miesol Skrevet 8. desember 2006 #81 Skrevet 8. desember 2006 Jeg synes ikke at eksempelet med kvinne nr1 og nr2 er så åpenlyst riktig at det ikke trengs å vise til forskning når man hevder at slik forskning underbygger ens eget standpunkt. Jeg vil gjerne lese slik forskning hvis den finnes, ikke for at jeg skal krangle, men hadde de to eksemplene der stått presentert uten kommentarer, bare med et spørsmål: "Hvem kommer til å slite mest etter voldtekten?" så kan jeg love at jeg ikke automatisk hadde tenkt kvinne nr1. Jeg skjønner poenget med at for denne ene kan verden virke uforutsigbar, mens den andre vet at hun har satt seg i en risikosituasjon. Men samtidig: kvinne nr1 kan tenke "dette har jeg absolutt ikke noe ansvar for", da er det kanskje lettere å søke hjelp. I tillegg til traumet med voldtekten må kvinne nr2 gå å tenke på at andre kan mene det er hennes egen skyld, og kanskje tenker hun til og med selv at hun har endel av skylden (det kommer vel tydelig frem at jeg ikke mener at man har skyld selv om man tar pirattaxi). Å bruke eksempler som gå naken på fest/gata osv blir for meg litt søkt. Ingen normale mennesker gjør sånt! Men normale jenter/kvinner er hjemme hos gutter/menn de ikke kjenner så godt, de går utfordrende kledd, de flørter med ukjente osv, noen tar til og med pirattaxi og går alene hjem på natten. Og jeg mener ikke at man har noe som helst ansvar dersom man blir voldtatt i noen av disse situasjonene!
Gjest =tentacle= Skrevet 8. desember 2006 #82 Skrevet 8. desember 2006 plausibel (av lat. plausibilis, til plaudere, applaudere, klappe), rimelig, sannsynlig. Ikke "åpenlyst riktig" Poenget med forskning er selvfølgelig å ikke ha "automatiske tanker" om hva som vil skje i en gitt situasjon, men i stedet skaffe seg kunnskap via erfaringer om virkelige hendelser. Det kan selvfølgelig hende at Eir villeder med et feil gjengitt eksempel, men for meg er konklusjonen rimelig fordi den er forenlig med det jeg tidligere har lest av traumepsykologi. Dette er en uhøytidelig nettdebatt og bevisbyrden for at en påstand skal være verdt å diskutere er da vanligvis mindre enn ved f.eks en kongress for psykologer. Å redusere gjentagelsesfrykt er et viktig aspekt ved å komme over en voldtekt.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2006 #83 Skrevet 8. desember 2006 Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg blir helt svett av så mye ansvarsfraskrivelse. Jeg har selv blitt voldtatt, og det var IKKE min skyld på noen som helst måte. Men i ettertid ser jeg også ting jeg kunne ha gjort annerledes for ikke å havnet i den situasjonen! Og hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg mer enn gjerne tatt disse forholdsreglene selv om de ville medført noen få begrensninger for meg der og da! Litt mer konsekvenstenkning da, hadde betydd mye mer "frihet" for meg nå!
Gjest =tentacle= Skrevet 8. desember 2006 #84 Skrevet 8. desember 2006 Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg blir helt svett av så mye ansvarsfraskrivelse. Jeg har selv blitt voldtatt, og det var IKKE min skyld på noen som helst måte. Men i ettertid ser jeg også ting jeg kunne ha gjort annerledes for ikke å havnet i den situasjonen! Og hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg mer enn gjerne tatt disse forholdsreglene selv om de ville medført noen få begrensninger for meg der og da! Litt mer konsekvenstenkning da, hadde betydd mye mer "frihet" for meg nå! ← Uten å vite noe om deg eller din historie, så vil jeg si at grensen for hvor "uansvarlig" man må ha opptrått for å bli anklaget for å "delansvar" for en voldtekt ofte settes veldig lavt. TS som var utgangspunkt for denne debatten hadde vært hjemme hos en 16 år gammel bekjent for å få hjelp til et dataproblem. Og det fikk hun kjeft for. Det er en veldig gradvis overgang mellom å være maksimalt på den sikre siden, og å være dopet og strippe på nachspiel i foreningen "Vi som tar den sexen vi vil ha".
miesol Skrevet 8. desember 2006 #85 Skrevet 8. desember 2006 Jeg telte til 14 og vurderte om jeg skulle svare, men jeg tar sjansen allikevel. Jeg kan godt redigere innlegget mitt, men jeg velger et nytt svar istedet jeg. Jeg oversatte ikke plausibel til åpenlyst riktig, poenget mitt var bare at jeg ble overrasket over konklusjonen som du mener ikke er overraskende i det hele tatt. Å bruke ord som plausibel faller ikke naturlig for meg, så jeg velger et mer "folkelig" språk jeg.. Jeg vet at poenget med forskning ikke er å ha automatiske tanker, jeg ble som sagt bare overrasket over at det der var en konklusjon som virket så selvfølgelig. Og jeg gjentar av ren interesse; referer gjerne til konkret forskning for jeg vil gjerne lese! (og du har tydeligvis bedre oversikt over emnet enn det jeg har). Kongresser for psykologer er noe helt annet, jeg er helt enig, men jeg trodde faktisk at når noen bruker forskning som "argument" så har vedkommende såpass oversikt over feltet at man kan komme med et eksempel på en studie/litteratur eller lignende. Jeg vil bare gjerne vite mer om emnet - så kan det godt hende jeg blir enig, men enn så lenge så synes jeg faktisk mine tanker også er "rimelige".
regine Skrevet 8. desember 2006 #86 Skrevet 8. desember 2006 Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg blir helt svett av så mye ansvarsfraskrivelse. Jeg har selv blitt voldtatt, og det var IKKE min skyld på noen som helst måte. Men i ettertid ser jeg også ting jeg kunne ha gjort annerledes for ikke å havnet i den situasjonen! Og hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg mer enn gjerne tatt disse forholdsreglene selv om de ville medført noen få begrensninger for meg der og da! Litt mer konsekvenstenkning da, hadde betydd mye mer "frihet" for meg nå! ← men med dette sier du da at du HAR skyld i at du ble voldtatt..... "Hvis ikke jeg hadde..... hvis jeg hadde....." Voldtekt er ikke et KVINNE problem - men et manns problem. Det har jeg sagt i lignende debatter før og det må gjentas og gjentas. =tentacle= (og andre ) er inne på akkurat det samme, ved bl.a å påpeke den ensidige fokus det er i samfunnet på et JENTER skal beskytte seg/passe på etc. Det må bli mye større fokus på GUTTERS ansvar, på at de må forstå at selv om ei jente er blid og går med kort skjørt, så gir ikke det noen rett til verken å tafse eller voldta henne. Leste nylig en undersøkelse fra undgomsmiljøet i Finland om trakassering. Jeg tror dessverre forholdene i Norge er like ille, såpass like er samfunnene. Det var ganske skremmende, fordi nærmest SAMTLIGE, også jenter, unnskyldte guttene for det guttene gjorde mot dem. Det var snakk om tafsing, slibrige kommentarer (hore etc) osv. "De er jo gutter" var omkvedet - som om DET er noen unnskyldning for ikke å utvise normal folkeskikk overfor sine medmennesker.... Det viste seg og at jentene opplevde dette som både sårende og negativt, men likevel la de nærmest lokk på sine egne følelser for å "forstå" guttene. Som kvinne har jeg selvsagt et ansvar for å signalisere klart at jeg ikke vil. NEI er nok et ord jenter bør lære seg å bruke, uansett. Samtidig hjelper det fint lite så lenge samfunnet aksepterer at gutter "må få lov til" å klå, og i siste instans at "går du med for kort skjørt/drikker for mye" ja da må jenta selv ta ansvar for en voldtekt.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2006 #87 Skrevet 8. desember 2006 Uten å vite noe om deg eller din historie, så vil jeg si at grensen for hvor "uansvarlig" man må ha opptrått for å bli anklaget for å "delansvar" for en voldtekt ofte settes veldig lavt. TS som var utgangspunkt for denne debatten hadde vært hjemme hos en 16 år gammel bekjent for å få hjelp til et dataproblem. Og det fikk hun kjeft for. Det er en veldig gradvis overgang mellom å være maksimalt på den sikre siden, og å være dopet og strippe på nachspiel i foreningen "Vi som tar den sexen vi vil ha". ← Jeg delte taxi en sen kveld med en jeg ikke kjente så godt som jeg burde ha gjort før jeg satte meg i bilen sammen med ham... Jeg kjente til ham, hadde snakket med ham flere ganger i forbindelse med felles kjente, men kjente ham ikke personlig. Voldtekten kunne ha vært unngått om jeg ikke hadde vært alene sammen med ham, eller om jeg hadde insistert på å ta taxien alene. I stedet tenkte jeg økonomi framfor sikkerhet, og gikk med på "samkjøringen". Det er i hovedsak min historie, og som jeg sa: voldtekten var IKKE min feil, men jeg kunne ha gjort ting på en annen måte! Jeg har ikke lest tråden du henviser til, jeg uttaler meg kun på generelt grunnlag! (Men det er veldig rart at en jente skal stilles til ansvar fordi hun er hjemme hos en venn/bekjent p.g.a et dataproblem)
Gjest =tentacle= Skrevet 8. desember 2006 #88 Skrevet 8. desember 2006 Jeg delte taxi en sen kveld med en jeg ikke kjente så godt som jeg burde ha gjort før jeg satte meg i bilen sammen med ham... Jeg kjente til ham, hadde snakket med ham flere ganger i forbindelse med felles kjente, men kjente ham ikke personlig. Voldtekten kunne ha vært unngått om jeg ikke hadde vært alene sammen med ham, eller om jeg hadde insistert på å ta taxien alene. I stedet tenkte jeg økonomi framfor sikkerhet, og gikk med på "samkjøringen". Det er i hovedsak min historie, og som jeg sa: voldtekten var IKKE min feil, men jeg kunne ha gjort ting på en annen måte! Jeg har ikke lest tråden du henviser til, jeg uttaler meg kun på generelt grunnlag! (Men det er veldig rart at en jente skal stilles til ansvar fordi hun er hjemme hos en venn/bekjent p.g.a et dataproblem) ← Det er klart at i ettertid kan en tenke "Tenk om jeg bare ikke hadde gjort akkurat det". Men her kunne jo historien like gjerne vært at den bekjente foreslo samkjøring, du avslo for å være på den sikre siden, og så var det taxisjåføren som var råtten i stedet. Da kunne du anklaget deg selv for å ikke ha tatt i mot tilbudet fra han du tross alt kjente litt, og som du kunne tenkt at du hadde større grunn til å stole på enn sjåføren som var vilt fremmed. Jeg kan også synes det er ekkelt å gå det lille stykket fra busstoppet og hjem etter en kveld på byen hvis det er èn annen mannlig passasjer som går av samme sted og han virker "kontaktsøkende", men bombesikre alternativer er det jo få av? Hvis en da ikke skal sitte hjemme bak låst dør etter klokken åtte?
Gjest Bellatrix Skrevet 8. desember 2006 #89 Skrevet 8. desember 2006 Det er klart at i ettertid kan en tenke "Tenk om jeg bare ikke hadde gjort akkurat det". Men her kunne jo historien like gjerne vært at den bekjente foreslo samkjøring, du avslo for å være på den sikre siden, og så var det taxisjåføren som var råtten i stedet. Da kunne du anklaget deg selv for å ikke ha tatt i mot tilbudet fra han du tross alt kjente litt, og som du kunne tenkt at du hadde større grunn til å stole på enn sjåføren som var vilt fremmed. Jeg kan også synes det er ekkelt å gå det lille stykket fra busstoppet og hjem etter en kveld på byen hvis det er èn annen mannlig passasjer som går av samme sted og han virker "kontaktsøkende", men bombesikre alternativer er det jo få av? Hvis en da ikke skal sitte hjemme bak låst dør etter klokken åtte? ← Det er det jeg mener jeg også. Om du ikke sitter på i taxi sammen med en bekjent er du aldri garantert å ikke bli voldtatt. Ja, man kan la være å sette seg i en bil sammen med folk man ikke kjenner veldig godt, men hva om denne bekjente hadde stått sammen med deg på bussholdeplassen istedenfor? Eller dere handlet i samme butikk og han fulgte etter deg etterpå? Garantier har man aldri.
Gjest utlogget nå Skrevet 8. desember 2006 #90 Skrevet 8. desember 2006 Det er nok til dels korrekt at både jenter og gutter kan være naive. Men det er for all del endel som er det motsatte også. Men hva når man møter en ung gutt, selv er veldig ung, som man blir glad i og sjarmert av. Som ber deg hjem for å se på film, helt edru. Og deretter bruker grov vold, som slag, spark og gjenstander for å skade den andre? Og som til tross for at man roper om hjelp og ber ham om å slutte, ikke gjør det. Og som i tillegg til direkte vold gjennomfører seksuelle handlinger den andre ikke samtykker til. Noe som fører til både psykiske og fysiske arr i mange år etterpå, skader på kroppen, og flere år med skam, flashbacks og angst for at det skal gjentas bare man går ut av døren. Jeg er nok ikke nøytral eller objektiv i denne diskusjonen, nettopp fordi jeg har sanket erfaringer selv. Og har fått store deler av livet mitt ødealgt på grunn av det også. Men det er ingen unnskyldning at gutter er fulle av hormoner, og at jenter kler seg for utfordrende. Voldtekt skjer nok i mye større grad blant folk som allerede kjenner hverandre, og i mindre grad på overfallsmåten i en mørk bakgate. Kanskje det finnes større skam der da. Fordi man tross alt, på et vis, føler seg skyldig selv.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2006 #91 Skrevet 11. desember 2006 Til alle dere som mener at en bør vite at en blir voldtatt dersom en for eksempel setter seg inn i en pirat-taxi eller kler seg utfordrende, er ikke dette ganske diskriminerenede ovenfor menn også? Er overhodet ikke enig i argumentet i utgangspunktet men ville bare vri på det for å se hva dere mener da!?
Gjest =tentacle= Skrevet 11. desember 2006 #92 Skrevet 11. desember 2006 Til alle dere som mener at en bør vite at en blir voldtatt dersom en for eksempel setter seg inn i en pirat-taxi eller kler seg utfordrende, er ikke dette ganske diskriminerenede ovenfor menn også? Er overhodet ikke enig i argumentet i utgangspunktet men ville bare vri på det for å se hva dere mener da!? ← Det er ikke diskriminerende. Ingen har rett til å bli vist noen tillit i forhold til alenesamvær, skyss med bil osv, og menn kan derfor ikke hevde seg forskjellsbehandlet. Når det er sagt: Ja, jeg har takket ja til haik med menn jeg kjenner igjen ansiktet på men ikke vet noe mer om, fordi det var vanskelig å si på en overbevisende måte at jeg heller vil gå de tre kilometrene fra busstoppet og hjem i øsregn og vind med sekk på ryggen og tung bag. Da var det altså mer ubehagelig å skulle gjengjelde hjelpsomhet med mistenkeliggjøring, enn å ta sjansen på å sitte på i en setting som er ansett som utrygg og uansvarlig. "Vanlige" menn forventer å ikke bli sett på som potensielle overgripere, og jenter følger opp. En del som blir utsatt for overgrep har til og med følt på seg at noe var veldig galt, men likevel blitt med på en mer utrygg situasjon, fordi sperrene mot å virke beskyldende uten noe grunnlag er sterke. Vi må velge her. Enten regner vi det som greit å være innenfor døren hos en bekjent for å fikse noe til dataen, ha på seg en utringet topp når man skal på byen en sommerkveld, sitte på med en nabo hvis man mistet bussen, og sovne ved et uhell på et nachspiel etter julebordet med jobbkollegene man treffer hver dag, eller så må vi regne det som galt. Vi kan ikke regne alle som ikke tar sjansen som paranoide, de som gjør det og ikke erfarer noe overgrep i de situasjonene som normale og sosialt velfungerende jenter, og de som gjør det og blir misbrukt som dumme fristerinner som er skyld i elendigheten selv. Likevel er det slik det fungerer i dag
Gjest Eir Skrevet 11. desember 2006 #93 Skrevet 11. desember 2006 Til alle dere som mener at en bør vite at en blir voldtatt dersom en for eksempel setter seg inn i en pirat-taxi eller kler seg utfordrende, er ikke dette ganske diskriminerenede ovenfor menn også? ← Jeg mener ikke at man kan regne med å bli voldtatt ved å ta pirattaxi, og at det alltid skjer. Men man bør være klar over at risikoen øker i forhold til vanlig taxi, fordi sjåføren er vanskeligere å spore. (Og fordi det finnes noen få menn som kjører pirat, nettopp for å utnytte situasjonen.) Men i de aller fleste tilfeller går det helt greit. Og de aller fleste menn er snille og tar ett nei for det det er, og jeg har heller aldri opplevd at menn med rent mel i posen blir fornærma over at jeg tar mine få, men obligatoriske forhåndsregler.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2006 #94 Skrevet 23. desember 2006 Interessant om voldtekter og fordommer: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1579960.ece
chaos Skrevet 25. desember 2006 #95 Skrevet 25. desember 2006 Jeg har flere venninner som har blitt voldtatt...og det er grusomt å vite at noe slikt har skjedd med noen jeg er glad... Det er IKKE deres feil at de ble voldtatt...VOLD TATT! Tatt med vold....at dere ikke fatter det! Når det er sagt; Det ER viktig å ta forhåndsregler...aldri gå alene i mørke bakgater, ikke blir med fremmede hjem...etc.... Det er nok mye som kunne vært unngått av slike forferdelige hendelser...men det er aldri offeret sitt feil... Så enkelt er det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå