Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #61 Skrevet 5. desember 2006 Jeg har ALDRI hørt eller lest snakk om å ta dette temaet systematisk opp med gutter. Det nevnes sikkert i skolen nå, men i forhold til den massive innprentingen om hvordan jenter ikke må kle seg, (og dette hører både jenter og gutter) så er en eventuell holdningstime for gutter et musepiss i havet. Foreldre må engasjere seg, og gutter må snakke med hverandre. Eldre gutter er forbilder for de yngre, og hvis de omtaler jenter i miniskjørt som fritt-fram-objekter, så fanges det opp. Et eksempel på hva jeg retter meg mot: Det var begått flere overfallsvoldtekter i Bergen i løpet av noen få helger. Dette ble snakket løst om rundt en familiemiddag, og min far bryter ut: "Ja, men de skjedde jo midt på natten". Underforstått: Da burde ikke disse jentene vært utendørs. JEG måtte forklare min egen far at han har en datter som går på fest av og til, og må hjem igjen selv om det er natt. Jeg benytter meg av nattbuss hvis jeg kan, og noen ganger taxi, men å bli fraktet fra dør til dør er faktisk ikke alltid så lett, i hvertfall ikke på et studentbudsjett. Det hadde ikke falt ham inn at vanlige jenter må hjem om natten stadig vekk, hvis de lever et normalt liv. Han syntes det var uansvarlig Eller et annet eksempel: Stevnemøtevoldtekt diskuteres i vennegjengen, og en av guttene (i 20-årene) mener at disse sakene ikke bør anmeldes. Tilstede er en jente som har opplevd det, men det vet han ikke. Han er en supergrei gutt selv, men han bidrar til å gjøre det verre for henne som slet en del, og han er med på å skape aksept for holdningene hos de andre guttene som er tilstede. Passive gutter som er ukritiske til egne holdninger (og ditto jenter!!) og ikke markerer avstand til "grumset" når slike temaer kommer opp, er ikke uten skyld når en tenåring får ødelagt år av livet sitt av en tosk som ikke tar ansvar for sine lyster. Psychoer finnes, og de vil voldta selv om flertallet skjerper holdningene sine. Men de fleste voldtekter begås av ellers noenlunde tenkende vesener, som ikke har stilt krav til seg selv om hvordan de vil takle f.eks en situasjon med at de er veldig kåte i en nachspielsetting hvor de har misforstått hvor interessert jenta var og føler seg lurt og forbannet, og de ikke er helt edru. Eller at de har tenkt over at noen måter å hevne/straffe på er så bedritne at de ikke vil ha det på seg, uansett hvor sinte de er på jenta. I det hele tatt er det veldig viktig å få på plass det faktum at voldtekt er et valg. Ikke noe som "skjer" på grunn av en annens oppførsel eller påkledning. Det er alltid mulig å velge å ikke begå en voldtekt, og hvis du allikevel gjør den, så handler det om hvem du er, ikke om en skjørtekant eller et frivillig kyss to minutter før. ← Du skriver så godt at jeg bare :bukke:
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #62 Skrevet 5. desember 2006 Det ER holdningen i samfunnet. ← Jeg vet det, og det er det jeg har prøvd å understreke i hele tråden. Men det virker ikke som om det er så mange som har skjønt at det er den holdningen vi får mer og mer.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #63 Skrevet 5. desember 2006 Jeg tror det skal mye til før man kommer til et samfunn hvor jenter ikke trenger å tenke på forhåndsregler i enkelte situasjoner, så jeg synes forsåvidt det er greit at man er forsiktig og oppfordrer andre til å være det, der det kan kreves. F eks har jeg gjennom hele oppveksten gått fra togstasjonen som ligger et øde sted med bare bilvei og ingen bebyggelse. Men de siste årene har sammensetningen av folk som bor i området endret seg, og det har skjedd ran og voldtekter i nærheten. Så nå velger jeg så langt det er mulig å la være å ta toget sent på kvelden, og drar enten hjem tidligere, sammen med venner eller jeg bruker penger på taxi. Jeg synes ikke det er riktig at det er sånn, men jeg tar likevel disse forhåndsreglene. Samtidig synes jeg det er utrolig viktig å skille mellom det at det er lurt og fornuftig å tenke seg om før en setter seg i risikosituasjoner, og at jenta skal ha et "delansvar" eller skyld i om hun blir voldtatt om hun likevel måtte ta toget seint om kvelden og taxien hun bestilte ikke hadde kommet da hun kom til stasjonen. Eller om hun gjør enda "dummere" ting. Det ER bare èn skyldig part i en voldtekt, samme om man tar pirattaxi eller går i burka. Skyldfølelse vil nok ofte voldtektsoferet føle likevel, og jeg synes det er ubehagelig å se at endel gir næring til denne følelsen. En ting er dessuten å si eller tenke at visse handlinger er dumme (det er de jo, men det kan hende man ikke var i stand til å vurdere det, eller det så annerledes ut, i forkant, f eks), man trenger - og bør- ikke derved slutte at "da er det din egen skyld at du ble voldtatt".
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #64 Skrevet 5. desember 2006 ærlig talt... å ikke gjøre motstand og i tillegg gni seg mot den man har sex med er ikke å gjøre motstand: det er å samtykke! Synd at hun har blitt deppa over dette, men det er som de sier på Kiwi-reklamen: "Sier du ikke noe, skjer det ikke noe." Og i dette tilfellet burde hun sagt ifra, evt. skreket/biti/slått/skalla/klora. Når ikke sånne ting gjøres så kan det ikke kalles voldtekt. Hun var vel heller ikke neddopa etter det jeg har lest. Tåpelig at mange jenter føler at å rope "voldtek!" i etterkant er en fin måte å angre på sex... :/ som gjesten over meg skriver: En ting er dessuten å si eller tenke at visse handlinger er dumme (det er de jo, men det kan hende man ikke var i stand til å vurdere det, eller det så annerledes ut, i forkant, f eks), man trenger - og bør- ikke derved slutte at "da er det din egen skyld at du ble voldtatt". ...jeg er enig i at det er et skille her, men når man er så usikker på en person og hva den personen kan/kommer til å gjøre så drar man ikke hjem til den personen. Det er så mange feilgrep som ble gjort i det tilfellet at jeg klarer ikke si annet enn at det er... ikke selvforskyldt... men utrolig blåøyd.
Gjest =tentacle= Skrevet 5. desember 2006 #65 Skrevet 5. desember 2006 Den som tier, samtykker ikke alltid. Det kan være forskjellige grunner til at noen ikke klarer å si fra på en tydelig måte når noen gjør noe mot deres vilje. Å plutselig befinne seg i en situasjon hvor en føler seg truet og føler at en ikke har kontroll over situasjonen, kan gjøre at en ikke tenker klart, ikke vet hva en bør gjøre, og ikke benytter muligheter man har til å motsette seg handlingen. Sannsynligvis tenkte ikke opprinnelige TS at alt som trengtes var å si nei og dytte ham vekk, så ville han stoppe. Om han hadde stoppet eller ikke, har vi ingen mulighet til å vite. Om han skjønte at hun opplevde dette som kontrolltap og overgrep, kan vi heller ikke vite. Lovverket er ikke til hjelp her. Man kan ikke dømme en 16-åring basert på antagelser om hvorvidt han skjønte at hun ikke protesterte fordi hun følte seg hjelpeløs, eller om han trodde at hun tillot og ønsket sex. Juridisk sett er ikke dette en voldtekt, og det er ingen voldtektsforbryter. Nei, han var ikke omtenksom og lydhør, sannsynligvis, og han burde ha tenkt over om han fikk oppmuntringer og respons nok til at han kunne gå videre, men han tenkte vel gjerne ikke over muligheten for at hun kunne oppleve det som vanskelig å protestere. Det er jo mange her som ikke har forståelse for at man ikke alltid tenker logisk hvis man blir redd. Selv om denne gutten ikke kan kalles voldtektsforbryter, så er jenta skadelidende. Og det er hårreisende mye fordømmelse på disse to trådene. Hun har opplevd seg misbrukt og uten kontroll, og selv om hennes egen fryktbetingete handlingslammelse kanskje har spilt en stor rolle for den ufrivillige sexen, så er det ingen forbrytelse å ikke takle den situasjonen på en selvsikker måte. Hun fortjener ikke å bli trakket på for det engang. For oss som sitter trygt og rolig foran pcen nå går det an å holde to tanker i hodet på en gang. Vi trenger ikke å slakte en gutt som kanskje ikke har ment noe vondt og ikke har forstått hvordan den andre hadde det. Samtidig kan vi ha medfølelse med en jente som har hatt en veldig vond opplevelse, og som må bearbeide dette og få tilbake troen på at hun kan håndtere å kommunisere grenser i fremtiden. Alle har hatt tanker som "hvorfor gjorde jeg ikke det", eller "hvorfor sa jeg ikke ditt og datt", etter å ha vært i situasjoner hvor de etterpå ser det som innlysende hvordan de skulle håndtert det, mens de der og da ikke klarte å tenke klart. Og det i atskillig mindre rystende situasjoner enn det å tenke at man er i ferd med å bli voldtatt. Det er lov å møte folk som har det vanskelig med noe annet enn forakt og anklager. Til og med om man synes de har tabbet seg litt ut.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2006 #66 Skrevet 5. desember 2006 ærlig talt... å ikke gjøre motstand og i tillegg gni seg mot den man har sex med er ikke å gjøre motstand: det er å samtykke! Synd at hun har blitt deppa over dette, men det er som de sier på Kiwi-reklamen: "Sier du ikke noe, skjer det ikke noe." Og i dette tilfellet burde hun sagt ifra, evt. skreket/biti/slått/skalla/klora. Når ikke sånne ting gjøres så kan det ikke kalles voldtekt. Hun var vel heller ikke neddopa etter det jeg har lest. Tåpelig at mange jenter føler at å rope "voldtek!" i etterkant er en fin måte å angre på sex... :/ som gjesten over meg skriver: ...jeg er enig i at det er et skille her, men når man er så usikker på en person og hva den personen kan/kommer til å gjøre så drar man ikke hjem til den personen. Det er så mange feilgrep som ble gjort i det tilfellet at jeg klarer ikke si annet enn at det er... ikke selvforskyldt... men utrolig blåøyd. ← Hadde det skjedd deg og du hadde selv fått føle hvordan det er å bli totalt paralysert av sjokk så hadde kanskje pipen fått en anen lyd. TYYdelig at du ikke har peiling i det hele tatt.
Gjest Eir Skrevet 6. desember 2006 #68 Skrevet 6. desember 2006 (endret) Jeg synes det virker som om mange her forveksler skyld og ansvar i overgrepssituasjoner. Skyld går på hvem som har gjort noe galt, og denne kan alltid plasseres på overgriperen, siden det er h*n som har tråkket over noen andres grenser. Mens noe av ansvaret for situasjonen kan også plasseres på offeret, uten at det automatisk indikerer skyld. Og man skal heller ikke være så redd for å påpeke dette ansvaret når man diskuterer dette generelt, siden det er med på å hjelpe offeret å takle situasjonen bedre i etterkant, siden ansvar også gir en større grad av kontroll. For å ta ett enkelt eksempel: En kvinne blir overfalt og voldtatt, midt på lyse dagen, på ett sted man typisk sett ikke forventer det i det hele tatt. Hun vil føle at det ikke var noe hun gjorde for å havne i situasjonen, og vil ofte utvikle en frykt for at det kan skje igjen, like brått og uten forvarsel. Pga at hun ikke føler noe ansvar for situasjonen som oppsto, oppstår en følelse av at verden generelt er ett utrygt sted, noe som kan føre til store psykiske problemer. Situasjon to: En kvinne blir voldtatt etter å ha kjørt pirattaxi hjem. Hun vet at man ikke bør kjøre pirat alene, og føler ett visst ansvar for hva som hendte. Dette gir henne en viss kontroll over situasjonen, fordi hun vet at det er enkelt å unngå at det skjer igjen, hun trenger bare å la være å kjøre pirat i fremtiden. Forskning på traumatiske reaksjoner i etterkant viser at kvinne nr 2 i snitt mye fortere kommer over voldtekten psykisk, og blir langt mindre hemmet av den i livet sitt, enn kvinne nr 1. Så lenge man klarer å skille mellom skyld og ansvar er det fordelaktig for offeret selv å se hvilke tiltak de kan gjøre for å unngå situsjonen igjen, fordi det gir en langt større følelse av kontroll over eget liv. Begge to har det selvsagt like jævlig der og da, så den øyeblikkelige hjelpen man får bør ikke fokusere på dette, men i den videre bearbeidelsen av hendelsen er dette ett nokså viktig poeng, dersom man ønsker å unngå å føle seg som ett offer resten av livet. Endret 6. desember 2006 av Eir
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #69 Skrevet 6. desember 2006 Unnskyld meg, men skyld og ansvar er faktisk to sider av samme sak!
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #70 Skrevet 6. desember 2006 Forskning på traumatiske reaksjoner i etterkant viser at kvinne nr 2 i snitt mye fortere kommer over voldtekten psykisk, og blir langt mindre hemmet av den i livet sitt, enn kvinne nr 1. Så lenge man klarer å skille mellom skyld og ansvar er det fordelaktig for offeret selv å se hvilke tiltak de kan gjøre for å unngå situsjonen igjen, fordi det gir en langt større følelse av kontroll over eget liv. ← Kan du vise til disse forskingsrapportene eller er det bare konskusjoner som du har kommet med?
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #71 Skrevet 6. desember 2006 Så det er liksom greit hvis jeg skyter mannen min under et "anfall" av pms? Jeg er jo et stakkars hjelpeløst offer for hormonell påvirkning som jeg ikke kan styre. Her er det visst bare å slå seg løs gett :D
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #72 Skrevet 6. desember 2006 Så det er liksom greit hvis jeg skyter mannen min under et "anfall" av pms? Jeg er jo et stakkars hjelpeløst offer for hormonell påvirkning som jeg ikke kan styre. Her er det visst bare å slå seg løs gett :D ← Ja ikke sant Vi kan jo ikke stilles til noe ansvar hvis hormonene sliter i kroppen og ei sexy jente går forbi, for vi menn tenker jo kun med lille-gutt og det må da alle jenter vite og kle seg usexy og holde seg unna oss... For man kan jo ikke kreve at en man er sivilisert når han er i nærheten av en fristende kvinne. Dette blir bare for dumt!
Gjest Bellatrix Skrevet 6. desember 2006 #73 Skrevet 6. desember 2006 Situasjon to: En kvinne blir voldtatt etter å ha kjørt pirattaxi hjem. Hun vet at man ikke bør kjøre pirat alene, og føler ett visst ansvar for hva som hendte. Dette gir henne en viss kontroll over situasjonen, fordi hun vet at det er enkelt å unngå at det skjer igjen, hun trenger bare å la være å kjøre pirat i fremtiden. ← Det er selvsagt ikke bra å gå og være redd hele tiden sånn som kvinnen nr 1 antakelig vil, men det blir jo også feil å si at hun enkelt og greit ungår voldtekt ved å la være å ta pirattaxi. Voldtekter skjer overalt.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #74 Skrevet 6. desember 2006 Mange mener som vi ser i denne tråden at det er jentas ansvar at hun ikke kler seg slik at hun tiltrekker seg oppmerksomhet fra skummle menn, dette er en mer eller mindre stueren holdning i Norge. Men når vi ser på våre muslimske medsøstre som må gå med håret tildekket eller med burka så blir dette kvinneundertrykkelse! Hvor er logikken? Koranen befaler kvinner å dekke til håret fordi de er så tiltrekkende, altså skal de ikke tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet. ← Ja, kanskje vi skulle innføre burka i Norge også, og de som ikke bruker den ber om å bli voldtatt.... For syke menn kan jo ikke stilles til ansvar når hormoner og maktbegjær sliter i kroppen!?
Gjest Eir Skrevet 6. desember 2006 #75 Skrevet 6. desember 2006 Det er selvsagt ikke bra å gå og være redd hele tiden sånn som kvinnen nr 1 antakelig vil, men det blir jo også feil å si at hun enkelt og greit ungår voldtekt ved å la være å ta pirattaxi. Voldtekter skjer overalt. ← Selvsagt kan det skje, men dette handler om hvordan man selv føler det etter å ha vært utsatt for de to ulike situasjonene. Du kan selvsagt argumentere for at den følelsen av trygghet og mestring er irrasjonell, men jeg synes det er viktigere at den hjelper en å fungere normalt i dagliglivet. Angående henvisning til forskning kan jeg sikkert finne noen kilder hvis jeg leter gjennom alt jeg har liggende på det, men det er nokså grunnleggende overgrepspsykologi, så det er bare å lese noen bøker om temaet, hvis man finner det interessant. Og skyld og ansvar er to forskjellige ting, og ved å argumentere så heftig for det motsatte er man bare med på å gjøre det vanskeligere for de som er utsatt for overgrep.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2006 #76 Skrevet 6. desember 2006 Selvsagt kan det skje, men dette handler om hvordan man selv føler det etter å ha vært utsatt for de to ulike situasjonene. Du kan selvsagt argumentere for at den følelsen av trygghet og mestring er irrasjonell, men jeg synes det er viktigere at den hjelper en å fungere normalt i dagliglivet. Angående henvisning til forskning kan jeg sikkert finne noen kilder hvis jeg leter gjennom alt jeg har liggende på det, men det er nokså grunnleggende overgrepspsykologi, så det er bare å lese noen bøker om temaet, hvis man finner det interessant. Og skyld og ansvar er to forskjellige ting, og ved å argumentere så heftig for det motsatte er man bare med på å gjøre det vanskeligere for de som er utsatt for overgrep. ← Du må nok finne kilder før du slenger ut at forsking støtter dine synsunkt!
Gjest =tentacle= Skrevet 6. desember 2006 #77 Skrevet 6. desember 2006 Du må nok finne kilder før du slenger ut at forsking støtter dine synsunkt! ← Eksemplet er så plausibelt i seg selv at det knapt er nødvendig. "Ansvar" betyr ikke her å anklage seg selv for at en ble voldtatt, og dele skylden med overgriper. Det betyr heller å analysere situasjonen for å se om en har mulighet til å påvirke sin risiko for gjentagelse i fremtiden. For kvinne nummer 1 har verden blitt helt uforutsigbar. Kvinne nummer 2 vil i større grad forbinde voldtekten med en risikosituasjon, og å unngå den i framtiden vil gjøre at hun føler at hun kan gjøre noe aktivt for å hindre at det skjer igjen. Følelsen av å ha kontroll er så viktig at en noen barn som utsettes for overgrep over tid etterhvert legger opp til å oppsøke overgriper selv, fordi da vet de når det skjer, og det er angstreduserende i forhold til at frykten er konstant hele tiden. Ansvar og skyld er så tett forbundet med hverandre i dagligtale at det ikke er heldig å bruke disse begrepene her. Misforståelser rundt ordbruken kan provosere, pålegge skyldfølelse og unnskylde. "Ansvar" er en bevisstgjøring i forhold til at en tar valg rundt hvilke situasjoner en vil oppsøke eller unngå, f.eks pirattaxi, gå hjem fra byen med en bekjent, hvor full en synes det er greit å bli på et nachspiel hvor en ikke kjenner noen godt osv. Det betyr ikke at en har ansvar for hva _andre_ foretar seg i de situasjonene. Men det er gjerne det folk tenker når ordet ansvar blir brukt. Jeg har vært i mange situasjoner hvor jeg ville fått passet mitt påskrevet om noen hadde misbrukt min tillit. I opprinnelige TSs eksempel gjaldt det å være hjemme hos en bekjent for å fikse en PC. Det er i mine øyne en helt normal lavrisikosituasjon, men hun fikk mange anklager for at hun hadde oppholdt seg der i tråden. Kan det virkelig tenkes at en stor del av KGs brukere aldri er innenfor døren hos noen de ikke kjenner svært godt? Siden de regner det som uansvarlig og inviterende? "Skal vi pule-kommentaren" kan man løfte øyenbrynet av i ettertid, men hvor mye spøkes det ikke om sånt på msn? "Forbrytelsen" består ofte i: (mine tilståelser i parentes) - å være søt, eller være jente, eller begge deler ( jente her) - noen ganger har man flørtet med en man likte ( har gjort det opptil flere ganger i mitt liv) - å være alene med en person man ikke hadde mistenkt ville bli farlig ( utallige ganger, heldigvis ble ingen av dem farlige) - å bli overrumplet og være svakere enn den andre ( er liten, lett og svak) Hva er en passende straff for dette? Voldtekt? Og forakt og og fordømmelse av andre etterpå?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #78 Skrevet 7. desember 2006 Jeg håper virkelig du KØDDER nå???!!! Fornærmede har ALDRI skyld. En jente skal kunne gå naken på fest uten at noen har "rett" til å forgripe seg på henne. ← å gå naken på fest er jo som å si kom hit og knull meg on topic: er jentens egen feil om hun ble voldtatt (som hun ikke ble), hun kunne gjort mer enn å presse opp magen for å gjøre motstand.. en gutt skal heller ikke ha meg seg en Terms of Service kontrakt hver gang han skal pule.. faen heller...
TigerLilly Skrevet 7. desember 2006 #79 Skrevet 7. desember 2006 Selvsagt kan det skje, men dette handler om hvordan man selv føler det etter å ha vært utsatt for de to ulike situasjonene. Du kan selvsagt argumentere for at den følelsen av trygghet og mestring er irrasjonell, men jeg synes det er viktigere at den hjelper en å fungere normalt i dagliglivet. Angående henvisning til forskning kan jeg sikkert finne noen kilder hvis jeg leter gjennom alt jeg har liggende på det, men det er nokså grunnleggende overgrepspsykologi, så det er bare å lese noen bøker om temaet, hvis man finner det interessant. Og skyld og ansvar er to forskjellige ting, og ved å argumentere så heftig for det motsatte er man bare med på å gjøre det vanskeligere for de som er utsatt for overgrep. ← Dette er det dummeste! "Føler seg bedre"? Ja for når ble det å føle at du SELV har skyld/ansvar (akkurat samme ting) for at du ble voldtatt bedre??? Vil tro at det er TI ganger værre når du i tillegg til å ha det helt jævlig etter voldtekten går rundt å vet at det er delvis din egen skyld fordi du opptrådde ansvarsløst. Det er derfor det beste for alle å aldri aldri gi offeret noe som helst skyld eller ansvarfølelse. For det er faktisk aldri offerets skyld, men de psycho folkene som overfaller.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2006 #80 Skrevet 7. desember 2006 å gå naken på fest er jo som å si kom hit og knull meg on topic: er jentens egen feil om hun ble voldtatt (som hun ikke ble), hun kunne gjort mer enn å presse opp magen for å gjøre motstand.. en gutt skal heller ikke ha meg seg en Terms of Service kontrakt hver gang han skal pule.. faen heller... ← Har du ikke skjønt at dette er en generell debatt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå