Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

(det med tilhørighet frem til 18 om man ikke er døpt - og medlem først hvis man er døpt er en NY regel som kom i januar i år og gjelder kun for de som er født etter 4 januar 2006!)

Og det er jo flott og fint at det ikke gjelder meg, meg jeg synes fremdeles ikke det er riktig at man skal være tilhørig kirken frem til man er 18 når man ikke er døpt. Og ikke døpe seg eller barna sine er vel en måte å vise at man ikke vil ha tilhøriget til kirken på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter
Og det er jo flott og fint at det ikke gjelder meg, meg jeg synes fremdeles ikke det er riktig at man skal være tilhørig kirken frem til man er 18 når man ikke er døpt. Og ikke døpe seg eller barna sine er vel en måte å vise at man ikke vil ha tilhøriget til kirken på...

Det at det ikke gjelder deg betyr helt enkelt at du står som medlem hvis ikke du er utmeldt, selv om du er over 18. Jeg ville sjekka det opp hvis det ikke er greit for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnsdatter - jeg er utmeldt for lengst (og skulle i grunn aldri vært registrert, da jeg verken er døpt eller kristelig konfirmert, og med utmeldte foreldre) men jeg synes at det i prinsippet er rart at man må være tilhørig når man ikke ønsker det.

Endret av Irie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg.

Og Statskirken er jeg imot, blant annet fordi man da blir regnet som tilhørig av kirken selv når man ikke melder seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er medlem, men skal melde meg ut nå. Hvorvidt man er medlem av statskirka behøver ikke ha noen sammenheng med om en er kristen eller ikke. Jeg melder meg ut fordi jeg ikke kan stå inne for det menneskesynet den norske kirke har. Fullt mulig å være kristen uten å være medlem av statskirken. For meg er religion en personlig ting og jeg trenger ingen kirke for å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det vet jeg.

Og Statskirken er jeg imot, blant annet fordi man da blir regnet som tilhørig av kirken selv når man ikke melder seg inn.

Når det gjelder deg så har jo du kun vært medlem eller utmeldt. Så vidt jeg har forstått er jo dette med tilhørighet noe som gjelder for de som er født etter januar 2006 og som ikke er døpt.

Du får melde deg ut Irie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte meg ut for ett år siden. Så ikke noen grunn til å være medlem der. Tror på Jesus, men ikke på religionen som mennesker har laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hverken døpt eller konfirmert og har foreløpig meldt meg ut av statskirka 2 ganger, både i -99 og i -05. Har ikke sjekket i det siste om jeg på mystisk vis har blitt medlem igjen, men må si jeg er rimelig irritert over måten statskirka tar seg til rette på :frustrert: .

Edit: Jeg prøvde å melde meg ut i -97 også, men fikk da beskjed om at det ikke var mulig å melde seg ut uten dåpsattest. Halloo?!!

Endret av Fairy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte meg ut av statskirken den gangen barna var små og skulle ha livssyn.

En av foreldrene måtte da være ikkemedlem av kirken og da fikk jeg rotet meg til å melde meg ut.Jeg er ikke kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke riktig!!

Før var det slik at man automatisk ble medlem i statskirken -  det vil si at alle ble direkte innmeldt i statskirken ved fødsel.  Man måtte (og må fremdeles) selv sørge for å melde seg ut. Altså ingen automatikk i utmelding ved fylte 18 år. Men man har fritt kunnet melde seg ut når man fylte 15 år!

Men, etter januar 2006 er dette noe forandret:

"Norske borgere som har to foreldre som er medlem av Den norske kirke blir automatisk regnet som tilhørige. De er ikke medlemmer før de eventuelt blir døpt, men står i listene og er med i beregningsgrunnlaget for utbetaling av tilskudd til andre tros- og livssynssamfunn."

Kultur og Kirkedepartementet opplyser om ny forskrift per 4. januar 2006:

http://odin.dep.no/filarkiv/271651/V-7B-20...ke__vedlegg.pdf

I dag leste jeg i Vårt Land at Dnk selv vil ha slutt på tilhørighetskategorien, med begrunnelse at dette var problematisk i et flerreligiøst samfunn (intervju med kirkerådsdirektør Jens Petter Johnsen, HEF utalte seg også i intervjuet). Dåp skal være eneste medlemskriterium. Departementet - altså staten - har imidlertid satt foten ned for å oppheve tilhørighetskategorien.

Forøvrig er jeg medlem av Dnk fordi jeg er døpt, kristen og konfirmert.

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer fra en lang linje av hef-ere og hedninger, og er verken kristen, døpt eller konfirmert og dermed forhåpentligvis ikke medlem!

Leste om en fyr i et hef-blad for lenge siden som hadde gått gjennom masse pes for å melde seg ut. Han måtte finne sin lokale en-eller-annen-kirkelig-institusjon (som jo selvfølgelig ikke var der han bodde, siden han var utflyttet student), som jo var vanskelig nok i seg selv, så måtte han møte opp med dåpsattesten som lå igjen på loftet i barndomshjemmet og hele pakka.

Jeg vet ikke hvordan systemet fungerer i dag, men foreslår at kirken lanserer avmelding på internett og ser medlemstallene rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg akkurat sjekket og jeg er ikke medlem.

Jeg er ikke døpt eller konfirmert, men ble allikevel registrert som medlem på begynnelsen av 90-tallet en gang. Det fikk jeg raskt rettet opp i og er altså ikke blit "innmeldt" på nytt.

Såvidt jeg forsto det den gangen hadde en storstilt oppdatering av medlemsregisteret tatt utgangspunkt i at alle var medlem, for så å luke ut enkelte grupperinger som f. eks. utlendinger, barn av utlendinger (herunder faktisk kongen!), folk som tidligere aktivt hadde meldt seg ut og folk som var registrert i andre trossamfunn. Min kategori falt utenfor dette dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest grønnsåpe

Jeg er medlem, fordi jeg ble konfirmert i Mai i år. Vurderer egentlig å melde meg ut, fordi jeg er ikke kristen. Hadde bare vært kjekt å vært medlem om jeg skal gifte meg i kirka i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem, fordi jeg ble konfirmert i Mai i år. Vurderer egentlig å melde meg ut, fordi jeg er ikke kristen. Hadde bare vært kjekt å vært medlem om jeg skal gifte meg i kirka i fremtiden...

Så du konfirmerte deg bare for å få gaver og penger? Og vil gifte deg i kirken bare fordi det er så romantisk, hyggelig og tradisjonsrikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønnsåpe
Så du konfirmerte deg bare for å få gaver og penger? Og vil gifte deg i kirken bare fordi det er så romantisk, hyggelig og tradisjonsrikt?

Jeg konfirmerte meg fordi det er tradisjon i vår famile å konfirmere seg kirkelig. Gaver og penger visste jeg på forhånd at jeg ikke kom til å få mye av, for vi har en ganske liten slekt, så det var ikke noe slikt som var drivkraften bak det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...