Gå til innhold

Faddere hvis barnet ikke skal døpes


Anbefalte innlegg

Neffi, du er alltid like morsomt. Og det er så fantastisk at du så godt ser splinten i din brors øye men absolutt ikke bjelken i ditt eget For å bruke en lignelse fra bibelen ;)

:ler: Jeg for da for alt i verden mene og tro det jeg vil ;)

Jeg har aldri sagt at jeg er "perfekt" og mener og "tror" det som e rett. Jeg sier ikke at jeg lever et "korrekt" liv mht til tro. Jeg er ikke konsekvent om mine handlinger da det gjelder kristendommen.

Men det får vel være min sak?

Likevel ser jeg på meg selv som en kristen - enn en "ikke-kristen".

Er det Greit for alle involverte? Eller må jeg unnskylde meg og melde meg inn i HEF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går ut ifra at du skjønner at vi som går i kirka ser på den som et samlingspunkt grunnfestet i vår tro. Det er derfor vi går der, og derfor vi bruker dette stedet til også å markere viktige ting i livene våre.

Men hvorfor dere som kaller dere ateister har behov for å organisere dere i Human Etisk forbund skjønner jeg ikke. Er det for å markere at dere ikke tror? Det er ikke deg, og andre som har tatt et standpunkt jeg ikke skjønner meg på, men organiseringen deres. Etter min mening er HEF kun til for mennesker som vil ha de kristne tradisjonene, men ikke i kirka. Tar man avstand fra kirka bør man også ta avstand til alle de tingene som skjer der. "Jeg tror ikke på kirka og Gud, men de skikkene de har der liker jeg, så de setter jeg inn i en ikke-religiøs sammenheng". Ser du poenget mitt?

Markering av at man har fått et barn, og markering av overgangen fra barn til voksen, har man gjort før kristendommen kom til landet. Disse markeringen forekommer i stort sett alle samfunn, uavhengig av religion/livssyn. Kristne har valgt å blande gud inn i disse markeringene. Det er ikke som om disse markerinene ble "oppfunnet" av de kristne, og deretter begynte andre med dem, bare at de kuttet ut alt som hadde med gud å gjøre. Kristendommen har ikke enerett på å markere disse begivenhetene. Ikke-kristne har da vitterlig full rett til å markere de samme tingene, uten å blande gud inn i bildet, på samme måte som ble gjort før kristningen av landet. Det blir helt feil å si at human-etikere markerer disse tingene bare for å "stjele" fra kristendommen.

Blir litt irritert når kristne hevder å ha enerett på ting som fantes før kristendommen bredte seg utover, bare for at de nå har valgt å "kristenfisere" sakene.

Jeg synes også det er fullstendig respektløst å stå og lyge en prest rett opp i trynet i det som for ham er et hellig hus. Hvis man ikke tror på gud, så synes jeg man bør la være å stå og love ting overfor denne guden man ikke tror på, både når det gjelder ekteskap, dåp og konfirmasjon. Greit nok at det er mange veldig fine kirker, og at det kan være veldig fin og høytidelig stemning i kirkebygg, men en kirke er et hellig sted for mange, og da synes jeg man bør være respektfull nok til å ikke vanhellige stedet bare fordi det er så "fint". Det går an å skape fin og høytidelig stemning i bygninger som ikke er hellige for andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus
Så; Jeg tror det er svært få som slår fra seg all kristendomstro, men som likevel sier at; jaja, jesus ble jo født så da er det bare å feire.

Selvfølgelig er det ikke det de "sier".. :overrasket:

Jeg tror faktisk ikke en gang de fleste kristne feirer jula bare pga de kristne tradisjonene som er hektet på julefeiringen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
:ler:  Jeg for da for alt i verden mene og tro det jeg vil ;) 

Jeg har aldri sagt at jeg er "perfekt" og mener og "tror" det som e rett. Jeg sier ikke at jeg lever et "korrekt" liv mht til tro. Jeg er ikke konsekvent om mine handlinger da det gjelder kristendommen.

Men det får vel være min sak?

Likevel ser jeg på meg selv som en kristen - enn en "ikke-kristen".

Er det Greit for alle involverte? Eller må jeg unnskylde meg og melde meg inn i HEF?

Du kan være så kristen eller ikke kristen du bare vil, men jeg tror ikke du hører hjemme i HEF. Men det er selvsagt ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke det de "sier"..  :overrasket:

Jeg tror faktisk ikke en gang de fleste kristne feirer jula bare pga de kristne tradisjonene som er hektet på julefeiringen.. ;)

nei - og det er det svært få her som påstår også ;)

.. Men hva er det de sier da - de som slår fra seg kristendommen, og ikke liker kristne tradisjoner - hva tenker de da de feirer jul?

Tenker de - jaja, pytt. Jeg feirer jul - også skylder jeg på jesus?

Nei riktig - tror ikke det. Men det er det Bjørnsdatter sier. Hun sier at det er altfor mange "ukristne" som bare følger strømmen, som død fisk, og feirer jul uten ettertanke.

Tar jeg feil - rett meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
nei - og det er det svært få her som påstår også  ;)

.. Men hva er det de sier da - de som slår fra seg kristendommen, og ikke liker kristne tradisjoner - hva tenker de da de feirer jul?

Tenker de - jaja, pytt. Jeg feirer jul - også skylder jeg på jesus?

Nei riktig - tror ikke det. Men det er det Bjørnsdatter sier. Hun sier at det er altfor mange "ukristne" som bare følger strømmen, som død fisk, og feirer jul uten ettertanke.

Tar jeg feil - rett meg.

Et menneskes livssyn og verdigrunnlag er det som definerer mennesket og hvordan det tenker. Man behøver ikke å sette seg i kristen-båsa eller i humanist-båsa, men man bør vite hva man står for, hva man tror på og hva som er viktig for en.

Men så er det sånn at de som ikke bruker huet sitt, de har ikke noe forhold til seg selv og hva de tror på. De har rett og slett ikke tenkt over det noe særlig. De bare gjør det de tror de skal gjøre fordi de alltid har gjort det, og tenker ikke noe særlig over hvorfor de gjør det - "det bare er sånn". Disse er gjerne de historieløse. De vet ingenting om andre kulturer, om tidligere måter å gjøre ting på, hvor ting kommer fra, de har ikke lært stort siden kristendomstimen på barneskolen (evt. forkaster all senere lærdom fordi det ikke stemmer med det de lærte som små) - og der lærte vi jo at Jesus ble født, og derfor feirer vi jul. Og så bruker de det som grunnlag for alt. Og så skal du være snill og grei og være glad i mora di og sånn.

Jeg sier ikke at det er alt for mange ukristne som feirer jula og skylder på Jesus. Jeg sier at det er alt for mange som ikke bruker huet sitt, feirer jula og skylder på Jesus, fordi de vet ikke bedre. De har bare ikke tenkt så langt. De vet ikke hva de tror, men de er "sikkert kristne - tror jeg. Egentlig så tror jeg vel ikke på Gud, men Norge er jo et kristent land og jula er jo en kristen tradisjon, så jeg er vel kristen jeg og. Står i statskirka i hvert fall. Tror jeg."

De av oss som avstår fra kristne tradisjoner og slår fra oss kristendommen, de har i hvert fall tenkt litt, og de skylder slett ikke på Jesus.

Endret av Bjørnsdatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aurora Vaniljesaus
Tenker de - jaja, pytt. Jeg feirer jul - også skylder jeg på jesus?

Nei riktig - tror ikke det. Men det er det Bjørnsdatter sier. Hun sier at det er altfor mange "ukristne" som bare følger strømmen, som død fisk, og feirer jul uten ettertanke.

Så en kristen som feirer jul gjør det enten på grunn av jesus eller så er man en "død fisk som følger strømmen"?

Du tror ikke rett og slett at folk feirer jul, altså?

Jeg tror at både kristne og andre feirer den gamle juletradisjonen vi har hatt i Norge.

I tillegg feirer de fleste kristne (og kanskje noen andre?) kristen messe samtidig.

Det at kristne tradisjoner har blitt "hektet på" julen en god del hundreår betyr ikke at julen har blitt en kristen feiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en kristen som feirer jul gjør det enten på grunn av jesus eller så er man en "død fisk som følger strømmen"?

Du tror ikke rett og slett at folk feirer jul, altså?

Jeg tror at både kristne og andre feirer den gamle juletradisjonen vi har hatt i Norge.

I tillegg feirer de fleste kristne (og kanskje noen andre?) kristen messe samtidig.

Det at kristne tradisjoner har blitt "hektet på" julen en god del hundreår betyr ikke at julen har blitt en kristen feiring.

??

Nå må du ikke blande det jeg sier med en annen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint hvis man har noen mennesker som kan være der litt ekstra for barnet. Hva man kaller dem, er meg revende likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke en gang de fleste kristne feirer jula bare pga de kristne tradisjonene som er hektet på julefeiringen.. ;)

Det stemmer nok, det finnes tilogmed nokså mange kristne som nekter å delta i julefeiringen, fordi de anser det som en hedensk kjøpefest, som det ikke finnes noe som helst grunnlag for i Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jo utviklet seg til en riktig festlig debatt. :ler: Fin å kose seg med i førjulstia. ;)

Men Neffi; tror du virkelig at opphavet til julefeiringen (eller jol som det egentlig het) er Jesu fødsel? Jol er opprinnelig navnet på den norrøne midtvintersfesten som ble feiret lenge før kristningen av Norge. Kanskje jeg er naiv men trodde virkelig alle visste det.

At kristne har lagt Jesu fødsel til julefeiringen og feirer jul med grunnlag i det, må de gjerne gjøre. Men for meg er ikke julen noen kristen høytid. For meg er julen å være sammen med familie og venner, nyte god mat og drikke og ha fri fra hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jo utviklet seg til en riktig festlig debatt.  :ler: Fin å kose seg med i førjulstia.  ;)

Men Neffi; tror du virkelig at opphavet til julefeiringen (eller jol som det egentlig het) er Jesu fødsel? Jol er opprinnelig navnet på den norrøne midtvintersfesten som ble feiret lenge før kristningen av Norge. Kanskje jeg er naiv men trodde virkelig alle visste det.

At kristne har lagt Jesu fødsel til julefeiringen og feirer jul med grunnlag i det, må de gjerne gjøre. Men for meg er ikke julen noen kristen høytid. For meg er julen å være sammen med familie og venner, nyte god mat og drikke og ha fri fra hverdagen.

Tihi ;) Trodde du hadde lest tråden siden du hadde kost deg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke faddere også lovlige verger hvis foreldrene skulle bli utsatt for en ulykke/dø mens barna fortsatt er umyndige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en fadder eller et vitne til barn som ikke er døpt og som har andre fester? Jeg var på en navnefest og fikk se at det var vitner der. En navnefest markerer navnet på barnet. Navnet har barnet allerede papirer på og jeg kan ikke helt se behovet for et vitne i en slik sammenheng.

Hva bevitner disse vitnene? Er de vitner til at barnet har fått en navneplakett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Aurora Vaniljesaus
Snodig, det er det jeg alltid har hørt. Har du noen mulighet til å utdype ditt "nei". ;)

Da er det du "alltid har hørt" feil.

Fadder er en rolle i forhold til barnets religiøse oppdragelse. That`s it!

Hva som skjer med barnet om foreldrene evt dør kan du lese mer om i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=243549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en fadder eller et vitne til barn som ikke er døpt og som har andre fester?

Det vil jeg tro at foreldrene har snakket med vitnene/fadrene om på forhånd, slik jeg antar at det er vanlig også når det gjelder kristen dåp?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lurer jeg på. Hvis ungen verken skal døpes i kirken eller på noen annen slags måte, kan man da ha faddere på ungen?

En kristen dåp har ikke monopol på det som kalles fadder. Det finnes faddere i mange forskjellige situasjoner. Hvis barnet ikke skal døpes på noen som helst måte, kan du selvsagt også ordne deg med faddere så mye du vil. Du bestemmer selv helt uavhengig av hva andre måtte mene om dette. Hvis noen samtykker til å være fadder for ditt utdøpte barn, da er det selvsagt slik at barnet også har faddere. Så enkelt er det. Så får dere bli enige om hvilken oppgave fadderene også går inn i. (Det er forresten ikke uvanlig at udøpte kan ha kristne faddere :) men det er en litt annen skål. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...