Gå til innhold

Brente mandler og karameller


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Og jeg føkka opp hele skiten. Dvs, jeg tror jeg rørte for lenge, til sukkeret ble brent, og bare to-tre mandler fikk det derre klumpete utseendet, resten ble glatt. Smaken er ok, for jeg sitter og hiver i meg skiten nå. Men snaddergodt er det ikke.

Brukte den nrk-oppskrifta forresten. Men ok, neste gang, da skal det gå i boks. Bokstavelig talt. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 år senere...
Gjest Jeanette

Har lyst til å lage brente mandler og karameller til jul. Noen som har noen oppskrifter de kan anbefale meg?

Helst noen som er lette å lage, og gir godt resultat...Er ikke så flink på kjøkkenet nemlig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette

Her er oppskrift på noen gode karameller..

2 dl sukker

2 dl sirup

2 dl fløte

bland alt sammen i en gryte med tykk bunn..

la det koke i ca 45 min..kan også gå fortere..rør ca hvert 5 min..ikke for ofte..

når du har kokt dt ca 20 min så tar du en t.skje og legger en bit i kaldt vann i en skål..så kjnner du på den om den er blitt hard..er den blitt hard så er det ferdig.vist ikke kok lengere og test igjen etter litt...legg det enten på et bakepapir og la det kjøles litt før du kutter det opp i terninger eller kjøp sånne små som ser ut som muffins former..

jeg kokte mitt i en sånn teflonpanne med tykk bunn..det gikk helt greit..men husk tykk bunn..blir kjempe godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd salte mandler i dag, et godt alternativ for de som tenker litt på kaloriene:

300 g mandler, 5 dl vann og 3 ss salt kokes i fem minutter. La mandlene renne av og legg dem på en bakepapirkledt plate. Bland inn 1 ss smør og spre mandlene utover. Sett dem inn i ovn som er forvarmet til 125 gr. La de stå i to timer. Rør om i blant. La de avkjøle og ha dem i tett glass/boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lager brente mandler nå¨:) Dvs, de står i ovnen nå, så skal jeg straks sett i gang med selve prosessen. Kjøpt inn melis i stedenfor sukker, hørt rykter om at dey ikke tar så lang tid :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Dette blir en perfekt tråd for min del i år :)

Skal prøve meg på brente mandler og karameller.

"mine innlegg"

Når man skal gi bort sånne ting som dette til jul, hvor lenge før kan man lage det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal gi bort sånne ting som dette til jul, hvor lenge før kan man lage det?

Ingen som vet?

Tenkte på at det kanskje kan blir veldig seigt hvis det ligger for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet?

Tenkte på at det kanskje kan blir veldig seigt hvis det ligger for lenge.

Jeg vet ikke, men tenker at det holder seg en stund jeg da. Sukker er jo tidens konserveringsmiddel;)

Men du kan jo evt lage en runde nå og se hvordan de utvikler seg de neste ukene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest including rymven

Jeg opplever at de brente mandleneer noe klissete i etterkant. skal de ikke være harde slik at de kan ligge sammen i en boks uten å klebe seg til hverandre? Men dog veldig sprø og gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager brente mandler nå¨:) Dvs, de står i ovnen nå, så skal jeg straks sett i gang med selve prosessen. Kjøpt inn melis i stedenfor sukker, hørt rykter om at dey ikke tar så lang tid

Jeg lurer litt på om de får et annet utseende når man bruker melis? Det selges noen som er litt lysere i brunfargen, nesten rødlige og litt sånn drasje-aktige i konsistensen/ ikke så karamellaktig - Har selv lurt veldig på hvordan disse blir laget. Noen som vet? :)

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg brukte en oppskrift med 250 g mandler, 150 gr sukker og 1dl vann, men da tok det alt for lang tid før sukkeret smeltet. Jeg vil anbefale å bruke en oppskrift med så lite vann som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål ang karameller... Noen som vet om det funker å ha de i en konfektform av silikon? Slik at det blir fin form på de? Lurer på å lage noen å gi bort til jul, og da ser jo det litt finere ut;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helenehøi

Jeg har aldri laget i silikonformer, men små konfektformer i aluminium og papir. De i papir satt jo bare fast og ble grisete. (Men de var så gode at vi spiste de likevel :fnise:( De i aluminium var supre, bare å brette av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...