Gjest Bjørnsdatter Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169522 Og så presterer dama å si at hun er overrasket? Hun burde da være klar over hvordan man har registrert folk som medlemmer over en lav sko. Nå er det vel kanskje også på tide å sende ut brev til alle som ikke er døpt eller konfirmert, og som likevel står som medlem, og deretter til alle andre. Vi er nå engang så makelig anlagt at hvis det ikke betyr veldig mye for oss, så gidder vi ikke å løfte en finger for det - så hvis alle fikk et brev hvor det stod at hvis du ikke bekrefter medlemsskapet ditt, så blir du utmeldt, da tror jeg kirken vil miste sånn ca 75% av medlemsmassen sin.
talin Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Vi er nå engang så makelig anlagt at hvis det ikke betyr veldig mye for oss, så gidder vi ikke å løfte en finger for det - så hvis alle fikk et brev hvor det stod at hvis du ikke bekrefter medlemsskapet ditt, så blir du utmeldt, da tror jeg kirken vil miste sånn ca 75% av medlemsmassen sin.
nallemaja Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 Jeg meldte meg ut av statskirken i 1997. Før det visste hverken jeg eller foreldrene mine at jeg var medlem, siden jeg ikke var døpt. Men i vår fikk jeg brev om at jeg var medlem i statkirken, og samtidig i et annet kirkesamfunn, og at hvis jeg ikke kontaktet kirkekontoret eller noe slikt kom jeg til å bli automatisk utmeldt! Bra at de sendte det siste brevet altså, men det er jo nesten forferdelig at jeg har stått som medlem i 9 år etter at jeg meldte meg ut, og at jeg i utgangspunktet bare ble satt som medlem uten at noen i min familie visste om det! Det betyr at statskirken har fått statsstøtte for mitt medlemsskap i 26 år uten at jeg har vist om det!
Gjest lazuli Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 Så var det da godt at det ble ryddet Men det er en ting jeg stusser på etter å ha lest artikkelen: hvorfor har ikke det at så mange er blitt strøket som medlemmer en økonomisk konsekvens? De får jo tilskudd fra staten pr medlem og jeg vil jo tro at det blir en del når 70 000 blir strøket. Men på den annen side er det vel kanskje for småpenger å regne i forhold til andre overføringer fra staten. Det kommer vel kanskje frem som et argument fra kirken når de ikke har råd til å varme opp kirken til vinterens gudstjenester.....
Gjest Silmarill Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 (endret) Jeg er ikke døpt. Jeg er konfirmert borgelig. Allikevel stod jeg oppført som et medlem av statskirken!(?) Har meldt meg ut "personlig" for 5 år siden. Det måtte til dengangen ihverfall. Endret 30. november 2006 av Silmarill
punktom Skrevet 30. november 2006 #6 Skrevet 30. november 2006 Hver bidige statskirkedebatt her på kg (det har vel iallfall vært nærmere ti) så må man gjenta til det kjedsommelige: statkirken får ikke støtte pr. medlem. Det blir ikke færre kirker i dette landet fordi det forsvinner 70 000 medlemmer, så det vil fortsatt koste like mye å drive disse kirkene. Derimot så vil andre trossamfunn nå få bittelitt mer pr. sitt medlem, siden deres støtte er avhengig av støtten pr. medlem i kirken (som man da finner ut ved å ta total bevilgning til kirken og dele på antall medlemmer av statskirken: jo færre medlemmer, jo mer pr. medlem).
Annikken Skrevet 30. november 2006 #7 Skrevet 30. november 2006 Jeg var visst plutselig medlem av statskirka jeg også, enda jeg ikke er døpt, og begge foreldre var utmeldt da jeg ble født. Fikk vite det da jeg ble kalt inn til kirkevalg til min "lokale kirke". Tror dere jeg ble forbanna eller? De er så frekke at det er trist...
tuji Skrevet 30. november 2006 #8 Skrevet 30. november 2006 Jeg var visst plutselig medlem av statskirka jeg også, enda jeg ikke er døpt, og begge foreldre var utmeldt da jeg ble født. Fikk vite det da jeg ble kalt inn til kirkevalg til min "lokale kirke". Tror dere jeg ble forbanna eller? De er så frekke at det er trist... ← Tror ikke det har skjedd med overlegg, akkurat. Men jeg er enig i at det er helt uhørt.
Gjest gjesta Skrevet 30. november 2006 #9 Skrevet 30. november 2006 Hvordan sjekker man om man er medlem?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 30. november 2006 #10 Skrevet 30. november 2006 Hvordan sjekker man om man er medlem? ← Du sender en mail eller ringer og håper at den du snakker med er ærlig
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. november 2006 #11 Skrevet 30. november 2006 Derimot så vil andre trossamfunn nå få bittelitt mer pr. sitt medlem, siden deres støtte er avhengig av støtten pr. medlem i kirken (som man da finner ut ved å ta total bevilgning til kirken og dele på antall medlemmer av statskirken: jo færre medlemmer, jo mer pr. medlem). ← Det vil jo si at for å spare penger, er det i statens interesse å ha flest mulig av landets innbyggere som medlemmer i DNK. Dersom antallet plutselig synker til f.eks 300 000 medlemmer, så blir det jo fryktelig dyrt å dele ut penger til alle andre også?
Gjest Eir Skrevet 30. november 2006 #12 Skrevet 30. november 2006 Dersom antallet plutselig synker til f.eks 300 000 medlemmer, så blir det jo fryktelig dyrt å dele ut penger til alle andre også? ← Dersom antallet synker så mye vil de nok bli mer tilbakeholdne med pengene også. Det har jo allerede vært snakk om å begynne å selge kirkebygg som er lite i bruk, for å spare penger.
Gjest lazuli Skrevet 30. november 2006 #13 Skrevet 30. november 2006 Hver bidige statskirkedebatt her på kg (det har vel iallfall vært nærmere ti) så må man gjenta til det kjedsommelige: statkirken får ikke støtte pr. medlem. Det blir ikke færre kirker i dette landet fordi det forsvinner 70 000 medlemmer, så det vil fortsatt koste like mye å drive disse kirkene. Derimot så vil andre trossamfunn nå få bittelitt mer pr. sitt medlem, siden deres støtte er avhengig av støtten pr. medlem i kirken (som man da finner ut ved å ta total bevilgning til kirken og dele på antall medlemmer av statskirken: jo færre medlemmer, jo mer pr. medlem). ← Hm...da er jeg feilinformert. For noen år tilbake ble jeg fortalt at kirken fikk et tillegg pr medlem med ca kr 500! Kirken får selvfølgelig betydelige overføringer uavhengig av ant medlemmer også.
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. november 2006 #14 Skrevet 30. november 2006 Men det er en ting jeg stusser på etter å ha lest artikkelen: hvorfor har ikke det at så mange er blitt strøket som medlemmer en økonomisk konsekvens? De får jo tilskudd fra staten pr medlem og jeg vil jo tro at det blir en del når 70 000 blir strøket. Men på den annen side er det vel kanskje for småpenger å regne i forhold til andre overføringer fra staten. ← Jeg har hørt at kirken får tilskudd fra staten både fra de som er medlem og fra de som ikke er medlem av noe annet trossamfunn. Hvis det stemmer, så får det ingen økonomiske konsekvenser med mindre man melder seg inn et annet sted.
Jerle Skrevet 30. november 2006 #15 Skrevet 30. november 2006 Du sender en mail eller ringer og håper at den du snakker med er ærlig ← Ja, for det er noe de liker å lyge om... Men altså, bare et spørsmål: Hva gjør det at dere står oppført da? Er det virkelig så plagsomt?
Lestat Skrevet 30. november 2006 #16 Skrevet 30. november 2006 (endret) Og du ville sikkert synes det var helt ok og plutselig være medlem av f.eks Vigrid uten at du engang visste om det ? Endret 30. november 2006 av Lestat
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. november 2006 #17 Skrevet 30. november 2006 Det er viktig fordi jeg faktisk har et bevisst forhold til hva jeg står for og hva jeg ikke står for, derfor vil jeg absolutt ikke stå registrert som medlem av noen som helst organisasjon som har helt andre meninger og livssyn enn meg selv. Kunne du tenke deg å være "støttemedlem" i nærmeste moské eller synagoge? Kanskje begge deler? Eller at Hvit Valgallianse satte deg på medlemslista fordi de trengte litt fler medlemmer?
Jerle Skrevet 30. november 2006 #18 Skrevet 30. november 2006 Og du ville sikkert synes det var helt ok og plutselig være medlem av f.eks Vigrid uten at du engang visste om det ? ← Sa jeg noe som helst om hva jeg mener eller står for? Det er viktig fordi jeg faktisk har et bevisst forhold til hva jeg står for og hva jeg ikke står for, derfor vil jeg absolutt ikke stå registrert som medlem av noen som helst organisasjon som har helt andre meninger og livssyn enn meg selv. Kunne du tenke deg å være "støttemedlem" i nærmeste moské eller synagoge? Kanskje begge deler? Eller at Hvit Valgallianse satte deg på medlemslista fordi de trengte litt fler medlemmer? ← Ja jeg ser jo poenget med dette. Så jeg skjønner at folk ikke liker det. Men tror ikke jeg hadde blitt så veldig plaget av å bli innmeldt i noe ved en feil. Og hadde jeg funnet det ut, så hadde jeg jo bare meldt meg ut. Tror ikke at den norske kirke har en masterplan liksom.
La Luna Skrevet 30. november 2006 #19 Skrevet 30. november 2006 Ja jeg ser jo poenget med dette. Så jeg skjønner at folk ikke liker det. Men tror ikke jeg hadde blitt så veldig plaget av å bli innmeldt i noe ved en feil. Og hadde jeg funnet det ut, så hadde jeg jo bare meldt meg ut. Tror ikke at den norske kirke har en masterplan liksom. ← Vel, er litt forskjell på om det hadde vært én feil som hadde blitt gjort med bare deg, og det å "feilaktig" oppføre 70 000 mennesker som medlemmer
Gjest gjesta Skrevet 30. november 2006 #20 Skrevet 30. november 2006 Jeg har opplevd akkurat som mange andre her å være innmeldt uten noen gang å ha bli døpt. Da jeg meldte meg inn i HEF for et års tid siden fikk jeg plutselig brev om at siden jeg hadde meldt meg inn der kom jeg til å bli utmeldt fra statskirken hvis jeg ikke sa i fra. Jeg følte det faktisk som et overgrep, jeg har vært stolt over å aldri ha vært medlem i kirken og så viser det seg plutselig at jeg har vært medlem i 23 år mot min vilje!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå