Gå til innhold

Brente mandler og karameller


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Har lyst til å lage brente mandler og karameller til jul. Noen som har noen oppskrifter de kan anbefale meg?

Helst noen som er lette å lage, og gir godt resultat...Er ikke så flink på kjøkkenet nemlig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brente mandler:

Smelt farin i en jernstekepanne eller gryte. La sukkeret bli brunt. Ha i mandler og vend dem i sukkeret. Ta de opp med tresleiv eller noe annet i tre, plast smelter. Legg dem på et smurt bakepapir. PASS PÅ for det er fryktelig varmt!!! Men VELDIG GODT!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Sjokoladekarameller.

3 dl sukker

1 dl lys sirup

2 ss kakao

3 dl fløte

Dette kokes opp, og kokes ca. 30 minutter.

Ha i 1 ss smør og 1 ts eddik (7 %).

Mens karamellen koker lager du en form av folie, ca. 20 x 20 cm som smøres med nøytral olje (for eksempel soyaolje).

Hell massen i formen og avkjøl.

Skjær i biter og oppbevar kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift på brente mandler er litt anneledes.

1 dl mandler

1 dl sukker

1 dl vann

Ha alt i en panne og kok inn til sukkeret blir hvitt og klumpete og fortsett til det smelter igjen. Hell alt ut på et lett oljet brett og pell mandlene fra hverandre med gafler.

Syns selve mandlene blir ekstra sprø på denne måten.

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at de brente mandlene får en ekstra god smak om de ristes lett i stekeovnen først. Her finner du en oppskrift som har blitt svært populær hos oss. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at de brente mandlene får en ekstra god smak om de ristes lett i stekeovnen først. Her finner du en oppskrift som har blitt svært populær hos oss. Lykke til! :)

Bruker også denne, de blir helt perfekte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min karamell oppskrift er enklest (og best?)

en del sukker

en del sirup

en del fløte

kok i vei

hell i form(bakepapir el.l.)

del opp før de blir helt kalde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift på brente mandler er litt anneledes.

1 dl mandler

1 dl sukker

1 dl vann

Ha alt i en panne og kok inn til sukkeret blir hvitt og klumpete og fortsett til det smelter igjen. Hell alt ut på et lett oljet brett og pell mandlene fra hverandre med gafler.

Syns selve mandlene blir ekstra sprø på denne måten.

Kjempefin oppskift. Har aldri lagd brente mandler før, prøvde denne fordi den så lettest ut. Det ble helt perfekt. :)

Endret av greensky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin oppskift. Har aldri lagd brente mandler før, prøvde denne fordi den så lettest ut. Det ble helt perfekt.  :)

Glad du likte dem :)

Har allerede spist meg gjennom et par porsjoner av denne :sjenert::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...
Kjempefin oppskift. Har aldri lagd brente mandler før, prøvde denne fordi den så lettest ut. Det ble helt perfekt. :)

Men... mine smelter ikke om igjen, de bare ...stivner i kjelen? blir en stor hvit klump! hjeeeeelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolmodighet og røring hjelper. Sukkeret klumper seg rundt siste rest av fuktighet som er igjen, når den også er fordampet vil det etterhvert begynne å smelte. Men bruker du svak varme vil det jo ta noe tid da.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tolmodighet og røring hjelper. Sukkeret klumper seg rundt siste rest av fuktighet som er igjen, når den også er fordampet vil det etterhvert begynne å smelte. Men bruker du svak varme vil det jo ta noe tid da.

Lykke til!

Hmmmm...... Jeg er bare så utrolig redd for å brenne de.. Jeg brente karamellene jeg lagde første gang som bare pokker :P Det ble en sort kokende masse :|

Og, de blir jo sittende fast i kjelen joo.. =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Tror jeg skal prøve meg på dette. Synes brente mandler er så godt, og er jo litt stas å lage det selv.

Men, blir kjelen noensinne fin igjen eller bør jeg bruke en stygg panne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, blir kjelen noensinne fin igjen eller bør jeg bruke en stygg panne?

Er bare å ha vann i kjelen etterpå, og så kan du enten koke det opp og så tar vannet med seg sukket. Eller du kan ta latmannsversjonen. Ha varmt springvann i kjelen og sett den tilbake på den nylig avskrudde plata. da kan den stå der på restvarmen i plata og kjelen og sukkeret løsner.

Kjelen blir like fin igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Jada_*

Da har jeg også endelig laget brente mandler. Mange år siden sist, så da måtte jeg søke opp en oppskrift igjen. Og disse ble veldig gode (brukte den der man rister mandlene først og har i litt smør til sist).

Men jeg brukte teflonbelagt kjele. Veeeldig greit, det svidde seg ikke (men pass på likevel...kan fort svi seg hvis man blir borte alt for lenge). Da jeg brukte jerngryta svidde jeg det litt. For jeg orket ikke ha så alt for lav varme, og ikke gidder jeg røre hele tiden heller. Så teflonkjelen var bare helt super :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...