Gå til innhold

Opprensking i statskirken


Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Akkurat som det står. Man blir medlem når/hvis man døpes. Er man fremdeles ikke døpt når man fyller 18 år, hører man ikke lenger inn under kirken, og er heller ikke medlem.

Det har helt sikkert skjedd glipper, som at noen har opplevd å stå oppført som medlem etter fylte 18 år uten å være døpt, og det er selvsagt feil - men ikke det samme som at alle barn født i Norge automatisk blir medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat som det står. Man blir medlem når/hvis man døpes. Er man fremdeles ikke døpt når man fyller 18 år, hører man ikke lenger inn under kirken, og er heller ikke medlem.

Det har helt sikkert skjedd glipper, som at noen har opplevd å stå oppført som medlem etter fylte 18 år uten å være døpt, og det er selvsagt feil - men ikke det samme som at alle barn født i Norge automatisk blir medlemmer.

Les den i sammenheng med 2 og 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Både broren min og jeg er langt over 18 år, ingen av oss er døpt, men vi sto oppført som medlemmer av Statskirken.Var det bare en tilfeldig glipp det da?

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både broren min og jeg er langt over 18 år, ingen av oss er døpt, men vi sto oppført som medlemmer av Statskirken.Var det bare en tilfeldig glipp det da?

Ja, det tror jeg. Det var dessuten ikke det jeg kommenterte, men påstanden om at ALLE nyfødte barn i Norge skrives inn i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Det står jo svart på hvitt at såfremt ikke BEGGE foreldrene sier fra at barnet IKKE skal stå i kirken, så blir det skrevet inn. Kan noen forklare meg hva som er forskjellen mellom å høre inn under og å være medlem? Det er ingen forskjell i registreringen, man må uansett melde seg ut.

Bare det at man må si fra hvis man IKKE vil være medlem, ellers er man det, er absolutt god nok grunn til å avskaffe statskirken. Tenk om det var sånn at det regjerende politiske parti opererte på samme måte? F.eks barn født nå blir automatisk medlem av AP til de er 18 (og da "glemmer" man tilfeldigvis å melde dem ut igjen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks barn født nå blir automatisk medlem av AP til de er 18 (og da "glemmer" man tilfeldigvis å melde dem ut igjen)?

:fy_fy:

Nei, nei, nei. Den ordningen skulle vært for Unge Høyre, ikke AUF. Da kunne man endelig fått et fornuftig borgelig flertall uten Kjell Mangle.

Forøvrig synes jeg det er menneskelig å feile, men å gjøre 70.000(+) feil krever nok en viss form for guddommelighet.

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par linker som kanskje kan være opplysende:

Den norske kirkes medlemsregister

Bestemmelser om medlemskap

I den siste linken står det også noe om tilhørighet kontra medlemskap, Bjørnsdatter. Man trenger ikke å melde seg ut hvis man ikke er døpt ved fylte 18 år, det skal skje automatisk. Ansvaret ligger lokalt.

Hvis man lurer på noe om medlemskapet, står det også navn, telefonnummer og mail til ansvarlige for dette i linkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par linker som kanskje kan være opplysende:

Som bare bekrefter hva vi har sagt, man blir tvangsinnlemmet i kirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bare bekrefter hva vi har sagt, man blir tvangsinnlemmet i kirken

*dån*

Nei, man gjør ikke det. Hvis ikke foreldrene dine er medlemmer, blir ikke du regnet som tilhørende under kirken. Hvis noen av foreldrene dine er medlemmer, men likevel ikke vil at du skal høre inn under kirken, kan de bare si fra om det.

Religiøs myndighetsalder i Norge er 15 år. Da kan du fritt melde deg inn og ut hvor du vil. Fyller du 18 år uten å være døpt, forsvinner du fra kirkens medlemsregister.

Kristendommen er statsreligion (foreløpig), men man kan fint velge å stå utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man gjør ikke det. Hvis ikke foreldrene dine er medlemmer, blir ikke du regnet som tilhørende under kirken. Hvis noen av foreldrene dine er medlemmer, men likevel ikke vil at du skal høre inn under kirken, kan de bare si fra om det.

Religiøs myndighetsalder i Norge er 15 år. Da kan du fritt melde deg inn og ut hvor du vil. Fyller du 18 år uten å være døpt, forsvinner du fra kirkens medlemsregister.

§ 3.3

Kristendommen er statsreligion (foreløpig), men man kan fint velge å stå utenfor.

Hvorfor må vi velge å stå utenfor, dessuten så tyder setningen din på att man er medlem i kirken til man velger å stå utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må vi velge å stå utenfor, dessuten så tyder setningen din på att man er medlem i kirken til man velger å stå utenfor.

Dette har da Tuji vitterlig svart på opp og fram og tilbake i mente. Kristendommen er statsreligion, men man kan fint velge å stå utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har da Tuji vitterlig svart på opp og fram og tilbake i mente. Kristendommen er statsreligion, men man kan fint velge å stå utenfor.

Nei, det har hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vel, så ser du det ikke da. Men så svarte jeg det samme som henne og da burde du fått svar.

Der er ikke noe å se siden tuji ikke har hostet opp et svar på hvorfor vi må melde oss ut av statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man trenger ikke å melde seg ut hvis man ikke er døpt ved fylte 18 år, det skal skje automatisk. Ansvaret ligger lokalt.

Men når dette konsekvent ikke har blitt gjort, så synes jeg ikke man kan kalle det en "glipp". Jeg kjenner faktisk ingen på min alder som har blitt automatisk utmeldt den dagen de fylte 18, men jeg kjenner veldig mange som ble automatisk meldt inn, på tross av at de allerede sto ett annet sted. Veldig fint at kirken har tenkt å stramme inn på dette fra nå av, men jeg skjønner godt at alle som har vært skadelidende kritiserer kirken for dette.

I tillegg kommer det at kirken har forvansket utmeldingsprosessen ved å gi villedende opplysninger, som feks at man må ha dåpsattest, informasjon om hvilken menighet man hører under osv. (Noe som unektelig er nokså vanskelig å legge frem for folk som ikke er døpt, og som ikke hører til noen menighet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg snart villig til å si *dån* jeg også.

Men jeg har ikke tid til dette mer nå. Lykke til i leten etter svar i Tujis svar. (og mine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den siste linken står det også noe om tilhørighet kontra medlemskap, Bjørnsdatter. Man trenger ikke å melde seg ut hvis man ikke er døpt ved fylte 18 år, det skal skje automatisk. Ansvaret ligger lokalt.

Bukken og havre sekken noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dette konsekvent ikke har blitt gjort, så synes jeg ikke man kan kalle det en "glipp". Jeg kjenner faktisk ingen på min alder som har blitt automatisk utmeldt den dagen de fylte 18, men jeg kjenner veldig mange som ble automatisk meldt inn, på tross av at de allerede sto ett annet sted. Veldig fint at kirken har tenkt å stramme inn på dette fra nå av, men jeg skjønner godt at alle som har vært skadelidende kritiserer kirken for dette.

En kan ikke kalle 70 000 for en glip. Et slikt tall viser at det er noe meget galt med systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...