Titti72 Skrevet 5. desember 2006 #41 Skrevet 5. desember 2006 Og hvor har du hentet disse tallene fra?? Hvis du ikke har skjønt det selv så lyser det lang vei at du overhodet ikke har greie på det du snakker om. Men jeg blir fortsatt svært opprørt over at noen får seg til å skrive slikt, har du overhodet ikke noe form for empati. Det er aldri offeret sin skyld at noen overgriper seg og det bør samfunnet støtte opp rundt. Men nå er det også heldigvis denne støtten man møtes med av helsepersonell. ← Leser du konsekvent ikke hva jeg skriver? Hvis skriver jeg, hvis... Og den der med at jeg ikke har greie på hva jeg snakker om.... Eh...Nei vel... Du skulle ikke heller ha kommet med svarene på det du siterte meg på?? Eller går det imot din overbevisning og tro?
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #42 Skrevet 5. desember 2006 Og hvor har du hentet disse tallene fra?? Hvis du ikke har skjønt det selv så lyser det lang vei at du overhodet ikke har greie på det du snakker om. Men jeg blir fortsatt svært opprørt over at noen får seg til å skrive slikt, har du overhodet ikke noe form for empati. Det er aldri offeret sin skyld at noen overgriper seg og det bør samfunnet støtte opp rundt. Men nå er det også heldigvis denne støtten man møtes med av helsepersonell. ← Du burde skjønne spørsmålet før du begynner og svare kanskje? Men du mener det at hvis du går i et sånnt skummelt strøk, også kommer det noen og sier til deg at hvis du kommer hit igjen blir du voldtatt og drept, kommer du igjen for og sjekke om du blir det fordi det ikke er lov eller lar du være? Jeg ville no sagt i dette tilfelle at noe av feilen ville vært din hvis du hadde gjort det. Og dette er et eksempel ikke noe konkret, som du tydeligvis ikke forstår.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #43 Skrevet 5. desember 2006 Leser du konsekvent ikke hva jeg skriver? Hvis skriver jeg, hvis... Og den der med at jeg ikke har greie på hva jeg snakker om.... Eh...Nei vel... Du skulle ikke heller ha kommet med svarene på det du siterte meg på?? Eller går det imot din overbevisning og tro? ← Poenget er at du ikke kan slenge rundt deg med tall og eksempler som du ikke kan underbygge i en diskusjon. Det er fullstendig umodent og faller på sin egen urimelighet. Men jeg tviler på at det er noen som tar dine synspunkter alvorlig uansett, så du trenger ikke å logge deg ut for å forsette å prøve å ro argumentene dine i land.
Titti72 Skrevet 5. desember 2006 #44 Skrevet 5. desember 2006 Poenget er at du ikke kan slenge rundt deg med tall og eksempler som du ikke kan underbygge i en diskusjon. Det er fullstendig umodent og faller på sin egen urimelighet. Men jeg tviler på at det er noen som tar dine synspunkter alvorlig uansett, så du trenger ikke å logge deg ut for å forsette å prøve å ro argumentene dine i land. ← Jeg trenger ikke å logge meg ut for og gi meg selv medhold. Jeg prøver å få inn i hodet ditt det som gjest over og Glow også sier. Rart at det kun er du som missforstår dette? Og jeg har ikke dratt fram statestikker, reelle tall eller noe. Jeg kommer med eksempler på en tenkt situasjon. Men send ungene dine gjennom utrygge gater og be de holde på prinsippene sine (les: dine) jeg gir vel søren i hva du velger å utsette deg og dine for.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #45 Skrevet 5. desember 2006 Jeg trenger ikke å logge meg ut for og gi meg selv medhold. Jeg prøver å få inn i hodet ditt det som gjest over og Glow også sier. Rart at det kun er du som missforstår dette? Og jeg har ikke dratt fram statestikker, reelle tall eller noe. Jeg kommer med eksempler på en tenkt situasjon. Men send ungene dine gjennom utrygge gater og be de holde på prinsippene sine (les: dine) jeg gir vel søren i hva du velger å utsette deg og dine for. ← Poenget mitt er at uansett om man går i utrygge gater så har man ikke NOE ansvar for et overgrep om det skulle skje.
Titti72 Skrevet 5. desember 2006 #46 Skrevet 5. desember 2006 Det er din mening. Jeg mener at du utsetter deg for fare og vet om risikoen, så da er skylden delvis din.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #47 Skrevet 5. desember 2006 Det er din mening. Jeg mener at du utsetter deg for fare og vet om risikoen, så da er skylden delvis din. ← Og det er ikke i tråd med den offisielle meningen i helsevesnet. Derfor skal ingen føle skyld eller skam når de oppsøker hjelp etter et overgrep!
Titti72 Skrevet 5. desember 2006 #48 Skrevet 5. desember 2006 Og det er ikke i tråd med den offisielle meningen i helsevesnet. Derfor skal ingen føle skyld eller skam når de oppsøker hjelp etter et overgrep! ← Ja det er sikker en trøst når du har blitt rævpult av 2 AIDSbefengte voldelige svin.
Gjest niomi Skrevet 5. desember 2006 #49 Skrevet 5. desember 2006 Samme hva man gjør så har man aldri skyld i et overgrep. Men det hjelper svært lite på hva overgrepet gjør med deg. Derfor gikk Dixi ut i media i sommer og oppfordret jenter i Oslo til å være forsiktige - tenke på hva de gikk kledd i, hvor de gikk sammen med hvem og unngå å være overstadig beruset ute alene. Dette pga mange overfallsvoldtekter i Oslo i sommer.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #50 Skrevet 5. desember 2006 Ja det er sikker en trøst når du har blitt rævpult av 2 AIDSbefengte voldelige svin. ← Man kvier seg i allefall mindre for å oppsøke hjelp når man føler seg trygg på å slippe å møte noen med dine holdninger.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. desember 2006 #51 Skrevet 5. desember 2006 Jeg syns forhåndsregler er på sin plass, selv om noen kanskje kan oppfatte det som om offeret har skyld. Man må ta inn over seg hvordan virkeligheten fungerer. Det å gi unge jenter noen vettuge råd, handler bare om å beskytte dem. Jeg er ikke villig til å utsette meg eller mine framtidige barn for farlige situasjoner bare fordi jeg skal stå på prinsippet om at man bør kunne ferdes over alt i alle typer klær. Men en annen ting er når klesdrakt brukes i rettssaker. Det blir helt bak mål. Jeg syns ikke man skal ha noe som helst skyld om man gikk med miniskjørt hjem fra byen, selvfølgelig ikke. Men jeg ville nå tenkt meg om før jeg gjorde det likevel, for min egen del. Jeg er prinsippfast, men også pragmatisk.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #52 Skrevet 5. desember 2006 Jeg syns forhåndsregler er på sin plass, selv om noen kanskje kan oppfatte det som om offeret har skyld. ← Er enig med deg forsåvidt, men nettopp pga av at forhåndsregler kan tolkes som om offeret har skyld (særlig for offeret) bør ikke dette vektlegges.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #53 Skrevet 5. desember 2006 Jeg tviler på at jenter i miniskjørt er mer utsatt for voldtekt enn mer påkledde jenter. Man er sikkert (?) utsatt for flere seksuelle tilnærmelser, tilrop og kanskje overgrepsliknende ting som tafsing/klyping o.l, og at menn tror man er lettere å sjekke opp og man dermed kan havne i noen ubehagelige situasjoner, men det er fortsatt et stykke fra å virke mer seksuelt tilgjengelig enn "gjennomsnittet" - og til at noen menn tror det er greit å voldta en! Voldtekt er en drastisk handling som utføres av en som legger noe annet i seksualitet enn at motparten er utfordrende kledd. Voldtekt vil si at mannen mener han har rett til å tiltvinge seg det han vil ha, selv om han får motstand verbalt eller fysisk. Når man er lettkledd/sexy kledd virker man kanskje "lettere på tråden" og lettere å få til sengs, men det er jo ikke det som er poenget - ved voldtekt er det det som IKKE er lett å få som er "greia"; dvs det å tvinge seg til det man ikke får. Mulig jeg beskriver dette klønete, men hovedpoenget er at voldtekt er å gjøre noe den andre ikke vil, og i de aller aller fleste voldtekter VET da voldtektsmannen at det skjedde mot den andres vilje? Grensen for overgrep kan selvsagt være annerledes, det er ikke alltid offeret klarer å ta en avgjørelse der og da, at man ikke er moden nok (eks overgrep mot mindreårige) eller at man har så mye respekt eller frykt for overgriperen at man ikke ser noen annen løsning enn den h*n foreslår. Det er like mye et overgrep. Ellers er jeg jo også enig i at man "må" ta forhåndsregler. Selv har jeg aldri blitt eller tatt med en vilt fremmed hjem, og jeg unngår å gå alene på øde eller utsatte steder. Men det kunne ikke falle meg inn å tenke at en som blir voldtatt på en mørk skogsvei eller som har blitt med en tilsynelatende hyggelig kar hjem og blitt tvunget til sex, skal ha skyld for overgrepet eller voldtekten, eller at overgriperen skulle hatt mindre straff fordi handlingen skjedde "et utsatt sted" eller "fordi" offeret hadde kledd seg feil. Det er uansett EN person som velger å utføre handlingen, samme hvor det er, og det er overgriperen.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #54 Skrevet 5. desember 2006 Jeg synes gjest over skriver svært godt og sier meg enig. Det er faktisk slik at voldtekt er et utrykk for maktutøvelse og ikke så mye seksuelt. Dermed er det et veldig godt poeng at lettkledde jenter slettes ikke er det de er ute etter.
Gjest =tentacle= Skrevet 5. desember 2006 #55 Skrevet 5. desember 2006 Jeg syns forhåndsregler er på sin plass, selv om noen kanskje kan oppfatte det som om offeret har skyld. Man må ta inn over seg hvordan virkeligheten fungerer. Det å gi unge jenter noen vettuge råd, handler bare om å beskytte dem. Jeg er ikke villig til å utsette meg eller mine framtidige barn for farlige situasjoner bare fordi jeg skal stå på prinsippet om at man bør kunne ferdes over alt i alle typer klær. Men en annen ting er når klesdrakt brukes i rettssaker. Det blir helt bak mål. Jeg syns ikke man skal ha noe som helst skyld om man gikk med miniskjørt hjem fra byen, selvfølgelig ikke. Men jeg ville nå tenkt meg om før jeg gjorde det likevel, for min egen del. Jeg er prinsippfast, men også pragmatisk. ← Dette er to sider av samme sak. Jenter ansvarliggjøres ved krav til klesdrakt, og de får svi for eventuelle brudd på dette i retten. Hele tiden skal man lære sine jenter "forholdsregler", å være forsiktige og ikke stole på folk. At man må lære sine gutter holdninger, nevnes aldri. Gutter får lavere straffer for at de holder på sine holdninger om at jenter som går i vanlige moteklær "ber om det", mens jentene straffes for at de tror det er ok å gå med de klærne de får kjøpt i butikkene. Om derimot en 17 år gammel gutt ble voldtatt av en eller flere menn på vei hjem en sommerkveld, ikledd kun shorts, ville ingen tatt opp klesdrakt i rettssaken. Ingen tror om sine egne gutter at de vil begå overgrep, selv om det er relativt vanlig med regelrette overgrep, og oftere grenseoverskridelser og press mot jenter i tenårene. Men hvor mange tenker på at de kollektive holdninger "kjekke, normale" gutter har, har en påvirkningskraft i forhold til holdningene til de mer tvilsomme guttene? Overgrep må gjøres til noe som er relevant for våre gutter også. Ikke bare kan de selv bli ofre, men de kan være med på å redusere problemet med overgrep ved å bidra til en kultur hvor man tar mer ansvar for hva en gjør mot andre. "Ekte mannfolk gjør ikke sånt" er et riktigere fokus enn "Smarte jenter kler seg anonymt". Likevel blir det første ofte glemt i oppdragelsen. Slik opprettholder voksengenerasjonen myten om at overgrep skyldes jenters oppførsel. Folk blir voldtatt om vinteren også, i bukser, høyhalset genser, varme sko og lange kåper! Voldtekt handler om mangel på respekt, ikke om klær.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #56 Skrevet 5. desember 2006 "Ekte mannfolk gjør ikke sånt" er et riktigere fokus enn "Smarte jenter kler seg anonymt". Likevel blir det første ofte glemt i oppdragelsen. Slik opprettholder voksengenerasjonen myten om at overgrep skyldes jenters oppførsel. ← Det du skriver er helt korrekt og det er bare enda et bevis på at ikke likestillingen har kommet så langt som vi liker å tro her i Norge. Mange mener som vi ser i denne tråden at det er jentas ansvar at hun ikke kler seg slik at hun tiltrekker seg oppmerksomhet fra skummle menn, dette er en mer eller mindre stueren holdning i Norge. Men når vi ser på våre muslimske medsøstre som må gå med håret tildekket eller med burka så blir dette kvinneundertrykkelse! Hvor er logikken? Koranen befaler kvinner å dekke til håret fordi de er så tiltrekkende, altså skal de ikke tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet. Det finnes også vestlige land som ikke før på 1970-tallet åpnet for at det kunne finnes voldtekt i et ekteskap, før den tid het det at kvinnes plikt når hun gikk inni i et ekteskap var å behage mannen. Er veldig enig i at fokus rundt voldtekter bør rettes mot menn og deres holdninger til kvinner og sex. Har selv bodd i et land hvor kvinner ikke kan gå ut etter mørkets frembrudd på grunn av faren for voldtekt. Jeg gikk da selvfølgelig som regel ikke ut etter mørket men jeg det gjør meg fly forbannet, hvorfor skal mitt liv begrenses av at det finnes syke mennesker og hvorfor mener hele samfunnet der at det er greit at alle kvinner må holde seg innendørs etter mørkets frembrudd. Det er ikke vi som har gjort noe galt!! Håper virkelig aldri at det kommer så langt i Norge. Derfor blir jeg også svært provosert når det forsøkes å skyves skyld over på offeret, vi kan ikke la noen syke mennesker gjøre samfunnet utrygt og la de føre til begrensinger på hva kvinner kan føle seg trygge til å gjøre. Ikke de aller beste formuleringene men håper jeg får frem hva jeg mener.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. desember 2006 #57 Skrevet 5. desember 2006 Hvis det er sånn at fokuset flyttes over på jentene, mens det ikke jobbes med gutters holdninger, så er jeg enig. Men det må da gå an å gjøre begge deler. Det jeg lurer på er hva man ville sagt til sin 16 år gamle datter som skulle på fest. Ville man f.eks. oppfordret henne til å gå alene i mørke og øde gater midt på natta eller ville man ha sagt at hun måtte ta taxi/ringt og blitt hentet el? Jeg er enig i at man må være forsiktig så man ikke gjør det slik at jenter føler ansvar for overgrep. Men jeg vet også at hvis det f.eks. hadde vært mine barn, så hadde jeg gitt dem visse råd.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #58 Skrevet 5. desember 2006 Jeg ville nok også gitt mine døtre råd. Men mener vi må være veldig forsiktig slik at det ikke blir holdningen i samfunnet. Som sagt har jeg bodd i et vestlig land hvor jentene holder seg innendørs etter mørkets frembrudd og det legger store begrensninger på ens liv/frihet samt at det forsterker skyldfølelsen og skam blant de som blir utsatt for overgrep. Ei jente ble voldtatt på tur til bilen sin etter å ha forlatt biblioteket når det stengte kl 22 i ukene før eksamen. Alle var da kjappe til å si "det måtte hun regne med". Måtte regne med......vi må da også få lov til å lese på biblioteket før eksamen!
Gjest =tentacle= Skrevet 5. desember 2006 #59 Skrevet 5. desember 2006 Hvis det er sånn at fokuset flyttes over på jentene, mens det ikke jobbes med gutters holdninger, så er jeg enig. Men det må da gå an å gjøre begge deler. ← Jeg har ALDRI hørt eller lest snakk om å ta dette temaet systematisk opp med gutter. Det nevnes sikkert i skolen nå, men i forhold til den massive innprentingen om hvordan jenter ikke må kle seg, (og dette hører både jenter og gutter) så er en eventuell holdningstime for gutter et musepiss i havet. Foreldre må engasjere seg, og gutter må snakke med hverandre. Eldre gutter er forbilder for de yngre, og hvis de omtaler jenter i miniskjørt som fritt-fram-objekter, så fanges det opp. Et eksempel på hva jeg retter meg mot: Det var begått flere overfallsvoldtekter i Bergen i løpet av noen få helger. Dette ble snakket løst om rundt en familiemiddag, og min far bryter ut: "Ja, men de skjedde jo midt på natten". Underforstått: Da burde ikke disse jentene vært utendørs. JEG måtte forklare min egen far at han har en datter som går på fest av og til, og må hjem igjen selv om det er natt. Jeg benytter meg av nattbuss hvis jeg kan, og noen ganger taxi, men å bli fraktet fra dør til dør er faktisk ikke alltid så lett, i hvertfall ikke på et studentbudsjett. Det hadde ikke falt ham inn at vanlige jenter må hjem om natten stadig vekk, hvis de lever et normalt liv. Han syntes det var uansvarlig Eller et annet eksempel: Stevnemøtevoldtekt diskuteres i vennegjengen, og en av guttene (i 20-årene) mener at disse sakene ikke bør anmeldes. Tilstede er en jente som har opplevd det, men det vet han ikke. Han er en supergrei gutt selv, men han bidrar til å gjøre det verre for henne som slet en del, og han er med på å skape aksept for holdningene hos de andre guttene som er tilstede. Passive gutter som er ukritiske til egne holdninger (og ditto jenter!!) og ikke markerer avstand til "grumset" når slike temaer kommer opp, er ikke uten skyld når en tenåring får ødelagt år av livet sitt av en tosk som ikke tar ansvar for sine lyster. Psychoer finnes, og de vil voldta selv om flertallet skjerper holdningene sine. Men de fleste voldtekter begås av ellers noenlunde tenkende vesener, som ikke har stilt krav til seg selv om hvordan de vil takle f.eks en situasjon med at de er veldig kåte i en nachspielsetting hvor de har misforstått hvor interessert jenta var og føler seg lurt og forbannet, og de ikke er helt edru. Eller at de har tenkt over at noen måter å hevne/straffe på er så bedritne at de ikke vil ha det på seg, uansett hvor sinte de er på jenta. I det hele tatt er det veldig viktig å få på plass det faktum at voldtekt er et valg. Ikke noe som "skjer" på grunn av en annens oppførsel eller påkledning. Det er alltid mulig å velge å ikke begå en voldtekt, og hvis du allikevel gjør den, så handler det om hvem du er, ikke om en skjørtekant eller et frivillig kyss to minutter før.
Gjest =tentacle= Skrevet 5. desember 2006 #60 Skrevet 5. desember 2006 Jeg ville nok også gitt mine døtre råd. Men mener vi må være veldig forsiktig slik at det ikke blir holdningen i samfunnet. ← Det ER holdningen i samfunnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå