Gå til innhold

Venninne fødte barn for 4 uker siden...


honey21

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som fødte sitt andre barn for ca fire uker siden. Et par dager før hun fødte ba hun meg om hjelp til å oversette en "jeg-har-født-og-alt-går-bra-mail" til engelsk. Mailen skulle hun sende ut til alle venner og bekjente. Så, for fire uker siden sendte hun melding og spurte om jeg hadde fått oversatt mailen. Samtidig skrev hun at hun hadde født og var på sykehuset og alt gikk fint. Det var liksom i en bi-setning.

Men! :sjenert:

Har ikke hørt noe som helst fra henne etter det! Ikke har jeg fått mail, ikke melding, ikke noen ting. Jeg skjønner selvsagt at hun er opptatt med barnet og sånt, men hallo, en melding eller mail kan hun vel ha tid til å sende? Har selv sendt henne mail for å spørre om hvordan ting går og litt sånt, og det var vel for tre uker siden. Har ikke fått noe svar der nei...

Er det for mye å kreve en mail eller melding av en venninne? Hva synes dere? Føler meg litt glemt eller såret egentlig. Vi møttes jo flere ganger i uken før hun fødte... :forvirra::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dallandra

Hun er sannsynligvis trøtt, sliten, fortumlet, usikker, og lykkelig for hver dag hun har fått seg ut av morgenkåpa og fått i seg frokost før klokka 14. Det er slitsomt og travelt å ha en bitteliten og helt ny baby, kanskje sliter de med både det ene og det andre.

Kjøp en barselgave, (f.eks. en stor fruktkurv)og dra på et lite besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg var mer eller mindre ute av stand til å kommunisere med andre folk, langt mindre komme meg ut av huset, i seks uker etter fødselen.

Ring henne eller send henne en mld. Mailen leste jeg ikke på flere måneder etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Hmmmm... ok kanskje jeg skal gi henne litt mer tid da  :sjenert:  :Nikke:

Men likevel!  ;)

Hennes verden roterer nå rundt det nye barnet og resten av familien. Ikke ta det personlig. Hun prioriterer ikke seg selv heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Hmmmm... ok kanskje jeg skal gi henne litt mer tid da  :sjenert:  :Nikke:

Men likevel!  ;)

Nå har jeg aldri født selv, men jeg har nok inntrykk av at mødre som nettopp har fått barn ikke har særlig med tid eller overskudd til overs. 4 uker er heller ikke mye i en sånn sammenheng. Ta en telefon og hør hvordan det står til med henne så blir det nok mer kontakt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du skal gi henne litt tid.

Tiden etter en fødsel kan være veldig altoppslukende,og de må også ta hensyn til barnet de har fra før.Nær familie bruker å komme på besøk titt og ofte for å bli kjent/se på det nye familiemedlemmet.

Den første tiden etter jeg fikk min datter for nå fire mnd siden,hadde jeg knapt nok tid til å spise mat selv,før mannen min kom hjem fra jobb.Ammingen tok mye tid,bleieskift,trøst,kos,lek,og innimellom dette prøve å få gjort husarbeid og kanskje få seg fem minutter på rompa når babyen sover.

Hendte ofte jeg glemte å svare på sms,fordi jeg måtte gjøre ting som nevnt ovenfor plutselig.

Din venninne har i tillegg et barn fra før,og det kan jo også tenkes babyen ikke sover så mye om natten!!Da må mor passe på å sove når babyen sover.

Hun tar nok kontakt med deg snart,når ting har roet seg litt,vent så skal du se,hun har ikke glemt deg,og du betyr ikke noe mindre for henne nå enn før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker er ikke mye, jeg følte meg som en zombie i den tiden der :ler:

Vanskelig å forklare det men jeg var på en måte " i min egen lille verden " der alt kretset rundt babyen. Bli kjent med ett nytt lite menneske er altopslukende og kan ta tid. Jeg var så SLITEN at jeg ikke har ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste du skal gjøre er å gi henne dårlig samvittighet for at hun ikke svarer på din mail eller har tid til deg.

Når du nettopp har fått barn forandrer alt seg og virkeligheten blir en annen. Vet du at det er flere ektemenn/fedre som har det slik som dette - dvs. føler seg tilsidesatt og glemt? Og de lever i samme hus som både mor og barn!!!

Naturen er nå en gang laget slik at mor skal ta vare på barnet sitt og det kan være en altoppslukende følelsesmessig oppgave skal jeg si deg!!

Hun verken overser deg eller ignorerer deg - hun er bare nybakt mor. Som en tidligere har sagt her så er hun heldig om hun har funnet morgenkåpen innen kl. 14.

I en slik situasjon er det mye viktigere at du viser deg som en ekte venninne enn at du forventer for mye av henne! Nybakte mødre har også ofte følelsene litt utenpå kroppen og blir ofte rørt og lei seg av ingenting. Trå derfor varsomt frem og bare vis at du bryr deg og er glad i henne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette er tiden for å være selvopptatt i fht din venninne. Livet hennes har akkurat blitt snudd opp-ned. I tillegg til det faktum at hun har fått et nytt menneske i hus, kan det hende hun sliter med fysiske og/eller psykiske plager etter fødsel, kanskje hun får minimalt med søvn, kanskje hun sliter med amming, kanskje babyen har kolikk, kanskje hun er dødssliten, osv. Det kan jo også tenkes at hun rennes ned av familie og venner som skal beundre den lille. Er du en god venninne gir du henne tid nå. Dette handler ikke om deg, men om det som skjer i hennes liv. Du kan jo også ringe henne og spørre om du skal ta med deg noe godt hun har lyst på og komme på besøk hvis hun orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun hadde vært en god venninne, hadde hun tatt seg tid til dette, uansett, 4 uker er lenge! og ja jeg har barn selv, to første ukene var ikke tankene helt klare, fikk sånn amme tåke, men man kan jo gi livstegn fra seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla
Hvis hun hadde vært en god venninne, hadde hun tatt seg tid til dette, uansett, 4 uker er lenge! og ja jeg har barn selv, to første ukene var ikke tankene helt klare, fikk sånn amme tåke, men man kan jo gi livstegn fra seg....

Selv om du var klar er det ikke sikker at TS' venninne er klar.

Jeg ville ringt og spurt hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er din tur til å stille opp nå! En har ikke akkurat mye overskudd 4 uker etter en fødsel og særlig ikke om en har et ekstra barn å ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest graceland

Ring henne! Spør om det er noe du kan hjelpe til med. Det er ikke alle som er Victoria Beckham etter en fødsel, hun er sannsynligvis sliten og verden dreier seg om den lille... :) dessuten forventer hun kanskje mer initiativ fra din side, at du kan ta med en liten gave og komme på besøk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En måned er ikke lang tid. Selv hadde jeg ikke forventet noe, hadde regnet med at hun var opptatt med den lille en god stund fremover. Du kan jo alltids sende en melding å spørre hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som mange andre her, send en SMS (“heisann, hvordan går det med deg og knøtten? Skal et ærend i nærheten av deg, skal jeg stikke innom butikken etter noe for deg? :)" eller noe slikt) i stedet for mail :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...jeg har også en venninne som har fått barn nr. 2 og jeg lurte på det samme som trådstarter. Etter å ha lest svarene her revurderer jeg min mening.

Men er det ikke et tankekors at det å bli mor må bety at det er altoppslukende? Det høres noe skremmende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare etter 4 uker så syter du? Dette er jo mennesker som har fått et nytt medlem i familien og kanskje har litt av hvert å stri med. Gi dama litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...