Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Statskirken har en tendens til å melde folk inn uten å spørre. De er litt rotete av seg ;)

Hihi, ja, bra sagt. For de gjør det jo ikke med vilje kan skjønne :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

OT, men må bare få sagt det: Dattera vår har ingen foreldre i statskirka, og ble født etter at man begynte å rulle opp dette med at alt og alle var innmeldt selv om de var utmeldt og ikke innmeldt og jeg vet ikke hva - og vi fikk brev fra Brønnøysund om at hun stod i statskirka. Tror ikke jeg har vært så sint på lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilja :-)

Jeg er utmeldt. Føler ingen tilhørighet til kristendommen og den norske kirken. Vil heller ikke at viktige hendelser i livet mitt skal innvies i regi av kirken, som f.eks. seremoni for å feire at man har valgt seg en partner for, forhåpentligvis, resten av livet, valg av navn til eventuelle barn, og ikke minst egen begravelse.

Det er viktig å ta et standpunkt. Kirken har en for dominerende rolle i folks liv og samfunnet forøvrig, selv om mye foregår subtilt. Kirkens syn på homofile er unektelig med på å opprettholde fordommer på dette planet i samfunnet ellers.

Dessuten er det mange eksistensielle spørsmål man gjør klokt i å stille seg som menneske, men som kristendommen som trosretning avfeier med postulater om en allmektig guddom. Med en ukritisk holdning til kristensommen som det eneste riktige, en holdning som mange har (konfirmeres og gifter seg uten å tenke så mye over hva det innebærer å gjøre dette i regi av kirken) snyter man seg selv for å finne en vei som kanskje viser seg å være mer riktig for en, enn nettopp kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke døpt eller konfirmert i kirken.

Var imidlertid "medlem", eller i alle fall på lista, ganske lenge uten å vite.

Etter et til meg å være ganske så krasst brev ble det ordnet på.

Dersom jeg får barn kommer de ikke til å døpes, men når de er store nok kan de selvsagt bestemme selv hva de ønsker å gjøre og jeg vil støtte dette.

Respekt er viktig, men (det er vel alltid et men)

(....hadde nok blitt litt forstyrra dersom de hadde blitt med i en eller annen sekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke døpt og ei heller konfirmert i kirken, men alikevel var jeg medlem. Meldte meg selvfølgelig ut, da jeg overhodet ikke føler noen tilhørighet til kirken og heller ikke er kristen.

Endret av Zari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk Åberg

Nei. Har aldri vært det heller, fordi jeg ikke er døpt. Men fikk brev om at jeg kunne stemme med kirkerådsvalget for noen år siden. Fant da ut at de hadde meldt meg inn fordi jeg ikke er medlem av noe annet trossamfunn. Ble temmelig opprørt, og tok en telefon. De sa at det hadde skjedd en feil, og meldte meg ut der og da. Syns de kunne beklaget feilen.

De hadde forresten meldt inn moren min også. De sa at hun måtte møte opp personlig og ta med diverse papirer for å melde seg ut igjen, fordi hun har vært medlem av statskirka før. Syns det er ganske utrolig at hun måtte gjøre noe aktivt når det var de som hadde gjort en feil.

Pappa satt og håpte at de skulle melde inn ham også, så han kunne kjefte på dem og evt. skrive et sint innlegg i lokalavisa :ler: Men det skjedde ikke fordi han er medlem av human-etisk forbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke medlem - er ikke kristen.

Ble riktignok døpt - men meldte meg ut da jeg ble 16.

(og jeg var en av de som ble meldt inn igjen flere ganger "helt automatisk" - men har tilslutt fått skriftlig bekreftelse fra "høyeste hold" at jeg er utmeldt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skjedde ikke fordi han er medlem av human-etisk forbund.

Og deri ligger problemet med staten og kirken. For hvis man ikke er meldt inn i et annet tros- eller livsynssamfunn, så får kirken statsstøtte for deg, og du er på et vis "medlem" selv om du ikke står i boka. Jeg forstår det slik at barn automatisk er medlem med mindre man som foreldre gir beskjed om at barnet ikke skal være medlem.

Og nei, jeg er ikke medlem fordi jeg ikke er kristen. Ikke døpt, borgerlig konfirmert. Vil verken gifte meg i kirken eller døpe barna mine der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var medlem av HEF jeg .. det samme var søsteren min - men det hindret dem likevel ikke i å melde meg inn igjen.

Hun fikk riktignok brev om at hun måtte velge hvor hun skulle være medlem - jeg ble bare innmeldt igjen.

Så det hjelper ikke alltid å være medlem et annet sted heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...