutt blir gift med pappaen, må hun finne seg i å feire jul med ekskonen hans resten av livet? Når er det naturlig å slutte med den tradisjonen i tilfellet?

Skrevet

Jeg mener at når man går fra hverandre får man ta konsekvensen av det. Så lenge alle parter syns det er hyggelig å være sammen, er jo det en mulig løsning, selv om jeg personlig er usikker på om det kan få barna til å håpe på gjenforening og få en sårere opplevelse i etterkant igjen.

Men når en av partene ikke lenger føler seg komfortabel med dette - uansett hva som er årsaken - må faktisk bruddets fulle effekt gå gjennom. Om det er en ny kjæreste eller noe annet som gjør at faren er ukomfortabel i år syns jeg er irrelevant, og om han skylder på kjæresten sin overfor sin eks, opptrer han feigt og illojalt mot sin nye kjæreste. Det danner IKKE godt grunnlag for samarbeid videre.

Ellers syns jeg det skiller litt på jul og 17. mai. Jul er for meg en familiehøytid, der man er sammen med eksisterende og ikke eks- familie. 17. mai er en enkelt dag som for de fleste har barna i sentrum. Da kan man godt være samme sted som barna selv om man er skilt syns jeg, om det er praktisk gjennomførbart da.

Skrevet
Jeg hadde ikke vært interessert i å være sammen med noen som lekte "lykkelig familie" ved alle store høytider, til tross for at det var år siden bruddet.

Slik er jeg.

Men det finner vel grader av å feire sammen? Det finnes julefrokoster, juleluncher o.l., man må ikke nødvendigvis tilbringe hele dagen sammen.

Mener dere at hvis denne damen til slutt blir gift med pappaen, må hun finne seg i å feire jul med ekskonen hans resten av livet? Når er det naturlig å slutte med den tradisjonen i tilfellet?

Nå lekte ikke vi "lykkelig familie". Vi trivdes faktisk i hverandres selskap.

De har kun vært kjærester i 6 mnd. Hva som skjer videre er det ingen som vet. Skulle de holde sammen for "evig og alltid" så får man justere seg etter det.

Siden de ikke bor sammen og forholdet er relativt nytt så synes jeg ikke hun har noe med hvordan han velger å feire jul.

Men uansett så koker det ned til at det er han som tar den endelige avgjørelsen. Ikke kjæresten.

Skrevet

Jeg synes det er ganske naturlig at fars nye kjæreste ønsker å skape en tradisjon sammen med ham, og at hun ikke ønsker at tradisjonen skal inkludere feiring med hans ekskone, det skjønner jeg.

At dette er et nytt forhold er ikke et argument for at de ikke skal bygge tradisjoner sammen, man får ta utgangsunkt i at forholdet skal vare en stund...

Jeg synes Elle Melle sine tanker om evt fellesfeiring må gå an å vurdere, om man på død og liv skal være sammen med eksen i jula.

Jeg mener at når man går fra hverandre får man ta konsekvensen av det. Så lenge alle parter syns det er hyggelig å være sammen, er jo det en mulig løsning, selv om jeg personlig er usikker på om det kan få barna til å håpe på gjenforening og få en sårere opplevelse i etterkant igjen.

Men når en av partene ikke lenger føler seg komfortabel med dette - uansett hva som er årsaken - må faktisk bruddets fulle effekt gå gjennom. Om det er en ny kjæreste eller noe annet som gjør at faren er ukomfortabel i år syns jeg er irrelevant, og om han skylder på kjæresten sin overfor sin eks, opptrer han feigt og illojalt mot sin nye kjæreste. Det danner IKKE godt grunnlag for samarbeid videre.

Ellers syns jeg det skiller litt på jul og 17. mai. Jul er for meg en familiehøytid, der man er sammen med eksisterende og ikke eks- familie. 17. mai er en enkelt dag som for de fleste har barna i sentrum. Da kan man godt være samme sted som barna selv om man er skilt syns jeg, om det er praktisk gjennomførbart da.

Jeg støtter Sissans innlegg helt og fullt.

Skrevet

Ja, han tar avgjørelsen, og om han velger å feire jul sammen med henne, så må han ta hensyn til henne også. Hun bestemmer ikke, men han velger, og velger han å feire jul sammen med kjæresten, så velger han kanskje da å ikke feire jul sammen med sin eks. Det vil ikke si at hun bestemmer likevel, det er hans valg det.

Og, må jeg si, ikke helt uvanlig i så fall.

At par som har brutt tar i alle fall deler av jula sammen, for barna, er kanskje naturlig dersom man kommuniserer bra, og ingen nye partnere er i bildet, men når det nå engang ER nye partnere i bildet, så er det ikke så rart at det tar slutt på de felles julefeiringene også.

Jeg ville ikke likt å feire jul hos min kjæres eks (nå er det en hypotetsik situasjon da) og jeg er neppe den eneste. Velger man en mann (eller kvinne) med barn, så velger man også disse barna, og julefeiring med disse fra tid til annen, men man velger ikke dennes eks, og julefeiring hos denne....

Skrevet
Siden de ikke bor sammen og forholdet er relativt nytt så synes jeg ikke hun har noe med hvordan han velger å feire jul.

Det synes jeg er en merkelig ting å si. Hvem skal bestemme hva hun skal få mene? Og når hun skal få mene det? Er det slik at ekskona skal bestemme hvor lang fartstid disse to må ha i forholdet sitt før den nye kan få mene noe om hvordan hennes egen jul skal være?

Nei, nå synes jeg du tar deg vann over hodet.

Skrevet
Velger man en mann (eller kvinne) med barn, så velger man også disse barna, og julefeiring med disse fra tid til annen, men man velger ikke dennes eks, og julefeiring hos denne....

Signerer

Skrevet

Vel jeg mener det er faren som skal ta denne avgjørelsen, ikke kjæresten.

Når det gjelder det å gå inn i et forhold til en mann med barn, så visste hun hva hun gikk til. Da tar man hele pakka. Så dette bør jo ikke være så vanskelig for henne å godta.

Det som er best for barna er det som bør gjøres, men likevel må far få velge det han synes er riktig. Det tross alt hans valg.

Skrevet
Det synes jeg er en merkelig ting å si. Hvem skal bestemme hva hun skal få mene? Og når hun skal få mene det? Er det slik at ekskona skal bestemme hvor lang fartstid disse to må ha i forholdet sitt før den nye kan få mene noe om hvordan hennes egen jul skal være?

Nei, nå synes jeg du tar deg vann over hodet.

Kjæresten mener og føler det hun gjør. Det kan hverken du eller jeg gjøre noe med eller bestemme. Ekskona må også få mene og føle det hun vil.

Det er han som må ta en avgjørelse her. Vi vet ingenting om hvilket forhold han har med kjæresten sin, sin eks eller sine unger.

Jeg leser her at mange ikke kunne tenke seg å feire julaften med sin eks. Er forholdet over så er det over. Vær åpen da at noen faktisk velger noe annet. Mitt beste eksempel er de som faktisk ble venner. Som kunne tilbringe en kveld i sammen for de voksnes del. Klart at det er uvanlig, men vær åpen for at noen faktisk kan ha det sånn. Man trenger ikke å leve mer eller mindre avskilt fordi man har brutt kjæresteforholdet. Det er de involverte partene som bestemmer hva som passer for dem. Ikke alle menneskene rundt.

Skrevet

Hvis jeg hadde vært faren i dette tilfellet ville jeg tatt hensyn til den nye kjærestens ønsker. De er tross alt kjærester, og jeg ville da brydd meg om denne personens følelser. Jeg mener hun har noe hun skulle ha sagt... og for meg ville det ikke vært naturlig å feire sammen med kjærestens eks. Konklusjonen min er da at det selvfølgelig er far som tar avgjørelsen, på en måte, men hvis jeg hadde vært han ville jeg tatt hensyn til følelsene til den nye kjæresten.

Skrevet
Når det gjelder det å gå inn i et forhold til en mann med barn, så visste hun hva hun gikk til. Da tar man hele pakka. Så dette bør jo ikke være så vanskelig for henne å godta.

Ja, men "hele pakka" er mannen og barna. Ikke juleaften hos eksen hans.

Skrevet

Jeg forstår det slik at dere feirer jul sammen for barnas skyld, og det synes jeg er kjempefint. Selv opplevde jeg at mine foreldre feiret jul sammen i flere år, og har bare positive minner fra dette.

Men det forutsetter at en kan skyve tilside negative meninger om "ex'er" og nye/gamle samboere. Spørsmålet blir hvem som bør gi seg. Er det barna ? Er det foreldrene ? eller er det nye partnere ?

Velg det som passer best for dere.

Skrevet

Er det noen av dere som har undersøkt hva barna synes om dette?

Men jeg tror barna har enklere for å godta situasjoner hvis de voksne tar slike avgjørelser. La mannen selv få bestemme hva han vil, men ikke legg skylda på den nye kjæresten hans hvis han bestemmer seg for å bryte juletradisjonen deres.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det er vel du og faren som skal avgjøre dette til slutt, men må si jeg forstår kjæresten hans veldig godt også. Syns det virker litt unaturlig om begge parene skal feire de tre høytidene med barna sammen, samtidig som alle skal kose seg og forbli konfliktfrie i lengden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...